Een eerbetoon aan Evert Kreulen en zijn Impuls

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door Bruno van Hoek, 3 okt 2019.

  1. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Hier nog een foto van Evert op een vliegshow in Ypenburg 1952, het (SULS?) model lijkt heel veel op de Impuls maar is toch net even anders, het heeft o.a. een trapezium romp. Iemand een idee welk model dit dan wel is?

    Ypenburg 1952.jpg
     
    aurectar, Bruno van Hoek en HBZWEEF vinden dit leuk.
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Prachtig! Waar haal je al dat moois vandaan?
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Te bedenken dat Han Esselaar vorig jaar bijna 300 vloog.....:eek:;)
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  5. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Arthur, de Impuls is deze winter (een van) mijn bouwproject. Ben op zoek naar een 1:1 tekening waarvan ik hem kan bouwen. Als ik het goed begrijp heb jij een CAD tekening gemaakt.
    Als ik naar het plaatje van de vleugelrib kijk dan is dat precies wat ik zoek en mij helpt een goed en stabiel vliegende Impuls te bouwen.
    Kan ik de CAD tekening van je krijgen? en zo ja, hoe krijg ik hem dan en hoe krijg ik de tekening dan geprint? Gewoon naar de copyshop of zo?
    Zoals je leest ben ik niet bekend met CAD...
    Groet, Gerard
     
  6. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat lijkt er inderdaad wel op, de (Royal) Rudder Bug wordt ook genoemd in zijn boekje, en als je die tekening erbij pakt, zie je duidelijk dat er sterke overeenkomsten zijn qua constructie. Interessant om te lezen dat de deurtjes ook functioneel waren, ik dacht dat het voor de sier was. Wij mikken tegenwoordig de ingewanden door het gat onder de vleugel, maar wellicht is was dat destijds wat lastig met het vervangen van buislampen etc.

    Gerard,

    Ik heb momenteel de originele tekening in mijn CAD programma ingelezen, verschaald en recht gemaakt, eigenlijk komt het er op neer dat hij digitaal is overgetrokken. Dit is nog zonder text en details.
    De volgende stap is de tekening verfijnen, waar Evert balkjes van 5x5 schrijft heeft hij soms b.v. 4x5 of 5x6 getekend, en als 2 lijnen op 51.5 mm van elkaar liggen zal dat wel 50.0 moeten zijn. De vleugelconstructie teken ik 3d zodat ik weet dat alles ook 3d in elkaar past. Wanneer dit klaar is kunnen de delen eventueel ook gefreesd of gesneden worden, zoals ik met mijn ODIN project gedaan heb, zie het LB draadje. Misschien niet helemaal in de Old-school stijl, maar het bouwt wel een stukje sneller en ook makkelijker zuiver en recht.

    Als je haast heb kan ik de tekening in de huidige staat mailen, die kan bij de wat grotere copyshop geprint kan worden, ze moeten een A0 printer hebben. Als dat lastig is kan ik hem ook hier uitprinten
    en dan opsturen, ik ben toch regelmatig in de copyshop voor een stapel tekeningen. Als je wat minder haast heb zou ik op de volgende versie wachten, de voortgang hou ik hier bij.

    Gr,
    Arthur

    CAD conversie.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Zou me over de maatafwijkingen weinig zorgen maken. De tekening zal ooit met Oost-Indische inkt op rijstpapier zijn gemaakt. Dat tekenen was vergeleken met de huidige CAD-tekeningen niet al te nauwkeurig, vocht zorgt voor maatafwijkingen en er zijn vast vele kopieën van kopieën gemaakt. Wat de maten van latjes e.d. zou ik me richten op de materiaallijst mits deze aanwezig is.

    De tekening van mijn Courtesan klopt op verschillende punten van geen kant. Zelfs het bovenaanzicht komt wat constructie betreft niet overeen met het zijaanzicht. Maar dit soort "problemen" zijn juist de uitdaging!

    Wat de functionele deurtjes betreft die kwamen vaak voor. Tegenwoordig mik je een ontvanger ter grootte van een klein luciferdoosje in een vliegtuig en verder heb je er geen omkijken naar. De ontvangers uit de begintijd werden voor elke vlucht afgeregeld. Dan is het plezierig als de ontvanger goed te bereiken is.

