Eerste balsa reparatie

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Steven van der Lelie, 23 okt 2022.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die box had pardoes tegen de ligger moeten liggen. Goed verweven, geboxed

    Op de ligger de grootste krachten. En daar ook bi jin de verankering.
    En aan 1 goed verankerde ligger heb je eigenlijk genoeg.
    Zo iets kan ook een buis zijn. Maar dan moet je de V-stelling zuiver boren. Niet te doen. Mits...

    De ligger is ook de plaats voor het 'CG', center of gravity. Daar pieken de krachten terecht komen.
    Daar kan je ook de sterke box bouwen.
    Nu ingescheurd, dus een waarschuwing. Geen CA dat dat heelt, want de scheuring komt in de opvolgende nerf!

    Je zult het open moeten breken en aanpassen.
    Vleugels zullen stroef gaan monteren, goed glad, en alle hoeken iets afgeschuind.

    Opentrekken, en Outerzone bouwtekeningen bestuderen. Of...
    Omgooien... andere insteek oppakken voor de vleugelmontage!
    Worstel begin van die draad eens door en kijk of je kunt bijstellen met deze inzichten.
    De vleugel leunt op een paar stalen pinnen, niet eens zo dramatisch.
    Verder is de vleugelaanleg niet uit een balsa spant, maar uit stevig multiplex.
    Dat maakt dat zo een spant sterker. Maar als de ligger erg dik is, en er geen vlees om zit.
    Breekt ook dat.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/verzamel-topic-big-lift-foto’s-en-ideeen.257150/

    Verder...
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-mijn-big-lift-v1-en-v3.219226/

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 31 okt 2022
    Steven van der Lelie vindt dit leuk.
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Je hebt gelijk Bas wanneer je stelt dat die box tussen de liggers had moeten zitten maar helaas zit het nu anders daarom mijn idee om er een extra wortelrib tegen aan te plaatsen. Wat je dan nog als extra kunt doen is het maken van vleugel steunen ala Big lift, dan haal je bijna alle krachten bij de vleugel verbinder weg en het ziet er bij zo'n toestel ook nog leuk uit.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2022
    Steven van der Lelie en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat laatste zou ik doen, en eigenlijk bewezen constructie.
    De montage pardoes over te nemen van de Lift. De vleugels bijeen met elastieken of een wantspanner?

    Strut: Alu buis samen knijpen, of carbonstaf met op het einde luggen.
    Alu buisstukken. Binnenmaat buis moet natuurlijk wel buitenmaat carbon buis zijn.

    Alu staf toeknijpen en doorboren, maar niet toeknijpen en dan de platte lug omzetten om dan pardoes de romp te schroeven.
    Op de knik/vouw kan het alu scheuren. De vouw wordt bros. Het heeft geen sterke meer. Knikkert het uit de lucht.

    Bij mijn big lift zit onderin een alu stift. Rondstaf met sleuf ingezaagd. Daar gaat de samengeknepen lug door. Een nette fit.
    Daardoor kan een zelfborgende clip.
    Type dat je treft op model RC wagentjes om de opzetkappen te borgen. Die dingen komen in allerhande maten.
    Kan ook een boutje, meer gepiel alleen op het veld.
    De alu stift door de romp zit versterkt met triplex inzetten, epoxy verlijmd, en ruimschoots om de krachten te verdelen. 2 mm dikte is al genoeg.

    De Big Lift heeft dezelfde bouwtechniek. Dus vierkantlijstenbouw.
    Alleen de neus is dubbel ingedekt met 2 mm balsa. Stijfheid voor een tweetakt 10cc en een hoop getril.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2022
    Steven van der Lelie vindt dit leuk.
  4. Steven van der Lelie

    Steven van der Lelie

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Dieren
    Dank je wel heren. Dat zijn heel nuttige inzichten, links en tips.
    Het moet een beetje haalbaar blijven voor een eerste project maar wel stabiel genoeg zijn.
    De wortelrib maak ik sowieso want die kan ik zo toevoegen. Struts zijn ook goed te doen. Maar is het dan sterk genoeg?
    Anders moet ik de vleugels toch anders opbouwen nadat ik het open heb gewerkt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Vleugelsteunen zijn zeker voldoende voor dit toestel hiervoor moet je alleen de ligger ter hoogte van het steun montagepunt versterken met triplex aan beide kanten. Voor de juiste plek zul je die naar verhouding van de big lift moeten bepalen en een beetje op gevoel.
     
