Een F16 canopy goudkleurig maken

Er lag nog een projektje te wachten en had er nu in ene zin in dit eens te doen, F16 stond met kapotte canopy.

Heb ooit een manier op RCU gelezen om een canopy te kleuren.
Ik heb 3 pakjes Rit Dye (kleding kleurstof) gekocht, was een tijdje geleden toevallig in de US. Kun je misschien ook wel online bestellen bij RIT: Rit Dye
Mix voorstel was 2 pakjes Golden Yellow, nr 42, met één pakje Sunrise orange, nr 43.
IMG_6136.JPG

Plastic bak genomen en met heet water gevuld. Dan de kleurstof er in, evt een handvol zout toevoegen, voor de smaak :) :).
Target temperatuur is 60 graden, heb een aquarium metertje voor gebruikt. Plus een verwarminsgelementje er in gehangen om het water niet te snel af te laten koelen.
Af en toe kijken (gebruik latex handschoenen!) of het al de goede kleur is, ik heb hem er dik 20min in laten zitten.

IMG_6138.JPG

IMG_6140.JPG

Het eindresultaat, mooi egaal en helemaal IN het materiaal getrokken. Of het de echte kleur benadert, geen idee.
Nu nog afwerken en aan de romp aan passen...
IMG_6141.JPG

Da's nog eens een goede tip! Ik veronderstel dat dit ook werkt om je canopy donkerder te maken, bv. met zwarte of donkergrijze kledingkleurstof.

iemand nog een idee hoe je het makkelijkste een overgang kunt maken van licht naar donker. Gewoon heel langzaam omhoog trekken is het handigste zeker?

Dit soort kleurstof is zeker ook wel gewoon in NL verkrijgbaar?

edit: ze versturen alleen binnen de US...

Laatst bewerkt:
JA ik gebruik om plexyglas te kleuren (ramen in PC-kasten maken) de kleding kleurstof van de kruidvat. Om een verloop te krijgen inderdaad heel langzaam uit de vloeistof halen. Brandstof vast is het in ieder geval wél, door de warmte opent het kunststof iets en sluit bij afkoelen de kleurstof ín. Ik warm de vloeistof gewoon op in een grote pan op het fornuis tot een temp waarbij het plastic net niet zacht word. Eitje, maar wel even oefenen op een los reststukje.
Jakko

Ik heb de mijne gespoten aan de binnenkant met glasverf. Helaas verdwijnen de goudkleurige canopy's en zit er nu een groen/zilver achtige kleur op.

full

Helaas is dit model niet meer onder ons.

Groeten,
Peter

Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, dat zijn nog eens (snel) wat leuke tips eroverheen.....!

Ik denk dat ik met gemiddeld 55 graden wat aan de voorzichtige kan ben geweest, het plexi werd nauwelijks zacht.
Verder was de bak wat aan de brede kant, zodat de kleurstof sterk verdund werd, beter een zo klein mogelijke bak nemen.

Let op, ik heb vernomen dat niet bij alle materialen deze truuk mogelijk is, idd ff uitproberen om teleurstelling te voorkomen. Je hebt nl verschillende soorten plexiglas.

Nee, de kleurstof is niet duur, ik meen een paar dollar.

Hoi Richard, net zoals Peter heb ik ook de binnenkant met 2k hoogglans blankelak bespoten. In de lak zitten een paar druppels okergeel om de tint te simuleren. Net wat je zegt, dat dopen gaat niet bij alle materialen.

Helaas verdwijnen de goudkleurige canopy's en zit er nu een groen/zilver achtige kleur op
Tsja, dan moeten we die kleur ook maar weer gaan namaken...;)

Groetjes,
Gerald

Getinte canopy op mijn F16:
GroteFoto-F8FROOND.jpg

Hoi Richard,

Nog welkom trouwens bij de ACHA. Ik ben zelf in het verleden aan het experimenteren geweest en met een doekje met jodium geeft ook een zeer goed effect. Kan je eventueel naar gelang je het donkerder wil meer aanbrengen.

Met spuiten is er ook weer een weg terug, als de verf weer verwijderd is en de canopy is mat geworden kun je er blanke lak in spuiten en er is weer zicht.
Ik heb dit met mijn kist ook moeten doen omdat zijn grote broer een update had gekregen. De "gouden" canopy was verdwenen en had andere kleuren gekregen.

Groeten,
Peter

Back