Een 2e leven voor mijn Action Falcon?

Hoi allemaal,

Ik had nog wat rommel en oude restjes liggen, dus leek et me wel n leuk idee om mijn oude 2 kanaals vector control vliegtuigje te gaan verbouwen tot een iets fatsoenlijker vliegend parkflyertje, door et rudder en elevator servos te geven

De electronica is helemaal in orde, de servos zitten op hun plek en werken naar behoren, maar nu zit ik met het volgende probleem, et toestel is van et type "pod & boom". Dat wil zeggen dat de staart bestaat uit een simpele dunne carbon buis. Het probleem is dat ik niet goed weet hoe ik de servos moet verbinden met de staart flappen.

Ik dacht zelf aan een soort van glij pijpje met zon veerstaal draad erin, zoals ik bij mijn andere modellen (Graupner Terry, Multiplex Spacescooter) heb gezien, maar ik heb alleen geen idee hoe ik daar aan kan komen.

Hier is n paginatje over et ding in zn orginele staat: *klik*

Wie heeft er n goed idee? Laat je fantasie maar los. :P

Gewoon een witte plastic stuurkabel nemen met hierin een 0,8 mm stalen stuurdraad. Die witte zet je met enkele tyraps vast aan de rompbuis en de staaldraden verbinde je met de servo's en de roeren. Elke goede modelbouwzaak heeft dit soort stuurstangenw el op voorraad.

Ik heb ook zo'n ding. Origineel werd de V staart met de visdraadjes aangestuurd en met een elastiek terug ge trokken. Ik heb de uitslag van de roeren vergroot en het eleastiek systeem behouden :) 2 servo's erop, visdraadjes door de hevels en klaar :) Werkt erg goed.

Standaard motor heb ik behouden en een 20A regelaar erop geknoopt. Ding kan 20 min vliegen op 6 cellen 900 mAh en met aardig wat wind. Niet slecht voor een simpel 450 gram ding :)

Mja, dat spul zoek ik. :P Heeft conrad dat spul toevallig? Ik zal quartel ook eens n mailtje sturen.

En tadango, das de kant die ik op wilde. :P Ik moet alleen nog n beetje bedenken hoe je die V staart moet maken. Ik weet ook niet of dat visdraad systeem (Ik denk van die aerobird dingen toch?) stevig genoeg is, volgens mij land et n beetje rottig met die elastiek hoorntjes aan de onderkant?

met een v staat zit dat ver genoeg van de bodem ;) V staart is simpel. 2 stukjes depron van 5 - 6mm in een v, onderkant met plakband aan elkaar zetten en de buis in de v lijmen, stukje piep over de buis tussen 2 helften voor stevigheid en klaar. roeren eraan, hevels aan de onderkant met eleastiek naar voren trekken en draadjes aan de bovenkant.

Edit : Fototje ;)
firebirdtail.jpg

Ik vlieg niet op n club. ;) Das me allemaal teduur voor die simpele < 500grams park flyertjes. Clubs doe ik nog wel n keer als ik iets met wieltjes ga doen, of een grote kist wil ofzo. :P

Maargoed, ik kan denk ik de elevator plain wel doormidden snijden en die rudder gewoon dr af slopen. Tis wel maar n dun plaatje gelamineerd piepschuim van n mm of 2 dik, is dat dik genoeg? Tis iig wel alvast een passende kleur. :P

Nog n ander probleem is dat V-tail eigenlijk niet op de planning stond, omdat ik alleen nog n ontvanger/zender setje over heb waar geen mixer op zit. Ik wil em best gebruiken op mijn computer zender, maar dan zal ik ergens een goedkoop 40Mhz ontvangertje vandaan moeten halen. Heeft iemand toevallig nog wat liggen? :P

Update

V-Falcon1.jpg

V-Falcon2.jpg

Dat was makkelijker dan verwacht. :P Nu moet ik nog iets gaan verzinnen met elastiekjes en visdraad, of iets met zon glij-buis en veerstaaldraad.

