Eerste CP kopen, eerst starten met sim?

Omdat ik nieuw ben op het forum stel ik me kort even voor:
Al van kindsaf ben ik gefacineerd door het vliegen, vliegtuigen en helikopters. In mijn tienerjaren heb ik talloze schaalmodellen uit kunststof gebouwd alsook zelf skeletten van vliegtuigen in balsa "from scratch". Daarnaast uren en uren (zeg maar ondertussen weken en weken of zelfs maanden) flightsimulator (vooral die van Microsoft dan).
Ook balsa en "piepschuim" vliegtuigen (hand-launched). Met dan als "bekroning" rond mijn 18 jaar het echte zweefvliegen in Schaffen (DAC). Dat heb ik dik 2 jaar gedaan maar wegens studie en lief mee gestopt en toen is al het modelbouwwerk ook meteen mee gestopt.
Je kent dat dan, jong zijn en meer aandacht voor uw lief dan voor het vliegtuigjes bouwen. Vervolgens samen een huis gekocht en verbouwd en dan kindjes natuurlijk.
In tussentijd wel eens aan het spelen geweest met zo'n Silverlit vliegtuigje en heli (PicooZ). Uiteraard zijn beide speelgoed.

Nu ben ik net voorbij de 30 jaar en sinds een 2 tal weken aan het RC helikoptervliegen. Om te beginnen heb ik een 4-kanaals coaxiale heli gekocht (MJX F-39). Echter zonder enige info vooraf. Een leuk ding en gelukkig 4-kanaals zodat ik al met stick mode 2 kan vliegen en vertrouwd raken.
Er zijn wel wat nadelen aan dat toestel:
-Dit is een grote coaxiale heli en leuk voor buiten maar coaxial en wind... Geen goede vrienden. Dat heb ik al mogen merken en ondertussen ook op het www mogen lezen.
-Ook moet ik stukken bestellen via webshops. Gelukkig zijn er veel shops die de onderdelen aanbieden en zijn de onderdelen op zich niet duur, maar de verzendkosten telkens lopen snel op... Dus een volgende heli moet aangekocht worden bij een modelbouwwinkel uit de buurt. Dan kan ik makkelijk en snel onderdelen gaan halen.
-Het demonteren en monteren van onderdelen lukt goed maar heel wat schroefjes pakken in plastic. Dus na enkele keren demontage/montage begint alles wat minder stevig in elkaar te zitten.
Enfin, een hoop zaken die ik nu anders bekijk vooral omdat ik al héél wat gelezen heb op dit forum en het www.

Ik heb er ondertussen 31 batterijladigen ervaring mee en ik begin al tegen de beperkingen van het toestel op te lopen. Nu ga ik niet beweren dat ik die coaxiale heli al perfect kan vliegen maar het lukt me vrij goed te hooveren, landen waar ik wil, rondvluchten te maken, zelfs bij meer wind vliegen. Al is dat vliegen dan relatief want het is constant vechten tegen de wind maar da's ook een uitdaging.

Ik wil dus stilaan overstappen naar een meer performant toestel. En de bedoeling is om volgend voorjaar CP heli te vliegen. Al besef ik goed dat dit iets héél anders is dan een coaxiale. Vaak lees ik dat een FP een goede tussenstap is. Maar ik heb schrik dat dit weggesmeten geld is en zou direct naar een CP willen gaan.

Om buiten te vliegen heb ik een eigen weide ter beschikking. Ruwweg 45 op 100m dus wel een beetje plaats. Dat is ook één van de redenen waarom ik graag (CP) heli's wil vliegen. Ik hoef me niet te verplaatsen, kan zo gewoon vanuit mijn tuin vliegen.

