Een Esky Honeybee FP erbij maar stijgt nauwelijks

Hoi, ik heb naast mijn Walkera HM1#A ( Cp ) een Honeybee FP gekocht geen V2 maar een vorige versie maar wel met Lipo 7,4. Ik heb tevens het boek over de Honeybee gedownload met veel tips etc. De Honeybee zat nog nieuw in de doos en had nooit gevlogen. Alles goed gecontroleerd en afgesteld en toen maar gaan proberen. Was niet echt een succes dus gelijk al onderdelen moeten bestellen. Weer opgebouwd en maak nu al wat sprongetjes.
IK heb bladspoor en padlles goed staan, motor is goed gezet t.o.v. tandwiel, lagertje zit niet te strak / te vast op het frame, als draait goed maar hij wil niet hoger dan 30-40 cm. Ik heb een trainings kruis zonder ballen een als enige upgrade de motorkoelers.
Ik heb verschillende lipos van 7,4 volt, 800 1200 en 1200 met resp 10. 15 en 20 C.
Zitten goed vol en naar een tijdje spelen nog steeds rond de 7 volt.
Zou het motortje nu al minder worden, ik had gedacht dat bij vol gas de heli behoorlijk wat lift zou moeten geven als je hem vasthoudt ( heb ik gedaan om het spoor te bekijken ) maar valt erg mee. Ik zit denk ik op 80 % om lift te krijgen. Ik ben nog wel onervaren in het vliegen vandaar de aanschaf van deze FP om mijn CP te sparen.

Laatst bewerkt:
Versleten motoren bij een heli nieuw uit de doos lijkt me stug. Of er loopt toch iets te zwaar, of je accu's worden niet goed vol geladen, of er is iets met de electronica. Ik heb elders op dit forum gelezen dat iemand hetzelfde had bij een andere heli, en toen moest er wat gereset worden, waardoor weer het volledige gasbereik beschikbaar kwam en de heli weer goed omhoog wilde. Misschien heeft een Honeybee daar ook last van.

Versleten motoren bij een heli nieuw uit de doos lijkt me stug. Of er loopt toch iets te zwaar, of je accu's worden niet goed vol geladen, of er is iets met de electronica. Ik heb elders op dit forum gelezen dat iemand hetzelfde had bij een andere heli, en toen moest er wat gereset worden, waardoor weer het volledige gasbereik beschikbaar kwam en de heli weer goed omhoog wilde. Misschien heeft een Honeybee daar ook last van.

Klopt het ging om mijn Walkera 5g4Q3. Deze heli ging 10 cm de lucht in en kwam naar beneden zetten hoe mee pitch ik gaf.
Het lag aan ooit is een verkeerde verbinding te hebben gemaakt. Een reset heeft geholpen.

Lees hier onderaan.

PS. het kan zijn dat het niet gelijk de eerste keer lukt meerdere keren kan helpen.

suc7:rolling:

Laatst bewerkt door een moderator:
Update:
De truuk voor de Walkera werkte niet. jammer.
De accus nogmaals gemeten maar lijkt toch allemaal goed te zijn.
Ik voelde wat speling in mijn main gear en het leek of het grote tandwiel net het schroefje van de motor raakte.
Ik had toch de onderdelen liggen dus gelijk maar even alles vervangen tesamen met de hoofd-as.
Alleen erg jammer nog steeds weinig lift. Ik heb een nieuwe motor besteld en hoop dat het dan goed is.
Hij komt nog steeds niet hoger dan knie hoogte terwijl je toch mag verwachten dattie hoger zou komen.

het is een Fp, dus erg veel redenen om niet omhoog te gaan heeft ie niet...

- toerental is niet hoog genoeg
- heli is te zwaar
- je rotorbladen zijn niet goed (heb ik wel eens gehad)

Van de Hb Fp hoor je niet veel problemen met de rotorbladen, ik zie je ook geen redenen geven om hier te zoeken. Dus kunnen we die afstrepen.

Gewicht zal ook wel meevallen, of je moet er meteen al een schaalromp omheen hebben gezet.

Dus zal je toerental niet hoog genoeg zijn.
Hier kunnen weer een aantal redenen voor zijn:
- motor versleten
- batterijspanning te laag
- zwaar lopende aandrijving
- verkeerd ingestelde regelaar

Eerste 2 kunnen we denk ik al afstrepen.
Aandrijving, hier mag (als je de motor even van het tandwiel haalt) echt geen weerstand in zitten. Als je de motor er weer tegenaanzet, even een vloeitje oid ertussen om de afstand goed te krijgen.

Dan komt de regelaar..
Je kan testen door de motor van het tandwiel te halen, en even met een voltmeter het voltage op de + & - meten. Als jij volgas geeft, zou dat voltage hetzelfde moeten zijn als dat van je batterij.
Komt het er niet bij in de buurt, zal je regelaar waarschijnlijk het 0 en eindpunt van je sticks moeten leren.

Of, als de (brushed) motor echt nog heel nieuw is, kan het zijn dat hij gewoon nog in moet lopen. Een niet ingelopen brushed motor heeft totaal nog geen power.Inlopen gebeurd door 1 batterij met een 25 - 50 % gas te laten lopen, dan nog een batterij 50 - 75 %
Maar gezien je verhaal zal hij al ingelopen zijn, denk ik.

Verder zou ik niet echt weten wat er mis kan zijn..

Zoals ik al eerder schreef kan de bladhoek te klein zijn. Heb ik bij mijn FP V2 ook gehad. Iets meer pitch geven door ze voorzichtig te draaien en het probleem kan opgelost zijn.

Willem.

Op de motor gemeten en daar zit 0,5 volt verschil in met de batterij.
Nieuwe motor gemonteerd .
Beide hielp niets.
De bladen met mijn handen wat gedraaid en ploep daar ging tie.
Vloog niet hard om hoog maar steeg wel tot oog hoogte.
Schrikken want dat had ik nog niet gehad.
Wel heel erg blij want nu kan ik echt gaan oefenen.
In ieder geval allemaal bedankt voor de tips maar de vraag blijft nu:
Moet ik nu andere blades zetten, want de methode is wel erg grof of zijn er misschien betere blades dan de standaard blades.

Als ie door het draaien van de bladen nu wel opstijgt heb je geen andere bladen nodig.Er zullen ongetwijfeld betere bladen zijn, maar de standaard bladen werken goed en zijn goedkoop te vervangen. Ik zou ze nog even blijven gebruiken.Willem

Nog een modificatie gedaan die ik op Internet had gevonden en nu heb ik " super lift " vliegt nu zonder problemen tot lantaarnpaal hoogte. Was wel schrikken want zover ben ik nog niet . Ga nu beginnen met leren hoveren.

De modificatie: Bij de HBFP is de blade holder best flexibel, bij vol gas zie je deze in een soort ellipsvorm op "krullen", er is zit onder de houder al een verstevigings stukje. Deze is vervangen door een reinforced model.
Daarnaast heb ik een oude blade holder kaal gemaakt en met langer boutjes vast op de ander gemaakt. Nu blijft het geheel mooi in model en de lift is aanzienlijk beter. Ik had al superblades EZ besteld en deze ga ik deze week nog proberen. Ben benieuwd of deze nu veel verschil maken.
Heb er nu in ieder geval weer veel zin.
Ben al bezig met de Walkera HM1#A op te bouwen dus misschien binnenkort weer eens de CP laten draaien. Ben daar nog steeds van onder de indruk

Back