Een goed 1:10, F1 reglement??

Een grotere band heeft meer raakvlak door zijn vervorming en de kleinere hoek aan de rand van het raakvlak en ook door de breedte is dat raakvlak nog veel groter. Ook komt de Tamiya als de HPI met een rubberen band terwijl de Corally foam heeft en foam tov. rubber is een heel groot verschil.

klopt foam en rubber kun je niet met elkaar vergelijken,foam is duidelijk in het voordeel.

Men wil een f1 klasse(in het algemeen) oprichten,maar als je een f1 hebt mag je niet meedoen.Omdat je een corally hebt.
Vind ik personelijk een beetje vreemd,maak er dan een tamiya cup van.Met bijvoorbeeld ondersteuning van tamiya of iets dergelijks.

Maar om een compleet beeld tekrijgen,wie heeft er hier al een praktijk studie van gemaakt of de corally sneller is dan een tamiya etc met een bepaald type motor.
En dan niet van horen zeggen dit en dat.

Gister avond nog ff trainen bij real80,sommige f1's van tamiya doen echt niet veel onder voor mijn corally(indoor wel teverstaan).

ik zit net te probren om van die intellect 4200 saddlepacks in mijn oude corally f1 te doen maar in de lengte past het niet en in saddle configuratie heb ik wat last van de topdeck waardoor mijn stekkerbussen bedekt zijn. Ik moet zowiezo dan ook een houder hebben zodat de lipos op mijn chassis blijven zitten. Iemand een idee hoe dit op te lossen? 1 voordeel is wel dat ik mijn topdeck niet omhoog hoef te zetten maar nu nog even uitzoeken hoe ik de lipo's erin krijg.

Hoi F1 liefhebbers,

Ik kan me grotendeels vinden in de opzet van Per. Ik zou echter kiezen voor brushless i.p.v. brushed. Verder zo min mogelijk regels om de instap laag te houden. Geen minimumgewicht en bandenkeuze vrij (foam of rubber).
Ik vind wel dat de body's realistisch zouden moeten zijn (Ferrari, McLaren, enz.).
De keuze voor brushless i.p.v. brushed blijft natuurlijk een leuk onderwerp van discussie. De voors en tegens zal ik jullie besparen. Iedereen heeft hier wel een mening over.
Voor wat betreft de snelheid zou ik in de richting van een 17.5 turns brushless motor gaan of een brushed equivalent (laat alles door elkaar rijden).

Voor alle Corally-liefhebbers zou ik zeggen. Hoe meer rijders hoe meer vreugd. Natuurlijk zijn deze auto's in het voordeel t.o.v. de F103/F104/HPI en 3Racing chassis. Ik denk echter dat deze klasse door liefhebbers gereden zal worden en niet door rijders die voor de knikkers rijden.

Succes

Hoi

In Gouda rijden nu al weer enkele jaren een F1 klasse en laten alle formule wagens toe .
De enigste beperkingen zijn de motor en voor de 4wd de banden (deze moeten op profiel banden rijden ) . We hebben gemerkt dat ondanks dat de corally mischien een bredere band heeft deze niet beter gaat de de smallere concurenten . Vermogen moet je ook kwijt kunnen . Tevens om eigenlijk te voorkomen dat er veel gesmeerd worden duren bij ons de heats 7 min en de finale zelfs 10 mijn . Dit geeft bij ons leuke wedstrijden .

lijkt mij een beetje een topic van''wij hebben een bagger auto'',en daarom mogen er geen corally auto's meerijden………..Dit terwijl er legio mensen zijn met een corally f1 op de plank………Brede banden hebben niet altijd een voordeel,denk daar maar eens goed over na……

Ik vindt jou reactie een beetje in “het wilde weg schieten”, aangezien ik duidelijk in mijn topicstart heb aangegeven, dat wij op de HFCC proberen ook alle F1 modellen (oa Corally F1) hierin vertegenwoordigd willen zien. Het zeer lage eigen gewicht van de Corally en het brede loopvlak van de band maakt het een “oneerlijke strijd” tegenover de andere participanten met oa een “niet Pro model”.

Wij sluiten de Corally F1 niet bij voorbaat uit, wanneer jij je creativiteit zo aan kan wenden dat hij binnen het banden reglement terecht komt, mag hij meedoen. Hiervoor heb “ik op persoonlijke titel” dit topic voor geopend, omdat “ik” een visie nastreef waarin niemand bij voorbaat is uitgesloten. Een negatieve reactie als het Uwe zorgt er alleen voor dat ik mijn streven laat voor wat het is, en dan komt er een voorstel zoals men bij de Mach van plan is. Zie het zo, bij de Mach lezen ze ook dit topic, misschien kunnen we tot elkaar komen, dan herzien zij mogelijk ook hun standpunt.

Zet de zaag in je velg, of probeer je meenemers aan te passen zodat je wel een evt conforme bandenmaat kan monteren, of de maximale spoorbreedte na kan leven.

