Een Impuls voor JanHein.

Het begin is er! De romp zijkanten liggen te drogen.

Maar nu eerst iets over de bouwdoos. Na opening blijkt er een enorme hoeveelheid hout in te zitten. Ga zelf altijd uit van het principe "minder is beter" maar in de 50 jaren werd daar blijkbaar nog niet aan gedacht. Het lasersnijwerk ziet er mooi uit. De snijkanten aan triplex- en dikke balsa delen zijn een beetje verkleurd, maar met een schuurpapiertje is dat op te lossen. Dun balsa is heel mooi gesneden met nauwelijks verkleuring.

Liep bij de start van de bouw meteen tegen een klein probleem aan. Op de tekening staat vermeld dat diverse latten in de rompconstructie 3 x 5 mm zijn. De bouwset bevat geen 3 x 5 mm latten en ook de uitsparingen in de spanten zijn 5 x 5 mm. Dit is geen kritiek! Heb er alle begrip voor dat bij een dergelijk project dat in vrije tijd wordt gerealiseerd er wel eens iets mis kan gaan.

DSC_3545.JPG
 
Het begin is er! De romp zijkanten liggen te drogen.

Liep bij de start van de bouw meteen tegen een klein probleem aan. Op de tekening staat vermeld dat diverse latten in de rompconstructie 3 x 5 mm zijn. De bouwset bevat geen 3 x 5 mm latten en ook de uitsparingen in de spanten zijn 5 x 5 mm. Dit is geen kritiek! Heb er alle begrip voor dat bij een dergelijk project dat in vrije tijd wordt gerealiseerd er wel eens iets mis kan gaan.

We hebben met een paar The First Aviator leden een soort polderoverleg gehad over de Impuls en daar zijn en paar dingen gewijzigd die niet allemaal 100% in de tekening zijn doorgekomen.
5x5 is de goede maat die ook in de spanten past, bij mij en bij sommige anderen zijn de bovenste romplatten vervangen door vuren. Intussen is het veranderd in de tekening.
 
Hoewel ik er met het bouwen nog niet aan toe ben, heb ik het idee dat spant 1 (de schuin geplaatste spant vooraan in de romp) ergens niet klopt. Vanaf de 6 x 6 mm uitsparing onder in tot aan de 6 x mm uitsparing halverwege de spant is deze breder dan vanaf de 6 x 6 mm uitsparing in het midden tot de bovenste 6 x 6 mm uitsparing.

DSC_3546.JPG
 
Als je het goed vindt, ga verder met het melden van kleine manco's die mogelijk al verwerk zijn in een nieuwe tekening. Van de onderdelen van het vleugeldrager zijn er twee balsa delen R2. Een daarvan is L2.
 
vaart zit er al lekker in , ik ben vandaag niet verder gekomen dan 2 m3 openhaard hout hakken. das slecht voor de fijne motoriek
 
@N.P.S.
Controleer of het landingsgestel wel van staal is!
Ff met een vijl erover en je ziet het meteen.
In mijn twee kits waren beide van ‘ijzer’ en dat is niet stevig genoeg.
Op de originele tekening van Evert staat een diameter van 4 mm.
Op de kit-tekening en in de kit zit een ‘ijzeren’ landingsgestel van 3 mm. Groet Gerard
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen verder gebouwd aan de indekking van de romp en de constructie waar de voorste pen voor de vleugelbevestiging in komt.Al met al een lastige en tijdrovende klus omdat de maatvoering moet kloppen. De zijdeuren van de romp moeten hier in passen.

DSC_3551.JPG
 
Omdat ik, als ik komende winter de 'Impuls' ga bouwen, jouw bouwverslag als handleiding ga gebruiken twee vragen.

Is het makkelijker of moeilijker om de romp zijkanten tot en met spant 3 vlak, dus op de bouwplaat liggend te bouwen (inclusief de uitsparing voor de deuren)?
Ik vraag dit omdat je het hierboven hebt over een "lastige en tijdrovende klus".
Natuurlijk, in jouw geval zonder de spant met het landingsgestel.

Verder, heb je al een antwoord op de opmerking gesteld in #5 ?
 
Denk dat het achteraf gezien gemakkelijker was geweest als de rompzijkanten inclusief de balsa driehoeken eerst op de bouwplank waren samengesteld en pas daarna de rompspanten aanbrengen.Omdat alles vlak ligt is het gemakkelijker de passing voor de rompdeuren te maken.

Wat de opmerking in # 5 betreft, bedoel je het gebruik van vuren latten in de rompbovenkant? Lijkt me een goede oplossing om vervorming bij het bespannen te voorkomen. Is ook iets sterker. Je pakt het toestel nogal makkelijk bij de romp vast. Dan is 5 x 5 balsa wel erg dun. Maar moet dit nog met JanHein overleggen.
 
Tiepvoudt van mijn kant, sorry. :-(
Ik bedoelde #6, de verschillende uitsparingen in de spant.
Overigens, een interessant bouwverslag, zeker voor mij omdat ik me zeer lang alleen maar heb bezig gehouden met CFK, GFK, Abachi en Styropor.
 
Tiepvoudt van mijn kant, sorry. :-(
Ik bedoelde #6, de verschillende uitsparingen in de spant.
Overigens, een interessant bouwverslag, zeker voor mij omdat ik me zeer lang alleen maar heb bezig gehouden met CFK, GFK, Abachi en Styropor.

De uitsparing in de spant is een fout in de CAD file, die is inmiddels hersteld voor de volgende serie kits. Omdat de spant schuin staat in een smaller wordende neus, is de vorm van deze spant niet rechthoekig als in de oorspronkelijke Kreulen tekening, maar taps. In de file is deze schuine zijkant schuine helaas en stap geworden.

De vuren lat in de romp bovenkant is praktisch omdat je dan het model stevig vast kan houden als je het model op zijn kop start, met de motor rechtop dus. Daarom heeft mijn tank ook een "stunt" vul en ontluchting.
 
Back
Top