Een lader kiezen

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Voorzichtig denk ik over een nieuwe lader (vooral omdat ik steeds meer lipo's in de collectie heb die ik met >2A kan laden, het maximum voor mijn huidige lader).
Het gaat me voornamelijk om lipo's, momenteel is de dikste die ik heb 3S 3000 mah. Het lijkt me ook wel wat om twee 3S lipo's samen te kunnen laden met een versierkabeltje.
Mijn kennis van electronica is minimaal, en ik verbaas me nogal over de uiteenlopende prijzen; temeer omdat ik me geen idee kan vormen over de kwaliteit die je mag verwachten.
Kijk ik bijvoorbeeld bij HobbyKing (ik ben een trouwe klant, maar er is ook veel om te vergelijken) dan lopen de prijzen uiteen van pakweg 18 dollar:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing ECO6 50W 5A Balancer/Charger w/ accessories
tot $70: GT-A6 http://www.hobbycity.com/hobb
en ik heb simpelweg de kennis niet om te beoordelen in hoeverre die twee (en een boel andere die daar qua prijs tussenin zitten) een beetje vergelijkbaar zijn.
Wat voor eisen moet je stellen om een beetje middenmoot accu's redelijk vlot te laden? Wat is er tegen om lekker goedkoop die lader van 18 dollar te kopen?

Overigens zit ik ook hard te denken over de Imax B6AC HobbyKing Online R/C Hobby Store : IMAX B6-AC Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE)
simpelweg omdat ik in de praktijk altijd aan een stopcontact laad, en de voeding die ik nu gebruik, net als mijn lader, niet meer dan 2Ah levert, dus als ik een nieuwe lader koop moet er toch ook een nieuwe voeding komen. Voor de B6AC, met zijn eigen ingebouwde voeding, is er eigenlijk geen alternatief; merkwaardig genoeg zijn er nauwelijks laders te vinden met ingebouwde voeding.

Laatst bewerkt:
Het is heel belangrijk naar het vermogen van de lader (en de voeding) te kijken. Een lader van 50 Watt, zoals in je voorbeeld, kan wel met 5 Ampere laden, maar dan alleen tot een spanning tot 10 Volt. Met 3 Li-Po cellen (ca. 12.6 Volt) is de maximale laadstroom 50 : 12.6= 4 Ampere. Dan ga ik ook nog van uit dat er geen verliezen zijn en de specificaties juist.

Ik heb zelf de Imax B6 lader HobbyKing Online R/C Hobby Store : IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE) in combinatie met een 5A voeding en ben daar zeer tevreden over. Ik kan hem zowel thuis (op de voeding) als op het veld met een accu gebruiken. Opladen/balanceren/snel laden/ontladen t/m 6 cellen lipotjes, het kan allemaal ermee.

Eventueel zou je bijvoorbeeld deze adapter erbij kunnen kopen:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : 12V 5A 110/240V 50/60Hz Power Supply
Bij deze voeding heb je wel een snoer met een andere stekker nodig omdat de bijgeleverde niet past op NL wandcontactdozen!

Is bijelkaar iets goedkoper dan de Imax met ingebouwde voeding.

Groet,
Theo

Neem een lader die minimaal 150W heeft.
Je stoot anders te gauw aan de grenzen van de lader .

50W is te weinig voor een stevige 3S lipo.
Ook 3S850 Hyperion die je met 5C laad is al te veel er voor.

Ik heb zelf een U.I.Lader (220V) die 4 uitgangen heeft waar ik tot 6S met 1A kan laden.
Ideal dus voor de kleine 2S en 3S lipo,s voor de kleine EPPvlieger.

Voor de grotere lipo,s (5S5000) heb ik een Pulsar2 die 250W afgeven kan.
Die hangt aan een 20A voeding van Graupner.

Mvg Johan

wat voor lader?

