een paar vraagjes.

hallo,

ik ben ook zo'n soort boot aan het bouwen wat frank heeft gebouwd (een combinatie van een wild thing en een deepvee) ook om de reden met plaatsgebrek.

nu mijn vraagjes.

* waarom is de prop soms half boven water?
*wat is het nut van zo'n vin in het midden onder de romp?
*hoe kun je de indeling het besten bepalen, met zwaartenpunt etc.
*wat is het nut van zo'n houtjes ondaar aan de boot, weet de naam niet meer. (ik geloof dat dit stripes heet?)
*heeft een flex as zin?

Niels

hallo,
ik ben ook zo'n soort boot aan het bouwen wat frank heeft gebouwd (een combinatie van een wild thing en een deepvee) ook om de reden met plaatsgebrek.

nu mijn vraagjes.

1) waarom is de prop soms half boven water?
2)wat is het nut van zo'n vin in het midden onder de romp?
3)hoe kun je de indeling het besten bepalen, met zwaartenpunt etc.
4)wat is het nut van zo'n houtjes ondaar aan de boot, weet de naam niet meer. (ik geloof dat dit stripes heet?)
5)heeft een flex as zin?

Niels

1) dat heet een oppervlakte aandrijving en is bij de meeste rompen sneller dan een onderwaterschroef; minder in het water = minder weerstand.

2) bij een vlakke V romp helpt het met het maken van een bocht ('turnfin').

3) bij de meeste boten ligt het zwaartepunt rond de 30% van de romplengte, gemeten vanaf de spiegel.

4) die houtjes helpen de boot netjes rechtuit te varen ('strakes').

5) een flexas heeft zin als je de schroefas parallel met de kiellijn van de boot wilt hebben zoals bij riggers en cats, bovendien is er verstelmogelijkheid, wat je met een starre as niet hebt.

6) kijk je spelling en zinsbouw even na vóór je post, ik heb in een deuk gelegen over je eerste zin...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
hallo,

bedankt voor jouw reactie.

de boot van frank heeft de schroef niet half boven water.
raden jullie mij dit wel aan? is het precies half bovenwater? ik neem aan dat ik eerst de indeling moet hebben bepaalt voordat ik de as erin kan doen.

hallo,

bedankt voor jouw reactie.

de boot van frank heeft de schroef niet half boven water.
raden jullie mij dit wel aan? is het precies half bovenwater? ik neem aan dat ik eerst de indeling moet hebben bepaalt voordat ik de as erin kan doen.

Welke boot van Frank bedoel je, link?

Jan.

Aha, ja, die ken ik...

Als de boot still ligt, zit de prop inderdaad onder water, maar als 'ie in plané komt, is het toch echt een oppervlakte aandrijving, herkenbaar aan de hoge roostertail, die de prop opgooit.

Bij een dergelijk ontwerp moet je je aardig aan de tekening houden; als de prop te diep ligt, loopt de boot te nat en trekt onnoemelijk veel stroom, te hoog en je krijgt cavitatie.

Een strut met een flexas geeft je in dit geval meer afstelmogelijkheden.

Groeten, Jan.

oké.

dan ga ik voor een flex as en doe de prop onderwater.

weet iemand niet een goede flex as met een roer erbij, bij een bouwverslag van maxcorvette (de electro cat) gebruikt hij zo'n roer met as, was niet duur, weet alleen niet of het een flex as is. ik had deze een keer gevonden en ik kan hem niet meer terug vinden. wie kan mij helpen.

Niels

maar hoe wou je deze 2 booten combineren ?.. ik denk dat je beter kan kiezen tussen 1 van de 2 en omdat je ruimte te kort had bij de wild thing moet zou je even moeten kijke of het bij de deepvee anders is ;) laat anders een tekening zien hoe je het bedoelt word het wat makkelijker op tips te geven enzo :)
bouwse alvast!!

nick,

hallo,

we hebben de spanten van de deepvee genomen. en de schotten in de lengtenrichting van een wild thing. (zo heeft frank dit ook gedaan)

ik moet even kijken of het lukt om de tekeningen in te scanen.

Niels

oké.
dan ga ik voor een flex as en doe de prop onderwater.
Niels

Niels, you are making d'r ee potje van!

Als je een onderwaterprop kiest is een flexas een vrij zinloze uitgave, die gebruik je om bij een oppervlakteschroef stel mogelijkheden te hebben...

Betaalbare strut & flexas setjes vind je bij Hopf, ook een roergarnituur trouwens.

Groeten, Jan.

Helemaal snappen doe ik het niet. De Wildthing is m.i. al een Deep Vee. Dus een Deep-Vee combineren met een Deep-Vee?

Zelf wilde zelf eerst een Wildthing bouwen van 50 cm. Met een kartonnen model kwam ik er snel achter dan +- 50 cm geen goede maat was om naar te schalen. De boot was mij te smal en niet hoog genoeg om alles in kwijt te kunnen.

Toen heb ik besloten om zelf e.a. te gaan maken. Een basis principe van een Deep-Vee heb ik overgenomen dat is de hoek die de onderkant van de boot maakt. De rest heb ik naar eigen inzicht gemaakt.

Groeten, Frank

Een turnfin zit meestal aan een stuk hoeklijn geschroefd aan de spiegel, haaks op het V-profiel van de romp.
Bij mijn boten zit 'ie aan de zijkant achter tegen de spiegel aan.

Een turnfin is iets extra aan de boot, dat alleen hoeft te werken in de bocht, hou 'm dus zo dun mogelijk vanwege de extra weerstand.

De mijne zijn van aluminium (1-1,5 mm) of staal (0,8mm).

Groeten, Jan.

ik wil dit niet echt begrijpen het het wl 5 keer overgelezen, wat word er bedoeld met de hoeklijn?

en je zegt geschroeft. en het is ca. 1mm dik?

heb je misschien niet een foto waar het duidelijk op te zien is. is misschien veel duidelijker?

Niels

Op jouw foto is die op een hydroplane gemonteerd en hebben beide dezelfde funktie als geleider voor het bochtenwerk. Het voorkomt het wegglijden van de romp in bocht. Hier zie je een turnfin op een mono romp.

reb02.jpg

Jan bedoeld met een stuk hoeklijn een 90graden montage beugeltje waarmee de turnfin op de romp gemonteerd zit.

Hier vind je nog meer info over de gebruikte termen op een model speedboot romp
Hardware

Laatst bewerkt:
hoi

bedankt voor de informatie.
de site ziet er fijn uit alleen het jammeren is de taal. (had een 5 op het overgangsraport voor engels) maar voor ik weer een vraag heb prbeer ik het antwoord eerst daar te zoeken.

niels

Ei sugjest joe brush up on joer enlish, bikause most powerboodsides aar in a forren lengwitch...

Rechards, Jan.

Offtopic: Hij kan vast beter duits ;)

Ontopic: Moet je ze in 1 keer goed plaatsen onder je model, of zijn er ook instelbare??

Back