Een Springer Tug voor mijn kleinzoon

De duwknieën zijn gemaakt en geplaatst, tevens ben ik aan de verschansing begonnen.
Deze valt schuin naar binnen en daardoor best wel wat lastige hoekjes.

Grotefoto-ORYNKAQK.jpg

De steunen zijn van 2mm styreen, onderaan heb ik een uitsparing gemaakt om water wat over het dek loopt makkelijk een weg te laten vinden.

Grotefoto-OZQTLK7E.jpg

Grotefoto-DRMZ8VYS.jpg

Grotefoto-V6DADOSW.jpg

Van de week weer verder met de rest.

Nee het is niet de bedoeling dat deze gaat roesten.
Wordt meer iets wat net van de werf afkomt.
Ik heb nu betere verf gekocht, die gaat niet roesten :p:)

De avonden zijn nu best lekker om wat verder aan de TUG te werken.
Zondag en begin volgende week wordt het geloof ik bagger weer, misschien dan ook overdag wat meters gaan maken.

Inmiddels verder gegaan met het achterdek.

Boven het roer is een nieuw dekhuis gemaakt, vond de eerste toch veel te groot en kwam ook niet goed uit met de verschansing.

Het eerste dekhuisje boven het roer;

Grotefoto-KOVRXM7X.jpg

En het tweede wat nog beplankt moet worden.

Grotefoto-WOGVDLHY.jpg

Ook de aan/uit schakelaar zit nu op zijn plek en wordt afgedekt met een luikje.

Grotefoto-4HI838Q6.jpg

Grotefoto-SPARVLTX.jpg

Grotefoto-JNGOAOBL.jpg

Nog even een zijaanzicht zoals de bouw nu is.

Grotefoto-IUHOVD6D.jpg

Grotefoto-7D8MCOR3.jpg

En een achteraanzicht.

Grotefoto-Q3KB4Q4B.jpg

Het gaat er nu wel een beetje op lijken, moet alleen nog wat styreen 2mm halen want dat is nu bijna op en ik moet nog de potdeksels maken. Dinsdagmiddag ff gratis met de bus de stad in.

De achterkant is nu ook zover, alleen nu moeten er nog wat bolders en soort van verhaal klampen gemaakt worden.
Ook de uitlaat zal aan de beurt komen.
De eerste bolder is gemaakt van rond beuk met messing staf.

Grotefoto-WIFSSXG6.jpg

Grotefoto-773LFAMO.jpg

De verschansing achterop is voorzien van steunen, potdeksel en van die spuigaten.
Hier en daar moet nog wat geplamuurd worden en dan is dat ook klaar.
Daarna komt de uitlaat aan de beurt, beetje moeten solderen maar dan heb je ook wat.
Moet alleen nog de bovenkant van de pijp afwerken zodat er geen hemelwater in kan komen.
Kan met een klepje of de uitlaat daar verticaal afslijpen., Denk het laatste het gaat worden.

Grotefoto-NLEPE7CJ.jpg

Er moet ook nog een rooster omheen komen zodat de bemanning geen last heeft van brandblaren als ze per ongeluk er tegen aan lopen. Dit is gemaakt van een stukje aluminiumgaas, ga nog eens zoeken voor iets in messing zodat ik dat aan de pijp kan vast solderen.

Grotefoto-DVLU3H8W.jpg

Nou, dat was het weer voor vandaag.
Hoop morgen weer wat te kunnen doen maar of dat gaat lukken met 3 kleinkinderen waar we moeten oppassen, we zullen het beleven. Het is er in ieder geval wel goed weer voor.

Dat ziet er weer netjes uit. Wat me nu pas opvalt is dat de deur echt scharniert. Leuk al die details.

Vandaag me maar eens gestort op de verhaalklampen of bolders, ik weet eigenlijk niet hoe deze precies heten.
Zonder boorkolom en draaibank is het toch wel een vervelend karweitje.

Eerst alles op maat afzagen, nou niet echt afzagen maar met het boormachientje en een slijpschijfje de boel op maat afslijpen. Gaat sneller en netter dan zagen.
Het eerste model ligt al klaar.

Grotefoto-N3HBBR3B.jpg

Nummer 2 is in de maak.

Grotefoto-3LIDUJVN.jpg

En zo komen ze straks op het dek te staan. Op het originele staan ze op de verschansing maar dat lijkt mij geen goed plan. Ben bang dat straks met een bak er voor de klampen en de verschansing het niet gaan houden, Verschansing is wel 2mm styreen maar blijft toch kwetsbaar.
Ik heb een andere oplossing op de verschansing gezet.
Grotefoto-M63P3JE8.jpg

Grotefoto-O8EZ4AL7.jpg

Vervolgens de uitlaat nog even aangepakt, vind dit zelf wel beter zo en er kan ook geen hemelwater inkomen.

Grotefoto-COEUHAXE.jpg

Zit nog te denken aan een rookgenerator maar dan moet er ook een vennetje bij komen, denk dat het bij denken blijft.
Dat was het weer voor vandaag.

Even een vraagje tussendoor: welke schaal hou je aan voor het bouwen van het dekhuis en dergelijke? Is dat 1:50?

