Een jaartje of 9 geleden heb ik een toen al vrij oude gebouwde DB Blackburn monoplane van iemand overgenomen dat op m'n wenslijstje stond voor niet al teveel om daar vervolgens lekker mee te gaan vliegen.
Er moest toen al een aantal kleine dingetjes gerepareerd cq hersteld worden maar die waren in een paar avondjes gedaan om vervolgens de servo's e.d in te bouwen.
De motor die deze kist omhoog bracht was een 15cc 4T maar gezien het vermogen en de diameter14x7(en uiteraard het visuele aspect van de propeller )propeller vond ik dat te weinig vermogen(ik had dat ook al vernomen na een gesprek met de vorige eigenaar) en heb daar een oude 32cc Quadra op gemonteerd die een 20x8 rond slingerd waar deze kist heerlijk mee vloog en ik nog ruim voldoende vermogen over had om als het moest dit te kunnen benutten.
Ik heb met deze setup een aantal jaren gevlogen en heb toen als vervanging er een 35cc 7 cilinder stermotor opgezet die precies onder het motorkapje paste.
Ook daar vloog het kistje goed mee maar er moest volle bak aan vermogen mee gevlogen worden en er moest zo'n 750gr lood voorop bijgevoegd worden vanwege het zwaartepunt.
Ook de propeller was iets kleiner n.m.l 18x8.
Ik heb ongeveer zo'n 6 a 7 jaar geleden met Tilman op de Dawn Patrol een duo vlucht(2 van deze kisten) gevlogen en daarbij heb ik een noodlanding (met alle gevolgen van dien)moeten maken vanwege dat de brandstof op was en het vliegveld niet meer kon halen.
Ik heb deze kist toen in de berging gezet en afgelopen jaar na de tiende DP liep ik met de gedachte dat deze Blackburn weer is in ere hersteld moet gaan worden.
Ik moet er wel aan toevoegen dat de Bleriot van Henk van Hoorn die op de tiende DP aanwezig was me daar een heel stuk mee geholpen heeft om dit herstel van de Blackburn te doen verwezenlijken.
Dus vandaag zo gezegt zo gedaan de romp van de Blackburn uit de berging gehaald om vervolgens de schade is goed te gaan bekijken wat er allemaal moet worden gedaan om deze kist weer luchtvaardig te krijgen.
Na alles gestript te hebben om daar goed inzicht in te krijgen schrok ik me rot wat de tand des tijds kan aanrichten bij zo'n ding.
De kist is erg vuil maar dat kan schoon gepoetst worden!
Wat niet goed hersteld kan worden is de door het hout opgezogen olie die de motoren hebben uitgespuugt in de loop der tijd dat ermee gevlogen werd(het hout was dus NIET behandelt tegen dit goedje door de vorige eigenaar).
Ook heeft de kist de nodige breuken en kraakjes in de romp en vleugels die hersteld moeten worden.
Het landingsgestel viel spontaan uit elkaar nadat ik dat van het rompje had gedemonteerd.
Ik heb een aantal foto'tjes gemaakt van het uit elkaar getrokken wrakje
Foto 1 geeft de vuiligheid aan.
Foto 2 en 3 de staat van het landingsgestel.
Foto 4 de losgehaalde staart vlakken(de staartvin stond los op de romp en werd in positie gehouden door de verstaging en de vertikale buis achter de staarvin)
Foto 5 en 6 de gehavende romp van zowel scheuren in de bekleding en het in het hout gedrogen olie.
Op Foto 7 heb ik de houten 1mm bekleding eraf gehaald om zo bij motorschot bevestigingen te komen om dit de verbeteren.
De ingedrongen olie resten ben ik aan het proberen met thinner te verdunnen en ga daarna met een doekje en een strijkboutje de ingetrokken olie er zo veel mogenlijk er uit te halen.
Het bakje wat op de laatste foto te zien is gaat eruit gehaald worden om vervolgens een veel groter bakje te maken voor een grotere tank(hier gaat 500cc in en ik wil als het meezit naar 1000cc tank inhoud gaan).
En er is nog een heleboel te herstellen (zoals het landings gestel)maar dat gaat ook wel lukken!
Mvgr Hans
Er moest toen al een aantal kleine dingetjes gerepareerd cq hersteld worden maar die waren in een paar avondjes gedaan om vervolgens de servo's e.d in te bouwen.
De motor die deze kist omhoog bracht was een 15cc 4T maar gezien het vermogen en de diameter14x7(en uiteraard het visuele aspect van de propeller )propeller vond ik dat te weinig vermogen(ik had dat ook al vernomen na een gesprek met de vorige eigenaar) en heb daar een oude 32cc Quadra op gemonteerd die een 20x8 rond slingerd waar deze kist heerlijk mee vloog en ik nog ruim voldoende vermogen over had om als het moest dit te kunnen benutten.
Ik heb met deze setup een aantal jaren gevlogen en heb toen als vervanging er een 35cc 7 cilinder stermotor opgezet die precies onder het motorkapje paste.
Ook daar vloog het kistje goed mee maar er moest volle bak aan vermogen mee gevlogen worden en er moest zo'n 750gr lood voorop bijgevoegd worden vanwege het zwaartepunt.
Ook de propeller was iets kleiner n.m.l 18x8.
Ik heb ongeveer zo'n 6 a 7 jaar geleden met Tilman op de Dawn Patrol een duo vlucht(2 van deze kisten) gevlogen en daarbij heb ik een noodlanding (met alle gevolgen van dien)moeten maken vanwege dat de brandstof op was en het vliegveld niet meer kon halen.
Ik heb deze kist toen in de berging gezet en afgelopen jaar na de tiende DP liep ik met de gedachte dat deze Blackburn weer is in ere hersteld moet gaan worden.
Ik moet er wel aan toevoegen dat de Bleriot van Henk van Hoorn die op de tiende DP aanwezig was me daar een heel stuk mee geholpen heeft om dit herstel van de Blackburn te doen verwezenlijken.
Dus vandaag zo gezegt zo gedaan de romp van de Blackburn uit de berging gehaald om vervolgens de schade is goed te gaan bekijken wat er allemaal moet worden gedaan om deze kist weer luchtvaardig te krijgen.
Na alles gestript te hebben om daar goed inzicht in te krijgen schrok ik me rot wat de tand des tijds kan aanrichten bij zo'n ding.
De kist is erg vuil maar dat kan schoon gepoetst worden!
Wat niet goed hersteld kan worden is de door het hout opgezogen olie die de motoren hebben uitgespuugt in de loop der tijd dat ermee gevlogen werd(het hout was dus NIET behandelt tegen dit goedje door de vorige eigenaar).
Ook heeft de kist de nodige breuken en kraakjes in de romp en vleugels die hersteld moeten worden.
Het landingsgestel viel spontaan uit elkaar nadat ik dat van het rompje had gedemonteerd.
Ik heb een aantal foto'tjes gemaakt van het uit elkaar getrokken wrakje
Foto 1 geeft de vuiligheid aan.
Foto 2 en 3 de staat van het landingsgestel.
Foto 4 de losgehaalde staart vlakken(de staartvin stond los op de romp en werd in positie gehouden door de verstaging en de vertikale buis achter de staarvin)
Foto 5 en 6 de gehavende romp van zowel scheuren in de bekleding en het in het hout gedrogen olie.
Op Foto 7 heb ik de houten 1mm bekleding eraf gehaald om zo bij motorschot bevestigingen te komen om dit de verbeteren.
De ingedrongen olie resten ben ik aan het proberen met thinner te verdunnen en ga daarna met een doekje en een strijkboutje de ingetrokken olie er zo veel mogenlijk er uit te halen.
Het bakje wat op de laatste foto te zien is gaat eruit gehaald worden om vervolgens een veel groter bakje te maken voor een grotere tank(hier gaat 500cc in en ik wil als het meezit naar 1000cc tank inhoud gaan).
En er is nog een heleboel te herstellen (zoals het landings gestel)maar dat gaat ook wel lukken!
Mvgr Hans