savage .26 picco
Forum veteraan
Na een lange break van de bootjes door een niet zo leuke gebeurtenis zijn we weer begonnen met de hobby
Pas al een update gedaan in het draadje van de Zonda maar een draadje voor het nieuwe project mag natuurlijk niet ontbreken!
Eigenlijk stond er een renovatie van een voormalige brandstofboot (A.S. 4 Xtreme) in de planning maar de betreffende romp heeft inmiddels een beetje te veel emotionele waarde om te wagen met een electro setup die altijd in rook op kan gaan inclusief boot.... Zoals bij de Challenger is gebeurd.
Hardware was allemaal al verzameld dus er moest natuurlijk wel een ander rompje komen!
Na heel lang twijfelen tussen een aantal modellen de knoop maar doorgehakt en een splinternieuwe romp bestelt.
Afgelopen dinsdag stond er iemand van de Fed-Ex voor de deur met een hele flinke doos afkomstig uit het oosten van Duitsland....
Met daarin mijn nieuwe grote mono
Een MHZ Cayman :
In de Carbon/Aramide uitvoering
De MHZ Titus en Alligator hebben ook nog op het lijstje gestaan maar waren er helaas niet in de carbon/Aramide uitvoering op het moment dat ik wilde bestellen. Uiteindelijk dus maar voor de Cayman gegaan , een lekkere ruigwater boot die wel met een paar golven overweg kan.
De hardware was zoals gezegd al geregeld.
De motor wordt een Skyrc Toro X528 Beast , een 780kv 56x112mm 4-polig bakbeest van een motor vergelijkbaar met de Castle 2028. Voorzien van een zelfgedraaide koelmantel aangezien de can voorzien is van ribbels voor de luchtkoeling bij z'n oorspronkelijke gebruik in 1/5 auto's als de HPI Baja en vergelijkbaar. Hij komt te hangen in een carbon/aluminium motormount die zowel.voor als achter klemt op het 56mm deel van de can.
Hierdoor kan er in de toekomst met wat kleine aanpassingen nog makkelijk een andere motor in zoals bv een Tp power 5870 een 6-polige 58x122 mm motor
De regelaar is een Hifei 240A HV onder het hobbyking "Aquastar" label , geflasht met de nieuwe Hifei software. En hij wordt nog voorzien van een extra 5000 µF capbankje om de spanningspieken wat af te vlakken.
De powertrim wordt een 6.35mm variant met een naar 3/16 gereduceerde as waarvan de hoek vanaf de zender afgesteld kan worden met behulp van een servo. In mijn geval een
Turnigy™ TGY-1501MG MG Servo 25T 15.5kg / 0.16sec / 60g
Gemak dient de mens en wat is er makkelijker dan zodra je het juiste c.o.g. hebt gevonden
vanaf je zender de boot uit kunnen trimmen op de vaaromstandigheden
Het roer wordt een standaard "China roertje" met 160mm lang roerblad en een zelf verlengde uithouder zodat het roer mooi naast de prop komt te staan. Aangestuurd door een Turnigy™ DMS-30 1/5 Scale Truck/Buggy HV/BB/MG Steering Servo 17T 35kg / 0.16sec / 188g
die goed zou moeten zijn voor ruim 30kg stelkracht icm een 2s LiFe ontvangerpackje.
Turn fins en trimtabs zijn ook al voor handen maar de boot wordt eerst geprobeerd zonder. Mocht het nodig blijken kunnen die er altijd later nog op..
Om de motor straks van stroom te kunnen voorzien waren nieuwe accupacks ook noodzakelijk. Na een order die misliep bij Hobbyking uit eindelijk gegaan voor 8 stuks 5s 8000maH packs zodat er een beetje vaartijd beschikbaar is.

Pas al een update gedaan in het draadje van de Zonda maar een draadje voor het nieuwe project mag natuurlijk niet ontbreken!
Eigenlijk stond er een renovatie van een voormalige brandstofboot (A.S. 4 Xtreme) in de planning maar de betreffende romp heeft inmiddels een beetje te veel emotionele waarde om te wagen met een electro setup die altijd in rook op kan gaan inclusief boot.... Zoals bij de Challenger is gebeurd.
Hardware was allemaal al verzameld dus er moest natuurlijk wel een ander rompje komen!
Na heel lang twijfelen tussen een aantal modellen de knoop maar doorgehakt en een splinternieuwe romp bestelt.
Afgelopen dinsdag stond er iemand van de Fed-Ex voor de deur met een hele flinke doos afkomstig uit het oosten van Duitsland....


Met daarin mijn nieuwe grote mono

Een MHZ Cayman :

In de Carbon/Aramide uitvoering


De MHZ Titus en Alligator hebben ook nog op het lijstje gestaan maar waren er helaas niet in de carbon/Aramide uitvoering op het moment dat ik wilde bestellen. Uiteindelijk dus maar voor de Cayman gegaan , een lekkere ruigwater boot die wel met een paar golven overweg kan.
De hardware was zoals gezegd al geregeld.

De motor wordt een Skyrc Toro X528 Beast , een 780kv 56x112mm 4-polig bakbeest van een motor vergelijkbaar met de Castle 2028. Voorzien van een zelfgedraaide koelmantel aangezien de can voorzien is van ribbels voor de luchtkoeling bij z'n oorspronkelijke gebruik in 1/5 auto's als de HPI Baja en vergelijkbaar. Hij komt te hangen in een carbon/aluminium motormount die zowel.voor als achter klemt op het 56mm deel van de can.
Hierdoor kan er in de toekomst met wat kleine aanpassingen nog makkelijk een andere motor in zoals bv een Tp power 5870 een 6-polige 58x122 mm motor

De regelaar is een Hifei 240A HV onder het hobbyking "Aquastar" label , geflasht met de nieuwe Hifei software. En hij wordt nog voorzien van een extra 5000 µF capbankje om de spanningspieken wat af te vlakken.
De powertrim wordt een 6.35mm variant met een naar 3/16 gereduceerde as waarvan de hoek vanaf de zender afgesteld kan worden met behulp van een servo. In mijn geval een
Turnigy™ TGY-1501MG MG Servo 25T 15.5kg / 0.16sec / 60g

Gemak dient de mens en wat is er makkelijker dan zodra je het juiste c.o.g. hebt gevonden
vanaf je zender de boot uit kunnen trimmen op de vaaromstandigheden

Het roer wordt een standaard "China roertje" met 160mm lang roerblad en een zelf verlengde uithouder zodat het roer mooi naast de prop komt te staan. Aangestuurd door een Turnigy™ DMS-30 1/5 Scale Truck/Buggy HV/BB/MG Steering Servo 17T 35kg / 0.16sec / 188g
die goed zou moeten zijn voor ruim 30kg stelkracht icm een 2s LiFe ontvangerpackje.
Turn fins en trimtabs zijn ook al voor handen maar de boot wordt eerst geprobeerd zonder. Mocht het nodig blijken kunnen die er altijd later nog op..
Om de motor straks van stroom te kunnen voorzien waren nieuwe accupacks ook noodzakelijk. Na een order die misliep bij Hobbyking uit eindelijk gegaan voor 8 stuks 5s 8000maH packs zodat er een beetje vaartijd beschikbaar is.