Dat is n vreemd micro ontvangertje, MaartenR. Geen servo pinns, en ik kan de kristal socket ook niet spotten. Mischien is dit n betere kandidaat: http://www.rc.jepe.biz/index.php?main_page=product_info&products_id=129 Gebruikt normale X-talletjes, en heeft standaard servo pinn-out. 30 euro. Ontvangers kosten wat, maarja, je hebt er eeuwig plezier van. :P

Over de servo linkages, http://www.conrad.nl en dan nummer 226750 of 229628
Is dat mischien iets wat ik kan gebruiken hiervoor?
De eerste is geheel plastic en dus lekker licht gewicht, maar denk ik ook best breekbaar, en de as is schijnbaar van M2 dikte, en dat kun je denk ik niet mooi in n Z buigen voor de controle hoorn op de staart. De 2e is n stevige 0.8mm staaldraad die zich prima laat lenen voor buigwerk, maar ik weet niet of dat kwa gewicht veel zal uitmaken.

Freakazoid zei:
Geen servo pinns, en ik kan de kristal socket ook niet spotten.

Code:
Zonder servo-aansluit-pinnen
Servo's dienen van hun aansluitstekker ontdaan te worden en direct aan de print gesoldeerd te worden.
5 kanaals FM ontvager [b]voor mini kristallen[/b], met microprocessor decoder
Enkele conversie

Aangeraden wordt deze ontvanger niet in te zetten indien naastgelegen kanalen gelijktijdig worden gebruikt, omdat de filtering iets begrenst is.

staat toch echt op de site ;) en de kristalsocket zie je ook wel duidelijk :P...naja socket, eerder 2 gaatjes

edit: die ontvanger wat jij aanwijst is alweer 9 gram, die eerste is 2.4 gram!! 8O

Wat boeit et? Et is geen indoor microflyer hoor. :P Hij heeft n spanwijdte van meer dan n meter. Ik heb toch liever een netjes verpakte ontvanger waarbij ik niet mijn servo stekkers hoeft los te slopen. :P Bovendien ben ik ook niet echt kapot van die mini kristallen. Ik gebruik liever standaard formaat.

in de jeti rex 5 passen normale kristallen en weegt geen ene drol.
ook kan je dan gewoon je normale servostekkers blijven gebruiken.

uitstekend ontvangertje voor zo'n kistje

Freakazoid zei:
Et is geen indoor microflyer hoor. :P Hij heeft n spanwijdte van meer dan n meter.
Ik dacht dat het zo'n kleine versie van dit model was, zo'n 2/3 kanaals prutding :P :wink:

ik had niet goed gekeken...

Gerard: Zo tezien kost die jeti rex 5 maar 5 euro duurder dan die ik net liet zien. Hij is wel iets kleiner, maar 1 gram zwaarder. Maakt eigenlijk niet zoveel uit dan denk ik. :P

MaartenR: Et WAS een 2 kanaals prut ding. :P Mijn doel was om er een enigzins leuk V-tailertje van te maken. :P Enne, zon klein mormel heb ik ook hoor. ;) (Kijk me niet aan voor et hebben van dit soort spul, ik krijg ze kado van n vriend van me in china. :P)

:P Hij heeft n Modelbouw winkeltje in china, en alle discontinued meuk stuurt ie mijn kant op. :P

Maargoed, www.conrad.nl en dan nummer 221640 Dat is die rex 5. (5 Kanalen, 9 Gram, 31x17x9mm. voor 40 euro.)
Ik moet toch bij conrad bestellen. Deze zou mooi in mijn space scooter kunnen, omdat de pico 5/6 ontvanger die daar nu in zit, veel te lang is en aan de zijkant uit steekt. Is die Pico 5/6 (47 x 17 x 17mm, 14g.) dan mischien n goeie ontvanger voor deze V-tail? Dan sla ik 2 vliegen in 1 klap.

Werkt die rex5 trouwens wel goed samen met futaba?

ik heb een rex 5 werkent op een futuba fx-18 of bedoelde je dat niet?

Groeten Daniël

Mja dat bedoelde ik. :) Ik heb een Futaba FF6.

Maar ik zit nogsteeds met de vraag of ik deze kan gebruiken voor de doorvoer van de servo sturing: www.conrad.nl en nummer 229628
Doormidden knippen, die gaffel dr af slopen, en dat spul dr op zetten met tierips ofzo. En omdat t 0.8mm staaldraad is, hoeft ik niet te rommelen met elastiekjes. En wat er niet op zit kan niet kapot. ;)

Back