Een Springer Tug voor mijn kleinzoon

Na 2 behandelingen met poriënvuller is de buitenkant mooi glad geworden.
In de Tug servo inbouwen en plaats bepalen waar eventueel een mechanische memoryswitch komt en een motorsteunplaat.
Teven de schroefas ook in de lengte gestabiliseerd zodat straks met de motor er aan de schroefaskoker niet meer heen en weer kan.

Grotefoto-XALUUZFF.jpg

Nu is het wachten op vrijdag, dan is de motor een Decaperm binnen en kan ik die gaan inbouwen.

Voorlopig maar eens wat aan de opbouw gaan doen.
Eerst een soort van doos gemaakt waar straks het stuurhuis op gaat komen.

Grotefoto-T3VECSEV.jpg

Met wat spanten de boel verstevigd, spanten zijn stukken die als afval over zijn gebleven.
Vorm en plaats is louter toeval.

Grotefoto-KHYIJP3O.jpg

De eerste wanden voor de stuurhut, gelijk Bill er bij gezet om de afmetingen een beetje redelijk te laten corresponderen.

Grotefoto-DGRGRZ8X.jpg

Morgen weer verder.

Inmiddels de wanden van de stuurhut vervangen door 2mm styreen, ik vond 1mm toch te dun.
Het was wel wat makkelijker te snijden maar omdat het allemaal wat groter is gaan de wanden van 1mm dikte een beetje zwabberen, doorbuigen.

De stuurhut wordt steeds een beetje verder opgebouwd.
Achterkant met deur opening staat er nu ook.

Grotefoto-I478QLGB.jpg

Grotefoto-ZKQU3ISM.jpg

Tevens zijn de gaten geboord voor de patrijspoorten.
Ik heb het idee dat die bij het origineel voor wat daglicht inval zorgen in de machine kamer, eerste patrijspoort (gekocht) past er netjes in.

Ook de roer-servo heeft een plaatsje gevonden, ik heb de servo wat hoger geplaatst zodat de stuurstang horizintaal komt te liggen. Deze is van messing.

Grotefoto-H6VSRFTL.jpg

De ramen van de stuurhut hebben bij het origineel ronde hoeken, ik vind dat wel erg bewerkelijk en denk dat ik ze gewoon strak rechthoekig ga maken. Was even wel van plan de ronde hoeken en dan met raamrubbers maar dan ben ik straks zeker 25 euro kwijt alleen voor de rubbers. Dat was ik eigenlijk niet van plan, misschien weet iemand een betere en goedkopere oplossing en anders gewoon recht toe recht aan.

Buiten "prachtig" valt er weinig te zeggen.
Toch wou ik even laten weten dat ik volop geniet van je verslag.
Rechte hoeken bij de ramen gaan zeker geen negatieve invloed hebben op je model.
25€ is inderdaad wel veel,wat ik zelf liever aan iets anders zou spenderen dat wat harder in het oog springt.
vgr Marc

Tom, Wat ga je gebruiken als materiaal voor de ruit? Wanneer je die uitsnijdt/knipt met ongeveer 1 mm ruimte rondom en je legt er een opengesneden stukje isolatiekous om, dan zou je dat vast kunnen plakken in het raamkozijn. Moet je natuurlijk wel een stukje kabel met de juiste kleur en maat kous hebben. Zelf heb ik zo de ronde rand op de verschansing van mijn sleepboot gezet. Wel iets dikker natuurlijk, maar volgens hetzelfde principe. Kous opengesneden met een scalpel. Gr. Klaas

Klaas, bedankt voor de tip.
Aan zoiets had ik al zitten denken, of soepel decoderdraad.
Het is nog wel niet zover, tijd genoeg om wat te bedenken en anders gewoon rechte hoeken.
:confused:

Inmiddels staan alle wanden van de stuurhut en er ligt een dak op.
Vandaag niet veel tijd gehad.
Moest vanmorgen voor de treintjes wat ophalen in Waalwijk, het was redelijk druk op de weg en aan het einde van de middag voor onderzoek naar het ziekenhuis.

De ramen krijgen toch haakse hoeken behalve de schuine kant daar zal een ronding in blijven.
Wat ik er voor ga gebruiken weet ik nog niet, ik heb wel iets liggen maar dat vind ik veel te dun.
Voorlopig dus een stuurhut met ARKO (alle ramen kunnen open)

Het dak was natuurlijk ook weer een lastig dingetje vanwege die rand maar uiteindelijk zit het er tegen aan.
Ook het dashboard heeft al wat instrumenetn waaronder een spanningsmetertje zodat we van buiten af kunnen zien of er nog wat prik in de accu zal zitten.

Nu maar wat foto's, die zeggen meer dan mijn gez... uh geschrijf.

