Een Formule One Reno racer ontstaat.

bij een tussenruimte van 5 cm valt dat op zich best mee, een extreme bolling natuurlijk even buiten beschouwing gelaten..... die bollingen bij de luchthappers zal hij vast zo goed mogelijk in een bolling schuren verwacht ik..
opvullen is in principe niet erg, als je een high spot hebt en je gaat dan plamuren dan vul je alles daaromheen teveel op en verander je de vorm...
en ja, een project als dit op de old skool manier bouwen vreet zo een paar kilo plamuur weg, een plug 3D frezen uit toolingblock is daar in tegen helemaal geweldig, dat schuur je even na en kan vervolgens in de primer en lak
 
een plug 3D frezen uit toolingblock is daar in tegen helemaal geweldig, dat schuur je even na en kan vervolgens in de primer en lak
Als je het freesbestandje hebt en voor de hobby de beschikking hebt over een dergelijke grote machine, dan zou ik even iets langer gebruik maken van de tekendoos.
En ipv een plug, meteen de mal frezen.
En als er dan toch gefreesd wordt, ook meteen een mal voor een schuimpje.
 
Ik heb het ze gevraagd.
Zelf hebben ze geschuurd met templates maar de ruimte tussen hun spanten is ook 30cm.
Bij mij maar 5.
Er zitten stukken in waar hij inderdaad bol is, daar heb ik de spanten iets groter zodat ik die weg kan schuren en er een bolling ontstaat.
Ja.. ik heb er echt over nagedacht, voor de verandering.
Meestal doe ik ad hoc oplossingen, nu even niet.

En wat betreft plamuren.
Diepe kuilen of gaten kan je eerst volspuiten of gieten met PUR.
Als je een wat hardere PUR neemt dan schuurt dat net even makkelijker weg dat het XPS schuim.

Als je het freesbestandje hebt en voor de hobby de beschikking hebt over een dergelijke grote machine, dan zou ik even iets langer gebruik maken van de tekendoos.
En ipv een plug, meteen de mal frezen.
En als er dan toch gefreesd wordt, ook meteen een mal voor een schuimpje.


Ik heb geen freesbestand, hoe kom je daarbij?
Ik schrijf steeds, ik heb heel veel foto's en een 3View.
Verder wel wat dingen die ze vanaf hun Cad programma gestuurd hebben maar geen DXF of DWG bestanden.
En frezen, enig idee wat dat kost?
Romp, bijna 2 meter, 15x15 cm in het rond.
Reken maar op 1500 a 2000 euro.
En dat voor 2 a 3 modellen.
Effe realistisch blijven.
Heel veel mallen van dure grote modellen worden zo gebouwd als ik nu doe.
3D frezen is ook niet heilig.
Voor een vleugel is het wat anders, misschien laat ik die wel bij een kennis frezen maar dat is maar iets van 30mm dik en dus minder werk.
En een vleugel moet exact het profiel hebben, dat red je niet met ribbenbouw of styro abachi.

GJ
 
Er zitten stukken in waar hij inderdaad bol is, daar heb ik de spanten iets groter zodat ik die weg kan schuren en er een bolling ontstaat.

Slim! En dat scheelt ook veel plamuur :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
Oh ja, vergeet ik nog te vermelden.
Als alles in het schuim zit dan neem ik het boven en zij-aanzicht van de 3View en maak daar dan mallen van zodat alle rondingen gecontroleerd kunnen worden.
Iemand nog iets nodig van HP Textiles, ik ga zo bestellen, waaronder PUR hars en schuimmiddel voor epoxy.
Plus vacuumslangen, verbinders en alles wat ik allemaal weggegeven of weggegooid heb de laatste jaren.


Ik heb een mini snijbeugeltje gemaakt.
Werkt toch lekkerder.
CIMG4896.JPG



En wat Ramses zei heb ik even in beeld gebracht.
Tussen sommige spanten loopt het schuim naar buiten, dus bolt het tussen de spanten op.
Als je daar geen rekening mee houd en gewoon alles over de spanten wegsnijd dan krijg je een hoekige vorm.
Maar ik heb daar wat rekening mee gehouden door het spant wat groter te zagen zodat ik dat dan mooi rond kan schuren.
Je ziet (niet heel duidelijk) dat het spant onderop wat overmaat heeft, een millimeter of 1,5 a 2.
Het steekt over de zwarte lijn heen.
Het spant dat tussen 4 en 5 komt heeft dat ook.
Dus eigenlijk snij ik het schuim dan iets te groot en schuur dat dan later weg.
CIMG4897.JPG


Sneak Preview!!!


GJ
 
Laatst bewerkt:
Dan nog, als ik wel de data zou hebben, of eventueel een echte PDF dan is het nog niet haalbaar.
Een stuk Sikablock van 1500x500x200 mm is 700 Euro.
Daar moet je er dan 3 van hebben.
En dan nog het frezen.
Een vleugeltje is een ander verhaal.
Dan kan je met dik MDF aan de gang en dat dan in de epoxy zetten, schuren en aflakken.

GJ
 
Even on-topic blijven.
Geinen mogen jullie in Willy zijn draadje, dit is een bouwverslag.
Ik hoop dit weekend, dus voor zondag, de hele bovenkant in vorm te hebben.
En dan eind volgende week de onderkant.
Het geheel kan dan geplamuurd, geschuurd en geglast worden.
Na het glassen weet ik nog niet hoe ik het af ga werken, ik zit te denken aan 2K PU lak.
Dat kan je redelijk dik opbrengen en goed hoogglans polijsten.

