Edge Dlg

Na vorig jaar (Wasserkuppe) helemaal verslingerd geraakt te zijn van dlg'en, diverse Mimi's gebouwd en veel gevlogen. Ook een aantal clubleden aangestoken met de mimi en dlg'en in het algemeen, vond ik het tijd worden voor een serieuze 1,5 m Dlg.

Heb met veel bewondering naar de Supergee van Dennis zitten kijken tijdens ons verblijf en heb na onze trip Berrie een mail gestuurd en ben langs geweest.

Daaruit volgend is de "Edge" geboren (bij Berrie dan) opvolger van de Supergee. Berrie gaf aan dat hij een 2e fullsize Dlg wilde gaan bouwen, en tja als je dan toch bezig bent, is 2 dlg's tegelijk bouwen voor Berrie geen probleem.

Het is resultaat mag er wezen en volgens de rumour's moet hij verschrikkelijk lekker vliegen, bij mij heeft hij tot nu toe alleen wat hand-startjes gehad.... Het echte oordeel moet ik nog vellen maar tot nu toe is het een en al Fun!!!

Ik heb voor de Edge een transport kist gemaakt met een build-in lader en als voeding een 3S lipo, vond ik wel zo makkelijk ( kist mee + zenderkoffer en klaar ) Ook voor bescherming tijdens transport waar helaas vaak de meeste schade ontstaat :( (gelukkig nog niet bij mij)

Beoordeel zelf....

DSC02715.jpg

DSC02714.jpg

DSC02713.jpg

DSC02712.jpg

DSC02711.jpg

DSC02710.jpg

DSC02709.jpg

DSC02708.jpg

DSC02707.jpg

DSC02706.jpg

DSC02705.jpg

Setup:

* 2x D60 in de vleugel
* 2x D47 in de romp
* Switch-jack
* 3,7 volt lipo 720mah
* Lipo volt regulator

Vlieg klaar 230 gram

Ben nog bezig om een ballast kamer te maken ( heb al vernomen dat het soms "je beste vriend kan zijn")

Hulde en alle respect zijn voor Berrie!!!!!!

Grt Lyckele

Hey Lyckele, je hebt 'm echt supernetjes afgebouwt! Om 'm zo in elkaar te zien staan stimuleert mij weer verder te gaan aan die van mij.

Op dit moment ben ik bezig met een nieuwe snijboog, om met rene wire en hoge trekspanning te kunnen snijden.

Daarmee ga ik twee staartsetjes maken. Een voor mijn Edge, en een set voor Dennis zijn Twister II. Ik wil deze setjes gebruiken om te expirementeren met carbondisser.

Het zal dus nog wel ff duren voor die van mij vliegt.

Ja ben er ook erg content mee!!! Ga hier en daar nog wat kleine aanpassingen maken aan de kist.

De jouwe moet wel af dit jaar, dan kunnen we samen eens gaan vliegen...

Grt Lyckele

tot in hoeverre is de dikte van de vleugel toereikend om d60 in de vleugel te bouwen? is dit alleen zo dicht bij de romp zoals jij ookhebt? of is verder naar het midden van de aileron ook een optie?

tot in hoeverre is de dikte van de vleugel toereikend om d60 in de vleugel te bouwen? is dit alleen zo dicht bij de romp zoals jij ookhebt? of is verder naar het midden van de aileron ook een optie?

Erg veel verder naar het midden van de aileron is niet mogelijk. Dat is lastig te meten ook trouwens.... Maar waarom zou je dat willen? Als de kevlar aileron voorzien is van glasfacing en een kevlar doubler is deze stijf/licht genoeg om geen flutter te hebben.

ik ga bouwen met glas. 2x 25gr glas met daartussen een laag 67tex disser. dit over de gehele vleugel. Kevlar heb ik op het moment geen beschikking tot. Zit nog een beetje te twijfelen tussen de bouw van een tantalus of een edge vleugel.

in mijn logische beredenering heb je dan minder kans op flutter. De aansturing van de aileron zo ver mogelijk naar het midden zodat de kracht van de servo over de hele aileron word verdeeld. zo heb je minder flex in de aileron lijkt me.

De edge is een dunner profiel als de dlg's die ik nu heb dus ik zit een beetje te denken hoe de ailerons mooi stijf te krijgen. misschien over de ailerons een laagje extra glas.

in mijn logische beredenering heb je dan minder kans op flutter. De aansturing van de aileron zo ver mogelijk naar het midden zodat de kracht van de servo over de hele aileron word verdeeld. zo heb je minder flex in de aileron lijkt me.

