een marder bouwen

hallo

en hier is het ingebouwd om morgen te kunnen testen of het ook gaat werken
sam1533o.jpg

niet veel aan te zien maar dat is dus de bedoeling
als dit is ingebouwd dan ga je ook niet meer zien dan twee gaatjes aan de zijkanten
maar dit moet dus eerst drogen voor het getest kan worden
het grote gat telt niet mee maar het kleintje aan de zijkant daar gaat dus water moeten uit komen als het goed is
gr raf

hallo

de test reeds gedaan met de boegschroef en niet goed verlopen
er komt wel water uit dus het principe werkt wel maar het is niet voldoende
ik moet gaan experimenteren met de openingen onder een andere hoek te zetten of een ander molentje gaan maken

in theorie moet het kunnen werken maar ik doe iets verkeerd en weet op dit ogenblik nog niet wat

we zien wel morgen is een nieuwe dag en de nacht brengt soms een oplossing in mijn dromen

gr raf

hallo koen
dat zou misschien het probleem kunnen zijn dat de pomp zijn water niet voldoende weg krijgt
ik zal morgen met de dremel aan een kant eens een beetje weg halen zodat daar de opening groter word
de centrifugaal pompen die ik kon vinden zogen allemaal in het midden hun water aan
zo ook een sproei pompje uit een auto had hetzelfde principe
eens kijken of het een oplossing brengt
in het ergste geval moet ik terug een nieuwe behuizing maken

gr raf en bedankt

De rotor moet inderdaad uit het midden staan, op dit moment is het eigenlijk vergelijkbaar met een staafmixer in een glas water, je bent in de constructie zelf veel water rond aan het spoelen maar uit de buizen komt niet veel. Als je de as van de rotor ter hoogte van de rand van de buis monteert ga je het beste effect krijgen, de schoepen gaan dan telkens een hap water van één kant nemen en drukken die aan de andere kant er weer uit, een beetje als emmers water doorgeven.

Ter aanvulling: In jouw geval gaat het het beste werken wanneer je zowel de toe- als afvoerbuizen dichtlijmt ( natuurlijk wel zorgen dat de rand van de pompruimte mooi rond blijft) en uit het midden door de pompruimte heen boort, parallel aan de oude openingen.

ik ga vandaag eerst de opening vergroten
dan de kant van de oude openingen terug dicht lijmen
daar de lijm zachter is dan de plexy gaat eerst dicht lijmen en dan terug open boren niet goed aflopen
straks zie je het resultaat
ja niet veel ervaring met deze materie en dan maak je inderdaad fouten
maar daar leer je dan weer van voor volgende keer
want als dit goed werkt dan kan ik ook de neger nog zo bouwen

gr raf

hallo

het pomp systeem zal eventjes een hele tijd vertraging oplopen
ik heb de rotor laten vallen en die is zo klein dat hij niet meer te vinden is
en ik kan er geen meer maken daar ik mijn freesje heb gemold bij het maken van deze eerste rotor
ik moest zo dicht langs de spantang af frezen dat ik bij de laatste gang deze geraakt heb en dus einde verhaal van de 1 mm frees
nu is het wachten tot ik terug wat bij elkaar heb om naar bilzen te rijden om terug een frees te gaan halen

gr raf die nu op zoek gaat naar een andere oplossing

nee hoor
maar zo een kleine rotor met een bek tangetje in een 4 mm opening wurmen is niet zo eenvoudig
en dus ja ping en weg was het ;ik hoorde het nog tegen een kist aan vliegen maar naar waar het dan gesprongen is ?????seffens brecht eens laten zoeken
die heeft jongere ogen dan ikke en misschien vind hij het dan nog

gr raf

Anders even een kous om het mondstuk van een stofzuiger doen en dan zuigen? Dan blijft alles gewoon in de kous hangen en dan kan je hem tussen die troepjes vinden.

Brecht even alles goed laten stofzuigen, en daarna de zak eens goed uitpluizen?

EDIT
Zie Koen z'n opmerking nu pas, lijkt ook te kunnen werken

das zeker een goeie tip
alle niet van die stofzuiger maar brecht het laten doen hahahahaha

gr raf kidding ga het zelf proberen

van ellende maar aan de neger door gedaan
en hij is haast klaar wat ruw bouw aan gaat
het meeste tijd gaat er in zitten om de motoren mooi uitgelijnd te krijgen
in de staart stukken
nu staat alles te drogen en kan ik morgen verder de boot afwerken
maar eigenlijk hoort die neger hier niet thuis
het lijkt wel dezelfde boot als de marder maar de neger had geen duik tank dus is eigenlijk geen duikboot maar een diep in het water liggend oppervlakte schip
gr raf

testrun van de marder

filmen en varen is niet zo gemakkelijk
straks nog een paar filmpjes proberen maken en dan kijken of er een betere tussen zit
gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
mooie filmpjes gevonden over de neger en de marder
eindelijk ook het systeem kunnen zien hoe de torpedo onder de boten werden opgehangen
ook het lanceren van een torpedo is te zien
kleine details die er tijdens de bouw nog niet waren nu ook gezien en nog proberen er op te bouwen
het probleem is nu dus het gewicht dat ik er aan ga toevoegen en daar is geen marge meer voor
dus het zal allemaal heel licht gebouwd moeten worden

gr raf

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo

vandaag flink door gewerkt
de vloot mini duikbootjes zoals hij gaat worden
sam1539w.jpg

gr raf

Back