een paar vraagjes.

Sorry Niels, ik kon het niet laten...

@Joey, daarvoor is de bevestiging op het stuk hoeklijn, dan kun je experimenteren met de vorm en hoek van je turnfin.

Persoonlijk kan ik niet uit de voeten met de turnfin aan de spiegel; ik heb de turnfin aan de rechterzijkant van de romp, langer dan diep, zodat 'ie bij het rechtuitvaren niet in het water hangt.

Groeten, Jan.

hallo,

ik ben al aan de boot begonnen, en heb de eerste testvaart achter de rug,
heb maar geen bouwverslag bijgehouden want jullie commentaar is toch altijd negatief.

maar ik ben zelf zeer tevreden.

hier een filmpje.

zelfbouw rc speedboot - Google Video

hier voor ik op 6 cellen, en met die schroef met heel weinig spoed. ga de volgende keer met meer spoed varen en opp 7 cellen

ik vind dat hij fel stuurt, hij is me een paar keer BIJNA op de kop beland ?(t)? en hij spint ook veel in bochten, help een turnfin dit te voorkomen

er moet nog aan worden geschuurt en geplamuurt, en niet te vergeten een likje verf.

Dat 'felle sturen' kun je verminderen, door de roeruitslag kleiner te maken.

Als je met méér cellen of een prop met méér spoed gaat varen, leg dan het zwaartepunt wat meer naar voren, dan zal het wippen minder zijn.

Een turnfin gaat inderdaad het spinnen in de bocht tegen.

Heb je wat foto's van de boot voor ons?

Groeten, Jan.

hallo,

ik ga morgen weer varen, dan zal ik een nieuw fatsoendelijk filmpje maken en wat foto's schieten.

verder wil ik er nog waterkoeling op gaan zetten (alleen de motor)

maar ik zouw niet weten wat ik naar voren kan verplaatsen, de accu ligt om het zwaartenpunt en de motor voorin. in denk dat de regelaar en de ontvanger etc. geen verschil zullen maken of vergis ik me hierin?

Ik zou(w) niet weten wat ik naar voren kan verplaatsen, de accu ligt op het zwaartenpunt en de motor voorin. in denk dat de regelaar en de ontvanger etc. geen verschil zullen maken of vergis ik me hierin?

De akku's iets naar voren (5-10 mm) kan al een enorm verschil in vaargedrag opleveren.

Groeten, Jan.

oké bedankt voor de tip.

dan doe ik dadelijk een schijmblokje tussen de accu en waar hij normaal achter tegenaan ligt,

Nu nog effe foto's maken.

hier een paar foto's, let maar niet op het uiterlijk, daar word nog aan gewerkt.

Foto-MKOERCK3.jpg

Foto-7UONBBX6.jpg

ik ben al aan de boot begonnen, en heb de eerste testvaart achter de rug,
heb maar geen bouwverslag bijgehouden want jullie commentaar is toch altijd negatief.

Het is maar net wat je wilt lezen, mensen proberen je te helpen en geven dan aan wat er niet klopt volgens hun. Je kan het als negatief beschouwen, maar ook als opbouwde kritiek..! Waardoor je ontwerp juist beter word.

Je bootje vaart voor de eerste keer zeker niet slecht, even schuiven met het zwaartepunt en kijken of je het wippen eruit krijgt. Ik zou eerst even met de huidige setup dit voor elkaar proberen te krijgen, voordat je meer cellen en een andere prop eronder zet.
Als je dat gedaan hebt hoef je namelijk bij meer cellen alleen nog maar wat te 'fine tunen' aan je zwaartepunt.
De kleinste gewichten kunnen al zorgen voor beter vaargedrag, ook je regelaar en ontvanger werken er in mee. mocht je niet zoveel schuifmogelijkheden zien, dan kan je altijd nog met plakloodjes aan de slag (die ze voor autobanden balanceren gebruiken). Dit is natuurlijk een laatste hulpmiddel

Kan je trouwens niet de accu uit het midden leggen en de rest van de electronica aan de andere kant? Dan heb je wat meer schuifruimte naar voren (koppeling zit er dan niet voor)

ben benieuwd naar het tweede filmpje, hoe die dan gaat varen

grtz jurriaan

de accu in het midden kan wel maar dan moet ik hem boven de kruiskoppeling maken.
maar dan ligt het zwaartepunt hoog, en naar mijn weten kan het zwaartenpunt beter laag liggen.

de accu in het midden kan wel maar dan moet ik hem boven de kruiskoppeling maken.
maar dan ligt het zwaartepunt hoog, en naar mijn weten kan het zwaartenpunt beter laag liggen.

wederom goed lezen wat er gepost word!

zie mijn post:

'Kan je trouwens niet de accu uit het midden leggen en de rest van de electronica aan de andere kant? Dan heb je wat meer schuifruimte naar voren (koppeling zit er dan niet voor)'

ik ben vandaag weer gaan varen met 7 cellen en een anderen schroef. ik vind dat hij al stukken sneller vaart ondankt de golven die er vandaag waren.

nu het minder leuken gedeelten.
door een golf vloog ik over een boot van mijn vriend heen, ik heb blijkbaar met mijn onderkant zijn boot geraakt. (ik denk de voorkant) maar nu heb ik wel een gat in de boot.
maar het is alweer gedicht, en morgen weer even schuuren.

er zit nu een 540 motor in, zou ik met een 600 een hogere snelheid kunnen halen?

ik heb er waterkoeling opgezet maar ze hadden geen koelspiraal. daarom heb ik zo'n blokje genomen wat op de motor moet van het merk robbe. maar hoe kun je zo'n blokje het besten bevestigen. ik gebruik nu een elastiek.

heb hem ook nog even geschuurt, morgen wil ik het laatste beetje schuuren, en daarna spuiten, (oranje met zwart)

een vraagje voor nick: tot hoeveel turns kan de regelaar?

Siliconenkit, héél weinig.(rtfm...)
Hoe meer je gebruikt, hoe slechter de werking van de koeling.
Dit type koeling is sowieso marginaal, een spiraal met warmtegeleidende pasta werkt stukken beter.
In combinatie met de robbe koeling zou ik zeker brushtab koeling toevoegen, die koelt dáár waar de warmte ontstaat, de koolborstels.

Groeten, Jan.

wat is brushtab koeling, en wat gaat me dit kosten.

eidelijk een oplossing voor de kap helemaal waterdicht.
Foto-OC47ASTN.jpg

hier is de koelin waarover ik het heb.
Foto-SF8W3KL7.jpg

eventueelen tips zijn welkom.

goedemorgen niels,

als ik jouw was zou ik er een koelspiraal omheen doen ;) dit koelt beter dan een brushtab. en je had me gevraagt of het handig was om de regelaar te koelen?!
ik zou het niet doen als het niet nodig is scheeld het je dat aleen maar gewicht.
en mindeer gewicht is natuurlijk weer een beetje snelheid;)
en als laatste zou ik de linkerslang op de foto wat minder strak zetten of lijkt het zo dat die strak zit ?

nick,

wat is brushtab koeling, en wat gaat me dit kosten.

Brushtab koeling is een messing buisje, dat aan de motoraansluittabs wordt gesoldeerd, beide buisjes worden verbonden met een stukje siliconenslang en opgenomen in het koelcircuit.

Kosten €1,00 (geschat)

Ik zal vanavond een paar foto's plaatsen van zo'n koeling.

Groeten, Jan.

oké

ik denk dat ik het snap, messing buisjes aan de motor solderen waar ook die kabelen aan zitten.

maar wat moet er eerst aan de kabelen of die buisjes?

uiteindelijk kan je het zo maaken.

vinden over waterkoeling in een boot hoor!!
mischien iets beter zoeken in de forums ;)

nick,

Laatst bewerkt:
De benodigdheden:

Houten knijper, met één smaller gemaakte bek, zodat je erbij kunt te solderen.
Ø4mm messing/koperen pijpje, het exemplaar op de foto is veel te lang, dat snap je, 20 mm is voldoende.
Kabel, vertind, al dan niet met stekker.

Ik buig de aansluitlip een beetje rond, zodat het pijpje beter aanligt (groter kontaktvlak) en vertin de lip aan beide zijden licht.
Het (vertinde) pijpje komt aan de buitenzijde, vastklemmen met de knijper en snel solderen met een voldoende grote bout (100W) terwijl je wat tin toevoegd.
Niet te lang er op 'ombakken', anders smelt je de kunststof houder van de borstelhouder uit model en is je motor naar de ratsmodee.
Zorg ook voor voldoende afstand tot de motorbehuizing; je wilt geen kortsluiting en je hebt de ruimte nodig om de siliconenslang erop te kunnen schuiven.

Als de pijpjes op z'n plaats zitten (en de ontstoringscondensatoren), klem je de (vertinde) aansluitdraad aan de andere kant tegen de lip aan met de knijper, zorg er voor, dat het pijpje én de draad samen op z'n plaats blijven als je de boel weer verhit met de soldeerbout.

Als alles goed gaat, zie je de draad in de zachte soldeer zakken, laten afkoelen, controleren op kortsluiting vóór je er stroom op zet en klaar!

Voor de duidelijkheid; op deze foto zit het pijpje er dus niet aan, het gaat erom het werken met de knijper te laten zien.

Slangen via de regelaar naar de borstels en dan naar de can koeling, vervolgens overboord.

Groeten, Jan.

Back