Nu ben ik dit weekend eens langs een modelbouwshop uit de buurt gereden. Deze verdeelt toestellen van horizon.
Dus Blade heli's. Hij raadde aan een pakket met Spectrum Dx6i zender en Phoenix sim aan te schaffen ipv. een FP. Daarmee oefenen en dan pas een Blade 450 kopen.
Leek mij een goed voorstel (nog niets aangekocht of besteld). Simmen is goed om te leren en crashen kost niks.
Alleen kriebelt het dan om toch af en toe eens echt te vliegen. Daarom dacht ik er dadelijk een Blade mCPx bij te kopen. Dan kan ik 's winters ook in huis wat oefenen met een heli.

Ik had ook al ergens opgevangen dat je (sommige ?) CP toestellen als FP kan laten vliegen.
Lijkt me toch zéér interessant om de kosten wat onder controle te houden. Ipv. nu een toestel van €100 FP te kopen (BNF liefst aangezien ik toch die Dx6i wil aanschaffen met die simulator) en een half jaar of een jaar later nog eens €160-€180 (BNF) voor een CP kan ik toch beter die €100 uitsparen en direct de CP Blade mCPx of iets gelijkwaardig kopen, als FP instellen om te starten, €100 achter de hand houden om onderdelen te kopen en eens ik genoeg heb van de FP de zender anders programmeren en CP vliegen. Dit met een heli die ik dan ken (deels qua vliegeigenschappen maar vooral naar het sleutelen.
Kan je dat trouwens met (nagenoeg) alle CP toestellen, die als FP laten vliegen? En is dat helemaal vergelijkbaar met een FP of enkel het feit dat je met je trottle de power / het toerental regelt waarmee de heli gaat stijgen/dalen ipv. met de picht van de bladen?

Waarom denk ik aan die Blade mCPx?
- Uiteraard omdat het een CP is en als ik die dan nog als FP kan laten vliegen is het helemaal ideaal.
- Blade onderdelen (zeker voor de mCPx) kan ik makkelijk aan geraken (bv. RC Vulture maar ook in andere al dan niet webshops) en zijn goedkoop.
- Binnenkort is't winter en dan is't de bedoeling dat ik met de sim ga vliegen maar het gaat toch kriebelen om echt te vliegen en dan is zo'n micro model ideaal denk ik.
- Ik lees er overal goede oordelen over. Toch als je naar CP wil overschakelen.

Zeg het me gerust als jullie denken dat ik overmoedig ben en sowieso de stap van een echte FP met flybar moet volgen.
Ik weet dat ik soms al eens overmoedig ben, al sta ik snel weer met beide voeten op de grond na eens goed te verschieten (of te crashen....).

Of is die sim maar saai en weggesmeten geld en kan je beter gewoon met die Blade mCPx starten?
Iemand anders raadde me aan om de Spectrum DX6i te kopen en een Blade MSR om zo toch de tussenstap naar CP met een FP te doen, zonder sim. (en dan heb je ook nog de MSR x natuurlijk...)

Wat denken jullie?

Laatst bewerkt:
Goed en duidelijk verhaal.
Zal jou mijn mening geven en van wat ik gezien heb de laatste jaren rondom mij heen:

Ga voor een Spektrum zender.
Een DX6i of een DX7 zullen al voldoende zijn.
Neem daarbij een Blade mcp-X
Mag zelfs de Brushed versie zijn.Dus niet perse de double Brushles.
Dan lekker genoeg Lipo packjes erbij en dan lekker veel vliegen.
Buiten, binnen wat jij wilt.
De Blade mcp-X vind ik een ideale beginners CP heli.
Crashbestendig als je boven gras vliegt, kan tegen een stootje wind dus buiten vliegen is heel goed mogelijk, helemaal instelbaar via de zender om dosiel mee te vliegen of later feller te zetten als je skills daartoe reiken en ..........betaalbaar in spare parts en Lipo packjes.
Kun je goed met een Blade mcp-X rondvliegen dan zal de overstap daarna met een grotere CP heli een makkie zijn.
Ik heb complete beginners(dus mensen zonder enige heli ervaring) zien aanvangen met een Blade mcp-X.
Daarna stapten zij over naar een Trex450 bijv of een groter formaat heli.
Ging helemaal super.
Jij kunt het vliegen een FP heli zo overslaan tenzij je perse een FP heli wilt.
De Blade mcp-X leert je datgene wat je nodig hebt om de overstap erna naar een groter formaat CP heli te maken.

