Een 450 bouwen

Nou dan zit dat goed, maar busje ging er aan 1 kant heel rot in, heb ik er echt in moeten schroeven dus daar zal het euvel wel zitten, zat er al mee te martelen, ook met de kruiskopschroefjes, behalve die stalen bij de pitchslider, wat een kwalitatief uitermate teleurstellende schroefjes zeg.. op de hele heli trouwens. Maar hoe los ik dar op? Een vijltje door het plastic?

Het zit in de staart zelf, met pushrod geen geluidje, alles na gelopen, opnieuw ingesteld en hij blijft het doen, alleen maar aan 1 kant heel gek.

Ik heb nog iets, ik krijg 1 van de bladhouders niet op 0° pitch.. denk dat ik wat fout doe dus ga alle linkjes weer op fabriekopgave ga zetten en opnieuw beginnen..

En we zijn de lucht in geweest. Was en is erg spannend!! De canopy loopt tegen de aileron servo aan.. dus zonder canopy vliegt hij beter.. (denk dat ik die ff in moet snijden ofzo..) heel anders als mijn mcpx maar zonder canopy hoovert hij best aardig al wil hij een beetje zakken bij de Hoover en drijft wat af naar voren.. heb nog een hunt in de staart en het lukte me niet om die er helemaal uit te krijgen want bij 61% gain zwabbert hij en bij 62% doet hij hunten.. verder vind ik bij het oproeren dat hij als hij op +/- 60% is dat de heli heel rauw klinkt en lijkt hij erg te vibreren maar op 75% is het een net zoemend geluid en klinkt hij heel netjes.. hoe ik de blades moet tracken heb ik nog geen idee van en wil het eigenlijk ff door iemand na laten kijken, of ik het netjes gedaan heb hahaha. Gr Serge

Gefeliciteert!

Over je canopy, dt gebeurt vaker.
Regelmatig schuurt hij ook tegen het hoofdtandwiel aan.

Optoeren: kan zijn dat hij zijn eigen frequentie even tegenkomt. Misschien bladen te vast, of juist te los.
Of niet gebalanceert.
Als je er verder geen last van hebt, hoeft het niet perse een probleem te zijn.

Staart: dat kan dus precies dat rare puntje in de staartaansturing zijn waar je het over had.
Dat soort dingen is altijd veel proberen en nog eens proberen, kijken wat het is.
Ik verwacht dat er ergens speling in het spel is, of een zwaar punt..

Nakijken van de heli, als je een keer zin hebt een stukje te rijden op een zaterdag, doorgaans met goed weer (en geen bijzondere verplichtingen) ben ik op het veld van de club te vinden..
Heinenoordtunnel bij barendrecht..

Optoeren: kan zijn dat hij zijn eigen frequentie even tegenkomt. Misschien bladen te vast, of juist te los.
Of niet gebalanceert.
Als je er verder geen last van hebt, hoeft het niet perse een probleem te zijn.

Bladen zijn gebalanceerd maar of ze vast genoeg staan, ze staan zo strak dat je ze nog wel kunt draaien maar het gaat wel stroef, als los(draaibaar) 0% is en vast 100% denk ik 40% vast.

Staart: dat kan dus precies dat rare puntje in de staartaansturing zijn waar je het over had.
Dat soort dingen is altijd veel proberen en nog eens proberen, kijken wat het is.
Ik verwacht dat er ergens speling in het spel is, of een zwaar punt..

Nakijken van de heli, als je een keer zin hebt een stukje te rijden op een zaterdag, doorgaans met goed weer (en geen bijzondere verplichtingen) ben ik op het veld van de club te vinden..
Heinenoordtunnel bij barendrecht..

Over de staart staat in pm en ik kom zeker een keertje kijken!!

Stelregel is dat de hoofdbladen zodanig vast moeten zitten, dat als je de heli op zn kant houd, de bladen net niet mogen vallen.

3d vliegers hebben de bladen verschrikkelijk strak staan. Je ziet op 3d events ook wel eens dat ze net voor een vlucht even 2 tellen opstijgen, en dan nog eens vast zetten.
Dit doen ze dus om de bladen te strekken, en daarna gaat het nog vaster.
Te los, en de bladen kunnen invouwen bij een extreme manouvre.

Maar dit zal de gemiddelde sterveling niet lukken. Mij iig niet, en ik heb ze redelijk los zitten ;-)

Oké dag 2, had vanmiddag vrij, plasticjes bij de blade grips liepen stroef dus die wat gevijld en alles loopt weer soepel, nog een keer het midden berekend en moest toch 1 turn naar buiten had ik het idee dus weer gyro limits ingesteld en de gain weer terug op 30% HH, 65% in mijn zender. Terug gebracht naar 20% in HH, 60% in mijn zender, en nu blijft hij redelijk strak al stond er erg veel wind en bij een vlaag huntte hij wel weer lichtjes en weet niet of dit nu door de wind kan komen of dat mijn gain nog steeds niet top is.. op de staart loopt alles soepel en hij drukt zichzelf ook niet door zijn limit heen. Heb ook nog even op 80% throttle gehooverd en dan hoovert hij toch stabieler en de gain lijkt dan iets te laag te staan maar het loopt beter dan bij 75% throttle, morgen ben ik om 16:00 thuis van het werk en zal als het mooi weer is nog even verder spelen met de gain, kom ik wel uit hoop ik.

Klopt het dat je de gears van de TT wel hoort? Beetje rauw geluid.. merkte of zag er niks aan en vermoed dat dit gewoon normaal is, je hoort het ook als je de bladen rond draait alleen dan niet zon hoge requentie.

Heb nu alleen nog een beetje op het garage pleintje gehooverd maar als ik de staart netjes krijg en de wind gaat wat liggen dan rij ik even naar een veld in de buurt voor wat tail turn 8jes. Eerst de tail goed!

Klopt het ook dat ik doordat ik minder toeren draai een niet zo hoge gyro gain heb, rond de 20% in HH, in mijn zender 60%?

Meestal (maar dat is geen ijzeren wet) heb je bij hogere toerentallen minder gain nodig omdat de hekrotor dan meer in de melk te brokkelen heeft.

Verder kan het heel goed zijn, dat je bij bepaalde toerentallen de boel nooit helemaal lekker krijgt, wat je ook doet, en geef je een paar % gas bij, dan heb je hem soms in één keer strak....

Dat blijft altijd wat zoeken, er zijn gewoon heel veel variabelen hier, die lang niet allemaal in de keuze van het model of de set-up vast liggen: Toleranties doen soms ook een forse duit in het zakje

Groet, Bert

Meestal (maar dat is geen ijzeren wet) heb je bij hogere toerentallen minder gain nodig omdat de hekrotor dan meer in de melk te brokkelen heeft.

Verder kan het heel goed zijn, dat je bij bepaalde toerentallen de boel nooit helemaal lekker krijgt, wat je ook doet, en geef je een paar % gas bij, dan heb je hem soms in één keer strak....

Dat blijft altijd wat zoeken, er zijn gewoon heel veel variabelen hier, die lang niet allemaal in de keuze van het model of de set-up vast liggen: Toleranties doen soms ook een forse duit in het zakje

Groet, Bert

Oh mooi man, ben dus nog wel een LiPo of 10 bezig als het tegen zit maar ik kan lekker rommelen dus.

Als het morgenmiddag mooi weer is zal ik eens 80% instellen in normal en de gain weer op 30% of misschien iets hoger en zo stap voor stap terug. Heb vanmiddag in de wind redelijk kunnen hooveren had alleen geen fijne staart en het staart gevoel was ook niet zo super, bij even 80 procent "rechtte" hij zich min of meer en ging een soortje strakker staan, wel met een zwabber op 20% gain en toen was net mijn Lipo leeg. Komt wel goed, ik ga lekker rommelen!

