Omdat ik nieuw ben op het forum stel ik me kort even voor:
Al van kindsaf ben ik gefacineerd door het vliegen, vliegtuigen en helikopters. In mijn tienerjaren heb ik talloze schaalmodellen uit kunststof gebouwd alsook zelf skeletten van vliegtuigen in balsa "from scratch". Daarnaast uren en uren (zeg maar ondertussen weken en weken of zelfs maanden) flightsimulator (vooral die van Microsoft dan).
Ook balsa en "piepschuim" vliegtuigen (hand-launched). Met dan als "bekroning" rond mijn 18 jaar het echte zweefvliegen in Schaffen (DAC). Dat heb ik dik 2 jaar gedaan maar wegens studie en lief mee gestopt en toen is al het modelbouwwerk ook meteen mee gestopt.
Je kent dat dan, jong zijn en meer aandacht voor uw lief dan voor het vliegtuigjes bouwen. Vervolgens samen een huis gekocht en verbouwd en dan kindjes natuurlijk.
In tussentijd wel eens aan het spelen geweest met zo'n Silverlit vliegtuigje en heli (PicooZ). Uiteraard zijn beide speelgoed.
Nu ben ik net voorbij de 30 jaar en sinds een 2 tal weken aan het RC helikoptervliegen. Om te beginnen heb ik een 4-kanaals coaxiale heli gekocht (MJX F-39). Echter zonder enige info vooraf. Een leuk ding en gelukkig 4-kanaals zodat ik al met stick mode 2 kan vliegen en vertrouwd raken.
Er zijn wel wat nadelen aan dat toestel:
-Dit is een grote coaxiale heli en leuk voor buiten maar coaxial en wind... Geen goede vrienden. Dat heb ik al mogen merken en ondertussen ook op het www mogen lezen.
-Ook moet ik stukken bestellen via webshops. Gelukkig zijn er veel shops die de onderdelen aanbieden en zijn de onderdelen op zich niet duur, maar de verzendkosten telkens lopen snel op... Dus een volgende heli moet aangekocht worden bij een modelbouwwinkel uit de buurt. Dan kan ik makkelijk en snel onderdelen gaan halen.
-Het demonteren en monteren van onderdelen lukt goed maar heel wat schroefjes pakken in plastic. Dus na enkele keren demontage/montage begint alles wat minder stevig in elkaar te zitten.
Enfin, een hoop zaken die ik nu anders bekijk vooral omdat ik al héél wat gelezen heb op dit forum en het www.
Ik heb er ondertussen 31 batterijladigen ervaring mee en ik begin al tegen de beperkingen van het toestel op te lopen. Nu ga ik niet beweren dat ik die coaxiale heli al perfect kan vliegen maar het lukt me vrij goed te hooveren, landen waar ik wil, rondvluchten te maken, zelfs bij meer wind vliegen. Al is dat vliegen dan relatief want het is constant vechten tegen de wind maar da's ook een uitdaging.
Ik wil dus stilaan overstappen naar een meer performant toestel. En de bedoeling is om volgend voorjaar CP heli te vliegen. Al besef ik goed dat dit iets héél anders is dan een coaxiale. Vaak lees ik dat een FP een goede tussenstap is. Maar ik heb schrik dat dit weggesmeten geld is en zou direct naar een CP willen gaan.
Om buiten te vliegen heb ik een eigen weide ter beschikking. Ruwweg 45 op 100m dus wel een beetje plaats. Dat is ook één van de redenen waarom ik graag (CP) heli's wil vliegen. Ik hoef me niet te verplaatsen, kan zo gewoon vanuit mijn tuin vliegen.
Nu ben ik dit weekend eens langs een modelbouwshop uit de buurt gereden. Deze verdeelt toestellen van horizon.
Dus Blade heli's. Hij raadde aan een pakket met Spectrum Dx6i zender en Phoenix sim aan te schaffen ipv. een FP. Daarmee oefenen en dan pas een Blade 450 kopen.
Leek mij een goed voorstel (nog niets aangekocht of besteld). Simmen is goed om te leren en crashen kost niks.
Alleen kriebelt het dan om toch af en toe eens echt te vliegen. Daarom dacht ik er dadelijk een Blade mCPx bij te kopen. Dan kan ik 's winters ook in huis wat oefenen met een heli.
Ik had ook al ergens opgevangen dat je (sommige ?) CP toestellen als FP kan laten vliegen.