Simmen erbij op de PC kan natuurlijk nooit geen kwaad en zal het leerproces alleen maar bespoedigen.
Kies dan wel voor een goede simulator.
Informatie erover kun je genoeg vinden.
Sukses met je keuzes want je hebt een geweldige hobby uitgekozen.
Vr Gr D

Bedankt voor de reactie en tips.
Het is helemaal niet makkelijk een keuze te maken omdat iedereen over die dingen een ander visie heeft blijkbaar... Zowel op allerlei fora als zelfs in modelbouwwinkels lees/hoor ik tegenstrijdige dingen.
Sommigen raden zelfs aan direct een 450 of 500 te kopen omdat die stabieler zijn. Lijkt mij niet verstandig. (kosten bij crash)

Als het nodig is om de stappen coaxiaal, FP, ev. FP FBL, CP te volgen dan ga ik dat zeker doen. Maar als de mogelijkheid bestaat om dadelijk van coaxiaal naar CP over te stappen dan lijkt mij dat beter op lange termijn.
Ik zit er niet mee in om terug vanaf nul te starten met de CP. Wel zou ik het spijtig vinden eerst nog FP te leren vliegen om dan naar CP over te stappen en te merken dat FP deels tijdverlies was.

Momenteel ben ik er over aan het denken toch maar de Blade mCPx aan te schaffen met die Spectrum DX6i en te zien wat het geeft.
Kan ik nog altijd een Blade MSR kopen als de stap toch te groot blijkt.
Maar als ik lees dat er al mensen zonder heli ervaring direct met de mCPx zijn gestart (en gelukt daarin) dan moet het mij ook lukken.

Zijn er grote voor- of nadelen aan de brushless versie van de mCPx? (heb al gehoord te veel power voor een beginner)
Naar prijs toe neig ik naar de brushed versie. Temeer omdat dit een lesheli is die ik later wil inruilen voor een 450 (of 500) size.
Anderzijds denk ik dat een brushless beter is wanneer je verschillende vluchten "direct" na elkaar wil uitvoeren (temperatuur/levensduur motor).

Laatst bewerkt:
Ik merk dat jij je in elk geval al wel goed hebt ingelezen.
Dat doen vele anderen vaak niet dus dat pluspunt heb jij al mee!!
Wat en hoe het beste aan te vangen met helivliegen zullen tot het eind der tijden altijd verschillende meningen over bestaan.
Zelfs ik geef toe dat het beter is om met bijv een Trex600 te beginnen en dan onder begeleiding of bij een vliegclub.
Want je zegt het zelf al: des te groter de heli des te stabieler en vaak makkelijker te vliegen.

Maar geloof me: als jij de keuze zou maken voor die Spektrum zender in combinatie met een Blade mcp-X dan hoor ik graag na een paar weken/maanden jouw verhaal ofdat het nou een goede keuze was of niet.
Ik durf te wedden dat het een goede keuze zou zijn voor jou.
Zelf heb ik paar jaar geleden ook een Blade mcp-X gehad.
Betrof de Brushed versie.(in jouw geval een goede keuze want de Double Brushless biedt niet echt de meerwaarde als beginners heli en de Brushed versie is ook nog eens goedkoper)
Die vloog eigenlijk best wel lekker en voordat je de versleten hoofd en staartmotor moet vervangen ben je echt wel de nodige vluchtjes verder hoor.
Ik heb toen een dikke 500 vluchtjes gemaakt met de Blade mcp-X en eigenlijk zonder noemenswaardige problemen die mogelijk zijn met een Micro heli.
Oke, je mag niet verwachten dat de staart zich rete strak houdt maar voor normaal rondvliegen is het helemaal okidoki.