    Hieronder twee oude foto's van de Royal Rudder Bug. Let vooral op de grote radio-ontvanger met buizen en de zware batterijen. Die waren niet voor de motor!

    img009.jpg

    img010.jpg
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2019
    Bruno van Hoek en ArthurP vinden dit leuk.
  8. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Hallo Henk,
    Met mla vliegen ben ik gestopt maar modelvliegtuigen- bouwen en vliegen is nog steeds dagelijkse kost.
    De persoon Evert Kreulen blijft voor mij nog steeds zeer boeiend .Vooral zijn leven voor het uitbrengen van de bekende boekjes heeft mijn belangsstelling ,temeer omdat hij zijn jeugd op de paar km afstand van mijn geboorteplaats Exloo heeft doorgebracht.
    Op het forum zie ik regelmatig de naam Busking.Dit lid van de Emmer/Odoornerluchtvaart club woont te Odoorn en kan misschien het e.e.a boven water brengen.Ik zal hem eens proberen te benaderen.Maar mischien ziet hij deze conversatie en reageert hij zelf.
    Bedankt voor je reactie.
    Lambert te Stk
    Sent from my Lenovo B6000-F using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ik denk dat Sherlock Bas daar wel eens achteraan wil....:)
     
    lamberto vindt dit leuk.
  10. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    Hallo Arthur,

    De CAD-tekening zou ik graag willen hebben want daarmee kan ik de romp bouwen mede omdat je de spantenstrook ook al hebt gemaakt:thumbsup:
    Ik stuur je een PB met mijn mail adres.

    En als ik de romp in ruwbouw gereed heb dan heb je misschien de vleugel in 3d klaar.
    Gefreesde ribben zou het helemaal perfect maken, scheelt een hoop werk...:banana:
     
  11. RTrider

    RTrider PH-SAM

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    474
    Locatie:
    Druten
    foute melding
     
  12. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Henk,vanmiddag heb ik met mijn Monocoupe gevlogen. Het model heeft een spanwijdte van 95 " en wordt aangedreven door een Magnum fs 90 gekocht bij Verspaget. Het model vliegt prachtig langzaam. In 1990 toen ik begon met mla vliegen had ik geld nodig en heb ik het verkocht. Later toen ik wat beter in de slappe was zat heb ik het weer teruggekocht. Ik zal eens proberen er een foto bij te doen. Eenvoudig is dit niet want volgens mijn vliegvrienden lijd ik aan digibetes. Als ze me een bestand in pdf sturen en als ik het dan open en het blijkt een gif bestand te zijn dan komt dat omdat ik een digibeet ben!!!!



    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  13. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    2
    Foto bijvoegen mislukt. Wat is dit toch een ellende


    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.028
    Locatie:
    Zwolle
    Er is vast iemand die je het kan uitleggen..ik ben de grootste digibeet...
     
  15. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik vindt het sowieso knap hoe ze dat vroeger deden, en dan helemaal die 3d aanzicht schetsten er waren echte kunstenaars bij en de meeste tekeningen zijn alleen al een een plezier om naar te kijken. Wat ik ook knap vindt is dat iemand dit uit het boekje kon bouwen, het ziet er niet uit als een uitvouwplan dus het kan onmogelijk schaal 1:1 geweest zijn, of kreeg je er een aparte tekening bij? Zelf ben ik van de Schnellbauplan generatie, figuurzagen kan ik niet en X-acto mesjes hebben vooral een voorkeur voor mijn vingers, ik heb meer plezier in het 3d puzzelwerk van te voren.

    Gerard,

    Stuur mij maar even een PB, dan kijken we wel wat we kunnen regelen qua tekening. De vleugel is inmiddels klaar in 3d, maar ik doe toch ook maar even de staart.


    Vleugel.jpg
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  16. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Ergens moet nog een foto zijn van het model dat vliegt maar dat zou ook op de site van de Mta op Facebook kunnen zijn.
    Ik zoek verder.
    Lambert STK IMG-20190920-WA0000.jpeg

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  17. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
  18. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb het stabilo en kielvlak ook maar even 3d getekend om zeker te zijn dat voor en achterlijst, zowel als de stokjes in 1 lijn staan.

    kielvlak.jpg

    Zoals N.P.S al scheef past bij oude tekeningen het bovenaanzicht niet altijd op het zijaanzicht en als je de kielvlak secties precies volgens de tekening maakt krijg je toch een bijna 1 cm. kleiner kielvlak dan op het zijn aanzicht:
    Staartvlak 2.jpg

    Het boekje is ook niet altijd even helder, foto's maken normaal veel duidelijk, maar dan is het wel handig als ze op de tekening lijken en b.v. deze lijkt wel van een heel ander model te zijn. :hammer:
    maar al met al begin ik er aardig uit te komen.

    Deur.jpg
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat noem ik re-revisited....:yes::thumbsup:
    Op deze manier ontstaat er nog ernstiger filevorming op mijn to-do lijst...:eek:;)
     
    ArthurP vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina