Een Draakmodel met vinkiel en spaderoer, een opzetje

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Ard, 23 aug 2019.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank je Rene
    Ik zie wat ik fout heb gedaan

    Het 1:1 schip wordt dan
    13 meter lang
    7000kg gewicht
    5300 kg ballast
    1700 kg voor de rest. Boot, mast, zeilen, bemanning, motor etc
    7 meter diepgang
    Masthoogte 21 meter
    Zeiloppervlak 86m2

    Een moderne cruiser/ racer de J133 heeft de volgende data
    Lengte 13 meter
    Gewicht 8100 kg
    Ballast 3300 kg
    Diepgang 2,29 m
    Zeilopp 90m2

    Opmerkelijk is het grote verschil in ballast aandeel en de diepgang.

    Is dit de reden dat een schaalmodel doorgaans (altijd?) minder goed vaart dan een speciaal als model ontworpen boot?
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2019
  2. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Dat klopt als een bus Wim. vanwege de verschaling heb je altijd een probleem waarbij de lengtematen in de schaal zijn, de oppervlaktes in het kwadraat van de schaal en de volumes (gewicht) in de derde macht van de schaal. Een schaalmodel heeft dus per definitie te veel zeiloppervlak voor het gewicht. dat wordt gecompenseerd bij speciaal ontworpen modeljachten door het ballastaandeel te vergroten en de kiel veel dieper te maken. vaak wordt de tuigage dan ook nog relatief hoog en smal gemaakt omdat een hoge 'aspect-ratio' aerodynamisch gunstiger is, zeker dicht bij het oppervlak.
    Daarom is de meestal gekozen oplossing bij een echt schaalmodel; licht bouwen en een diepe, relatief zware (hulp)kiel.
    Dit is overigens allemaal al geopperd door eerdere posters, maar ik vat het nog maar eens samen
    gr
    Hay
     
  3. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Overigens is die Wally Nano, waar Arthur zo'n mooi model van laat zien, een mooi voorbeeld hoe dit ook in het groot gebeurd. klassiek ontwerp, superlicht gebouwd in full carbon-epoxy (door Joop Doomernik in Zaltbommel!!!) lange vin en loden bulkbiel. Smalle hoge tuigage. Een deel van het klassieke onderwaterschip is weggesneden (van S-spant naar rondspant), waardoor de waterverplaatsing en het natte oppervlak afneemt. resultaat; een klassiek ogend jacht met veel betere zeileigenschappen dan dit ooit in de klassieke S-spant uitvoering zou kunnen hebben.
    Daarom zei ik al dat ik zo'n draak wel in het groot zou willen hebben :D
    gr
    Hay
     
  4. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    en dat geldt ook onder water. een smalle diepe vin (en roer) geeft meer lift bij eenzelfde nat oppervlak (=wrijving) + de mogelijkheid om de ballast heel laag te brengen. twee keer winst en dus betere zeileigenschappen. Vroeger was dat gewoon niet te bouwen, zowel qua tuigage als qua kiel. de materialen waren daar niet sterk genoeg voor. met de komst van aluminium en zeker met de komst van epoxy, carbon en composiet is dit allemaal veranderd. kijk maar naar de ontwikkeling van zeegaande wedstrijdjachten in de afgelopen 40 jaar.
    de volgende stap wordt natuurlijk foiling, maar een foilende draak?????:(
    groet
    Hay
     
  5. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    # Ard en Bert; Om bij een draak op gewicht te blijven mag je wel iets smokkelen. het zeilklaar gewicht is 1700 kg; + 285 bemanning, maar daar zitten nog geen zeilen bij en ook geen lunchpakket, zeilkleding, gereedschap, meerlijnen, accu voor de pomp, beetje water in de bilge, etc. dus als je met het totaalgewicht tussen 2100 en 2200 kg rekent, zit je er niet heel ver naast en zal het er zeker niet onnatuurlijk uitzien.
     
    Bert V en Ard vinden dit leuk.
  6. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Ard,
    Dat heb ik vandaag gedaan en de vrijboordhoogte is precies 5 cm.

    Ik heb overigens vandaag - tijdens het meten - gezien dat mijn Draak meer dan "diep-genoeg" ligt, maar dat was eigenlijk al niet echt een nieuwtje voor me.
    In het begin van mijn eigen renovatieverslag had ik haar al eens zonder tuigage en RC componenten op de weegschaal gehad en kwam toen al op 2121 gram :eek:.
    De waterlijnlengte is zodoende dus al fors toegenomen, maar daar win je in dit geval geen wedstrijden mee :( (wat overigens ook niet mijn bedoeling was :p).
     
  7. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Da's mooi Bert en vrijwel conform het vrijboord behorend bij de ontwerpwaterlijn!
    Vermoedelijk toch wat extra drijfvermogen van de hulpkiel erbij gekregen, denk ik.
    Veel zeilplezier er mee!
     
    Bert V vindt dit leuk.
  8. Tom.Koornhof

    Tom.Koornhof

    Lid geworden:
    17 dec 2006
    Berichten:
    448
    Locatie:
    Ouderkerk aan de IJssel
    heren ik loop al een tijdje mee en heb ook modellen zien komen waar ze van dachten dat moet het zijn want in de 1-1 gaan deze modellen lekker hard ze gaan ze op schaal maken en ze deden het gewoon niet
    Je kan en draak op schaal maken dat lukt altijd mijn opa heeft voor mij wel eens een 16 kwadraat gemaakt ja 55 jaar geleden en ik denk dat je nog de tekeningen kan kopen
    ik weet wel dat er meer gewicht onder moest om goed mee te gaan zeilen
    Een M klasse kan je behoorlijk licht bouwen met een behoorlijke zeil opp maar je zit vast aan de Max diepgang van de kiel onder de boot en het gewicht om hem recht te houden en Wim weet het begon 3.6 kg en nu zeilen ze met 3.2 kg onder de boot met de max lengte
    Als je dat omzet naar de 1-1 gegevens gaat gewoon niet
    Als je een goed zeilend model wil hebben zal je andere gedachten moeten hebben en niet naar het 1-1 model gaan kijken je kan wel kijken wat kan ik daar van gebruiken zo is de zijkant tegenwoordig recht van het voorschip af naar het achterschip als die aan de wind zeilt en een hoek maakt het als extra zwaard te dienen
    er is een computer software van Delft Ship daar kan je aardig wat mee uit proberen
     
  9. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Ton,
    - '......die andere gedachten...etc etc' zijn behoorlijk aan de orde geweest bij de aanvang van dit draadje.
    - forumleden als 'lossefok' en 'aegir_2' bouwen hun Top, 30m2 en Vrijheid al lang op 1:5 omdat dat een goed zeilend schaalmodel oplevert.
    - '.... een rechte zijkant vanaf het voorschip.... etc etc' gaarne illustreren met een behoorlijke lijnentekening.
    - dat er ontwerpsoftware bestaat als Delftship is bij die Draak-modellen in dit draadje (maar ook in andere draadjes) ook al ruimschoots benoemd (maar je moet wel weten waar je mee bezig bent)

    Ard
     

Deel Deze Pagina