    Steven van der Lelie en MicropropSport vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja, dat denk ik ook... komt echt wel goed met wat Huibert stelt.
    Maar ga de PDF van de bijgehechte tekening maar eens bestuderen.
    Google search levert ook veel beeldinformatie op. "Multiplex Big Lift" etc.
    Van de vleugel en strut schiet ik nog wel een plaatje.
    Alvast deze...


    Prent van de stift... moest ik met hitte uitstoken,
    om binnen de romp wat aanpassingen te kunnen verrichten...
    Vleugel, strut en romp vormen een heilige drie-eenheid. Onverzettelijk.
    De kist had wat veroudering, corrupt geraakte lijmverbindingen, een deel moest worden hersteld. Helaas, want stond er wonderschoon bij. 30 jaar laat sporen na.
    Dus ik moest overgaan tot zekere demontage, en herstel.
    Project on-hold. Totdat er weer economisch tijdruimte ontstaat.

    IMG_6213.jpg

    IMG_6180.jpg


    IMG_8816.JPG


    Met elastieken bijeen, maar kan ook anders.
    Tenzij je een goede gevulkaniseerde soort hebt.
    Postbode elastiek, wat ze ook bij de kantoorboekhandel leveren, veroudert
    zéér snel en breekt het. Maar aan kampeer-tenten-opspan-pees?
    Nog niet getest, maar zou wel eens goed kunnen werken.
    Om er bij te kunnen, kan het klepje er uit, of scharnierend worden gemaakt.
    Gezekerd met een geveerd pal-slotje.
    Robbe, Graupner had dat spul. HobbyKing heeft ze ook,
    maar kan ook op andere manieren gezekerd worden.


    IMG_6054.jpg


    Aha! In fotoarchief... vleugelhelft... maar even flink inzoomen op de PC
    dan zie je het detail wel...

    IMG_5107.jpg


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2022
    Steven van der Lelie vindt dit leuk.
  7. Steven van der Lelie

    Steven van der Lelie

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Dieren
    Dankjewel Bas. Helder hoe het is gebouwd en bedoeld. Bij mijn vleugels zitten bovenop 2 rechtopstaande pennen voor dit doel. Niet zo aerodynamisch maar wel functioneel.
    Kan het inwendig eenvoudig toevoegen want het gaat enkel om de vleugels tegen de 2 verbinders te houden en niet om krachten op te vangen. Heb nog wel een kleine spanner liggen hiervoor.

    Nu eerst aan de slag met de wortelrib die ik oversized construeer om meer “vlees” te hebben.

    Vandaag even wat materiaal bij Hobby-in bestellen voor de struts, de bevestiging van flaps, struts en rolroeren. Oracover en vliegtriplex.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik zou zeggen, gooi die houten verbinders overboord!
    Zo even plaatjes schieten voor inspiratie... om te overwegen?

    De spanhaak is met de liggers verlijmd. Piano wire, staaldraad.
    De twee richtpunten, 3 mm rondstaf. In de romp, een aansluitend spant, passende boringen
    met messing buisstukken.
    De versteviging in de romp bestaat uit 10 mm dik balsa, geprofileerd naar de rompvorm.
    En de aanslag van de vleugel op de romp, uit 2 tot 3 mm balsa.
    Als een doos-constructie versterkt met de rest van de romp.
    V-stelling van de stalen stiften is in de romp onder die hoek ingeboord.


    IMG_0183.jpg


    Dan de strutvoorziening...

    IMG_0179.jpg

    IMG_0180.jpg

    IMG_0181.jpg

    IMG_0182.jpg

    Aldus... ter transpiratie en inspiratie :)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2022
  9. Steven van der Lelie

    Steven van der Lelie

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Dieren
    Ja, ik zit ondertussen op het spoor van messing buis en rondstaf. Heb nog een mooie herbruikbare verbinding van een gecrashde zwever liggen.
    De box in de vleugels kan rond de messing buis mooi volliopen met epoxy.
    Hoe lang moet het messing en de rondstaf eigenlijk doorlopen in de vleugelconstructie? Is daar een formule voor?
    Wanneer ik de balsamico als maat neem wordt de lengte 12 cm per vleugelhelft. Is dat voldoende?
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, daar is geen formule voor.
    Je heb hier met afschuifsterktes te maken.
    Net als een plank in een boekenkast, leunend op stiften.
    De pees houdt de vleugels bijeen. Zelfs bij een sterke rol.
    Maar dragen wel gewicht. Maar is een verdeeld gewicht.
    En dan in een driehoeksverband met struts.
    Alles opgesloten zit er geen beweging meer in.
    Flex zal er wel zijn... maar blijft heel en in stand gehouden verband.

