Draakmodel met vinkiel en spaderoer.
Om te beginnen wil ik eerst verwijzen naar Bert's draadje over de renovatie van zijn Draak (het lezen waard!) waarin het aspect van de hulpkiel ter sprake kwam en de optie voor een moderne lange vinkiel geopperd werd.Ik heb het een en ander uitgewerkt (mede gedreven door het enthousiasme en suggesties van andere lezers..) en presenteer hierbij het (voorlopig !) resultaat.
Ik heb overwogen om dit topic nog in Bert’s draadje over zijn renovatie van een Draak-model onder te brengen maar toch besloten een apart draadje van dit stuk ‘grafische’ modelbouw te maken.
Maar voor het totale plaatje is het raadzaam ook Bert's draadje door te nemen.
In het kort : ik heb in het Delftship computermodel de oorspronkelijke lage en lange kiel met schuin aanhangend roer (zie ook de afbeelding in de bijlagen) vervangen door een redelijk lange vinkiel en een apart vertikaal spaderoer, hierbij geinspireerd door hetgeen ik bij de M(arblehead)-klasse zie.
Enige hoofdgegevens van het nieuwe draak-model:
Lengte over alles : 135 cm (werd geopperd door lezer Peral en is een goede lengte om mee te beginnen, dacht ik)
Breedte : ca 29.5 cm
Diepgang ( van waterlijn tot onderkant bulb) ca 55 cm
waterverplaatsing ca 5,9 kg.
Voor het bulbgewicht heb ik 3.6 kg aangenomen , ontleend aan mijn eigen huidige M-klas .
Voor de romp, zeilen, RC-uitrusting etc blijft dan ca 2.3 kg over.Een uitdaging, maar dat moet te doen zijn,
zelfs in hout, maar dan zonder 12 mm multiplex spanten!!
De lengte van de kiel heb ik iets korter genomen 55 cm i.p.v ca 62.5 cm bij mijn M omdat de Draak behoorlijk breder is dan een M-klas , 29.5 cm tegenover 15 cm.
Er zijn echter een aantal consequenties verbonden aan het vinkiel-concept :
Bij modellen met een lange vinkiel staat vaak de mast in lijn met of soms iets voor de voorkant van de vin. Bij de (echte) Draak zelf staat die weliswaar ook nog achterover maar is ook relatief meer naar voren geplaatst.In de vinkiel optie moet dan het roefje dus iets naar achter om ruimte te scheppen voor een mastbox pal voor de vinkiel.
Het roefje komt dan boven de vinkiel.Maar misschien doe ik dan het oorspronkelijke ontwerp nog meer geweld aan.....
De vinkiel (in een kielkastje) steekt gebruikelijk door de romp heen tot aan het dek .Dus het kuipje ter plekke moet ondieper worden .Een kielmoment van ca 2 kg-mtr is een flink moment voor een model en vraagt om een stevige inbouw.
Zo, dat waren wat overwegingen en reacties zijn welkom.
@ISOLA2 : mijn Delftshipmodel kan beter...ik weet het
Ard
Om te beginnen wil ik eerst verwijzen naar Bert's draadje over de renovatie van zijn Draak (het lezen waard!) waarin het aspect van de hulpkiel ter sprake kwam en de optie voor een moderne lange vinkiel geopperd werd.Ik heb het een en ander uitgewerkt (mede gedreven door het enthousiasme en suggesties van andere lezers..) en presenteer hierbij het (voorlopig !) resultaat.
Ik heb overwogen om dit topic nog in Bert’s draadje over zijn renovatie van een Draak-model onder te brengen maar toch besloten een apart draadje van dit stuk ‘grafische’ modelbouw te maken.
Maar voor het totale plaatje is het raadzaam ook Bert's draadje door te nemen.
In het kort : ik heb in het Delftship computermodel de oorspronkelijke lage en lange kiel met schuin aanhangend roer (zie ook de afbeelding in de bijlagen) vervangen door een redelijk lange vinkiel en een apart vertikaal spaderoer, hierbij geinspireerd door hetgeen ik bij de M(arblehead)-klasse zie.
Enige hoofdgegevens van het nieuwe draak-model:
Lengte over alles : 135 cm (werd geopperd door lezer Peral en is een goede lengte om mee te beginnen, dacht ik)
Breedte : ca 29.5 cm
Diepgang ( van waterlijn tot onderkant bulb) ca 55 cm
waterverplaatsing ca 5,9 kg.
Voor het bulbgewicht heb ik 3.6 kg aangenomen , ontleend aan mijn eigen huidige M-klas .
Voor de romp, zeilen, RC-uitrusting etc blijft dan ca 2.3 kg over.Een uitdaging, maar dat moet te doen zijn,
zelfs in hout, maar dan zonder 12 mm multiplex spanten!!
De lengte van de kiel heb ik iets korter genomen 55 cm i.p.v ca 62.5 cm bij mijn M omdat de Draak behoorlijk breder is dan een M-klas , 29.5 cm tegenover 15 cm.
Er zijn echter een aantal consequenties verbonden aan het vinkiel-concept :
Bij modellen met een lange vinkiel staat vaak de mast in lijn met of soms iets voor de voorkant van de vin. Bij de (echte) Draak zelf staat die weliswaar ook nog achterover maar is ook relatief meer naar voren geplaatst.In de vinkiel optie moet dan het roefje dus iets naar achter om ruimte te scheppen voor een mastbox pal voor de vinkiel.
Het roefje komt dan boven de vinkiel.Maar misschien doe ik dan het oorspronkelijke ontwerp nog meer geweld aan.....
De vinkiel (in een kielkastje) steekt gebruikelijk door de romp heen tot aan het dek .Dus het kuipje ter plekke moet ondieper worden .Een kielmoment van ca 2 kg-mtr is een flink moment voor een model en vraagt om een stevige inbouw.
Zo, dat waren wat overwegingen en reacties zijn welkom.
@ISOLA2 : mijn Delftshipmodel kan beter...ik weet het
Ard