Een nieuw kanootje in huize Savage

savage .26 picco

Forum veteraan
Na een lange break van de bootjes door een niet zo leuke gebeurtenis zijn we weer begonnen met de hobby :yes:

Pas al een update gedaan in het draadje van de Zonda maar een draadje voor het nieuwe project mag natuurlijk niet ontbreken!

Eigenlijk stond er een renovatie van een voormalige brandstofboot (A.S. 4 Xtreme) in de planning maar de betreffende romp heeft inmiddels een beetje te veel emotionele waarde om te wagen met een electro setup die altijd in rook op kan gaan inclusief boot.... Zoals bij de Challenger is gebeurd.

Hardware was allemaal al verzameld dus er moest natuurlijk wel een ander rompje komen!

Na heel lang twijfelen tussen een aantal modellen de knoop maar doorgehakt en een splinternieuwe romp bestelt.

Afgelopen dinsdag stond er iemand van de Fed-Ex voor de deur met een hele flinke doos afkomstig uit het oosten van Duitsland....

360.jpg


360.jpg


Met daarin mijn nieuwe grote mono :D
Een MHZ Cayman :
360.jpg


In de Carbon/Aramide uitvoering :koud:
360.jpg



De MHZ Titus en Alligator hebben ook nog op het lijstje gestaan maar waren er helaas niet in de carbon/Aramide uitvoering op het moment dat ik wilde bestellen. Uiteindelijk dus maar voor de Cayman gegaan , een lekkere ruigwater boot die wel met een paar golven overweg kan.

De hardware was zoals gezegd al geregeld.

360.jpg


De motor wordt een Skyrc Toro X528 Beast , een 780kv 56x112mm 4-polig bakbeest van een motor vergelijkbaar met de Castle 2028. Voorzien van een zelfgedraaide koelmantel aangezien de can voorzien is van ribbels voor de luchtkoeling bij z'n oorspronkelijke gebruik in 1/5 auto's als de HPI Baja en vergelijkbaar. Hij komt te hangen in een carbon/aluminium motormount die zowel.voor als achter klemt op het 56mm deel van de can.

Hierdoor kan er in de toekomst met wat kleine aanpassingen nog makkelijk een andere motor in zoals bv een Tp power 5870 een 6-polige 58x122 mm motor :eek:

De regelaar is een Hifei 240A HV onder het hobbyking "Aquastar" label , geflasht met de nieuwe Hifei software. En hij wordt nog voorzien van een extra 5000 µF capbankje om de spanningspieken wat af te vlakken.

De powertrim wordt een 6.35mm variant met een naar 3/16 gereduceerde as waarvan de hoek vanaf de zender afgesteld kan worden met behulp van een servo. In mijn geval een
Turnigy™ TGY-1501MG MG Servo 25T 15.5kg / 0.16sec / 60g

360.jpg


Gemak dient de mens en wat is er makkelijker dan zodra je het juiste c.o.g. hebt gevonden
vanaf je zender de boot uit kunnen trimmen op de vaaromstandigheden :thumbsup:

Het roer wordt een standaard "China roertje" met 160mm lang roerblad en een zelf verlengde uithouder zodat het roer mooi naast de prop komt te staan. Aangestuurd door een Turnigy™ DMS-30 1/5 Scale Truck/Buggy HV/BB/MG Steering Servo 17T 35kg / 0.16sec / 188g
die goed zou moeten zijn voor ruim 30kg stelkracht icm een 2s LiFe ontvangerpackje.

Turn fins en trimtabs zijn ook al voor handen maar de boot wordt eerst geprobeerd zonder. Mocht het nodig blijken kunnen die er altijd later nog op..

Om de motor straks van stroom te kunnen voorzien waren nieuwe accupacks ook noodzakelijk. Na een order die misliep bij Hobbyking uit eindelijk gegaan voor 8 stuks 5s 8000maH packs zodat er een beetje vaartijd beschikbaar is.

360.jpg
 
Vandaag bezig geweest met het altijd belangrijke verstevigen van de romp.

Er zijn in totaal 3 lagen extra in gegaan.
1 strook carbon die hoofdzakelijk in de punt van de V ligt.
1 mat carbon/Aramide die van dakrand tot dakrand loopt zodat de (toch al overlappende naad) voor een deel meteen extra verstevigd is.
En een dun laagje glas om de boel netjes af te werken.

360.jpg


Het carbon loopt uiteindelijk ongeveer tot aan de rand van de dekopening.

360.jpg


En het carbon/Aramide is tot voorbij de dekopening gelegd zodat het gebied wat straks het meeste heeft te dragen (accu's &motor) lekker stevig is na het uitharden van de 24 uurs epoxy.

Het resultaat mag er op.het eerste oog best zijn al zeg ik het zelf :rofl:

360.jpg


Komende dagen gaan we weer verder met bouwen , o.a. een versteviging van de spiegel , accuschalen en een RC plaat voor de 2 servo's moeten nog gemaakt gaan worden.