Grotefoto-FFOLHSN3.jpg

Grotefoto-R7U7EKVS.jpg

Grotefoto-E8PNL77H.jpg

Grotefoto-UCOSFY68.jpg

Helaas wat minder scherp.

Grotefoto-LY7TNUER.jpg

Morgen weer een dag, maar dan moet er ook wat in huis gedaan worden.

Is wel makkelijk straks met het spuiten van de romp maar verder zou ik eigenlijk niet weten waarom ik al die moeite daarvoor heb gedaan.:oops:

Kan ik je misschien een beetje op weg helpen: voor het invetten van je schroefaskoker zonder dat je de motor hoeft te verwijderen... (en dus de uitlijning opnieuw moet doen)

Overigens een bekend type koppeling wat op de opbouw ligt... Werkt in mijn Thamestug uitstekend! (Met een Audi aanjagermotor die een 11cm schroef aandrijft...)

Mike, gewoon blijven volgen, doe ik ook bij andere.
Met mijn treinbaan volg ik ook andere bouwers, hier en daar pik je toch leuke ideetjes op en het is beter goed gejat dan slecht verzonnen.;)
Heb even je draadje over de Schnellboot gelezen, knap gedaan hoor.
Moet nog even zoeken naar jouw werf met de Tug.

De eerste laag epoxy zit er op, straks gaat de tweede laag er op.
Natuurlijk is eerst de boel een beetje glad geschuurd en schoongemaakt met aceton.
Er gaat geen glasmatje op komen, vind de romp zo wel sterk genoeg.

Tevens een smeerpijpje op de schroefas gesoldeerd, zijn we zeker van een soepel draaien en ook van het water tegen houden.

Grotefoto-6U4SM4W3.jpg

De motor is ook binnen, hier ben ik wel weer erg blij mee.
Moet nog wel helemaal uitgelijnd worden.

Grotefoto-EGBIUVBE.jpg

De romp staat in de 2e laag epoxy lekker in het schuurtje uit te harden.
Vanavond me ook maar eens op het hekwerk gestort.
Daarmee bedoel ik dus niet het hek (achterkant) van het schip maar de railing die op het dek voorkomen.
Het was weer een leuk soldeerklusje.
Met klemmetjes de boel vastgezet en daarna bakken met de bout op 475 grdn.
Dat gaat er dan zo uitzien. De staanders zijn zo makkelijk te richten.

Grotefoto-JELW7EGS.jpg

De eerste hek is klaar en geplaatst.

Grotefoto-UCIH46Q7.jpg

Het tweede is weer wat lastiger maar ook dat gaat met moed beleid en trouw wel lukken.

Grotefoto-WRS4F7I4.jpg

Deze kan nog niet worden vastgezet er komt nog een mangat waarin de aan-uit schakelaar gaat komen, maar dat gaan we de volgende keer beleven.

Bedankt Roel maar zo'n onderscheiding heb ik al.

Vandaag tussen het volgen van de activiteiten van onze kleinkinderen met een ochtend- en een avondvierdaagse toch maar eens begonnen om de motor in te bouwen en uit te lijnen.

Ik had al een blok hout pas gemaakt maar ik had ook nog een constructie bedacht waarmee ik indien nodig de motor weer zou kunnen uitbouwen.
Met 2 aluminium strips wordt het blokje hout wat dient als motorsteun op zijn plaats gehouden.
Het lastige is dat de schroefas in een licht hellende hoek de romp in komt en ik zo min mogelijk verlies wil hebben op de capaciteit en stroom verbruik.

Grotefoto-4EMZPACD.jpg

Een degelijke en duurzame constructie denk ik, motor moet wel flink stabiel in de romp staan.

Grotefoto-H6YJOVAY.jpg

Nu ook even passen met het dek er op.
Wel zo belangrijk omdat ik dan ook de motor indien nodig nog moet kunnen uitbouwen.
Links op onderstaande foto is een gedeelte van de waterkering op het dek zichtbaar.

Grotefoto-QW7RWG3I.jpg

Nog even testen met de schroevendraaier en jawel hoor, de motor kan er eventueel weer uit.

Grotefoto-GI3O48T4.jpg

Binnenkort de multimeter er eens opzetten en dan kijken wat de uitslag zal zijn van het onbelast verbruik.

De meting met de multimeter verliep voorspoedig, klein beetje bijstellen van de motor om het verbruik en het geluid zoveel mogelijk te beperken.
Nu kan alles er in gebouwd worden, een machinekamer vol.

Grotefoto-SOJ8CFW7.jpg

Zonder het dek meer overzicht.

Grotefoto-MP7IZFSU.jpg

De roerkoning heb ik uiteindelijk ook iets hoger gemaakt.

