Een 450 bouwen

Haha, ik maakte me niet echt zorgen dat je opeens op de loodsboot zou zitten hoor....

Dat asje dat hoort niet zichtbaar heen en weer te gaan, en al zeker niet door bewegingen van de servo.

Ondanks dat in principe die as continue door de stuwkracht een kant uit gedrukt wordt, kan hij wel gaan "stuiteren" en op die manier toch een onrustige staart veroorzaken....

Overigens is de stuwkracht (van achteren gezien) al naar links gericht, en als de overige krachten (zoals de spanning in de riem, vergis je daar niet in als de heli draait) die as wat heen en weer sleuren, kan de boel eigenlijk niet stabiel worden.

Probeer dus eerst maar eens die speling te verhelpen, hetzij door shims, hetzij door de twee lagers op een of andere manier dichter bij elkaar te krijgen (bij goedkope kloontes kun je vaak het afstandsbusje tussen de zijplaten van de tailcasing iets inkorten, weet niet of dat bij jou ook kan).

In elk geval, haal éérst die axiale speling maar eens uit de hekrotor, en voor dat doel: kijk éérst goed of er niet iets mogelijk niet helemaal 100% goed zit, want die speling hoort er volgens mij niet te zijn.

Groet, Bert

Volgens mij heb ik het gevonden.. een lager in je tail die faalt. Op helifreak gaat het er over, daar is het alleen een v2 fbl, die komt naar buiten. Ga ik checken. Schijnt op te lossen door nieuwe tail dus kijk wel of het dit is en lees het nog ff goed door. Rustig op een ander moment.

Kan heel goed. Ik heb een kapotte lager gehad in mijn toen nieuwe Align Pro. Kit die gebouwd is door forumlid had dit ook gelijk na de bouw. Op diverse forums kom je hetzelfde tegen bij de 450 pro. Waarom ik er nog niet over begon is omdat in al die gevallen de reactie van de tail echt heftig was. Dus enorm vibreren bij optoeren en staart die fel uitslaat.
Kan geen kwaad echter de lagers even goed te checken.

Nee die schijnen er ook meteen weer uit te schieten, zelfs betere merken alleen zoals Chow het zegt ervaar ik het niet, ik kijk alles gewoon nog een keer goed na maar dat er speling zit is wel een feit. Er werd gezegd dat als je een wobble hebt die er niet uit wil je het beste een nieuwe tail kan bestellen en bij iedereen is het weg, wat ik lees, maarrrrr ik heb er 1 met flybar, dit ging over een heli zonder flybar.. dus.. ik kijk van de week wel, ben er nu even moe van.. jammer hoor

Het is me denk ik gelukt. Ik liep alles nog even na en alles liep netjes, heb iets speling op mijn slider maar ik was een beetje schroefjes aan het nalopen en toen viel me op dat de vorige eigenaar de gyro net tegen de harde randjes van de antirotation bracket(?) had geplaatst. Dacht dat dat niet goed was ivm trillingen.. dus heb die bracket vrij gevijld en nu heb ik een milimeter speling.. uitkomend op een gain van 20% HH en hij is zo rustig als nooit tevoren, bij het sturen is hij heel licht zoekende, 2 wag'jes van enkele mmters zet ik mijn gain 1% hoger dan vibreert hij weer en bij 1% gain minder zwabbert hij meer.. net 6 min aan een stuk hem in de lucht gehad en wat gedraaid en in flight lijkt het bij bochten wel mee te vallen misschien is dit die tolerantie waar Student het over heeft. Morgen helaas geen tijd om naar een veldje te gaan dus zal ik nog ff wat gaan hooveren tussen de garages, kijken of ik ook boven de garages durf te komen;)
Wat jammer nou dat het donker is.. hehe maar de lader staat al aan voor morgen!!

Laatst bewerkt:
Oh weet iemand toevallig of die metal tail upgrade bijv bij rcheliparts ook voor de pro met paddles van toepassing is? En of het beter is? Mocht ik mijn staart slopen wil ik wel weten of het die 20€ extra waard is

Tenzij ze gelijk ingrijpende ontwerpwijzigingen hebben doorgevoerd van flybar naar FBL (volgens mij niet) zou het voor een upgrade van de hekrotor geen drol uit mogen maken of je een paddelkop hebt of niet....

Maar ik ken niet alle specificaties en details van jouw heli.

Groet, Bert

35a esc, 1700kv motor 13t/150t, 3x ds425m, gp780 en ds520

Of bedoel je dat niet.

Is dat van die lage gain ook goed? Of zit er dan nog een probleem

:D Nee dat bedoelde ik niet....

Ik kreeg uit jouw vraag de indruk dat jij een PRO met flybar hebt, en je af vroeg of de hekrotor-upgrade bedoeld voor de FBL versie van jouw heli ook op jouw heli zou passen.

En ik bedoelde, dat ik niet weet of er verschil zit tussen de hekrotor units van de flybarred PRO en de FBL PRO....

Dat heeft verder weinig met gewicht of motor of accu te maken... ;)

Dat van die lage gain, kan heel goed, dat hangt ook weer een beetje van je mechanische set-up af. Als je je servohevel korter maakt bijvoorbeeld, zul je zien dat de gyro gain hoger kan.
Een hogere gain laat over het algemeen zowel de servo als de gyro beter functioneren, maar het gaat een heel klein beetje ten koste van de regel-snelheid, en dus is er, zoals met alles in deze hobby, ergens een optimaal punt te vinden.

Of het werkelijk zo uitpakt is altijd lastig te zeggen, maar de kans is redelijk aanwezig dat als je je servohevel inkort, de gain wat omhoog moet, en er makkelijker een "strak" punt te vinden is, en dat een procentje meer of minder niet gelijk eentje teveel of te weinig is.

Maar dat hoeft niet, en hangt erg af van de nauwkeurigheid en snelheid van je hekservo.... (en voor je het vraagt: ik ben niet bekend met die align servo, ik heb alleen ervaring met de Futaba FS61BB)

Groet, Bert

Oh weet iemand toevallig of die metal tail upgrade bijv bij rcheliparts ook voor de pro met paddles van toepassing is? En of het beter is? Mocht ik mijn staart slopen wil ik wel weten of het die 20€ extra waard is
Over welk upgrade part heb je het precies? H45186?
Op mijn TREX450Pro (v1 paddle-versie omgebouwd naar DFC-head) heb ik nog steeds de standaard tail (enkel andere tailblades, en met de tail-hub iets verder naar buiten gezet, zoals eerder al aangehaald), en ik zie momenteel geen enkele nood voor iets ander/beter daar. Werkt gewoon prima met de standaard tail, ook na 1000+ vluchten.
Als je vraag is of dit compatibel is met de 450PRO paddle versie, dan is het antwoord: ja.

Oh oh oh oh.. ik ben zo stom!! Ik heb het gevonden..

Had me gyro nog nagekeken want die lage gain heeft mij een slapeloze nacht bezorgd, bijna dan. Toen ik net thuis kwam moest ik van mezelf even de gyro checken met de manual erbij.. hup heli aan de Lipo, 2sec dat knopje indrukken en scrollen tot ik zag dat mijn delay op groen stond(voor T-Rex 500/600/700) heb hem op rood gezet en tot mijn "verbazing" moest bij het vliegen de gain weer omhoog, ik wist het, hoppa gain op 30% en wat denk je.. zo strak als een xtc gebruiker! Alles werkt PERFECT geweldig!

Gefeliciteerd....

Gelukkig dus niet iets structureel verkeerds met de heli, en het scheelt je weer een verbouwing van de staart....

Groet, Bert

Een grotere heli is wat meer "eigenstabiel", daarom is er in de align gyro een apart programma opgenomen voor de kleinere heli's

Klein dingetje, kan inderdaad stevige gevolgen hebben!
Gefeliciteerd!

Back