Een zelfbouw CNC portaalfrees

Discussie in 'CNC' gestart door stef stuntpiloot, 7 mrt 2013.

  1. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Ik weet het ook niet zeker, maar in principe komt er natuurlijk wel een electromagnetisch veld rond een motor (heeft immers grote electro en en permanente magneten) , de vraag is even hoe groot.
     
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    een spindel is ook een elektro motor. Het betreft hier de spindel voor het frezen.
    Niet de beweging spindels voor de assen.

    Leuk he die nederlandse taal met dubbele betekenissen :p

    De HF spindels van chineze makelarij zijn helaas niet altijd even goed. Heb ook problemen gehad met de driver van mijn spindel. Moest ik een paar meter bij de controller vandaan houden.
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Heeft niets met tekortkomingen in de Nedelandse taal te maken Alwin. Het is een beroepsgroep die vakjargon definiƫert om voor mij onduidelijke redenen. Als er gezegd moet worden "een spindel is eigenlijk geen spindel maar een frees", dan denk ik "waarom dan niet gewoon frees gebruikt?".

    Het zal wel weer met het Engels te maken hebben waar we zo gek op zijn, maar die hebben het dat toch wel vaak over "milling spindles".

    Groet,

    Ad
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Hoe bedoel je dat?

    Edit: nevermind. Mijn opmerking ging over invloed op elektronica algemeen, inductie-schakelaars gemist.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2013
  5. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    De nieuwe freesmachine zijn wat zaken niet helemaal goed aan, dit wordt netjes opgelost door de verkoper. Morgen ga ik de eindschakelaars plaatsen en ga ik het bed uitmeten.

    De frees zelf werkt nu ook via mach3, ik kan hem via mijn nieuwe pendant bedienen en wordt automatisch aangestuurd via het programma ( gcode) dus ik hoef alleen nog maar eenmalig de gewenste RPM's in te voeren bij de tools in cut2D en dergelijke en daarna doet de machine het zelf.

    hier zie je hem bediend via mach3 en Pendant:


    En hier een programma wat ik aan zet waarbij hij automatisch gestart wordt en op het juiste toerental draait (dat je hebt aangegeven in je CAM programma)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Filmpjes gaan fout Stef. Alleen het gedeelte na "v=" en voor "&" tussen de youtube tags zetten, dus:

    [media=youtube]7WaVf4eHZKU[/media]

    en

    [media=youtube]kD6YKCf4Fl0[/media]

    Dan krijg je:



    en



    Groet,

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. stef stuntpiloot

    stef stuntpiloot Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 dec 2010
    Berichten:
    2.631
    Locatie:
    Zwollle
    Je hebt gelijk, oeps.... Zit ook op andere fora, elke keer is het anders he. soms volledige url, soms alleen video code en soms hoef je hem uberhaupt niet tussen haakjes te zetten en gaat het automatisch
     

Deel Deze Pagina