hey,
er is echt een hele hoop gebeurt in de afgelopen dagen,
ik heb het bootje van noah ontvangen, dit was echt een prachtig model alleen van buiten een beetje beschadigt maar who cares. het model was ideaal voor mij, dit model had de accu tussen de schroefassen liggen, daarom hoefde ik niet meer met houten blokjes aan de gang om de accu naar achteren te krijgen. de motren zagen er echt blinkend schoon en nieuw uit. ik was helemaal in mijn nopjes.
noah wist niet precies welke zender bij dit model hoorde dus heeft hij er zomaar 1 gepakt, dit bootje was 27,145 mhz en er zat een 40mhz zender bij, deze kon ik dus helaas niet gebruiken. ik dacht gelijk aan mijn eigen zender van mijn oude model. deze was ook 27,145 mhz probleem opgelost *dacht ik*
helaas werkte mijn eigen zender niet met dit model, we hebben eerst nog zitten denken dat het misschien netzoals bij een x-twin is(ik denk dat sommige mensen deze wel kennen maar voor de gene die ze niet kennen, dit zijn kleine speelgoedvliegtuigjes die je overal kunt kopen en die best grappig vliegen. je hebt 3 versies, een a een b en een c versie, je hebt een b-zender nodig om een b vliegtuigje te besturen. deze vliegtuigjes werken allemaal op dezelfde ferquentie.) dat je de zender kunt ombouwen van een a naar een b zender door een kleine aanpassing te doen, 2 pinnetjes met elkaar verbinden.
wij dachten dit omdat er op de zender een gele sticker zit en op de boot ene blauwe.
uiteindelijk hebben we de nieuwe regelaar eventjes opengedraaid en dikt aan de oscilloscoop gehangen. het signaal komt keurig binnen en gaat tot het ic na het ic geen signalen meer. dit ic heeft de verkeerde decoder. (of mijn zender de verkeerde encoder, maar net hoe je het wilt bekijken). later op wat datasheets die we hebben kunnen vinden hebben we ook kunnen uitsluiten dat deze absoluut niet met elkaar gaan werken.
ik dacht: jammer, dan maar mijn oude regelaar eraan hangen. dus de hele bos los en vastgesoldeert en in het donker geprobeert te varen.(helaas was mijn ledkap batterijhouderloos, ik heb nieuwe binnen en ik dacht de oude er alvast af te halen.) het resultaat was: een boot met een afwijking naar rechts en die slecht stuurt naar 1 kant. beetje bekent....
uiteindelijk kan ik dus de conclusie trekken dat de regelaar echt verrot is en dat zowel de motren van mijn oude model als van mijn nieuwe model heel waren.
uiteindelijk is dit de situatie: 1 kapote regelaar met zender, 1 werkende regelaar met zender= geen werkende boot.
helaas heeft noah alles in dozen zitten en weet hij niet of hij de originele zender nog heeft dus ik verwacht ook niet dat deze ooit nog bij de regelaar gevoegt gaat worden.
ik wil toch wel heel erg graag weer een keertje lekker kunnen varen. daarom wil dit dit gaan doen:
ik ben binneknort jarig en van mijn broer krijg ik een zenderset. dit houd in: zender ontvanger ,2 servo's batterijenhoudertje aan-uit schakelaar enzv enzv.
mijn broer heeft voor zijn 42cc kettingzaagbootproject een electroboot gehad, electro is niet echt zijn ding en hij heeft ook de motor opgeblazen. met dit model heeft hij een hoop info opgedaan voor zijn nieuwe kettingzaagproject. nu ligt er nog een mooie waterdichte 50 ampere snelheidsregelaar te rollen, deze mag ik hebben van hem. in deze boot zit ook een roertje, deze boot was kleiner dan de kettingzaagversie. daarom was ook het roertje kleier en geschikt voor mijn boot, het betreft zo een soort vorm roertje:
dit is mijn plan:
ik sluit beide motoren aan op de regelaar, (beide op 1 motor aansluiting) dit gaat de vooruit doen,
ik boor een gaatje en bevestig het pijpje en het roertje en ik maak hier een servo aan vast, ik denk dat dit servo in de hoek komt ofzo, daar moet ik nog eventjes naar kijken.
ik zet mijn zenderset erin.
op deze manier kan de boot rechtuit varen en sturen.
tot slot nog wat vraagjes:
denken jullie dat dit gaat lukken?
zal het met dit type roer kunnen?
is het een probleem als de draaias van het roer een kleine stukje voor de schroeven zit? (1cm ofzo)
ik hoor wel wat jullie hiervan vinden.
groetjes,
Jelmer