Je kunt via HobbyCity van die goedkope Nano Lipo packjes halen en op die manier lekker veel/vaak doorvliegen met een Blade mcp-X
Veel vlieguren maken is het sleutelwoord.
Doe je dat in combinatie met simmen op de PC dan wordt je een geheid goede piloot die het truukje snel doorheeft.
Heb je het vertrouwen in de Blade mcp-X eenmaal gekregen en relaxed rondvliegen, strak hooveren en de heli van alle kanten kunnen laten zien in hoover dan is de overstap naar een groter formaat CP heli echt prettig.

Weet je, je kunt alle kanten op.
Ik had jou ook een Walkera Micro heli kunnen adviseren.
Die vliegen zelfs vaak beter dan de Blade Micro modellen vind ik zelf ( heb het hele riedeltje al geprobeerd).
Maar die Walkera modellen believen vaak een Walkera zender(Devo serie) en daar is niets mis mee, maar met een Spektrum zender kun ook nog eens vliegtuigen als Bind and Fly modellen kiezen.
De verhalen en geruchten over Spektrum zenders en hun nadelen zou ik als ik jou was maar even naast je neer leggen.
Als jij bijv een Spektrum DX6i aanschaft in combinatie met een Blade mcp-X dan leg je daarmee al een gedegen ondergrond voor je heli carriere.
Mocht de Spektrum alsnog tegenvallen dan kun je naderhand altijd overstappen naar een ander merk zender zoals Graupner of Futaba om dan daarmee je grotere formaat CP heli mee te vliegen.
Sukses.
Vr Gr D

PS: toch nog even dit;
Mocht je qua budget in de gelegenheid zijn om bijv een nieuwe Blade mcp-X aan te schaffen dan adviseer ik om dat te doen.
Er hoeft niets mis te zijn met een 2e handse heli maar je moet in die situatie wel even goed opletten of je geen kat in de zak koopt.
En geloof me: met heli's kan dat al snel het geval zijn.(ze prakken bij bosjes namelijk)
Als je een eerlijke verkoper hebt dan zal het geen probleem zijn, maar helaas is deze wereld niet zaligmakend en benne er genoeg lieden die alleen maar aan zichzelf denken en er totaal geen moeite mee hebben om iemand anders een oor aan te naaien.
Mocht je wel voor een 2e handse willen gaan laat het toestel dan altijd voorvliegen en zoek de verkoper thuis op.
Of nog beter: vlieg na gevraagt te hebben aan de verkoper het toestel zelf even om een nog betere indruk te krijgen.
Op die manier is de kans op nat gaan zeer gering.
Desalnietemin zou ik persoonlijk als beginnend piloot met nog weinig vlieg en sleutelervaring toch echt wat centen erbij leggen en dan kiezen voor een nieuwe heli.
En als laatste: koop in hemelsnaam geen combi pakket zoals een Spektrum DX4 met Blade mcp-X
Ik heb te vaak om me heen gezien dat die DX4 in combinatie met de Blade mcp-X vaak shit had met goed kunnen binden.
Niet dat een Spektrum DX6i of DX7 100% flawless daarin is, maar het gaat in elk geval een stuk beter.

Mijn advies: Begin met een FP of een mini CP (type Blade mCPX). Coax kan je overslaan (m'n zoontje van bijna 6 vliegt rond in de woonkamer met een Blade mCX coax) en wacht met een 450 CP tot je die eerste onder de knie hebt. Tuurlijk zal men je graag een 450 verkopen maar je moest ns weten hoeveel mensen er zijn die zich laten overtuigen om zo'n 450 aan te schaffen en die hem dezelfde dag nog in de prak vliegen.

Met een Spektrum DX6i zoals Dylan al zei zit je nog wel even goed. Die zender kan mee met een tweede en volgende modellen. Horizon hobby heeft met z'n Blade heli's een uitgebreid assortiment aan beginnersmodellen (van coax over CP tot en met 500 size CP) die prijs kwaliteit goed zitten. OK, het is geen Align, maar de prijs ligt ook wat lager.

