Een zelfbouw CNC portaalfrees

dan kan je aan 2 kanten meten.
je verplaast de sensor op het end komt je sensor een stuk metaal tegen en stopt dan dat doet i ook aan de andere kant.

In het midden is onmogelijk. geheid dat je dan een homing error gaat krijgen, of iets in die strekking.. aangezien je je hele machinebereik in 1x wil gebruiken, en niet 2x de helft. dan moet je door het middelpunt en krijg je zoon error.

Je kan ook de sensor op het bewegende deel plaatsen, en het metaal op het vaste deel.. dan heb je 3 sensoren, minder storing, EN hard limit switches;)

Kijk ff in mijn draadje.... daar heb ik ook 1 sensor per as. De sensor zit op het bewegend deel en een metalen uitstulpsel (2x bout) aan het einde van het werkbereik.

Ah ik snap wat je bedoeld! Voor mij (op mijn machine) is de plaatsing van deze sensoren heel eenvoudig. Dus het is makkelijker om er 2 te plaatsen dan 1 in het midden op het bewegende deel

Is toch nog aardig wat werk (ook wat ik me extra op de hals haal) ik ben ook alle bekabeling aan het vervangen voor nu fatsoenlijk spul. Ik had standaard huishoudsnoer, ik heb het gebruikt omdat het voor handen was maar het wordt nu tijd voor wat beters. Dubbel afgeschermde kabels en 4 kernen per kabel naar de motoren, dus niet meer 2 snoeren naar de motoren. Zou nog wel es kunnen zijn dat het apparaat er mooier/beter van gaat draaien

Hij hoeft niet in het midden van het bewegende deel... hij kan ook aan de voor of achterkant. als je maar zorgt dat ie een stukje metaal detecteerd;)

Ze reageren op alles wat magnetisch kan zijn.. RVS (niet zeker van) doen ze het ook op. tenminste, ik heb een klein plaatje aan mn z-as geschroefd van wat lijkt RVS, en daar reageren ze op.. maar bijvoorbeeld de kop van eem M6 bout gaat ook prima werken en dat kan je zo ergens in je machine schroeven.;) op Aluminium reageren ze in ieder geval NIET

RVS (niet zeker van) doen ze het ook op.

Het meeste rvs waar we mee te maken hebben is austenitisch (304, 316), en niet magnetisch. Soms krijgen ze na grote koude plastische deformatie (koudwalsen, extrusie, dieptrekken) een zekere mate van magnetisme, maar ik zou er niet op vertrouwen.
Ferritische en duplex soorten rvs (400 serie) zijn wel magnetisch, maar zullen we minder tegenkomen.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Bij twijfel gewoon even uitproberen met een magneetje

De mantel aarden bedoel je? Ga ik zeker doen dan.
Stef,

Kijk hier nog eens goed naar. Vanaf deze pagina staan een aantal schema's waarin duidelijk staat aangegeven hoe je moet aarden. Zowel de gewone aarde richting stopcontact, maar ook de afscherming.
Belangrijk bij aarden an afschermen is dat alles altijd vanuit 1 punt moet vertakken. Desnoods met nieuwe vertakkingen (als een boom), maar er mag nooit een lus ontstaan (dus twee takken die aan het eind ook contact maken). Dan is er nl. sprake van een aardlus, en als gevolg van allerlei effecten (magnetische velden) kunnen daar weer nieuwe stromen gecreëerd worden die als storingsbron kunnen gaan dienen.

Dirk.

Bedankt voor de link Dirk, ga ik zeker doornemen!

@ Ad, De snelste oplossing is dus dan een klein ijzeren boutje er in draaien. Of een magneetje er in lijmen? of is dat te magnetisch en geeft het storing?

ben verhuist en heb inmiddels de machine al grofweg in elkaar gezet:

9zy8.jpg

Nog te doen:
- Geleidingen weer uitlijnen
- Bed afstellen/uitlijnen
- kabels monteren ( alle kabels worden vervangen)
- Eindschakelaars plaatsen
- Spindel aansluiten/afstellen
- waterkoeling plaatsen
- Pompje (lucht) plaatsen voor spaanders
- Systeemkast maken voor electronica

En nog een paar dingen waar ik later op kom

Hij lijkt zo op die foto eigenlijk best wel klein, je zou niet zeggen dat hij 160x100 cm is en 160 cm hoog(vanaf de grond tot hoogste punt)

...Of een magneetje er in lijmen? of is dat te magnetisch en geeft het storing?
Een statisch magnetisch veld geeft geen storing. Kan wel invloed hebben in de buurt van een spoel met kern.
... Belangrijk bij aarden an afschermen is dat alles altijd vanuit 1 punt moet vertakken. Desnoods met nieuwe vertakkingen (als een boom), maar er mag nooit een lus ontstaan (dus twee takken die aan het eind ook contact maken). Dan is er nl. sprake van een aardlus, en als gevolg van allerlei effecten (magnetische velden) kunnen daar weer nieuwe stromen gecreëerd worden die als storingsbron kunnen gaan dienen. ...
En door die stromen ontstaan er spanningsverschillen in de aardleiding worden componenten andere aardpotentialen zien/voelen.

Wat een toevoegende reactie Ron...

Hou je inductie schakelaars VER uit de buurt van de spindel, want ik heb gemerkt dat ze erg veel storing van het draaiveld van de spindel krijgen.

Bedankt voor de tip Anko, Is dat alleen bij de spindel of ook bij de stappenmotoren het geval? 1 van de sensoren zou namelijk vlak bij een stappenmotor komen ( 5 cm er vandaan)

Back