Inderdaad het is zoals je zelf al aangeef: “…….Brede banden hebben niet altijd een voordeel,denk daar maar eens goed over na……”, "precies", je kan er nl op uitgesloten worden bij een evt nieuw F1 reglement.

Bij de HFCC is de baan niet zo groot, met een klein goedkoop sealed brushed motortje kan je heel goed rondkomen, bijna iedereen heeft nog een brushed regelaar, dus is het enkel een investering van 10euro ipv 100euro of meer voor een brusless set. Veel rijders rijden de F1 mogelijk naast de TC voor “de leuk”, dat willen we graag zo houden.

Het MACH voorstel hoeft niet slecht te zijn. De ervaring zal het leren.

Waarschijnlijk gooi ik nu meer olie op het vuur maar het banden verhaal kunnen we ook omdraaien. In duitsland hebben een paar rijders gezamelijk adapters gemaakt zodat ze op de f103 pro10 banden kunnen zetten. :cool: :mrgreen:

Inderdaad. Veel electro rijders moesten jaren lang niets van brushless weten en nu kennen ze niets anders meer....
Rijden met silvercans kan zelfs met veel microregelaars maar even zoeken en restpartijen van Tamiya etc kan je zo vinden voor een schijntje.

Inderdaad. Veel electro rijders moesten jaren lang niets van brushless weten en nu kennen ze niets anders meer....
Rijden met silvercans kan zelfs met veel microregelaars maar even zoeken en restpartijen van Tamiya etc kan je zo vinden voor een schijntje.

oja, heb je een goede link voor mij?

De layout’s van de Sluis tozv de HFCC verschillen nogal van elkaar, verhouding gewijs hebben jullie weinig bocht en veel rechtuit, bij ons is dat wel iets anders gesteld. De contacten tussen de Sluis en de HFCC zijn wel van dien aard, dat de ervaringen daarover zeerzeker uitgewisseld, en terdege rekening mee gehouden gaat worden in ons reglement.

De esc zal vrij wezen, er zijn nog heelveel brushed regelaars die ergens in een donker hoekje gedumpt zijn, in afwachting op dit soort gelegenheden. Op langere circuits zullen misschien andere motor/esc keuzen (evt brushed/brushless) de voorkeur hebben, dat probleem kennen wij (gelukkig nog) niet in dit stadium.

Inderdaad, “een realistische F1 body” was ook een onderwerp van het voorlopig overleg.

oja, heb je een goede link voor mij?

PK heeft regelmatig de Tamiya regelaars in de aanbieding als ook andere, voor rond de 30 euro heb je er 1.
Een jaar terug kon je bij de Conrad voor 19,95 een 20A regelaar halen, misschien hebben ze hem nog en als je zoekt kom je veel meer tegen.

Hier alvast het chassis van mijn HPI Formula Ten, met daarin de nieuwe handout motor (afgedekt :cool:, TOP SECRET ;) ) die "hoogst waarschijnlijk" voor de F1, als bij de Tamiya mini’s gebruikt gaat worden

Hoi Per ik weet niet hoe jij aan deze info komt maar volgens mij moet hier nog over gestemd gaan worden tijdens de ledenvergadering.

grt Arnold

Er moet nog over alles gestemd worden, en de ledenvergadering zal nog lang op zich laten wachten, zo heb ik onlangs vernomen van Frans.

Wbt de F1, er liggen voorstellen hiervoor in de maak van oud F1 en toekomstige F1 rijders in overleg, de tekst “hoogst waarschijnlijk” heeft niets definitiefs in zich, vandaar dat ik ook de motor afgedekt heb. Ik heb deze motor aangereikt gekregen om hem uit te testen op een F1 auto zoals bv de HPI, om alvast te bekijken wat voor een topsnelheid op de rollerbank behaald kon worden, en of hij als handout motor geschikt zou wezen. Persoonlijk denk ik van wel, maar ik ga niet alleen over deze beslissing.

Uiteraard kan je alles nog weg stemmen, als je dat wil. Zelf een alternatief plan indienen, aanschuiven en meepraten, enz. uiteindelijk wordt er op de ledenvergadering beslist. Maar het zou toch wel erg vreemd wezen als alle 2010 F1 rijders, die het “voor de ledenvergadering” met elkaar eens zijn, mbt een evt goed voorstel hierover, tzt door “niet F1 rijders” op de ledenvergadering verworpen zou worden. Het F1 clubje is voorlopig nog erg klein (hier ben ik er 1 van, dus inspraak), en we zullen het hierdoor snel met elkaar eens zijn, in tegenstelling tot bij de TC rijders.

laten we maar eerst kijken hoeveel F1's er straks aan de start staan voordat het dood gediscusieerd wordt mbt regels etc.