De edge is een dunner profiel als de dlg's die ik nu heb dus ik zit een beetje te denken hoe de ailerons mooi stijf te krijgen. misschien over de ailerons een laagje extra glas.

Als je een Edge vleugel gaat maken, dan zou ik wel met glasfacing en een kevlar aan de gang gaan, dit is stijf en licht genoeg om geen flutter te hebben. zoals Berrie ook al zei...

Ik denk als je dit niet doet je niet het optimale uit de vleugel haalt (mijn mening)

Tis misschien een investering (kevlar) maar je hebt er meer profijt van.

Maar wel leuk om te zien dat er meer enthousiaste mensen zijn over de Edge!

Grt Lyckele

misschien over de ailerons een laagje extra glas.

Om flutter te bestrijden moet je de juiste verhouding stijfheid versus gewicht treffen. Hoe lichter hoe hoger de eigenfrequentie, hoe hoger de vliegsnelheid waarbij flutter optreed. Pas dus op met 'zomaar' glas toevoegen, daar wordt de flaperon verhoudingsgewijs sneller te zwaar dan stijf genoeg van. Glas is eigenlijk een ongunstige keuze. Het is relatief zwaar en relatief slap. (ten opzichte van kevlar en carbon).

Als ik de glasfacing toepas doe ik dat aan de scharnierzijde, om boven en onderzijde van de flaperon te koppelen en zo een gesloten doos te krijgen. Het glas loopt dan maar 3-4mm de flaperon op. (als je begrijpt wat ik bedoel)

Aanbrengen van een doubler gaat niet verder dan de halve diepte van de flaperon, gezien vanuit het scharnier, en ook niet over de volle lengte. Kijk voor de Supergee voor een gunstige verdeling van extra materiaal (doubler) op de flaperon.

Gisterenavond heb ik de Edge profielen even in profili gezet.
Het meest opvallend vond ik het profiel van het stabilo wat 'op z'n kop' lijkt te liggen.
Maar even doordenkend over de functie van een stabilo, dat bij de meeste kisten een negatieve lift geeft, is het eigenlijk heel logisch.
...Hebben wij eigenlijk niet altijd met het stabilo op z'n kop gevlogen...??

Het verbaast me nu dat ik dit nooit eerder heb gezien bij vliegtuigen.
Is dit nu een gevalletje 'buiten de box' denken of komt het vaker voor?
(en zat ik vooral met m'n denken in die box....:-(??)
Ik kan me niet voorstellen dat Drela hier nooit over nagedacht heeft.

Zit op deze kist een edge stabilo of het bekende HT22?

Ik ben heel benieuwd naar de vliegeigenschappen!!

Succes.
Groet, Patrick

Als ik de glasfacing toepas doe ik dat aan de scharnierzijde, om boven en onderzijde van de flaperon te koppelen en zo een gesloten doos te krijgen. Het glas loopt dan maar 3-4mm de flaperon op. (als je begrijpt wat ik bedoel)

Berrie,
Is het niet makkelijker en effectiever om een koolstof webbing in de flap te plaatsten (zoals Loet Wakkerman doet in de Tantalus?)
De glasfacing heeft denk ik vooral tot nut om het scharnier veel sterker te maken omdat het niet meer alleen aan het schuim vast zit. (Maar dan moet het natuurlijk wel aan twee kanten)

Gisterenavond heb ik de Edge profielen even in profili gezet.
Het meest opvallend vond ik het profiel van het stabilo wat 'op z'n kop' lijkt te liggen.
Maar even doordenkend over de functie van een stabilo, dat bij de meeste kisten een negatieve lift geeft, is het eigenlijk heel logisch.
...Hebben wij eigenlijk niet altijd met het stabilo op z'n kop gevlogen...??

Het verbaast me nu dat ik dit nooit eerder heb gezien bij vliegtuigen.
Is dit nu een gevalletje 'buiten de box' denken of komt het vaker voor?
(en zat ik vooral met m'n denken in die box....:-(??)
Ik kan me niet voorstellen dat Drela hier nooit over nagedacht heeft.