Ik heb me al suf gelezen! :D
Maar zo ben ik al gans mijn leven. Autodidact. Als iets me niet interesseert dan zal ik er niks moeite voor doen. Maar wat mijn interesse heeft gewekt pluis ik uit tot op het bot. ;)

Een club heb ik overwogen. Toch om minstens enkele lessen te nemen en dan dadelijk met een 450 size te gaan vliegen. Alleen heb ik het probleem dat de meeste clubs (hier in België toch) niet zo houden van heli's. De clubs uit mijn buurt hebben zelfs geen heli vliegers.
Daarnaast is het voor mij vaak moeilijk me vrij te maken op de uren van de club.

Tweedehands durf ik niet aan met iets delicaat als een heli. Toch niet met mijn huidige kennis van de vliegeigenschappen en techniek van de heli. Als ik dan een toestel koop van iemand die met de hobby stopt omwille van de vele crashes, dan begin ik misschien al met een ontregeld toestel. Dat wil ik niet.
Budget is op zich geen probleem maar het is gek te veel geld aan iets uit te geven indien niet nodig. En ik heb ook nog altijd een vrouw die haar zegen moet geven over duurdere aankopen. ;) Wat logisch is.

Voor de zender ben ik er wel al uit dat het een Spectrum DX6i moet worden. En zeker geen DX4. Een DX7 lijkt me de eerste jaren niet nodig.

@HansL,
Een (grote) coax heb ik al. Ondertussen al 31 lipo-ladingen mee gevlogen. Maar ik loop tegen de beperkingen van het toestel aan. (lees: begint saai te worden)
Maar jij zou blijkbaar ook vanaf nul durven starten met de mCPx lees ik.

[edit]
Dit vond ik ook een interessante topic over beginnen met de Blade mcpx.

Laatst bewerkt:
Mijn advies: Begin met een FP of een mini CP (type Blade mCPX). Coax kan je overslaan (m'n zoontje van bijna 6 vliegt rond in de woonkamer met een Blade mCX coax) en wacht met een 450 CP tot je die eerste onder de knie hebt. [..]
Ik denk dat kinderen het erg snel onder de knie hebben als ze het leuk vinden. Hier een 8 jarige van team gaui op de helimasters:

Verder +1 voor micro-cp en simmen of les nemen zodat je de basis onder de knie krijgt en vervolgens met praktisch iedere rc-heli verder kan maar die mogelijkheid moet er maar net zijn.
Neem verder eens dingen door als:
RADD'S SCHOOL OF ROTARY FLIGHT
RC Helicopter Flight School - HeliFreak
en video's zoals:
Zo heb ik het mezelf ook geleerd. Ik ben wel begonnen met een FP honey bee v2 (wat te groot voor binnen en teveel wind buiten) en vervolgens een ~300 formaat CP honey bee king 3, 450 (eerst zo goedkoop mogelijk allemaal en door matige kwaliteit en niet zo bouw/afstel kunsten vlogen die achteraf vast onnodig moeilijk ;) ) Nu er micro-cp's zijn lijkt me dat een beter begin en later mogelijk nog steeds leuk als je wat gevorderde dingen wilt oefenen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben vorig jaar op net dezelfde manier begonnen als jij. Blade mcpx + Phoenix sim. Bij mij ging dit perfect

Als je wil spreken we eens af dan kan je de blade heli's in actie zijn + eens proberen op de sim als je wil.

Ik ben van Alken dus afstand lijkt me geen probleem.

Pb me maar bij interesse.

Grtz,
Kristof

Het lijkt me dat ik voor die Blade mcpx ga gaan. Blijkt die te moeilijk om mee te oefenen dan koop ik de MSR nog wel en mag de mcpx even in de kast. Maar ik denk niet dat dat het geval gaat zijn. Ben wel een doorzetter op dat vlak.

Spectrum DX6i ligt ook al vast.
Best wat bijkomende lipo's en een lader die meerdere lipo's tegelijk kan laden. Zijn er daar tips / aan te raden merken in?

