Hoe uitbalanceren van EDF-fan.
Ik ben begonnen met het balanceren van de spinner, of tenminste kijken of deze uit balans is.
Deze was niet erg uitbalans, ook wel logisch eigenlijk. Maar toch had ik het idee, dat hij steeds naar de zelfde stand terug ging, wel langzaam. Maar hij bewoog. Even de spinner 2 minuten met rust gelaten, en toen in het laagste gedeelte een streepje gezet, zodat ik wist wat de zware kant zou zijn.
Daarna de fan op de balancer gezet
En deze dus ook uitgebalanceert. Het fan-blad dat het zwaarste is, dat zal onder gaan staan. En dan plak je aan de binnenkant, aan de tegenovergestelde zijde, een dubbelzijdig tape-je.
Als je klaar bent met balanceren, dan ziet de achterkant (binnenzijde) er dus zo uit.
Het witte wat je in de fan ziet zitten is dus de tape. Op deze manier hoef je niets te vijlen of te schuren. En wordt hij toch netjes gebalanceert, zonder de fan te verzwakken.
Daarna de motor in elkaar assembleren. En gelijk testen of de motor de goede kant op draait, nu kan je het nog makkelijk wijzigen.
En dan de motor met regelaar in het fan-huis plaatsen, en de rotor op de meenemer schroeven. Maar dan loop je tegen een probleem. Je kan de meenemer niet vasthouden, dus hoe krijg je de moer dan goed vast gezet. Nou je slijpt met een dremel (of iets soortgelijks) een gleufje voor in de meenemen, waar je een schroevendraaier in kan zetten. Zo kan je de meenemer dus tegenhouden, en kan je de moer vastdraaien.
Let wel op, de meenemers van wemotec zijn van hele zachte kwaliteit, dus als je te veel kracht zet, zal het lipje wat je gefreest hebt afbreken. Dus met gevoel doen
En dan dus het gehele plaatje
De triplex ring die erom zit, is om het fanhuis in vorm te houden, deze is bij een HW620 fan van een dun laagje glas/epoxy. En dus niet zo stevig als een microfan/minifan/midifan