GJ
 
En aangezien ze hem net zo bouwen als een modelvliegtuig doe ik dat ook maar.
Ook het hele gedoe wat betreft invalshoek en instelhoekverschil doen ze zoals ik dat doe.
Gewoon vliegen en dan langzaam alles perfectioneren.

Bedoel je nou te zeggen dat, als mocht blijken dat 'ie 'niet lekker vliegt', ze mbv. het stabilo de EWD gaan veranderen?

(Aan de vleugel kun je toch niet zoveel doen, denk ik.)

Hoe dan?


jan.
 
Ze doen het met de vleugel.
Hun vleugel is op het frame geschroeft.
Er zit onderhuids nog een metalen frame.
Hij schrijft:
Yes, we molded the fuselage without wing root intersection fairings.
Those were added later, after the wing was bolted to steel frame at the correct incidence.
We test the incidence during testflights and correct it so that we get the highest topspeed.

Een foto van het prototype...
Zo zie je hoe het zit, en ook hoe klein het is.
proto.JPG



Dat is ook hoe ik modellen test, vliegen, kijken hoeveel snelheid erin zit.
Schuiven met het zwaartepunt, dan invalshoek weer aanpassen.
Kost wat tijd maar je krijgt zo wel een model dat precies vliegt zoals ik wil dat het vliegt.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Even een updatetje.
De voorkant is bijna klaar, ik ben nu aan het wachten tot sectie 6 vast zit.
Helaas geen bruislijm te vinden hier in de bouwmarkt.
Dus maar bij de Action iets van Bison montagelijm gehaald.
Komende week maar even bij de Praxis of Gamma langs, een grote bus PU-constructielijm halen.

De ontwerpers zijn ook bezig voor een nieuwe raceklasse, Airrace E.
Electrisch aangedreven racetoestellen.
Als de eerste modellen bekend zijn dan ga ik die ook bouwen, de wangen vervallen dan want er hoeft geen boxer in maar een dikke ronde electromotor.

Dit is hoe ie er nu bij staat.
Als sectie 7 erop zit (vanavond) dan gaat het sneller want dan ga ik met stukken van 12cm aan de gang.
Grote halen, snel thuis.
CIMG4900.JPG






CIMG4901.JPG





CIMG4902.JPG





GJ
 
Ziet er al mooi uit…. Ik vraag me wel af of de wangen zo niet te dun worden, en of de cilinders er nog wel in gaan passen.. ik heb een 50cc boxer en wil gerust het een en ander voor je opmeten, of als het makkelijker is dan mag je hem wel een poosje lenen voor pas en meetwerk
 
De wangen lopen aan de onderkant dieper door.
Dat had ik ook al gevraagd aan de amerikanen, waarom de deelnaad zo hoog ligt, de mal is bij de wangen niet echt lossend.
Maar hij loopt maar iets van 1 a 2 millimeter naar binnen, dus dat komt wel los.
Als ik het meet dan kunnen de cilinders erin, die zijn iets van 60mm hoog.
En anders doet de slijpschijf zijn werk wel.
Ik ben nu met het laatste deel van de sectie bezig.
Hij staat nu rechtop op tafel, staart raakt net niet het plafond.
Misschien dat ik straks nog een 12cm deel erop plak.
Ik zie het model ontstaan, dat geeft energie om sneller te bouwen.
Als morgen het zonnetje schijnt kan ik buiten in de tuin gaan schuren.

GJ
 
Ik lees afentoe mee op de achtergrond, door wat gezondheids en andere problemen komt mijn modelvlieg carrière niet echt van de grond

Hartstikke leuk om te zien waar je mee bezig bent.
 
Het gaat helaas niet zo snel.
De droogtijd van de lijm is zooooo langzaam.
Maar ik heb het eerste deel van 120mm erop geplakt en de rechterkant een beetje geschuurd.
Er komt nu al meer model in.

CIMG4903.JPG





Je ziet dat de wang onderop flink dik is.
Als ik even snel meet zit ik op de plek waar de cilinders komen rond de 4cm aan de bovenkant, de cilinder is volgens opgave 66mm.
Zou dus moeten passen en er kan dan ook nog een stuk hitteshield tussen.
CIMG4904.JPG




De vorm vanaf de bovenkant gezien.
Mooi, heel mooi!!!
CIMG4905.JPG




En even de cockpit gepast.
Die word pas gemaakt als de hele romp klaar is.
CIMG4907.JPG




GJ
 
Kan je die xps blokken en de houten spanten niet allemaal in 1 keer erop plakken met bv montagekit en nadien het hele pakket grofweg op maat snijden en vervolgens schuren ?
Ik zie nu wat je bedoeld met de wangen, deze zitten idd onder de middenlijn en gaf een vertekend beeld :thumbsup:

mooi project, mn handen gaan jeuken als ik hier naar kijk :)
 
Nee, helaas gaat dat niet door de rondingen.
Ik heb nu al allerlei schuurhulpjes moeten maken voor rondingen.
Ik ga ook nog een schaal 1 op 4 maken, die komt in de verkoop.
Die ga ik net even anders bouwen, ik denk op een bezemsteel.
Dan hoef ik per sectie maar 2 delen schuim te snijden ipv 4 nu.

GJ
 
Surfplanken heb ik vroeger ook gebouwd.
Ook met schuim en epoxy.
Maar toen was ik een jaar of 15 of zo.

GJ
 
Back
Top