Lijkt me toch zéér interessant om de kosten wat onder controle te houden. Ipv. nu een toestel van €100 FP te kopen (BNF liefst aangezien ik toch die Dx6i wil aanschaffen met die simulator) en een half jaar of een jaar later nog eens €160-€180 (BNF) voor een CP kan ik toch beter die €100 uitsparen en direct de CP Blade mCPx of iets gelijkwaardig kopen, als FP instellen om te starten, €100 achter de hand houden om onderdelen te kopen en eens ik genoeg heb van de FP de zender anders programmeren en CP vliegen. Dit met een heli die ik dan ken (deels qua vliegeigenschappen maar vooral naar het sleutelen.
Kan je dat trouwens met (nagenoeg) alle CP toestellen, die als FP laten vliegen? En is dat helemaal vergelijkbaar met een FP of enkel het feit dat je met je trottle de power / het toerental regelt waarmee de heli gaat stijgen/dalen ipv. met de picht van de bladen?
Waarom denk ik aan die Blade mCPx?
- Uiteraard omdat het een CP is en als ik die dan nog als FP kan laten vliegen is het helemaal ideaal.
- Blade onderdelen (zeker voor de mCPx) kan ik makkelijk aan geraken (bv. RC Vulture maar ook in andere al dan niet webshops) en zijn goedkoop.
- Binnenkort is't winter en dan is't de bedoeling dat ik met de sim ga vliegen maar het gaat toch kriebelen om echt te vliegen en dan is zo'n micro model ideaal denk ik.
- Ik lees er overal goede oordelen over. Toch als je naar CP wil overschakelen.
Zeg het me gerust als jullie denken dat ik overmoedig ben en sowieso de stap van een echte FP met flybar moet volgen.
Ik weet dat ik soms al eens overmoedig ben, al sta ik snel weer met beide voeten op de grond na eens goed te verschieten (of te crashen....).
Of is die sim maar saai en weggesmeten geld en kan je beter gewoon met die Blade mCPx starten?
Iemand anders raadde me aan om de Spectrum DX6i te kopen en een Blade MSR om zo toch de tussenstap naar CP met een FP te doen, zonder sim. (en dan heb je ook nog de MSR x natuurlijk...)
Wat denken jullie?
Al van kindsaf ben ik gefacineerd door het vliegen, vliegtuigen en helikopters. In mijn tienerjaren heb ik talloze schaalmodellen uit kunststof gebouwd alsook zelf skeletten van vliegtuigen in balsa "from scratch". Daarnaast uren en uren (zeg maar ondertussen weken en weken of zelfs maanden) flightsimulator (vooral die van Microsoft dan).
Ook balsa en "piepschuim" vliegtuigen (hand-launched). Met dan als "bekroning" rond mijn 18 jaar het echte zweefvliegen in Schaffen (DAC). Dat heb ik dik 2 jaar gedaan maar wegens studie en lief mee gestopt en toen is al het modelbouwwerk ook meteen mee gestopt.
Je kent dat dan, jong zijn en meer aandacht voor uw lief dan voor het vliegtuigjes bouwen. Vervolgens samen een huis gekocht en verbouwd en dan kindjes natuurlijk.
In tussentijd wel eens aan het spelen geweest met zo'n Silverlit vliegtuigje en heli (PicooZ). Uiteraard zijn beide speelgoed.
Nu ben ik net voorbij de 30 jaar en sinds een 2 tal weken aan het RC helikoptervliegen. Om te beginnen heb ik een 4-kanaals coaxiale heli gekocht (MJX F-39). Echter zonder enige info vooraf. Een leuk ding en gelukkig 4-kanaals zodat ik al met stick mode 2 kan vliegen en vertrouwd raken.
Er zijn wel wat nadelen aan dat toestel:
-Dit is een grote coaxiale heli en leuk voor buiten maar coaxial en wind... Geen goede vrienden. Dat heb ik al mogen merken en ondertussen ook op het www mogen lezen.
-Ook moet ik stukken bestellen via webshops. Gelukkig zijn er veel shops die de onderdelen aanbieden en zijn de onderdelen op zich niet duur, maar de verzendkosten telkens lopen snel op... Dus een volgende heli moet aangekocht worden bij een modelbouwwinkel uit de buurt. Dan kan ik makkelijk en snel onderdelen gaan halen.
-Het demonteren en monteren van onderdelen lukt goed maar heel wat schroefjes pakken in plastic. Dus na enkele keren demontage/montage begint alles wat minder stevig in elkaar te zitten.
