Een 450 bouwen

Zo, grips geflipt geeft bij midstick nu iets pitch met de klok mee, ball op 8mm geboord, 10mm ging heel lastig met midden slider te vinden met 8 ging het zo, limit ingesteld en nu het volgende. Bij rudder naar rechts hoor je op het einde van zijn limit niks maar naar links hoor je de servo wel, hij stopt wel maar je hoort wel een soort geluidje. Geen gejank soort initialisatie geluid, de mcpx heeft dat ook met de servotjes, is dit goed of is het verkeerd?
Op het einde van de stick geeft hij ook een extra beetje pitch naar beide kanten en als je loslaat schiet hij een stukje terug.

Heb me weer laten bijstaan door finless bob en moest travel adjust de gear/gyro op 40/40, waarom?, zetten. gain stond in 65%(15% of 30%) moet ik die travel adjust zo laten staan of moet hij weer op 100%?

Bij rudder naar rechts hoor je op het einde van zijn limit niks maar naar links hoor je de servo wel, hij stopt wel maar je hoort wel een soort geluidje. Geen gejank soort initialisatie geluid, de mcpx heeft dat ook met de servotjes, is dit goed of is het verkeerd?

durf ik niks van te zeggen....

Op het einde van de stick geeft hij ook een extra beetje pitch naar beide kanten en als je loslaat schiet hij een stukje terug.

Is redelijk normaal gedrag voor een HH gyro

Heb me weer laten bijstaan door finless bob en moest travel adjust de gear/gyro op 40/40, waarom?, zetten. gain stond in 65%(15% of 30%) moet ik die travel adjust zo laten staan of moet hij weer op 100%?

Dat laatste moest je maar eens overnieuw, en dan duidelijk, opschrijven, want ik kan er geen soep van maken wet je nu precies op welke waarde moest laten staan van Bob....

Groet, Bert

Hahaha

In Travel adjust moest ik het gear kanaal (bij mij gyro, kanaal 5) op 40 stand 0 en 40 stand 1 zetten en daarna de gyro gain op 30% in HH op stand 1 en normal in stand 0 ook 30%

Waarom travel adjust was om de servo of gyro niet meteen te jammen maar nu alles ingesteld is moet ik die travel adjust op kanaal 5 laten staan op 40/40 of kan die weer naar 100/100 of maakt het niet uit wat ik doe?
Begrijp en weet ook niet wat travel adjust op je gyro doet.
Ik kan wel die normal mode in stand 0 in HH zetten toch? Ik was niet van plan om in normal te gaan vliegen.

De instelling van kanaal 5 stuurt de gain van de gyro aan.
De travel adjust op kanaal vijf, begrenst hoever je die gain maximaal uit kan sturen. Als je heli goed vliegt, gewoon zo laten staan.
Alleen als je merkt dat je de gain niet ver genoeg kan ophogen, dan kun je die travel adjust beetje bij beetje verhogen.

Of je rate nu wel of niet gebruikt, laat het maar gewoon zo staan dat het werkt: mocht je dan een keer per ongeluk toch in rate opstijgen, heb je tenminste nog een sturende hekrotor. Zou je die op nul zetten, en die schakelaar staat per ongeluk verkeerd, heb je én geen gyro die je staart rustig houdt, én een hekrotor die niet op de stick reageert.

Dit op nul zetten omdat je nooit rate gaat gebruiken, is het zelfde als de lampen in je auto niet vervangen omdat je toch nooit in het donker rijdt.... Overkomt het je een keer wél, dan sta je mooi met je bek vol tanden.... niet doen dus!

Groet, Bert

De instelling van kanaal 5 stuurt de gain van de gyro aan.
De travel adjust op kanaal vijf, begrenst hoever je die gain maximaal uit kan sturen. Als je heli goed vliegt, gewoon zo laten staan.
Alleen als je merkt dat je de gain niet ver genoeg kan ophogen, dan kun je die travel adjust beetje bij beetje verhogen.

Oké, ga ik doen, bedankt Bert.