Ik probeer schaal 1:20 aan te houden, is wel lastig omdat ik maar een paar foto's er van kan vinden.
1:50 zou dus veel te klein zijn.
Tug is 45,7 x 20,3cm en dat is dan omgerekend 9,14 x 4,06 mtr.
Stuurhut is 11cm hoog. Vloermaat is 8,5x11cm
Dekhuis onder de stuurhut is 18x14x4cm
Hoop dat e nu wat meer weet over de maten van de Tug.

Bedankt voor de info. Ben van plan om ook een keer een tug te maken met een hijskraan (tje) erop. Nu ga ik eerst een verzinnen hoe zo'n kraan gemaakt moet worden dat ie ook te bedienen is. Nu weet ik ongeveer in welke schaal ik dingen daarvoor moet gaan maken en testen. Als dat lukt komt er een boot onder

Zoek eens op het Internet naar Springer Tug, daar staan heel veel afbeeldingen en wellicht ook iets met n kraan er op. Wat voor kraan moet het worden, toch geen waterkraan hoop ik.

Nee iets in de richting van een palfinger. Het is wel moeilijk om te vinden hoe je zoiets moet maken maar Marc w had een schema gegeven in het topic van Mike mohawks springer en nu begint het een beetje te dagen. Als ik de hijskraan kan bouwen en laten werken maak ik er een boot omheen. Het zal nog wel lang duren met al mijn andere projecten die nog lopen maar op de achtergrond ga ik er mee aan de slag.

Ik zal eens op afbeeldingen van springers gaan zoeken, maar nu weet ik ongeveer in welke schaal ik de kraan met maken.

Eigenlijk was ik het niet van plan maar uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen om rondom berghout aan te brengen.
Eerst even de stad in om wat halfrond styreen te kopen, met het bussie heen en weer binnen het uur weer terug in huis. Eerst de verf weggeschuurd en vervolgens het halfrond op maat geknipt en aan de romp verlijmt.
Moet er nog wel een beetje aan wennen, het werkt wel mooi het randje weg van het dek.

Grotefoto-L6JFJBOK.jpg

Grotefoto-H48P8EN3.jpg

Kapitein staat alles te inspecteren.

Grotefoto-IIZZHC8R.jpg

Grotefoto-7AMLAWA8.jpg

Grotefoto-EHARQCZM.jpg

En een overzicht van de huidige stand van zaken.

Grotefoto-QLYRCOQW.jpg

Voor het betere duw- en trekwerk ook maar 2 lieren gemaakt.
Beetje simpel gehouden, gaat er om dat het een beetje lijkt.
Komt nog kabel om de trommels en ze worden knal geel (is de bedoeling)

Grotefoto-YZU8VDTH.jpg

Grotefoto-HQVIHFEI.jpg

Grotefoto-YSZELNIR.jpg

Grotefoto-LZ4EVJCL.jpg

Dat word nog eens een mooi scheepje voor je kleinzoon! Ik vind je werk hartstikke leuk om te volgen, vooral het werken met het styreenmateriaal. Brengt anderen met je detailfotos op ideeen.
Succes met je verdere bouw en ik blijf je afbouwwerkzaamheden volgen!

Groet Dennis

Om de ramen een beetje sluitend er in te krijgen heb ik van dun en smal styreen raamlatjes gemaakt.
Als het goed is dan vallen straks de ramen daar netjes in en kan ik ze met een tipje lijm vast zetten.

Grotefoto-KLC7NGVU.jpg

De romp was al helemaal in de primer gespoten, na wat licht schuurwerk is nu de romp in de kleur wat straks onder de waterlijn gaat komen. Dacht dat het wat roder zou zijn maar kan hier ook mee leven.
De zijkanten moeten nog een keer gespoten worden maar nu eerst de bodem goed laten uitharden.

Grotefoto-3SFXCSYW.jpg

Grotefoto-VFH4JC8Y.jpg

Grotefoto-3OMFENIJ.jpg

Grotefoto-QTNZNNUW.jpg

Ook de uitlaat is onderhanden genomen, beschermkorf zit er omheen en onderaan een soort van pot.
Of deze nu bedoeld is om het geluid te dempen of om de warmte te isoleren weet ik niet.
Het is ook eigenlijk niet goed gegaan, ik wilde in het midden een gat boren maar de boor liep weg en zodoende valt de pot nu uit het midden. Vond het zelf zo wel grappig.

Grotefoto-387G3CDK.jpg

Nog enkele raamlatjes aanbrengen en dan kan de opbouw ook gespoten worden.
Zo gaan dan alle stukjes straks als een puzzel samen vallen tot één geheel.
Kleinzoon is nog 2 weken op vakantie dus Opa heeft alle tijd.:p

mooi spuuitwerk.
maar je maak me wel benieuwd naar de funktie van de geribbelde strookjes en het rondje op je romp.
vgr Marc

De geribbelde strookjes hebben geen functie voor het model, die worden nog zink kleurig geverfd.
Stelt dan de zinkanode voor die in werkelijkheid daar ook zitten.
Het rondje is de inlaat voor de waterpomp, moet alleen nog wat gaatjes openprikken.

Back