Enfin, een hoop zaken die ik nu anders bekijk vooral omdat ik al héél wat gelezen heb op dit forum en het www.
Ik heb er ondertussen 31 batterijladigen ervaring mee en ik begin al tegen de beperkingen van het toestel op te lopen. Nu ga ik niet beweren dat ik die coaxiale heli al perfect kan vliegen maar het lukt me vrij goed te hooveren, landen waar ik wil, rondvluchten te maken, zelfs bij meer wind vliegen. Al is dat vliegen dan relatief want het is constant vechten tegen de wind maar da's ook een uitdaging.
Ik wil dus stilaan overstappen naar een meer performant toestel. En de bedoeling is om volgend voorjaar CP heli te vliegen. Al besef ik goed dat dit iets héél anders is dan een coaxiale. Vaak lees ik dat een FP een goede tussenstap is. Maar ik heb schrik dat dit weggesmeten geld is en zou direct naar een CP willen gaan.
Om buiten te vliegen heb ik een eigen weide ter beschikking. Ruwweg 45 op 100m dus wel een beetje plaats. Dat is ook één van de redenen waarom ik graag (CP) heli's wil vliegen. Ik hoef me niet te verplaatsen, kan zo gewoon vanuit mijn tuin vliegen.
Nu ben ik dit weekend eens langs een modelbouwshop uit de buurt gereden. Deze verdeelt toestellen van horizon.
Dus Blade heli's. Hij raadde aan een pakket met Spectrum Dx6i zender en Phoenix sim aan te schaffen ipv. een FP. Daarmee oefenen en dan pas een Blade 450 kopen.
Leek mij een goed voorstel (nog niets aangekocht of besteld). Simmen is goed om te leren en crashen kost niks.
Alleen kriebelt het dan om toch af en toe eens echt te vliegen. Daarom dacht ik er dadelijk een Blade mCPx bij te kopen. Dan kan ik 's winters ook in huis wat oefenen met een heli.
Ik had ook al ergens opgevangen dat je (sommige ?) CP toestellen als FP kan laten vliegen.
Lijkt me toch zéér interessant om de kosten wat onder controle te houden. Ipv. nu een toestel van €100 FP te kopen (BNF liefst aangezien ik toch die Dx6i wil aanschaffen met die simulator) en een half jaar of een jaar later nog eens €160-€180 (BNF) voor een CP kan ik toch beter die €100 uitsparen en direct de CP Blade mCPx of iets gelijkwaardig kopen, als FP instellen om te starten, €100 achter de hand houden om onderdelen te kopen en eens ik genoeg heb van de FP de zender anders programmeren en CP vliegen. Dit met een heli die ik dan ken (deels qua vliegeigenschappen maar vooral naar het sleutelen.
Kan je dat trouwens met (nagenoeg) alle CP toestellen, die als FP laten vliegen? En is dat helemaal vergelijkbaar met een FP of enkel het feit dat je met je trottle de power / het toerental regelt waarmee de heli gaat stijgen/dalen ipv. met de picht van de bladen?
Waarom denk ik aan die Blade mCPx?
- Uiteraard omdat het een CP is en als ik die dan nog als FP kan laten vliegen is het helemaal ideaal.
- Blade onderdelen (zeker voor de mCPx) kan ik makkelijk aan geraken (bv. RC Vulture maar ook in andere al dan niet webshops) en zijn goedkoop.
- Binnenkort is't winter en dan is't de bedoeling dat ik met de sim ga vliegen maar het gaat toch kriebelen om echt te vliegen en dan is zo'n micro model ideaal denk ik.
- Ik lees er overal goede oordelen over. Toch als je naar CP wil overschakelen.
Zeg het me gerust als jullie denken dat ik overmoedig ben en sowieso de stap van een echte FP met flybar moet volgen.
Ik weet dat ik soms al eens overmoedig ben, al sta ik snel weer met beide voeten op de grond na eens goed te verschieten (of te crashen....).
Of is die sim maar saai en weggesmeten geld en kan je beter gewoon met die Blade mCPx starten?
Iemand anders raadde me aan om de Spectrum DX6i te kopen en een Blade MSR om zo toch de tussenstap naar CP met een FP te doen, zonder sim. (en dan heb je ook nog de MSR x natuurlijk...)
Wat denken jullie?
Laatst bewerkt: