EDF voor bladblazer.

Discussie in 'Electronica' gestart door Michael11, 26 jul 2020.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.675
    Locatie:
    Nootdorp
    In de kassen werden ze ook gebruikt, maar ik weet niet precies waarvoor.
     
  2. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    599
    Lang geleden een pulsjet gebouwd op de HTS te Haarlem, starten gebeurde met een perslucht pistool aan een slang. Als je een compressor in je auto hebt in plaats van een thuisbrengertje en een binnenband opblaast moet je die kunnen gebruiken als drukvat.

    Je hebt maar een (1) plof nodig om de boel te starten, verzuip je de pulsjet heb je erg veel lucht nodig en als je precies goed zit start de boel in een keer en hoef je nauwelijks te blazen. Na een beetje oefenen kun je dan zelfs starten met een fietspomp.
     
  3. flymax

    flymax The First Aviators

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    1.524
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Om verdelgingsmiddel te verspreiden. Boeren gebruikten ze ook voor de aardappelopslag. Ik vermoed dat dit met de huidige milieuregels vast niet meer mag.

    Maar die hebben nauwelijks stuwkracht.

    Op een vakantiepark op Gran Canaria deden ze de rattenbestrijding daarmee. Even alle rioolputjes langs. Wij zaten op dat moment te ontbijten op het terras, maar dat maakte die man helemaal niks uit. :(
     
  4. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    599
    In dit filmpje kun je de startprocedure zien op 1min40, met een fietspomp

     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.356
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    De indrukwekkendste LB pulsejet demo hebben we in Breitenbach (CH) meegemaakt.
    Lig je net in je tentje in te dommelen, gaat er iemand (Louis Bilat, RIP) 30 m verderop een rondje nachtvliegen.
    De pijp wordt roodgloeiend en de vlammen erachter zijn spectaculair.
    Omdat zo'n pulsejet van het ene moment op het andere stopt als de tank leeg is, hoorde je daar (een heel smal dalletje waar net een beek en een weiland met een verharde LB cirkel ernaast in paste) het geluid nog seconden na-echo├źn tussen de bergwanden.

    Over het aanblazen...
    Mijn collega shorttracker van het eerste uur Jeroen Otter, tegenwoordig bondscoach, kwam met zijn ontwikkelingsteam op deze toepassing (trainen op snelheden die je anders alleen op hooglandbanen zou halen):
    [​IMG]
    Denk dat ik zoiets maar niet meer moet gaan proberen...:eek::rofl:
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.692
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik dan niet snap is dat de schaatsers dan geen gebruik maken van goede modelbouwtechniek.
    Een goede fan met goede in en uitlaat, nee je neemt een PVC rioolpijp en zet hem op je rug.
    En Bruno... een paar friese doorlopertjes met een leuke fan op je rug, ik wil het wel eens zien!
    Zou wel wat zijn als de elfstedentocht weer komt, volgens Trump gaat het allemaal weer goedkomen met het klimaat, dus houe ze nog aar even in het vet.

    GJ
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    8.356
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/G&E/TFA
    Dit trainingshulpmiddel heeft alleen als doel om de snelheid net over het randje te tillen dat anders in het laagland de limiet zou zijn.
    Het gaat specifiek om het opvoeren van de G-kracht in de bochten en het daar vervolgens goed mee leren omgaan. Anders is het enkele reis kussens....:eek: :D
    Op een hooglandbaan, wordt die snelheid vanzelf al bereikt vanwege de lagere luchtweerstand.
    De bedoeling van de EDF is, die situatie te simuleren, zodat daar thuis al op getraind kan worden.
    Voor Langebaan heeft dit geen zin, de pure snelheid ligt daar op zich al hoger, terwijl de G-kracht lager blijft.

    Eerlijk gezegd ben (was :rolleyes:;)) ik een techniekschaatser, dus op natuurijs, anders dan genieten van het uitzicht, heb ik niks te zoeken.
    Ik ga morgen weer lekker Shorttracken. :banana: Helemaal op eigen kracht...:worship: :D

    Friese doorlopers? :confused:
    Mijn speedklompen:
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2020
  8. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    5.454
    Locatie:
    Hell
    Mijn gedachten dwalen af en ik zie een ouderwetse zeepkist op schaatsjes en aangedreven door een kleine turbine. :D

    Lijkt me leuk als het weer een paar dagen gaat vriezen en is op een middag geknutseld. :)
     

Deel Deze Pagina