Alleen vraag ik me nog af:
- brushed of brushless versie? Ook qua vliegeigenschappen.
- Phoenix sim of starten zonder sim? Heb al van een aantal mensen gehoord dat een sim saai is en nog niet te vergelijken met het echte werk.

Hallo simmen is zeker belangrijk , ik zou zelfs eerst een paar weken op de sim hoveren leren.
En dan pas met de mcpx aan de slag.
De mcpx kan tegen een stootje maar stuk kan die ook zeker weten.
Ik heb zelf ook cp geleerd met phoenix en mcpx .
De msrx zou ik vergeten ik heb hem maar ben er niet tevreden over.
En je leert je eigen ook verkeerde dingen aan.
De oude msr met flybar is leuk voor binnen.
Maar volgens mij wordt de heli niet meer gemaakt.
En voor de rest +1 wat de andere mensen zeggen.

4

@HansL,
Een (grote) coax heb ik al. Ondertussen al 31 lipo-ladingen mee gevlogen. Maar ik loop tegen de beperkingen van het toestel aan. (lees: begint saai te worden)
Maar jij zou blijkbaar ook vanaf nul durven starten met de mCPx lees ik.

Ik zou vanaf 0 durven starten met een CP heli op voorwaarde dat het een micro/mini CP heli is (type mCPX). Crash je zo'n ding (en dat doe je ooit wel ns...) dan is er normaal gezien weinig materiële schade (om over lichamelijke gevolgen nog maar te zwijgen). Tip: koop onmiddellijk wat reserveonderdelen bij.

Ik ben anderhalf jaar geleden zelf begonnen met een Blade 450 3D (ik vlieg al wel wat jaren fixed wing). Een tijdje geleden heb ik m'n eerste crash gehad. De krachten die zich ontwikkelen bij het crashen van zo'n 450 zijn niet te onderschatten!

Onmiddellijk met een 450 starten zonder enige ervaring of hulp is maar voor weinigen weggelegd en raad ik - op basis van mijn ervaringen tot nu toe - af.

Zie ook:
een-400-450-size-cp-heli-temmen-voor-een-beginner

Kleine anekdote: ik stond een paar weken geleden in de modelbouwshop en er kwam iemand binnen met een Blade 450 3D die een nogal zware crash had gehad. Bleek dat die persoon het toestel diezelfde dag 's morgens daar gekocht had.

FP is een mooie tussenstap, die volgens mij geen zonde van de tijd is (trouwens helivliegen moet je rustig aan opbouwen... te snel vooruit willen gaan wordt gegarandeerd afgestraft!), je leert echt helivliegen (een coax is eigenlijk geen 'echte' heli...) en FP toestellen reageren in de regel wat rustiger.

Als ik geen vliegervaring had gehad voor ik begon met helivliegen dat was ik gestart met een coax, daarna een FP om dan naar een CP over te stappen.

Uiteraard is dit mijn visie.

[..]
Alleen vraag ik me nog af:
- brushed of brushless versie? Ook qua vliegeigenschappen.
De brushless versie is iets groter en heeft een hoger toerental op de rotor. Dat is positief als je kan vliegen en dat meestal buiten vliegt of binnen meer dan gemiddeld de ruimte hebt.
Ik denk dat je beter af bent met de brushed versie en: wat turnigy (hobbyking) lipo's en om meerdere tegelijk te laden een parallel bordtje of kabel met een 50watt lader - lees je alvorens wel even in op het onderwerp, zie accu en laad onderdeel van het forum -. De bijgeleverde lader is overigens ook wel acceptabel om mee te beginnen maar het duurt allemaal wat langer, geeft nauwelijks informatie en je kan maar een lipo tegelijk laden dus dat duurt lang als je meerdere wilt laden.
lipo's: Turnigy nano-tech 300mah 1S 35c Lipo Pack (Suits FBL100 and Blade mCPx) (EU warehouse)
bv zo'n kabel:
2 Pin JST to 6 x E-Flight Ultra Micro plug Charging Harness (EU warehouse)
en een voorbeeld van een lader, hebben vaak wel een externe voeding nodig:
IMAX B6 Charger/Discharger 1-6 Cells (GENUINE) (EU warehouse)