Zet de vraag van een paar posts geleden ook nog een keer want wil wel weten of ik het goed gedaan heb:"Bij rudder naar rechts hoor je op het einde van zijn limit niks maar naar links hoor je de servo wel, hij stopt wel maar je hoort wel een soort geluidje. Geen gejank soort initialisatie geluid, de mcpx heeft dat ook met de servotjes, is dit goed of is het verkeerd?"

op het eind van de slag, mag de servo NET NIET klem lopen.
dat geluidje wat je hoort, is hoogstwaarschijnlijk de servo die NET wel klem loopt.

als het uit de servo komt iig.

Trouwens, dat 40/40 verhaal, op zich kun je ook gewoon alles 100/100 zetten.
ik denk dat hij dit doet, om de gain wat nauwkeuriger te kunnen instellen.
meestal kom je op 25-30% uit in futaba, spectrum zal 65% +/- zijn
meer of minder is absoluut niet erg, dat getal moet gewoon zorgen dat de staart zijn werk netjes doet.
en dat getal moet daarvoor aangepast worden. dat is namelijk zijn functie.

al staat de gain op 1 of op 99, als de staart het doet, zijn dat de getallen die werken.

Finless heeft nu eigenlijk de 50 stappen waarin je de gyro kunt stellen, in een kleiner gebied gestopt (die 40).
de stappen worden dus minder groot, dus nauwkeuriger.

iig, denk dat dat de achtergrond is.

Denk wel dat je gainwaarde iets hoger zal zijn dan de standaard richtgetallen.
maar dat maakt dus geen fluit uit.

op het eind van de slag, mag de servo NET NIET klem lopen.
dat geluidje wat je hoort, is hoogstwaarschijnlijk de servo die NET wel klem loopt.

als het uit de servo komt iig.

Ik snap het niet, als ik de limit heel laag, net uit het midden, hou, stopt hij op tijd maar maakt je servo bij rudder rechts(pitchslider naar TT tandwielen) een geluidje, klinkt ook als een motortje, meer in het midden krijg ik de slider ook niet en mijn armpje op de servo was precies 90°, kan ook 91 of 89° zijn.
Maar als je je limit in zeer veilige zone in stelt dan kan je servo toch niet klem lopen of zie ik het verkeerd?

Bij Rudder naar links(pitchslider naar bladegrips)is de servo op het eind perfect stil maar naar rechts(slider naar tt tandwielen) hoor je iets. Maar het klinkt niet als een motor die niet verder kan maar wel wil.. al kan ik dat bij die kleine servotjes ook niet weten..klinkt meer als "stationair" geluid dan "overdrive".

Ik begrijp dat het op moment fout zit alleen begrijp ik niet hoe dat kan of wat daar de oorzaak van is of hoe ik dat kan fixxen... zou het als ik de limit rechts, bij de tt tandwieltjes, lager in stel weg moeten zijn want waar loopt de servo klem op als hij in principe nog 0,5mm over heeft.

Dus armpje zit er zo 90 graden mogelijk op. De tailpushrod heb je dusdanig afgesteld dat de pitch 0 graden is. En daarna limit links en rechts net tot aan dat hij de zijkanten raakt. Er zou een vloeipapiertje tussen moeten kunnen zonder proppen zeg maar..

haal de stang eens van de servo los.
en stuur zelf even.

soms loopt er wel eens een stukje van de as stroef, dan krijg je dit ook

Ga ik doen, wat als dat zo is.. welke as? Van de servo zelf of waar de pitchslider op zit?
Als dat zo is wat moet ik dan? Vliegen zodat het slijt

Je moet alles wat aan kan lopen even checken. Dus zowel het pitchslider gedeelte als de tailpushrod. Zoemt bijvoorbeeld de server ook zonder de rod erop?. Zoemt ie daarna nog met de rod op de servo maar nog niet op de tail enzovoorts. Dus stap voor stap uitsluiten.

Vaak, als er problemen zijn met stroef lopen, zit dit in de kunststof linkjes richting de bladhouders.

dan zit dat koper busje een beetje strak oid.
of het kunststof steekt nog een beetje uit aan de bovenkant, waardoor het tegen het alu aan loopt.

nee, de schroef zet de koper bus vast.
het kunststof beweegt om de bus heen.

Als de bus los zou zitten, kun je de schroef niet vast zetten.
dan zit hij puur op locktite vast.. das niet de manier iig

Back