Dit wordt gedaan met 5.5mm hardhouten multiplex wat bekleed wordt met carbon of carbon/aramide en natuurlijk lekker royaal in de epoxy gaat ter bescherming tegen vocht.
 
Vandaag ff 2 kleine dingetjes gedaan.

2 strookjes multiplex gezaagd waar straks de accu's op komen te liggen. Met 7,5 x 30cm lekker ruim zodat de 8000maH packs er gemakkelijk op passen en de nodige ruimte hebben om te kunnen schuiven met het zwaartepunt. Morgen gaan ze allebei ff in de epoxy en krijgt de bovenkant een laagje carbon voor wat extra stevigheid.

Het 2de dingetje was iets meer werk.
Even een passend koppelstukje gemaakt voor het verstellen van de powertrim.

360.jpg


360.jpg


Dan is het toch wel fijn om een draai en een freesbankje te hebben. Zeker als je M2 draad moet gaan tappen voor het gebruikte stuurstangetje/spaakje.
 
Uiteraard.... Die boot is niet bedoeld om rond te tuffen ;):rofl::rofl::rofl: Tis een speedboot , dan moet er ook wel een beetje speed in zitten:D

De 100km/u moet hiermee wel te doen zijn denk ik...
 
Fijn project savage, zal toch niet dat je de trim kan verstellen tijdens het varen ?

Lees het al 2 servo,s

Ga het volgen [emoji106]
 
Laatst bewerkt:
Ziet er mooi uit! Mooi project!

Waar heb je de powertrim vandaan?

Ik heb de mijne ooit eens via MP gescoord...
Maar bij Maik van : https://www.tfl-hobby.de/index.php zijn ze ook te krijgen.

Fijn project savage, zal toch niet dat je de trim kan verstellen tijdens het varen ?

Lees het al 2 servo,s

Ga het volgen [emoji106]

Ja dat kan dus wel :D:D
Gaat straks via de 2de servo inderdaad.

Op het stuur komt gewoon de grote 1/4 scale servo en het standaard formaatje gaat de trim bedienen zodat ik met een druk op een knopje de trim kan verstellen :worship:
 
Mooi project! Leuk om te volgen.

Zou een standaard servo wel genoeg stelkracht hebben om die trim onder de juiste hoek te houden? Wellicht ook een iets gespierder type voor gebruiken?
 
Hey @Dirk Jan , dankje !!

Daar dacht ik in eerste instantie ook aan toen ik hem 2 jaar geleden zag/kocht. Maar toen ik hem eenmaal binnen had was dat idee al snel verdwenen ;)

Door de hefboom werking met het draaiende scharnierpunt van het geheel kost het vanaf het stelarmpje maar weinig kracht om de boel te verstellen , vanaf de propaanvang echter moet je serieus kracht zetten wil er iets van beweging in komen.

Met een 17kg servo moet dat wel goed komen.
Mocht het nodig zijn kan er altijd nog een zwaardere servo in gezet worden , met die kleintjes gaan ze tegenwoordig al tot 30+ kg als het moet.
 
Beetje druk geweest en ook het nodige aan mooi vaarweer gehad dus het is ff een weekje stil geweest waarin er natuurlijk wel wat kleine dingen aan de boot gedaan zijn ;)

Er is een begin gemaakt aan de accuschalen die straks links en rechts van de motor in de boot komen te liggen.
In de Challenger zorgde dat voor een mooie stabiele boot dus dat idee gebruiken we straks ook in de Cayman.

Het 5.5mm multiplex heeft aan de bovenkant een laagje carbon gekregen voor een beetje extra stevigheid en een mooi oppervlak om het antislip foam op te plakken. Het idee was eerst om de randjes netjes om te vouwen maar de reststukjes carbon waren helaas net te klein om dat netjes voor elkaar te krijgen.


360.jpg


Na het neerleggen van een stukje huishoudfolie en het positioneren van het carbon de plankjes gecoat met een royale laag epoxy en deze weer voorzichtig op het carbon gedrukt. Om het carbon goed te doordenken en het teveel aan epoxy tussen het laminaat uit te drukken er een lading gewicht op gezet en de boel een nachtje uit laten harden.

360.jpg


Na de volgende dag de boel nog ff 2x met de föhn warm gestookt te hebben was het resultaat 2 lekker stijve plankjes met een laagje carbon en een vrijwel glad oppervlak.

360.jpg


Er zitten hele fijne kreukels in van de huishoudfolie , maar zodra het foam (links op de foto hieronder) op het plankje zit (rechts) zie en voel je daar niks meer van.

360.jpg


Na dat klusje was het volgende dingetje aan de beurt... Een versteviging voor de spiegel , uiteraard ook met 5.5mm hardhouten multiplex.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


Na het maken van een mal , uittekenen op hout, uitzagen en maken van nog wat kleine aanpassingen ivm met wat kleine onvolkomenheden in de romp kon de versteviging er eindelijk in.