Bijvoorbeeld rc-addict.nl verkoopt dat ook wel en is een Nederlandse winkel waar je evt langs kan gaan.
- Phoenix sim of starten zonder sim? Heb al van een aantal mensen gehoord dat een sim saai is en nog niet te vergelijken met het echte werk.
Ik vind het ook wat saai, echt vliegen is natuurlijk veel leuker maar crashen is in de sim gratis ;) Ga je er serieus mee oefenen dan kan het je zeker helpen.
Phoenix is goed, realfight schijnt met de laatste versie iets beter te zijn maar da's ook weer zo'n discussie :) verder heb je bv heli-x en de gratis helisimRC HeliSimRC die best oke kan zijn om te beginnen. Je hebt wel een usb-zender nodig of een kabeltje om je dx6i op usb aan te sluiten.

Ik denk dat simmen ook wel degelijk kan helpen. Ik ben ook nog maar beginnend vlieger, maar merk dat ik bepaalde dingen nog niet durf, puur vanwege t feit dat ik het nog niet gedaan heb en de gevolgen niet weet.

Dus op een sim zou je dan wel lekker kunnen oefenen.

Over simmen....

Ik heb de eerste weken toen ik m'n Blade gekocht heb (ergens begin van het jaar... midden in de winter dus, dus geen weer om te vliegen) heel frequent gehoverd (4 dagen per week een half uur of zoiets). Dat helpt zeker wat betreft de eerste stappen. Leer je vliegen door enkel op de sim te trainen: absoluut niet!

Het is een mooie aanvulling op het echte werk. Je kan je volgende stap er intensief mee oefenen zonder dat je brokken maakt. Ik zit momenteel in nose in hover faze (heli vliegen doe ik tussen het fixed wing vliegen door, er is dus geen haast bij...).

M'n eerste en enige crash die ik tot nu toe heb gehad was bij m'n eerste pogingen nose-in hoveren. Ik heb toen geleerd - met scha en schande - dat dat op dat moment een stapje te ver was. Momenteel ben ik weer intensief op nose-in hoveren aan het oefenen op de sim tot dat ik dat onder de knie heb. Pas dan ga ik weer nose-in hoveren met m'n Blade.

Het verraderlijke van een sim is dat je de indruk krijgt dat je veel beter kunt vliegen dan in de realiteit. Tijdens het simmen zijn inverted vliegen, rolls, flips en loopings kinderspel. Ik moet er niet aan denken dat ik dat met m'n echte Blade in het echt zou doen nu.

<edit> Ik gebruik de Clearview sim in combinatie met een Game Pilot USB zneder. Paar tientallen euro's voor levenslange updates. Zitten standaard en paar Blade (oa 450 3D, mCPX, SR (FP)) Align T-rex modellen (450, 500 en 700), een mini Titan, een Honey Bee Fp en King (CP) een paar Raptor (60 en 90) modellen. Zie http://rcflightsim.com/

Ik ben vandaag van 1 ding zeker: de volgende heli wordt een CP en géén FP.
Dus 't zal die mcpx worden, al ben ik er nog niet uit of ik de gewone of de brushless versie zal kiezen.

Waarom?
Heel envoudig. Heb vanavond een 45° flybar FP gevlogen. Nl. de MJX F-45.
3 vluchten en verscheidene hoover's gedaan en dit ging me erg goed.
Wel een héél verschil met mijn coaxiale MJX F-39. Die coax da's eigenlijk een vliegende pendel merk ik nu. Die "hangt" in de lucht. Erg stabiel, dat wel. Maar alles gaat met een zekere traagheid/vertraging vind ik. Zowel van richting veranderen in het horizontale vlak als stijgen/dalen. Je hebt geen absoluut onmiddelijke reactie van de heli bij input op de zender.
Da's iets anders met die FP. Die hangt niet, die "vliegt"!!! Zo veel leuker!
Reacties zijn wel direct en het toestel is onstabieler maar toch had ik er geen moeite mee die in een mooie hoover te krijgen of zachte landingen op exact gekozen plaatsen uit te voeren.

