Een Formule One Reno racer ontstaat.

Ja, ik bedoel het kielvlak..
Gewijzigd.
Het stabilo zal afneembaar worden, is ook bij het origineel zo.
Kielvlak word ook later als apart onderdeel bevestigd.
De bovenkant zit nu op de zijlijn verlijmd.
Later op de dag gaat de onderkant erop en dan kunnen de spanten afgetekend worden.

Bekijk bijlage 480764

Gisteravond nog even een discussie met de amerikanen.
Ik zei dat ik het metrisch wilde omdat het US system niet werkt.
Antwoord: Yeah yeah millimeters because you have 10 fingers…. But does your measuring stick have a mark for half of a half of a half of a centimeter??


Ik krijg voor eind van de week de volledige bouwtekening maar ik moet eerst een verklaring tekenen dat ik het niet commercieel ga gebruiken en het intellectueel recht niet doorverkoop.
Denk dat als ik er 1 of 2 zou bouwen en dan zou verkopen voor kostprijs het niet als commercieel gezien word.



GJ

Willy de Woofer en Pieter de Tweeter zouden er graag 1 bekomen ;) :D. Dat zijn twee betrouwbare gasten, die op hun beurt ook weer niks door-verkopen.
 
Waarmee ga je de ruimte tussen de spanten opvulen ? EPS of PU schuim

Richard, je gaat de clou weggeven...
Dat wilde ik later behandelen.
Maar OK... wat foto's van het origineel.
Ik heb gisteren XPS schuim gehaald.
Dus dat komt dan zo onderaan deze post als uitgave.
120mm dik XPS, 3 platen.
16 euro per plaat.
En 2 platen 50mm, 7 euro per plaat
Denk dat ik maar 1 plaat nodig heb van elk.
Maar ik bereken ze allemaal.

fuse.jpg



Op onderstaande foto zie je een stofzuiger staan, denk dat ie hard nodig geweest is na het schuren.
formers5.jpg





Tot nu toe gekocht:

5 plaatjes 61x122 3,6mm Multiplex bij Praxis > 4,89 per plaatje > 24,45
Bison Konstruktielijm (Bruislijm) > 5 Euro
1mm dik karton > 4 plaatjes 40x70 > 9 Euro
Tekening uit laten printen > 10 Euro
3 Platen XPS 120mm> 48 Euro
2 platen XPS 50mm> 14 Euro

Totaal tot nu: 110,45


GJ
 
Laatst bewerkt:
Richard, je gaat de clou weggeven...
Dat wilde ik later behandelen.
Maar OK... wat foto's van het origineel.
Ik heb gisteren XPS schuim gehaald.


GJ
ow sorry..... ik was te snel .... ik zal mn vragen/commentaar voor me houden en gewoon toekijken :)
wel erg leuk om toe te kijken hoe iemand anders mijn oude vakgebied uitvoert .....brengt weer mooie herinneringen naar boven.... prachtig
heb je al bedacht hoe je de plug straks gaat afwerken alvorens de mal te trekken ?
 
ow sorry..... ik was te snel .... ik zal mn vragen/commentaar voor me houden en gewoon toekijken :)
wel erg leuk om toe te kijken hoe iemand anders mijn oude vakgebied uitvoert .....brengt weer mooie herinneringen naar boven.... prachtig
heb je al bedacht hoe je de plug straks gaat afwerken alvorens de mal te trekken ?

Ja, alles is al bedacht en heb ik ook al een keer gedaan.
Spullen als glas en hars zijn ook in huis.

GJ
 
De onderkant ligt te drogen, straks wat foto's.
Ook heb ik op advies van de bouwer de cockpit eraf gezaagd.
Dat schijnt makkelijker te zijn met bouwen.
En aangezien ze hem net zo bouwen als een modelvliegtuig doe ik dat ook maar.
Ook het hele gedoe wat betreft invalshoek en instelhoekverschil doen ze zoals ik dat doe.
Gewoon vliegen en dan langzaam alles perfectioneren.
Dus zo gek ben ik dus niet, ik ben niet van de theorie maar van de praktijk.
Ik snap al die berekeningen die sommigen allemaal maken voor een ontwerp niet, ik ga van mijn ervaring en parktijkkennis uit.