Een leuk draadje, deze ga ik volgen want ik zoek ook een nieuwe lader.
Bij ons op de club wordt deze geadviseerd en dus ook veel gebruikt: HobbyKing Online R/C Hobby Store : GT A-6-10 200W Balance charger & discharger , niet te duur en een heel groot vermogen. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden.
Je hebt dan inderdaad nog wel een forse voeding nodig. Die kopen ze dan weer bij BACO army goods, bijvoorbeeld deze Voeding 12-13,4 volt-32Amp - Lichtnet voedingen & adapters
Ik ben benieuwd naar de reacties.
Groeten, Arie

Kijk, daar heb ik wat aan - duidelijk dat ik inderdaad aan de 150 watt moet zitten om twee 3S lipo's tegelijk te kunnen laden. Zo vallen er al wat meer af. Jammergenoeg ook de enige met ingebouwde voeding...
Ik vlieg voornamelijk zwevers en ik denk niet dat ik gauw zwaarder dan 3S 3A zal hebben, maar ik zou het wel aardig vinden om er daar zo nodig twee tegelijk van te kunnen laden. Aan de andere kant, dat kan ik nu ook niet en ik kom aardig rond - tot dusver heb ik twee lipo's bij ieder vliegtuig, en het komt maar zelden voor dat ik tussentijds oplaad; meestal gebeurt dat thuis pas en dan is er zowiezo geen haast. Voor de kleine lipo's is het makkelijk genoeg om er twee van te kopen in plaats van een zwaardere lader, maar hoe zwaarder de lipo's worden des te duurder wordt die benadering natuurlijk.

Zijn er nog andere firma's (online) die een beetje keus hebben op dit gebied?

2 3S lipo's laden gaat vrees ik niet werken zoals jij het in gedachten hebt.
Omdat de lipo's waarschijnlijk niet precies even veel ontladen worden, zal de lader aan het einde van de lading heel lang bezig zijn met balanceren om de 2 accu's gelijk te krijgen. Het is dan effectiever om de 3s accu's na elkaar op te laden.

(ik ga ervan uit dat je de accu's niet in serie, dus als 6S pakket gebruikt).

Naast Hobbycity, kun je ook eens kijken naar de Hyperion laders, zeer goede laders, op Air Craft - Electric R/C Aircraft World Shop (voor jouw toepassing eens naar de duo-laders kijken, die kunnen 2 accu's tegelijk opladen).

Groet,
Gerben

Laders van deze prijsklasse vind je alleen in hongkong.

En je moet er een voeding bij kopen , met ingebouwde voeding zijn te licht om echt iets stevigs te laden.

Mvg Johan

Als je geen hoge eisen stelt, maar wel twee accu's tegelijk wilt laden, kom je met twee goedkope laders ook al een heel eind.

2 3S lipo's laden gaat vrees ik niet werken zoals jij het in gedachten hebt.
Daar was ik langzamerhand zelf net bezig achter te komen. Ik dacht dat dat zou kunnen met een versiertouwtje dat ik bij HK zag, maar het blijkt dat je dan alleen maar heel langzaam kan laden omdat er via de balancer aansluiting geladen wordt.
Nee, dan doe ik het wel als vanouds na mekaar. Met een zwaardere lader zal het voor een deel dan wel sneller gaan (ondertussen kan ik de lichte lipo's met mijn oude lader laden). Dat betekent dus ook dat ik geen 150 watt nodig heb.
Ik denk dat het dan een van deze gaat worden:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : HobbyKing ECO8 150W 7A 8S Bal/Dis/Cyc Charger w/ acc.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy MAX80W 7A Lithium Polymer Battery Charger

Laatst bewerkt:
Bart .
Als je 2 ampère gewent bent zou ik gewoon voor 2 van de goedkoopste gaan .
Je hoeft niet met 5c te laden ,het kan .
Als je 2 van die cheapo koopt houd je geld over en als er 1 stuk gaat heb je sowieso nog 1 over.

En je kan prima 2 accu,s te gelijk laden .

Groeten Wiebe.

Tja... de twee die ik hierboven meldde zijn ongeveer de twee goedkoopste.
De ECO8 heeft een gezonde 150 W. maar ook een apart balance-kabeltje (raakt zoek of gaat kapot). De Turnigy MAX80W heeft 80 W (ook genoeg) en de balancer aansluitingen rechtstreeks op de lader zo te zien.

