Zie ook de online calculator in deze: R/C Model Aircraft and Aerodynamics.
Eerder al gelinkt.
Een gouden tool.
Alle levensvatbare proporties van een regulier vliegend model worden er benoemd.
En ja, dat CG, gedurende de bouw moet je er naar toe werken.
Beste is om eerst vleugels en stabilo, kiel klaar te hebben liggen.
Nog iets over bouwen. Vaak gesteld. Bestudeer andere bouwplannen.
Van bewezen kisten. Alles is licht en sterk genoeg.
Niet om te kopen, maar om te kijken. Er zit geen enkele baksteen aan geplijsterd om te
kunnen vliegen. Een frame en bespannen met folie. Dat geeft reeds een enorme sterkte.
De kisten zijn STOL, vliegen in een handomdraai, landen een fluitje van een cent.
Jou kist leek op deze bouw geënt te zijn. Ieder geval de romp.
https://www.ebay.com/itm/322285827605
Nog iets over de struts. Je moet er geen boomstammen van maken.
Ze moeten licht zijn, en zo min mogelijk luchtweerstand.
Bij de beroemde Big Lift uit de '70ers is dat slechts 9 mm dunwandige buis.
Zou je daar 3 a 4 mm carbon rondstaf, met eindluggen verlijmd (UHU-Endfest) kunnen nemen. Zelfbouw.
Ik denk dat je er statisch wel 200 kg aan kunt hangen.
Zwakste schakel is het boorgat in de alu lug bijkans.
Dit zijn krachten die nimmer optreden bij een modelvlieger van 2 meter span.
Licht en oversterk.
Wat doet een wingstrut? Voornamelijk trekkrachten opvangen, de strut is geplaatst
in de buurt van de ligger, dicht bij of center op het CG. Daar waar de grootste krachten optreden.
Inverted... zullen het duwkrachten zijn. Een Cessna sportvliegtuigje zoals een 152, kan vanwege z'n carburatie bijkans niet ondersteboven vliegen. Zo een kist heeft z'n limieten.
Een looping bijkans nog wel, vanwege G-krachten, de vlotters werkend blijven?
Bij zo een 1:1 sportvliegtuig zit een do's and don't manual aan vast. En is het raadzaam die bij de letter te volgen.
Daarom is er op zo een kist een 'licentie' te halen.
Een andere kist moet je weer inleren met een instructeur er naast.
Een modelvlieger, zelfs als die Sig Senior kan nog inverted vliegen, zonder gemor.
Een modelvlieger is oneindig veel sterker dan een 1:1. Dat geldt ook voor de Senior.
Ook al oogt het filigraam en folie.
Het is alleen geen barkruk.
Maar stel, je wens is een klassiek ogende kist, dat is wat je thuis hebt liggen.
En je wilt iets moois bouwen, dat zich ook nog eens laat vervoeren en goed vliegen in alle relaxedheid.
Ook nog eens bouwplezier als kit oplevert?
Alleen zou ik het niet op 6S zetten
500W vliegt het al.
Zou je voor kunnen opteren?
Wel een goede vlakke bouwplank (dat kan een kale deur van de bouwmarkt al zijn)
Ik ben bang dat je met het oude model van valkuil naar valkuil hopt.
Uren vretend zonder voortgang.
Met alle geplak en getrek kun je het afschrijven. In de basis was dit het al.
Zoiets is om te ontdekken. Van de overgenomen aardig ogende wrakrestanten hier op zolder
is 80% beter geschikt om te breken op de knie en af te laten voeren per grofvuil.
https://shop.strato.de/epages/61316787.sf/de_AT/?ObjectPath=/Shops/61316787/Products/"Kadet Senior von SIG"