Maar de overstap was me eerlijk gezegd iets te makkelijk.
Daarom vrees ik dat een FP kopen op vrij korte tijd een zekere teleurstelling voor me zal zijn: "waarom heb ik niet aangedurfd een CP te kopen".

De blade mCPx spreekt me na vanavond NOG meer aan.
Al besef ik wel erg goed dat het verschil coax <> FP kleiner is dan FP <> CP. (en natuurlijk een héél verschil coax <> CP).
Het blijft een serieuze uitdagingen maar uitdagingen liggen me wel!

Nog eens allemaal bedankt voor de reacties en tips tot nu toe.

Zou zeker de brushless versie nemen. Nieuwer, meer power en geen slijtage zoals met borstel motoren. Ben zelf wel gewoon met een 450 begonnen, hangt een beetje van jezelf af denk ik. Niet iedereen wil zich er in verdiepen en denken zo weg te vliegen. Heb de mCPX BL erbij genomen om lekker zonder zenuwen te kunnen oefenen met manoeuvreren en te stunten.

Ik vind de sim juist een fantastisch middel om automatisme in je handelen te creëren. Het is geen exacte kopie van de werkelijkheid maar heeft mij tot nu toe enorm geholpen. Ik sim met Phoenix.

Verstuurd vanaf de maan

Zoveel adviezen... GA VOOR DE BRUSHED VERSIE. De brushless heeft echt teveel power en voor je t weet hangt het noord-europees najaar boven je huisweide en baal je ervan dat je niet binnen kan vliegen. Met de brushed versie kan dat makkelijk als je een beetje hebt geoefend, met de BL doe ik dat zelf niet eens en ik heb zo onderhand redelijk wat ervaring. Je krijgt geheid gesodemieter thius omdat alles kapot gaat. Ik heb ervaring met beiden (helaas is mijn BL een maandagmorgen model, deze ga ik dan ook ritueel begraven in mijn achtertuin, serieus!) maar een ding is zeker: mijn BRUSHED mcpx is oud, versleten en afgeragd en ik ga hem NOOIT verkopen. Hij ligt nu stof te happen in n IKEA doos maar zodra t buiten te nat wordt ga ik er vrolijk mee rondtuffen in elke kamer van mn huis.
Simmen is leuk om bepaalde technieken te oefenen maar in t echie is het veel leuker, al kun je niet keihard knallen binnenshuis. Dat is mijn mening. Tip: zet ffe je woonplaats in je profiel!

Teveel power? Nooit gedacht dat je daar teveel van kon hebben :D

Even serieus, je kunt hem prima temmen met je zender dus teveel power lijkt mij niet zo'n punt. Bovendien kun je dan later het vermogen langzaam opschroeven.

Ik geef altijd de voorkeur aan bortstelloze motoren vanwege het onderhoud. Ben zelf een beginnende vlieger en ik vlieg hier ook prima mee.

Verstuurd vanaf de maan

Dat te veel vermogen bij de BL kom ik regelmatig tegen.
Maar eerder kreeg ik al via een modelbouwshop de tip van de BL te kopen maar het vermogen dan ook op de zender terug te schroeven. En nu lees ik dit hier weer.

Lijkt me een goede optie, als het werkt.
BL is niet zo veel duurder als brushed en als de voordelen zijn:
- langere levensduur
- niet moeten laten afkoelen na 1 lippo lading, direct de volgende er in en verder vliegen
- meer power indien gewenst, maar mogelijkheid om te temperen

Dan moet ik niet twijfelen denk ik.
Ik moet er wel binnen mee kunnen vliegen, anders heeft het minder zin.

(zal mijn profiel dadelijk aanpassen)

Back