.
Groet, Patrick

Het stabilo word net als de vleugel onder dezelfde hoek van onder (glijhoek) aangestroomt.
Deze hoek zou theoretisch iets kleiner kunnen zijn omdat de aangestroomde lucht word beinvloed door de stroming die van de vleugel afkomt maar aangezien de stabilo's meestal wat hoger liggen , boven de stroming die door de vleugel word beïnvloed , kan dat niet veel zijn. Een op de kop gemonteerd stabilo zou daardoor meer weerstand hebben als een normaal gemonteerd stabilo. Bij hoge Cl,s (thermiekcircelen) zou het wel weer voordelen kunnen hebben. maar alleen als het een pendel stabilo is.
Drela heeft hier vast overnagedacht en is tot het besluitgekomen dat normaal beter is dan op zijn kop net als het merendeel van de ontwerpers.

Overigens heeft GT zijn nieuwe profiel (freaking nogwat genaamd) voor een vast gemonteerd stabilo wel weer normaal gemonteerd.

Alex, Berrie, Peral, iemand?

Heeft iemand ooit (laten) berekenen welke invloed (als die er is?) de boom op de aanstroming van een (pendel of normaal) stablio heeft?

Laatst bewerkt:
afgelopen dinsdag was het zover..... -1 en een maiden met de Edge!!!!

Heb het gefilmd maar was alleen ,opname is vanaf een statief.

Maar wat vliegt hij lekker zeg....... had gewoon vlucht tijden van 3.50 min en afgevroren vingers ;-)

commentaar mag natuurlijk maar dit is mijn eerste fullsize dlg (dus over werp techniek e.d. daar moet ik nog veel werken ;) )

Grt Lyckele

Laatst bewerkt door een moderator:
Jouw maiden motiveert mij de Edge nu achter elkaar af te maken.

Ik heb het RDS systeem zover dat het ingebouwd kan worden. Ik heb geprobeerd het RDS systeem te maken zonder gebruik van draaibank, en van restmaterialen die ik had liggen. Het is gelukt. Systeempje is met totaal 6.8 gram voor beide flaperons niet de allerlichtste, het voelt echter vreselijk stijf aan. Ik heb ook geprobeerd de onderdelen yoke, pocket en servobevestiging los te houden om het inbouwen te vergemakkelijken. Of dit makkelijk is moet echter nog wel blijken.

De manier van werken:

- Ø1.6mm RVS TIG lasstaafje van zo'n 15cm lengte.
- Over +/- 60mm opruwen. Pas op dat je het uiteindelijke staafje dat in de pocket komt niet opruwt.
- Stukje 54grams glas onder 90° met secondenlijm aan het opgeruwde staafje plakken.
- Glas randje dat oversteekt glad schuren.
- Carbon 160grams onder 45° voorzien van een beetje spuitlijm
- 4x 24K HT rovingstukjes voorzien van een beetje spuitlijm
- Carbon matje en rovings op het glasmatje plakken
- Plakaatje glas/carbon in soppen met epoxy.
- Staafje in de boormachine

Tot zover was het makkelijk, nu zou je willen dat je drie handen had:

- Plakaatje om het staafje wikkelen en om wikkelen met kantoortape (plakzijde naar buiten!!)

Nu wordt het weer makkelijk

- Na het uitharden carbon op lengte maken met zaagje en vijl
- Hoek buigen aan het staafje
- Servozijde zo rond mogelijk maken, vijlen langs een messing bus

Mal gemaakt voor het maken van de bevestiging in de servoarm

- Carbon omwikkelen met huishoudfolie zodat de servobevestiging niet vast gaat zitten aan het carbon.
- Staafjes Ø1.2mm maken van zo'n 20mm lang. Deze passen precies in de gaatjes van de D60 servohevel.
- Het hele zaakje in de mal leggen en de servobevestiging omwikkelen/verweven met 1K HT roving.
- Pocket vast lijmen met epoxy/katoen/tyxotropier/microballoon mix. (twee ingewaxte Ø1.6mm asjes dienen als afstandshouder)
- Resten van deze mix tussen de 1K roving proberen te proppen.
- Uit laten harden
- Van de mal halen
- Servobevestiging van het carbon aftrekken. (kan even zeer doen aan de vingertjes)
- De RVS Ø1.6mm staaf afzagen en daarmee op lengte maken
- Servobevestiging netjes schuren

En nu heb je een net setje dat in de vleugel kan.

Ook de staartonderdelen voor mijn Edge zijn klaar. Het afbouwen kan beginnen:

Back