Een springer tug voor een gepensioneerde

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door tomenriet, 6 aug 2014.

  1. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik ga nog wel h et e.e.a. verder bewerke met de smokekleur van Vallejo om wat contrast te krijgen.
    Voor de scenery van de modelbaan gebruik ik meestal poeders van Anita Decor maar dat gaat niet lukken voor een varend model.
     
  2. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Vandaag ontwaakt uit de winterslaap.
    Na een periode waar ik weer het e.e.a. aan mijn treinbaantje heb geknutseld en wat andere bezigheden buitens huis hebbende gehad nu maar weer eens de TUG tevoorschijn gehaald. Misschien gaat ie zelfs morgen wel een eerste proefvaart maken.

    Het achterste dekhuis is nu in kleur gespoten en ging ook weer gelijk roesten.

    Hoop binnenkort het schip boven de waterlijn in kleur te gaan spuiten, wat kleine dingen nog aan te brengen zoals positie verlichting en dan de rest afbouwen.

    Nu maar weer naar de foto's want ook in de stuurhut staat de kapitein ongeduldig te wachten op de eerste proefvaart.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het achterste dekhuis met een rooster boven de roeraandrijving, deze wordt tijdens het varen afgesloten om te voorkomen dat er water in blijft staan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En als de TUG op het droge staat dan kan het rooster er weer af.

    [​IMG]

    Dat was het weer, hoop morgen als het lukt wat foto's te kunnen maken tijdens de proefvaart.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik snap wel dat die kapitein ongeduldig wordt om te gaan varen. Die boot roest zo snel, hij denkt vast dat er anders geen boot meer over zal zijn als het langer duurt. ;-)

    Ziet er wederom erg realistisch doorleefd uit, het wordt een zeer overtuigende "roestbak" zo.
     
  4. j. van megen

    j. van megen

    Lid geworden:
    21 dec 2013
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Europa
    Niet alleen de kapitein word ongeduldig voor de eerste proefvaart;)
    Zeer mooi en realistisch scheepje.
     
  5. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Vandaag was het natuurlijk een uitgelezen dag voor een 1e proefvaart.
    Er moet nog wel wat worden getrimd maar verder niet ontevreden over het resultaat.
    Beetje lastig om een foto te maken of ene stukje te filmen dus excuus voor de kwaliteit die we gewend zijn maar dan nu super voordelig (waar heb ik dat meer gehoord)

    Het drijft. :confused:

    [​IMG]

    Met zijn tweetjes is leuker dan alleen.

    [​IMG]

    En tot slot een heel slecht filmpje maar te zien dat ie ut doet.

    [URL=' DOEN[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat is een deftige schepenlift.
     
  7. KlaasKamstra

    KlaasKamstra

    Lid geworden:
    14 okt 2010
    Berichten:
    724
    Locatie:
    Heerenveen (FRL)
    Ik dacht al: die paaltjes staan daar heel netjes op een rijtje, even later zag ik dat het een hijsbaar ding is om je bootje mee aan de wal te halen.
    Mooie vinding.

    Dat bootje vaart heel netjes, en filmen en varen tegelijk valt inderdaad niet mee, dus het zij u vergeven. Het gaat erom dat we kunnen meegenieten van dat het bootje het leuk doet.

    Al plannen om er iets bij te maken om te slepen of te duwen?
     
  8. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    We hebben helaas geen andere mogelijkheid dan gebruik te moeten maken van een David. Een steiger mag helaas niet van de gemeente maar op deze manier gaat het ook prima.
     
  9. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Mooi zo, je hebt zeker eer van je werk. En het filmpje, ja, kan iets beter, maar... de camera is tenminste niet op zijn kant gehouden, zodat je iets van postzegelformaat krijgt, er zitten genoeg stukjes op dat de boot goed in beeld was, en hij vaart netjes. Dus ik heb er geen problemen mee, en het "perfecte" filmpje komt nog wel een keer.
     
  10. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Met de david en een rooster worden de modelschepen in en uit het water gehaald.

    [​IMG]

    Deze week het dek een beetje aangekleed.
    Hier en daar de bolders vastgezet en nieuwe bolders er bij gemaakt en geplaatst.

    Een bolder maak ik van een stukje messingpijp, helaas heb ik geen draaibankje meer dus gebruik ik om het af te werken een boortol.
    Na het op maat zagen de beide kanten even ontbramen en gaatjes boren.
    Stukje massief messingstaf er door heen en vast solderen.

    [​IMG]

    Vervolgens laat ik de bovenkant helemaal dicht vloeien met soldeer.
    Er komt zoveel soldeer in dat ik gelijk een beetje bolle bovenkant krijg.

    [​IMG]

    Dan zet ik de bolder in de boortol en met een oud sleutelvijltje maak ik de bovenkant netjes rond en bol.

    [​IMG]

    Na het bewerken ziet de bolder er dan zo uit.

    [​IMG]

    In no time maak je de bolders op deze manier.
    Van styreen wordt er ook een voetplaat passend bij gemaakt en zo zien dan de nieuwe bolders er uit.

    [​IMG]

    Vervolgens worden er gaten in het dek geboord en de bolders geplaatst.
    Gelijk worden die dan ook in de grondverf gezet anders gaan ze straks ook misschien wel weer roesten, alhoewel messing ???? roest.
    Nou bij mijn TUG weet je het maar nooit.