    Je moet wel zuiver bouwen, symmetrische aanpak. Zeker bij de V-stelling.
    Dus je stelt en richt, meet je het schompes, voordat je lijmt.
    En als je zover bent, de 30 minuten epoxy van Z-poxy.
    Geeft je de tijd om alles door te richten zonder stress, met bijbedachte hulmiddeltjes.

    Om de V-stelling te mikken van die busjes in de romp, zou een trucje wellicht kunnen werken.
    Staaldraad voorgebogen in de juiste gradenhoek, alles in positie geschoven, dan de busjes verlijmen. Later staaldraad doordremelen, want dat zit dan klem onder die hoek.
    Opoffer-ijzerdraad.

    Als dat draad licht met vaseline of olie is ingevet, voor de zekerheid, dan hecht er geen epoxy aan! Is het te lossen als je per ongeluk toch wat morst.

    Ik denk dat ik het zelf zo zou doen. Het boorgat mag dan iets speling hebben.
    Dat laat zich afvullen.
    Leg de romp op de zijde, en dan in prikken met een saté prikkertje, of ijzerdraadje.
    De buitenzijde van de romp afmaskeren met tape. Voorzichtig perforeren.
    Zodat de positie ook echt 100% is. Tape kan je lostrekken van uitgeharde epoxy, en is zij feitelijk een 'matrijs'. Is de ene kant klaar, epoxy gezet, pak je de andere kant aan.
    Etc... maar zeker een hoop 'on the fly gepiel'...

    Hier screendump van dat stukje tekening Big Lift. Vleugelbreedte is 33 cm, van voorlijst t/m achterlijst.
    Met een beetje pielen op de PC kan je de proporties verkennen, en vertalen naad je vleugel.
    Je kunt aan de hand van de geposte instructie nog even aflezen of het hulpspantje van balsa is of van triplex/vliegtuigtriplex.
    Je kan de wire die in de vleugel kaarsrecht is geprikt,langer maken, om de de postitie van het volgende spant te doorboren.
    Het kan geen kwaad om aan de onderkant een strook indekking weg te nemen.
    Zodat je goed kunt richten en verlijmen.
    Als je daarbij goed wilt mikken, maak je tevoren uit dunner vliegtuigtriplex
    een voorgeboord inzetstuk. Dat direct goed positioneert.
    Dat geeft op het balsa tevens een betere krachtenverdeling over het hout.

    Schermafbeelding 2022-11-01 om 12.14.45.png



    Choppen ban balsa op een indekking... dat doe je door smalle repen te snijden.
    Met de nerf mee. Bij wegnemen beschadig je namelijk nimmer het spant op het profiel. Met een steek scalpel, als een houtbeitel, schraap je de laatste restjes nerf van het restant lijm op het spant.

    IMG_9594.jpg


    IMG_9595.jpg


    Het versterken van een spant voor een legitiem doel...
    Ook een landingsgestel montage in een vleugel.. is pardoes bijplakken van sterker hout, multiplex.
    Bij mijn model verkeerde montages ARF, en een vleugel zelfs onverlijmd!
    Hoe erg kan het wezen bij zo een soort kit!

    0,5 mm t/m gewenst dikker. Tot 1 mm is nog met een schaar te knippen.
    Dunner gaat als perskarton... al naar gelang veel dikker, de figuurzaagmachine.

    Goed voorbereid werkstuk klaar voor verlijmen.

    IMG_9576.jpg

    En in situ verlijmd. En dat kan dan ook met een versterking van zo een stuk
    piano wire van 3 of 4 mm... Alles 30 minuten epoxy


    IMG_9580.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2022
    Bruno van Hoek en ISOLA2 vinden dit leuk.
  11. Steven van der Lelie

    Steven van der Lelie

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Dieren
    Bestelling is verstuurd.hoop donderdag verder te kunnen met bouwen. Morgen het 2e rolroer uitsnijden lijmen en in model schuren.
    Eind van de week de rompversterking en wortelrib zagen. Balsa chippen, triplex modelleren en verlijmen. Messing bussen meten, boren stellen en vastgieten.
    De voorste vleugelverbinder wordt 10mm en de achterste 4mm.
    De struts worden alubuis van 10 mm.
    Verbinders heb ik nog niet gevonden.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De luggen in de vleugel zijn alu vouwsels. Dus moeten gezet of geklopt worden.