360.jpg


De plaat is er uiteindelijk ingelijmd met een lekkere hoeveelheid epoxy die de plaat rondom coat en ook nog het laagje 48grams glasweefsel aan de zichtzijde.
 
Na weer een paar keer föhnen en een paar dagen staan was het tijd om er wat hardware op te gaan monteren :D

Eerst ff met duct tape een mal gemaakt van de verstelbare powertrim incl de te boren gaatjes.

360.jpg


Na een beetje passen en meten de mal op de boot geplakt.

360.jpg


En met een boortapje de gaatjes geboord en M5 getapt in 1 handeling. Door het tape loopt de boot nauwelijks weg en krijg je mooie strakke gaten.

360.jpg


Door het tappen van draad in de gaten schroef je de boel heel makkelijk meteen goed vast zonder dat je gelijk aan de binnenkant moet gaan zitten tobben met moertjes en ringen.

Heel makkelijk dat je dan gelijk het plekje voor de asbuis en doorvoer voor de trim verstelling kunt markeren en boren.

360.jpg


En dan gaat het zowaar een beetje op een aangedreven boot lijken :D

360.jpg


360.jpg


Op de foto's is de 70mm Graupner 2317 prop te zien die ik heb gebruikt voor het uitmeten van het roer. 70mm is zeer waarschijnlijk te groot voor de motor die ik nu heb , maar dan is er nog ruimte om te spelen met props voor het geval er ooit nog een grotere motor in de boot komt zoals een TP power 5870 of 5690 van 122mm lang vs de 112 nu.

360.jpg


Op de foto lijken ze elkaar te raken maar dat is gezichtsbedrog , het blad draait bij uiterste stand links precies onder het propblad door bij de 70mm.

Na wat passen en meten met het roer uiteraard weer boren en tappen...

360.jpg


En dan ziet het er dankzij de zelf verlengde roeruithouder zo uit :

360.jpg


Het roer staan stijf naast de prop met de propaanvang op +/- 125mm van de spiegel.

Komende dagen gaan we nog ff de stripjes zagen en verlijmen om de accuschalen op te kunnen hogen zodat de klittebandjes er onderdoor kunnen , een rc plaat maken waar de servo's in kunnen en dan het zwaartepunt bepalen met de motor op zn plek en de accu's in de boot.
 
Mooi zo een bouwverslag ga dit zeker volgen zit er ook aan te denken een keer een grotere mono op te bouwen .
Maar eerst zorgen dat de boten die ik nu heb naar mijn zin varen .
Veel plezier nog met het bouwen !
 
Dat ziet er strak uit!
Waarvoor is het föhnen, zodat de epoxy goed in alle oneffenheden komt, of mooi glad uit loopt?
 
Ben ook benieuwd en het draad tappen in hardhout dan ? Zit dat genoeg vast ? Draad tappen in trespa kan heel goed maar is te zwaar voor onze toepassingen lijkt me....
 
Dank jullie wel !!

Dat ziet er strak uit!
Waarvoor is het föhnen, zodat de epoxy goed in alle oneffenheden komt, of mooi glad uit loopt?

Nee het föhnen is in dit geval voor het sneller uitharden van de 24uurs epoxy , dat gaat daarmee net ff wat sneller na een nachtje "opstijven". Warmte is onderdeel van het uitharden bij epoxy , door een beetje te helpen op dat gebied kun je gewoon wat sneller doorwerken.

Als je tijdens het lamineren gaat föhnen helpt het wel bij het dunner maken van de epoxy en daarmee doordringen in het doek em het glad uitlopen.

Ben ook benieuwd en het draad tappen in hardhout dan ? Zit dat genoeg vast ? Draad tappen in trespa kan heel goed maar is te zwaar voor onze toepassingen lijkt me....

Voor het op zn plek houden van de hardware terwijl je de moertjes en ringen plaatst wel ;)

Om mee te varen uiteraard niet:rofl:

Het voordeel van tappen is ook dat er meteen een mooie passing is met minder kans op lekkage.
Zeker als de fietsband plakker straks achter de hardware zit is de boel meteen dicht zonder geknoei met kit ;)
 
Ziet er goed uit!

Hoe hoog is het gedeelte van de powertrim dat je tegen de spiegel aan schroeft?
Volgens de site van TFL zou dit 80mm zijn maar dat lijkt op de foto's minder. ( of de boot is gewoon groot :P)
 
Ziet er goed uit!

Hoe hoog is het gedeelte van de powertrim dat je tegen de spiegel aan schroeft?
Volgens de site van TFL zou dit 80mm zijn maar dat lijkt op de foto's minder. ( of de boot is gewoon groot :p)

Bovenkant heveltje voor de verstelling tot onderkant trim is inderdaad een mm of 80.

De boot is ook niet echt klein met 118cm en de achterkant can de Cayman is redelijk hoog.
 
Back
Top