    [​IMG]

    De duwknieën zijn inmiddels ook verder afgewerkt met trap en leuning.

    [​IMG]

    De waterpomp heeft inmiddels ook zijn plaats gevonden.
    Er gaat GEEN matroos komen die of het dek staat af te spuiten of een pieppie staat te doen.
    Gewoon een buisje aan de andere kant gemaakt waar het zogenaamde koelwater straks zal uit spuiten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo, dat was het weer voor deze week.
    Wens iedereen veel vaar- en bouwplezier.
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Handig, zo'n kraan. En die bolders zien er prima uit, en ook zeer degelijk.
     
  12. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Zo daar zijn we weer.
    Vandaag de romp verder in de tweede kleur gespoten.
    Staat nu lekker in de schuur te drogen.
    Het glimt nu nog wel erg maar net nog gekeken en het wordt zijdemat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    Morgen maar eens goed kijken als het droog is.
     
    Laatst bewerkt: 23 apr 2015
  13. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    De volgende dag.
    Ziet er al wat beter uit, minder glans maar ik weet niet of ik deze kleur nu wel zo mooi vind.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Ik vind de kleur persoonlijk nog wel mooi. Denkt dat als je ook hier voldoende roest en werk plekken op gemaakt hebt het geheel niet zal misstaan hoor. Maar het blijft jou keuze natuurlijk.

    Gr Chris
     
  15. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik moet zeggen ik vind het ook een mooie kleur blauw. En het is al vaker gezegd maar man, man wat een mooi scheepje is dit.
     
  16. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben nu begonnen met de rest af te bouwen.
    Ik zie nu ook op het nieuwe spuitwerk roest te voorschijn komen, nou ja.
    Maar zo met dat roest(wat nog verder moet roesten door meerdere kleurtjes aan te brengen) kan ik met het blauw wel leven.:cool:

    [​IMG]

    Inmiddels ook de stootrubbers aangebracht.
    Er moet dan ook wel een duwbak voor komen, zal het volgende project worden.:rolleyes:

    [​IMG]

    Morgen waarschijnlijk weer varen, de kraanmachinist is al besteld.:D
     
  17. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    Op zo'n werkschip moeten ook kleine reparaties gedaan kunnen worden.
    Daar heb je dan wel gereedschap en een gereedschapskist voor nodig maar ook en bankschroef is onontbeerlijk.
    Leuke kleine dingetjes om te maken, die dingen maken een model levendiger.

    Dus aan de slag, ik ga ook nog op zoek naar een lasser, geen autogeen maar elektrisch, alhoewel die gasflessen natuurlijk wel weer leuk zijn om zelf te maken.
    Laslicht is wel aan te komen, zateradg sta ik toch op de treinenbeurs in Houten.
    Zal daar eens rondkijken of er i.p.v. blauw ook iets hebben wat op zo'n gasvlam lijkt.

    En het toetje van de week, de gereedschapskist en de bankschroef.
    De komende dagen wordt er niet meer gefreubeld.
    Morgen is mijn wederhelft jarig, ook nog ff kijken bij onze kleinzoon die meedoet aan de Konings-spelen en dan door naar Werkendam. Misschien nog even tijd om daar te gaan varen.
    Zaterdag sta ik in Houten en zondag huis vol met visite voor de verjaardag.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Iedereen een fijn weekend, dan heb ik het ook.
     
  18. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik vind het toch prachtig die roest. Ik durf het zelf denk ik niet aan bij mijn zwarte zee maar ga er stiekem toch wel eens mee oefenen. Het is wel lekker realistisch zo
     
  19. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Je moet toch eens andere verf vragen in de winkel , die je nu gebruikt houd de roest maar enkel uren tegen. :)
    mooi bezig.
    Figuren en allerlei kleinigheden aan dek wekken inderdaad het idee op dat het schip leeft.
    succes met de laatste werkjes.
    vgr Marc
     
  20. tomenriet

    tomenriet

    Lid geworden:
    30 jul 2014
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Dordrecht
    ennis, gewoon eens uitproberen op een stukje styreen.
    Lekker beetje knoeien met wat roestkleurtjes.
    Ik zeg altijd het is geen kwestie van kunnen maar van doen.;)

    Marc, ik gebruik toch een der betere verfsoorten, die van Valejo, maar ja het is wel waterdragende verf, vandaar de roest denk ik.:rolleyes:

    Vandaag was het toch wel een hele mooie dag om weer eens met de TUG te varen.
    Mede hobbyisten waren aanwezig en de beste stuurlui stonden aan de al, zelf moest ik natuurlijk de videocam ter hand nemen en later zag ik dat ik niet zo vast meer ben dus de volgende keer het statief maar meenemen.
    Na een half uurtje varen gestopt en na wat andere bezighedenbuitenshuishebbendegedaan weer varen maar dan met een bak er voor.
    Dat was ook wel erg leuk, de bak kregen we niet helemaal passend voor de TUG dus op den duur zat deze er een beetje scheef voor maar dat mocht de pret niet drukken.

    En zo is de tweede testvaart naar mijn volle tevredenheid gegaan en gelukkig hebben we de beelden nog.

     

Deel Deze Pagina