Nou.... weet je: je moet ook in de gaten houden, dat jij nog helemaal niet weet hoe het hóórt te reageren en aan te voelen, maar anderzijds, dat waar je mee leert vliegen voor wat betreft "hoe het hoort" je ijkpunt zal blijven.

Blijf dus niet te lang morrelen met de afstellingen, maar hak op een gegeven moment de knoop door en leer er gewoon mee vliegen.
Gaandeweg kom je dan vanzelf wel tot een compromis waarbij de heli doet wat jij wilt.

Blijf je te lang prutsen en morrelen, dan loop je het risico dat A) je leercurve vertraging oploopt, en B) dat je uiteindelijk alleen maar eindigt met een heli die NIET doet wat jij wilt, terwijl (zie A) je vaardigheden ook achter gaan blijven.

Probeer hier een beetje een midden in te vinden, en éérst eens goed te leren vliegen....

Groet, Bert

Ja maar het gaat alleen om de gain op de staart, die klopt gewoon niet en dat moet ik eruit hebben. Als hij zijn staart op zijn plek houdt zonder te wobblen of te hunten ben ik tevreden hoor

Tsja.... als ik bedenk, dat onze indoor-trainertjes al prima en slinger, hunt of zwabbervrij vliegen met een aller-supergoedkoopste Walkera Gyro, en dan ook nog eens op rate mode....

Dan denk ik toch dat je het niet in de afstellingen moet zoeken, maar ergens in de mechanische keten.

Dus je servo kan te traag zijn, kan te zwak zijn of niet nauwkeurig genoeg.
Je hekrotor kan speling vertonen of verkeerd in elkaar zitten
de aansturing van de hekrotor heeft speling, loopt zwaar, of vertoont "vering".

Van een afstand kan ik daar ook niet meer van zeggen....

Ik vaar vanavond de Schelde op, als je nu een hele snelle roeiboot hebt.... (geintje....)

Groet, Bert

heading hold is wat kritisch..

en geheel stil, werkelijk rotsvast is doorgaans een brug te ver..
ook bij mij zit er wel eens een kleine tik in. vind ik niet erg, aangezien het alleen in een stille hoover gebeurt.

en dat doe ik vrij weinig.

Nou, heb de gain nog iets verhoogd, 38% ofzo en nu zit er bij windvlagen een tikje in, verder blijft hij vrij stil. Heb 6 minuutjes kunnen hooveren op 80% maar toch ook nog de tail een beetje bekeken maar op de tailrotorshaft zit wel speling hoor, 0,5 tot 1 mm denk ik. Zie alleen niet waar die vaster kan?
Niet bij je hub en bij je gear volgens mij ook niet, heb je daar spacers voor of iets?

Oh en Bert ik ben echt heel lui geboren.. ik laat me wel even droppen door een loods.. zie je zo!

Even gecheckt, bij rudder links, waar de problemen al zaten, duwt de pitchslider de gear een beetje "in". Een mm maar hoor. Beetje "vering" dus?!?

Dat de servo niet de juiste is lijkt me sterk is een super combo van align..

Ik zou raar staan te kijken als je het nog deed ook, maar dat wordt wel een latertje dan: rond 9 uur bij de Wandelaar en dus pas zo tegen 11 uur, wellicht middernacht pas bij de loods in Vlissingen.... :D

Alle gekheid op een stokje, axiale speling op de hekrotor kun je verhelpen met shims, maar ik weet niet of die bijgevoegd zijn bij je heli, denk het niet.
En dan wordt het lastig om daar aan te komen....

Ik weet niet wat je bedoelt met "hij duwt de gear een beetje in"....
Leg dat nog eens op een andere manier uit als je wilt?

Groet, Bert

Nou als je de as bekijkt van achterkant heli en je pitchslider gaat naar links, op het einde duwt hij je rotoras iets naar links. Daar zit dus een beetje speling op, heel weinig hoor overigens.

Back