Nog even een foto van de motor die in het origineel zit,
Continental O-200 motor.

engine.jpg
 
De onderkant ligt te drogen, straks wat foto's.
Ook heb ik op advies van de bouwer de cockpit eraf gezaagd.
Dat schijnt makkelijker te zijn met bouwen.
En aangezien ze hem net zo bouwen als een modelvliegtuig doe ik dat ook maar.
Ook het hele gedoe wat betreft invalshoek en instelhoekverschil doen ze zoals ik dat doe.
Gewoon vliegen en dan langzaam alles perfectioneren
.
Dus zo gek ben ik dus niet, ik ben niet van de theorie maar van de praktijk.
Ik snap al die berekeningen die sommigen allemaal maken voor een ontwerp niet, ik ga van mijn ervaring en parktijkkennis uit.

Nog even een foto van de motor die in het origineel zit,
Continental O-200 motor.

Bekijk bijlage 480797
zou ook wel wat zijn als je zo makkelijk hun aerodynamische geheimen kan ontfutselen :)
 
Nou, ik heb bij modelvliegtuigen ontwerpen en bouwen en daarna ook vliegen.
En niet alleen ikzelf vliegen, want alles wat je zelf bouwt is natuurlijk geweldig, maar ook Gerben en andere mensen ermee te laten vliegen.
Raar genoeg bleek dat alles wat ik bouwde wel vloog en de modellen waar ik echt aandacht aan bestede ook perfect vlogen.
Ik hou gewoon wat basisregels aan en ga dan bouwen, vaak zonder tekening, gewoon direct op het hout uittekenen.
Zo heb ik de speeder van Wil ook gebouwd en dat ding vloog prima, vonden ook mensen van Wil zijn club die mij niet kennen.
Daarom zijn ze nu daar een speeder op mijn aanwijzingen aan het bouwen, denk dat de eerste binnenkort wel de lucht in kan.
Maar ook bestaande modellen als de Hawk F5B ben ik dagen aan het tunen geweest, bleek dat de invalshoek niet goed was.
Dat heb ik opgelost en een heel draadje op RCnetwork gemaakt.
Het ging zelfs zover dat de fabrikant het nu aangepast heeft in de mal.
Ik zie ook aan het model als iemand anders er mee vliegt of het CG goed ligt, zonder het te sturen.
Dus praktijk tegen theorie... ik ga voor praktijk.

Dan terug naar de Airracer.
Zoals ik al schreef, de bovenkant heb ik gisteravond laat op de middenlijn gelijmd.
En vanochtend vroeg eerst wat emails lezen van de amerikanen en toen de onderkant verlijmd.

Het zit nu vast, bruislijm even bevochtigen laat het sneller en meer bruizen, dus het zit nu vast.
Ook het 10cm motorspant alvast verlijmd.
Het resultaat tot nu toe, het is niet spectaculair maar sommige dingen moeten nu eenmaal.
CIMG4884.JPG


CIMG4885.JPG



Nu ga ik de schuimsnijder even aanzetten om wat 5cm dik XPS te snijden.
Daarna komt het lastige werk, karton aftekenen zodat de vorm erin komt.
De ontwerper zou vanavond (dat is vannacht onze tijd) de tekening doormailen zodat ik zelf de vorm niet hoef te bedenken.
Maar ik denk dat ik het ook zonder die tekening kan.
Dus zometeen lekker in het zonnetje in de tuin rustig tekenen.
Ik zal proberen te laten zien hoe ik het doe.
Misschien wel een filmpje.

GJ
 
Het is lastig uit te leggen als je niet alle documentatie hebt zoals ik die hier heb.
Ik heb een fimpje gemaakt hoe ik het spant uitmeet.
Maar ik heb hier van alles wat jullie niet kunnen zien.
Foto's, 3D renderings, ik kan het model van alle kanten bekijken en de lijnen zien.
Ik zal wat printscreens van het rendermodel plaatsen dan zie je de lijnen goed.
En daaronder een fimpje hoe ik de spanten maak.
Capture.JPG


Capture2.JPG


Capture3.JPG




Het is nu een heel gepuzzel dus ik ben wel een avondje aan het tekenen denk ik.
Morgen misschien weer een update.


GJ
 
Ik heb geen 3D tekening.
Ik heb een 3 View, maar daar staan de spanten niet op.
Dat is een zij, boven en voor aanzicht.

GJ
 
Gisteravond flink zitten meten en tekenen.
Met behulp van een afrondingsmal (ontwerp gereedschap) mooie curves gemaakt.
Spant nummer 1 (motorspant) en het schuim zat al verlijmd, foto 1.
Maar spant 2 heb ik net gezaagd en zit nu op de andere kant van het schuim verlijmd met bruislijm.
De spanten zaag ik samen, dus 2 plaatjes hout op elkaar gespijkerd en dan zagen.
Daarna schuren en dan pas de spijkertjes eruit.
Zo blijft het symmetrisch.
Ik denk dat het het sectie voor sectie doe.
Nu is sectie 1 klaar, als de lijm hard is dan snij ik dat langs het hout af met een hete draad.
Daarna plaats ik het schuim voor sectie 2 en daarna het spant 3, dan weer snijden.
Ik denk dat dat de handigste manier is.

XPS schuim 50mm op motorspant verlijmd.
CIMG4887.JPG




En spant 2 op het XPS schuim verlijmd.
CIMG4888.JPG



Spant 3 inmiddels ook gezaagd.
Nog aan elkaar gespijkerd en geschuurd.
CIMG4889.JPG



En gescheiden.
Volledig symmetrisch.
Spant 3 is ook het breedste deel van de romp, 28 centimeter.
De motor is incl bougiedoppen ongeveer 25cm.
De originele motor is 82cm breed.
CIMG4891.JPG


GJ
 
Laatst bewerkt:
Weer een stapje verder..
Ik kan niet sneller, moet wachten tot de lijm hard is.

Ik heb een snijhulpje gemaakt.
2 stukjes carbon staf met daartussen ongeveer 10cm weerstandsdraad.
Even kijken of dit werkt want anders moet ik een snijboog maken.
Dit is het idee.
CIMG4892.JPG



En aangesloten op de regelbare voeding. met gewoon 0,75 mm2 stroomdraad.
CIMG4893.JPG



Hier een filmpje van hoe het werkt en een stukje resultaat:



Het eindresultaat na het schuimsnijden.
Denk dat ik toch maar een snijbeugeltje ga maken, dan word het strakker en heb ik geen verbrande vingers.
CIMG4894.JPG




Nu sectie 1 klaar is verder met sectie 2.
Schuim gesneden en het schuim met spanten 3 verlijmd, ligt nu in de lijmtangen te drogen.
In de tussentijd rij ik even naar de bouwmarkt in Bitburg om te kijken of ze bruislijm hebben (volgens mij is dat verboden in Duitsland) en om wat hout te halen voor een snijbeugeltje.
CIMG4895.JPG




GJ
 
.
Leuk project Gert-Jan.
Ook gaaf dat je contact met de ontwerpers hebt!

Naar mijn mening kan je beter niet steeds op deze manier met een snijdraad de stukken schuim tussen de spanten in vorm brengen.
Als je de hete draad namelijk strak over de spanten trekt dan haal je de bolling uit de vorm.
Je krijgt dan rechte segmenten welke je dan wel weer later enigszins rond kan schuren maar dan klopt de romp niet meer qua vorm.

full

(rood is snijdraad in dit snelle schetsje)

Op deze foto van het origineel kan je goed zien dat de stukken schuim tussen de spanten een afgeronde vloeiende vorm hebben.
En niet vlak zijn van spant naar spant:

formers5-jpg.480767


Persoonlijk zou ik met de snijdraad wel overtollige stukken wegsnijden, wat ruim om de spanten heen.
En daarna pas het schuim in de vloeiende vorm brengen.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
ik kan het weer niet laten om me er mee te bemoeien :rolleyes:
in de praktijk doe je het juist wel op de manier zoals je hier ziet..... zodra de schuim secties zijn gesneden lamineer je er een dunne glasmat op en vervolgens plamuur je het rompie met een rij snaarstrak in de radius ..... althands, zo deed ik het altijd.
waarom niet het schuim groter houden en in vorm schuren ??.... nou omdat schuim schuren kut is en 9 van de 10 keer moet je toch strak plamuren, dan kan je de plamuur rij beter over de spanten laten glijden dan over "high spots"in het schuim..... dus ga je voor de handigste en meest secure optie
 
.
Oke, dat kan natuurlijk ook.
Maar dan heb je wel een berg plamuur nodig om al het teveel verwijderde schuim weer aan te vullen.
Als je tenminste een schaalcorrecte romp wilt maken, je kan ook smokkelen als dat geen doel is.
Maar dat schuim schuurt naar mijn ervaring juist super makkelijk in vorm.

Bij het 1:1 origineel wordt het schuim overigens wel gelijk goed in vorm geschuurd.
Ook de bollingen zijn vloeiend en geen segmentatie:

formers5-jpg.480767


Je kan duidelijk zien dat meerdere spanten nog diep in het schuim terug liggen.
Er is geen hete draad direct over de spanten gegaan en ze schuren de bollingen er direct in.

Maar wellicht is de berg plamuur die anders nodig zou zijn op jouw manier voor het 1:1 origineel wel heel erg groot :D

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top