Grotefoto-BNRB7EBR.jpg

En zo gaan we stapje voor stapje steeds wat verder komen.

Grotefoto-CXRYWOPF.jpg

Zo schiet het aardig op, ik heb kleinzoon belooft dat hij er tijdens de schoolvakantie mee kan varen, ik hoop dat ik dat ga halen.

Vanmiddag getest op drijfvermogen en waterdichtheid.
Geen water in de romp, er moet wel aardig wat ballast bij.
Inmiddels een adresje gevonden waar ze voor redelijke prijzen ballast verkopen en gelijk 5 kilo ponsdoppen en 1 kilo loodhagel besteld. Wordt morgen opgehaald. KLIK VOOR BALLAST

Hier ligt ie samen met de andere TUG in ons buitenbad.

Grotefoto-LK3BVQXU.jpg

Grotefoto-F66ZKZWW.jpg

Ook nog even proef gevaren ondanks dat die nog niet op zijn waterlijn ligt, nou met die 55m 4 blad schroef leek het wel een speedboot. Zal als het geheel op gewicht is wel iets minder worden maar ik denk dat er toch een kleinere schroef onder gaat komen, jammer voor kleinzoon want die vond het wel vet gaaf. opa kan straks de vijvers in om de speedboor van de bodem op te vissen, dat gaan we niet doen. Zelfs met een 35mm 3 blad schroef ging het nog hard zat, vond het zelfs dan nog iets te hard maar dat zien we later wel als de ballast er in zit.

Inmiddels zit de ballast er in, alleen moet er nog een waterpompje binnen komen uit China.
Zodra dat binnen is en ingebouwd kan het dek er op en kunnen we weer verder.
Gelukkig is het nu ook niet meer zo warm, moet zeggen met die hittegolf had ik ook niet echt veel zin in de hobby.

Ballast is eerst overgoten met witte houtlijm. Nadat het helemaal was uit gehard heb ik het afgedekt met epoxy.
Er zit 2,5 kilo in, dat moet voldoende zijn voor de waterlijn.

Grotefoto-CS4TIEKX.jpg

Na het uitharden van de epoxy met wat restanten witte verf de boel afgedekt.

Tijdens het wachten op de waterpom en nu het wat aangenamer is met de temperatuur ook verder gegaan met de bovenbouw.
Niet heel veel, wat kleine dingetjes aangebracht die ik ook op de foto van het origineel zag.
Ook het andere hekwerk vast gezet.

Grotefoto-WOEU7UDY.jpg

Om het voor de bemanning tijdens koude dagen wat aangenamer te maken heb ik er ook maar een soort van Dimplex bij gezet (radiator voor warmte)
Geeft het interieur ook weer wat meer elan.

Grotefoto-DCQOHW7Q.jpg

Alles is nu zo goed als glad, de laatste putjes zijn dicht geplamuurd, als het dek er op zit de boel nog eens na lopen en dan aan de verschansing beginnen.

Grotefoto-VGEMZ73D.jpg

Binnenkort weer een vervolg.

Dennist, ja die middelste voorramen kunnen echt schuiven.
Of dat ook zo blijft weet ik nog niet want er kan dan natuurlijk wel water het stuurhuis inkomen.
Niet dat de TUG daardoor zal zinken maar het moet dan ook weer schoongemaakt worden.
De tijd zal het leren.

Over schoonmaken gesproken, inmiddels is het waterpompje ook uit China binnen, kosten incl. verzenden € 2,98.
De bedoeling is dat de matroos straks op het dek staat met een waterslang en zo het dek gaat schoonspuiten.

Waterpompje is klaar om ingebouwd te worden, daarna de rest weer inbouwen, afstellen en dan het dek er op.

Grotefoto-83OXFMGE.jpg

Grotefoto-VGTYY3ID.jpg

Grotefoto-G8LR8MYL.jpg

En natuurlijk gelijk motortje ontstoord.

Grotefoto-EBJPIMTI.jpg

Inmiddels is het dek er ingelijmd.
De romp meerdere malen geschuurd en in de kleur gespoten welke onder de waterlijn gaat komen.
deze moet nog een keer geschuurd en gespoten worden maar dat doe ik als de opbouw ook klaar is voor het spuitwerk.

De deur zit er in met eigen maaksel scharnieren en de eerste duwknie is gefrabiceerd.

Nu maar even wat laatjes.

Grotefoto-UWQ6XLDF.jpg

Grotefoto-TNIWQFNZ.jpg

Grotefoto-NC7X4AVW.jpg

Grotefoto-PUPLF3AQ.jpg

Grotefoto-X8XTN4JL.jpg

Grotefoto-KOVRXM7X.jpg

Grotefoto-C7MQHVIQ.jpg

Back