    De pen in de romp is alu rondstaf.
    Dus massief. Ik vermoed kant en klaar geweest bij de kit.

    Borgclips zou je bij RC winkels in ‘autootjes’ kunnen vinden.
    Tamiya etc. Want dat spul komt in alle formaten.
     
  13. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Die "pen" van de Big lift is in de originele kit een alu buis waar met epoxy de twee alu bevestigings luggen ingelijmd worden. Wanneer je goed kijkt op de foto die je hierboven hebt gepost kun je zien dat die pen uit die drie stukken bestaat. Ook werden de struts toen met boutjes bevestigd.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Bij een zelf bedacht model heb ik toen een eenvoudige 3mm strip onder in de romp gelijmd en bij de vleugel uit dezelfde strip bevestigings punten gemaakt voor de vleugel. In de vleugel tussen twee ribben de liggers aan voor en achterkant met triplex ingekast om daar die alu bevestigings punten tegenaan te schroeven.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Laatst bewerkt: 1 nov 2022
    Steven van der Lelie vindt dit leuk.
  16. Steven van der Lelie

    Steven van der Lelie

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Dieren
    De borgpennen verkopen ze bij de Praxis bij ons om de hoek.
     
  17. Steven van der Lelie

    Steven van der Lelie

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Dieren
    CNC gefreesd
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Massief + buis, wat weegt het?
    Kijk ik naar de verbindingsbuis in de RC1 KAOS 60 kunstvlucht,
    is de insteek 1/3 van het vleugelsegment.
    Buis heeft diameter van 18 mm en is uit staal en is ook gewichtig.
    Moet daar nog een carbon versie van organiseren.

    Hou er rekening mee dat het sterkste punt van de staf de minimale as-diameter van het schroefdraad is.
    ook al zet je hem aan als de kop van een bout.
    En de rest onnodig zwaar en geen sterkte geeft in het ontwerp.
    Inschoefbare pen is dus prachtig. De overdikte geeft geen sterkte, maar gewicht.
    Verder oogt het prachtig. Probeer licht te bouwen. Wijzere raad kan ik niet geven.

    De alu buis hoeft dus niet zo heel diep. Maar zou met deze lengte idd prima kunnen
    dienen als montagepunt voor de struts. Benieuwd hoe je dat straks gaat uitwerken.

    Om de buis zuiver in te boren, brede tafel... en aan een buislengte tandjes dremelen.

    Dan is het de kunst recht te boren. Dus de boorbuis aanleg recht ondersteunen
    met slaafjes of lagerblokken. Zo boort men ook in schuimkernveugels diepe boringen.

    Buizenboor? Hier een kort-stuk zelfbouw, om een servosnoer doorlaat te kunnen ruimen.
    Bij dit buisje met de dremel tandjes geslepen, en dat ging keurig door het hout.
    Met een lange pijp lukt dit ook. Bij mij geen centerboorje, had ook nog gekund :)
    Mooiste als je dat met een powertool kunt laten tollen. Dat schiet meer op dan met de hand.


    DSC_2384-LR.jpg DSC_2382-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2022
  19. Steven van der Lelie

    Steven van der Lelie

    Lid geworden:
    23 okt 2022
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Dieren
    Massief RVS 275 gram.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    RVS minder sterk dan verenstaal, maar dat is bijna niet te tappen,
    tenzij je het rood heet hebt gegloeid.

    De overmaat geeft niet meer sterkte, de sterkte wordt bepaald door de verjonging bij het getapte draad.
    De bedoeling is helder, een eenvoudige met de hand montage en demontage van de stiften.

    De opdikking zou dan beter gemaakt kunnen zijn uit licht vulmateriaal.
    Dat win je weer aan gewicht. De pen hoeft niet eens zo lang te zijn, max 5 cm uit de romp.
    Wel belangrijk is de goede aanleg tegen de romp. Borgen kan zelfs met tape, zoals bij GFK zwevers. Het moet alleen die tape niet de toekomstige stijkfolie gaan beschadigen.

    Voor de rest theoretisch op breuk, omdat de zaak niet op doorbuiging wordt belast,
    maar als richt stuk voor de vleugel.

    Edoch licht mogelijk is dan beter. Kijk wat je nog kunt winnen.
    Gooi de zaak regelmatig op de weegschaal. En noteer de vorderingen.

    Netjes!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2022

Deel Deze Pagina