Dus ik hoef niet bang te zijn dan ooit spijt te krijgen dat ik geen "echte" Imax of zo heb gekocht... :)

Bedankt allemaal!

Voor dat geld hoef je helemaal geen spijt te krijgen .
Het zijn vaak goede laders,als er een rotte tussen zit tja ben je niet echt veel geld kwijt.

Bart
Ik heb pas voor mijn broer ook een lader bij hk gekocht.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028
Wij hebben overwogen, daar we toch alleen maar met zwevers vliegen, ervoor gekozen voor extra accu's
Hij heeft nu een 50 watts ladertje en met 3 pakketten kan hij heel de middag vliegen.
Ik doe het ook zo.
Het heeft meerdere voordelen.
Je kan je accu's rustig opladen.
Je hoeft geen lader en eventuele zware loodaccu mee naar het veld te nemen.

1 In onze ogen gaan je accu's langer mee.
2 je kan met een goedkopere lader en voeding werken
3 je kan met minder zooi in je auto naar het veld.

Het heeft er wel mee te maken met wat voor modellen je vliegt natuurlijk.
Met motorkisten zou je erg veel accu's nodig hebben.
Met thermiek zwevers maak je er al een aardig potje van als je 3 accu's leeg kan krijgen op een middag.

Laatst bewerkt:
Met thermiek zwevers maak je er al een aardig potje van als je 3 accu's leeg kan krijgen op een middag.
Ja dat klopt...
Nou ben ik wel net begonnen een eerste electro-sportkist te bouwen. Die zal wel iets meer accu's slurpen dan mijn zwevers. Maar ook dan moet ik met 2, misschien 3 accu's toch een heel eind komen.

Je kan dan ook nog overwegen om 2 kleine (50 watt) ladertjes te kopen.
Je kan dan altijd nog 2 verschillende accu's te gelijkertijd laden.
Je heb dan 2 voor de prijs van 1 grotere lader.
Ik heb deze dingen ook allemaal met mijn broer overwogen.
Het is altijd leuk om te bekijken wat het beste bij je past.
Het kopen van een dure lader wilde wij eigenlijk niet doen daar er zoveel en zo snel veranderingen zijn momenteel.
Met twee kleine ladertjes ben je erg flexibel.

Maar goed de keuze hangt erg van jouw modellen en vlieggedrag af.
Ik wil nooit zonder stroom op het veld staan, en moet makkelijk 4 uur kunnen vliegen zonder te laden.
Sommige vliegen 3 vluchtjes van 10 min op een middag.
Je accu's zijn dus belangrijk om te weten maar zeker het hier bovenstaande ook.

Ik houd mijn huidige lader erbij. Dus kleine lipo's kunnen daar op.
Maar zoals ik al schreef - ik laad bijna nooit op de club. Als ik 2 modellen meeneem met elk 2 lipo's dan zal het soms krap zijn; heb ik 3 modellen bij me met elk 2 lipo's dan is de middag niet lang genoeg om ze op te krijgen...
Een van de redenen dat ik een andere lader wil is ook, dat ik wil kunnen zien hoeveel ik verbruikt heb. Dat kan ik met m'n huidige niet. Als ik dat weet kan ik met sommige modellen mogelijk nog wel wat langer vliegen.

Oke duidelijk dat wil ik ook graag zien.
Al vlieg ik ze altijd leeg als de tijd het me toelaat tenminste.
Ik stel de regelaar altijd op het hoogste voltage per cel af.
Wat mij betreft zit die afslag niet voor niets op de regelaars;)

De meeste van de in dit draadje genoemde laders zijn ook te verkrijgen met een USB interface. Ze zijn dan wel iets duurder maar je kunt dan op de computer de laad en ontlaadgrafieken van een accu zien. Deze kun je dan vergelijken met eerder opgeslagen grafieken. Zo kun je zien of je accu's nog goed werken ten opzichte van eerdere metingen.

Tevens kun je makkelijk in de grafieken zien of een cel slechter is dan de rest van het pakket.

Yfrog Image : yfrog.com/htlipo2cell800mahontlaadgj
Yfrog Image : yfrog.com/eolipo2cell800mahlaadgrafj

Bert

Back