Lekker rijden met een limiet op de electronica en de rest open zodat zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen. Dan kun je volgend jaar als het aan het einde van dit jaar nog steeds mensen F1 rijden de regels wellicht wat aanscherpen. Heeft zo ook redelijk goed gewerkt met de pro10 klasse.

laten we maar eerst kijken hoeveel F1's er straks aan de start staan voordat het dood gediscusieerd wordt mbt regels etc.

Lekker rijden met een limiet op de electronica en de rest open zodat zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen. Dan kun je volgend jaar als het aan het einde van dit jaar nog steeds mensen F1 rijden de regels wellicht wat aanscherpen. Heeft zo ook redelijk goed gewerkt met de pro10 klasse.

Dan is het wss het makkelijkst om de motor gelijk te houden en een minimum gewicht in te voeren (extra gewicht voor de Corallies dus, die er nu wel goed uitzien moet ik nog zeggen).

Weet iemand hoe het komt dat een brede band meer grip heeft? Theoretisch zou het nl. niet moeten uitmaken als ik me goed herinner. Het zou alleen van de wrijvingcoefficient en de aandrukkracht moeten afhangen.

Een brede band zou ook minder rolweerstand hebben omdat het contactvlak minder lang is waardoor het moment om hem te laten rollen lager zou zijn. Dit is voor mij echter een beetje de klok horen luiden etc. verhaal.

Iemand verstand van banden?

Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat een smallere band meer gewicht moet dragen per vierkante centimeter zal deze ook sneller aan zijn maximale hoeveelheid zitten en dus eerder grip verliezen in vergelijking met een bredere band.

Voor een compleet onderbouwd verhaal moet ik het weer even opzoeken in een van mijn studieboeken. Het is verder ook lastig te verklaren zonder een paar duidelijke afbeeldingen.

Het enige dat ik kan bedenken is dat door de ruwheid van de oppervlakken meer kracht overgebracht kan worden bij een bredere band maar dan zou het totale contactoppervlak toch groter (niet perse langer) moeten zijn dan bij een smalle band, of dat het geval is weet ik niet.
EDIT, dit is trouwens denk ik juist het wrijvingscoefficientverhaal, bij een bredere band worden de delen minder ver in elkaar gedrukt waardoor de totale grip gelijk zou moeten blijven. Is het dus ook niet.

Puur uit de wrijvingscoefficient kan het niet verklaard worden. Misschien is dat wat bedoeld wordt met mechanische grip? Ik hoor dat wel eens voorbij komen op TV.

(als het al zo is dat een brede band meer grip heeft, begin steeds meer te denken dat hij alleen minder (rol)weerstand heeft)

Laatst bewerkt door een moderator:
Waar de meesten vanuit gaan is dezelfde hoeveelheid gewicht, en dan een brede of een smalle band.
Maar daar gaat het niet om, de hoeveelheid grip die een voertuig kan leveren kan je meten aan de hand van de hoeveelheid op te wekken G-krachten tijdens het nemen van een bocht, accelereren, de-accelereren.
Met het toenemen van de G-krachten neemt ook de wieldruk toe.
Elke band heeft een maximale hoeveelheid wieldruk die deze kan verdragen voordat deze het contact met het wegdek verliest. Doorgaans ligt dit bij een bredere band hoger, en zijn er dus hogere G-krachten te halen voordat deze zijn contact verliest.
Een ander voordeel van een bredere band is dat er kan worden gekozen voor een zachtere compound terwijl de slijtage ongeveer gelijk blijft als je dit vergelijkt met een smalle band van een hardere compound. Praktijk voorbeeld: de 1:8 brandstof auto's, brede banden dus een zachte compound mogelijk.

Mechanische grip slaat op de opbouw/afstelling van het voertuig. Bijvoorbeeld de gewichtsverdeling of de plaatsing van de pickup points. Met deze verschillende variabelen kan er voor gezorgd worden dat raceauto relatief veel grip heeft bij lage snelheden. Bij hogere snelheden neemt de aërodynamica, downforce, het over.

Laatst bewerkt:
Hi R3,
thanks voor je uitleg omtrend de brede en smalle banden.
als je het topic volgt hebben daar ook last van de brede band en dat al met het verschil tussen de F103 versus de F104,
de F103 heeft qua weggedrag daar de overhand terwij het verschil in band 10mm is. (20mm totale breedte)

Heren Corally rijders sorry als ik je jullie heb geraakt was absoluut geen opzet bijdeze sorry.
Ik sluit me bij Niels zijn antwoord aan, laten we inderdaad maar eerst weer is een veld vol krijgen met realistische wagen/body's.
Op de Mach gaan we waarschijnlijk nog een indoor wedstrijdje rijden zal is vragen hoe en waarneer
cya

Inderdaad, is zeker interessant.

Michel,
Als je zaterdag aanwezig bent zal ik ook mijn f1 meenemen. Ik zal dan met een 23t of 19t brushed rijden maar kunnen we meteen wat testen:mrgreen:.

Moet alleen nog even kijken hoe ik de 2s erin krijg.:rolleyes:

Back