Een zelfbouw CNC portaalfrees

je bedoeld om de spanning uit het metaal te halen? Ja dit wordt ook voor mij gedaan. Daarnaast heeft hij het lassen gedaan met warmte rondom de verbinding zodat er geen ongelijke (of iig zo min mogelijk) krachten komen na het rondom lassen.

1363263809659.jpg
 
En weer een stapje verder. Rails gemonteerd en op elkaar afgestemd zodat ze parallel zijn ( en ook gelijk met de kogelomloop) Was even geworstel maar afwijking is nu max (uiteinden tov mekaar) 0.05mm

Het gaat uiteraard om de geleiders en kogelomloop van de Yas. De Xas laat op zich wachten. Ik kwam er eergisteren
achter dat ik niet de juiste ontvangen had. Ik heb 1400 ontvangen ipv 1600mm

img0588yc.jpg
 
Dit zou ik anders hebben gemonteerd.
De Z-as staat nu in de onderste stand. Met spindel (Kress oid) en frees erin ben je al door de bodemplaat heen, terwijl de Z-as nog niet eens op de helf is van de weg naar beneden die de geleide-assen in pricipe mogelijk maken. Je kunt zo net 2,5D frezen, maar zelfs met wat dikker materiaal kom je wellicht al in de problemen ...
Je moet dat bakje van de Z-as zo hoog mogelijk monteren. Had die andersom gemoeten? Wat nu de onderkant is, aan de bovenkant, en daar de motor bovenop?

2e puntje: Gaat die verticale plaat waarop de Kress gemaontterd gaat worden niet buigen onder (frees)belasting? Moeten daar geen zijkanten tegenaan?

Dirk.
 
Bedankt voor je reactie.

Punt 1 is geen punt de Zas is namelijk nog niet gemonteerd. (heb hem er voor de foto ff tegenaan gezet) deze komt uiteraard hoger want anders heb ik inderdaad nouwelijks Zas travel. Hij komt met de onderkant van de Zas bodemplaat bijna tegen de geleiders aan. Die plaats ik dus deze week

Punt 2: Die plaat is 8mm rvs. ik denk dat dat wel los loopt. Mocht het toch nodig zijn maak ik er wel zijplaten op. (ik ga hooguit aluminium frezen. Had geen intenties om deze machine te gaan gebruiken voor staal/rvs
 
Makkelijker is gewoon die 8mm rvs plaat tegen de X as te monteren en dan het stevige gedeelte je spindle te monteren stuk stabieler. denk nog steeds dat je t erg onderschat hoe erg freeskrachten zijn..........die 8mm plaat gaat flexen, die garantie geef ik je alvast.

hij is namelijk miss 8mm dik, maar ook lang... kracht x arm =koppel en daar gaat het fout.

PS: x as is dwars, Y as is brug voor naar achter
 
Hoe bedoel je anko? ik volg die niet helemaal

Xas is brug heen en weer Yas is Z over de brug heen en weer

Nee, Y as is brug heen en weer, X as is Z module op brug van links naar rechts... t komt niet vanuit t alfabet maar vanuit het cartesian systeem
Cartesian-coordinate-system.svg


Tenzij je vanaf de zijkant je machine wil bedienen natuurlijk;)
 
Yep en ik bedien hem vanaf de zijkant ;)

De Zas montage is erg zwaar dus ik denk dat om het allemaal een beetje beweegbaar te houden ik het maar zo laat. De Zas bestaat uit 1 groot blok aluminium wat op maat gemaakt is. Dit is erg sterk maar ook best zwaar.

Even voor de vergelijking, Wat weegt jouw Zas compleet en jouw Brug met motor en spindel/geleiding ( maar zonder Zas) ongeveer?
 
Yep en ik bedien hem vanaf de zijkant ;)

De Zas montage is erg zwaar dus ik denk dat om het allemaal een beetje beweegbaar te houden ik het maar zo laat. De Zas bestaat uit 1 groot blok aluminium wat op maat gemaakt is. Dit is erg sterk maar ook best zwaar.

Even voor de vergelijking, Wat weegt jouw Zas compleet en jouw Brug met motor en spindel/geleiding ( maar zonder Zas) ongeveer?

Z as module(dus incl de plaat die ik aan de x lagerblokken schroef 21 kilo..
Spindel is 6 daarvan.
Brug zou rond de 50 kilo moeten wegen... totaal van die 2 zat nl tegen de 75 kilo.

Steppers merken dat echt niet hoor.....3nm steppertje, met 1:1 vertraging op de spindel van 5mm doet iets van 600nm wegdrukken ofzo. een zware z as is alleen maar beter tov een zwabber plaat omdat je dan gewicht heb wat je in t materiaal kan drukken;)

frame is ook zwaar, ongeveer 90 kilo. komt dan nog mn bed bij wat ook rond de 40 kilo zal wegen...:), de poten van mn tafel staan iig flink diep in t zeil inmiddels:worship:
 
Ah oke dan is het gewicht van mijn machine niet zo heel gek. Ik was bang dat het allemaal wat zwaar zou worden. Gewicht is ongeveer gelijk ik moet exacte gewicht nog even opmeten.
 
Vergeet niet dat bij mij meer als 80 procent van dat gewicht beweegt op mn Z.. ook mn stepper zit nl op het bewegende deel.;)

Zwaar is 1 ding, gewicht op de goede plekken hebben een 2e...

als jou machine t zelfde weegt, isie licht gebouwd.. want jij heb 2x het bereik van mijne straks. having that said, mijn machine is al aan de lichte kant.. met 5 en 8mm alu delen(en af en toe wat 12 en 15)
 
Kijk ff hiernaar:
[157877] bouwen-van-een-cnc-frees-2

Beter kan je de Z-as helemaal omdraaien, (achter en voor)....dan heb je helemaal geen plaat die uitsteekt en kan doorbuigen.

Probeer ook iets van een beugel aan de bovenkant voor de frees te maken , ik vond het toch nog iets teveel bewegen met 1 beugel aan de onderkant.

Cor
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb alle beugels al klaar liggen ik moet het alleen nog in elkaar schroeven. Naar jullie mening is dit niet sterk genoeg voor wat carbon, plastic en aluminium frezen?
 
Ik heb alle beugels al klaar liggen ik moet het alleen nog in elkaar schroeven. Naar jullie mening is dit niet sterk genoeg voor wat carbon, plastic en aluminium frezen?

Die plaat van 8 mm gaat zeker vibreren, waardoor je frees gaat breken (frees blijft daardoor niet in dezelfde baan, bij een 2e of 3e gang).

Cor
 
Ligt er een beetje aan of het een beetje moet opschieten. Om een idee te geven: mijn metaalfreesbank (conventioneel) weegt net geen ton. Als ik die op vol vermogen in een blok aluminium zet, staat die ook te daveren.
 
Kijk ff hiernaar:
[157877] bouwen-van-een-cnc-frees-2

Beter kan je de Z-as helemaal omdraaien, (achter en voor)....dan heb je helemaal geen plaat die uitsteekt en kan doorbuigen.

Probeer ook iets van een beugel aan de bovenkant voor de frees te maken , ik vond het toch nog iets teveel bewegen met 1 beugel aan de onderkant.

Cor
Ik heb ernaar gekeken.

full


en ik vraag me af hoe jij die lagerblokken hebt bevestigd aan die plaat.
Normaal gesproken gaat er een bout door die plaat heen het tapgat in het lagerblok in. Bij de eerste vier (voor de X-as) lukt dat nog wel, maar die voor de Z-as moet je zo te zien dwars door de eerste vier heen schroeven ...

Dirk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top