Eerste echte 4ch electro depron model

Bij snellere modellen of modellen met alleen elevons/tailerons is mode 2 ook handiger omdat je dan uitsluitend gas op de linker stick hebt. Het volledige sturen doe je dan met dezelfde stick. In principe heb je je richtingsroer niet echt nodig om leuk te kunnen vliegen. Richtingsroer doe je weinig mee (bij hogere snelheden merk je weinig meer van een richtingsroer, je zit even een "kwispel" en gaat vervolgens net zo hard bijna rechtdoor).
ABSOLUUT NIET WAAR!!!!! op hoge snelheden (waarom begin je daar over?) kan een rudder nogsteeds veel effect hebben, ligt aan het model. En als je een beetje leert sturen dan ben je altijd allebei de knuppels aan het bewegen alle kanten op (maar HEEL ERG weinig).

Ik vlieg mode 1 en ben daar ZEER blij mee voor vliegtuigen, voor de heli vind ik het een tikkie minder.
De basis van rollende figuren (vliegtuig) is makkelijker mode 1, maar zodra je die basis mode 1 of 2 doorhebt word het even makkelijk, bij heli is de basis van piro figuren makkelijker in mode 2, zodra je die basis doorhebt word het weer gelijk.

Maar dit is een soort heilige ruzie die altijd eindigt in een slotje, mijn advies is gewoon doe wat je zelf wilt (of wat jou club adviseert).

Om terug te komen op de zender, als ik geld uit zou geven voor 1 onderdeel is het wel de zender, die conrad zender die je linkte zou ik niet aanraden, en die hobbycity zender ook niet. Ik zou voor dat budget(van de conrad zender) deze kopen, DX5e 5Ch Full Range TX / RX only Mode 1 $99.95 en dan laten bestellen door iemand met een premium account op hobbycity, scheelt 26$.
Of als het budget het toelaat een Dx6i, dan kun je namelijk een paar jaar vooruit.

En de lader die je uitzocht, erg goede lader overigens, daar heb je een voeding voor nodig, moet je wel rekening mee houden met het budget (als je die nog niet hebt).
Turnigy balancer & Charger 2S-3S of
Turnigy 2S 3S Balance Charger. Direct 110/240v Input (geen voeding bij nodig)
Voldoet ook. Is niet de snelste, maar krijgt je accu's zonder problemen vol (een uur of 2 voor die 1500's gok ik)
Maar die $37 lader, kun je alles mee, en kan je even mee vooruit. De reden dat ik toch die goedkope dingetjes noem is dat je zoon computer lader altijd nog kan kopen, je hoeft de eene lader niet met de ander te vervangen, een zender wel. Ik heb 2 snelle goede hyperion laders, en 1 turnigy 2-3s ladertje, ik wil er graag nog een 2e turnigy lader bij. Gewoon om er 4 tegelijk te kunnen laden.

wow, sommige prijzen zijn flink gestegen bij UH de laatste tijd.. Twee maanden geleden kostten de HTX900's nog 3,25. Tsja, ook zij voelen de druk van de falende dollar..
:rolling: Hoe snel kun je verwent raken, $3,45 voor geweldige servo's, een flinke stijging van 3,25 noemen... :mrgreen:

ABSOLUUT NIET WAAR!!!!! op hoge snelheden (waarom begin je daar over?) kan een rudder nogsteeds veel effect hebben, ligt aan het model. En als je een beetje leert sturen dan ben je altijd allebei de knuppels aan het bewegen alle kanten op (maar HEEL ERG weinig).
Tsja, mijn Monsun BO209 en Easy Star deden verrekte weinig op hoge snelheid. Veel meer dan een duik van de staart naar links of rechts om vervolgens weer recht te trekken was er niet bij. Dit in tegenstelling tot de indoor vliegers waar je heeeeeel veel doet met het richtingsroer. Ik ben er ook heilig van overtuigd dat je door indoor vliegen veel beter leert sturen. Ik heb er veel van geleerd. :yes:

En de discussie over Mode 1 of 2 (of 3 of 4) zal altijd blijven. :mrgreen: Net als 35MHz of 2,4GHz, soort modulering, frame rates, regelaars, servo's ontvangeraccu's etc. :? :yes:

Dat heeft allemaal met het ontwerp van het model te maken, niet zozeer de snelheid. (hoewel een Monsun BO209 en Easy Star nooit snel kunnen gaan ;))

Nadat ik vanmiddag even beter keek naar de lader had ik ook al het idee dat er geen voeding bij zit/zat:(, ik heb er ook geen voeding voor (mn mieterse pc voeding lijkt me geen puik plan:rolleyes:).
Ik ben nu ook wel tevreden met de lader die ik gebruik voor m'n NiMhs, deze hoeft dan ook niet vervangen te worden.
Ik had die Turnigy 2S 3S Balance Charger. Direct 110/240v Input al gezien:), als nog bedankt voor de link. De reviews vond ik positief. Duurt wat langer om te laden, maar ach... scheelt wel een hoopje €'tjes.

Alleen hoop ik niet dat de (goedkope) lader als ontsteking zal dienen voor LiPo's:confused:... Ik heb me in ieder geval voor genomen om in de garage op een brandveilige plaats te laden.:cool:

Even over de zender, wat is er nou precies mis met die van hobby king?

Laatst bewerkt:
Dat heeft allemaal met het ontwerp van het model te maken, niet zozeer de snelheid. (hoewel een Monsun BO209 en Easy Star nooit snel kunnen gaan ;))
Een standaard Monsun niet zo maar daar doen we niet aan in ons clubje. Een beetje Easy Star heeft wat extra carbon, rolroeren, 4000+Kv brushless, 60A ESC, dikke 3S LiPo op een 6x4 prop is dus ver voorbij alle specificaties maar gaat zo lekker vlotjes. Afgelopen zomer bij diverse high-speed low passes met radar gun geklokt op 116 km/u gemiddeld. 8O (dit is nog rustig gevlogen)

Nadat ik vanmiddag even beter keek naar de lader had ik ook al het idee dat er geen voeding bij zit/zat:(, ik heb er ook geen voeding voor (mn mieterse pc voeding lijkt me geen puik plan:rolleyes:).
Ik ben nu ook wel tevreden met de lader die ik gebruik voor m'n NiMhs, deze hoeft dan ook niet vervangen te worden.
Ik had die Turnigy 2S 3S Balance Charger. Direct 110/240v Input al gezien:), als nog bedankt voor de link. De reviews vond ik positief. Duurt wat langer om te laden, maar ach... scheelt wel een hoopje €'tjes.

Alleen hoop ik niet dat (goedkope) lader als ontsteking zal dienen voor LiPo's:confused:... Ik heb me in ieder geval voor genomen om in de garage op een brandveilige plaats te laden.:cool:

Even over de zender, wat is er nou precies mis met die van hobby king?
Bezuinigen op de lader betekent een beperking in de ferquentie van vliegen. Wat je al aangeeft is dat het laden veel langer duurt. Dat betekent dat als je een beetje door wilt vliegen op een mooie zomermiddag, je ook extra accu's moet hebben en een week vantevoren moet beginnen met laden. Neem dat in overweging. Voor de Turnigy 6S lader zijn ook voor $10,00 12V/5A adapters te krijgen. Als je al een adapter hebt die tussen de 10,5 en 18V geeft, bijvoorbeeld van een notebook, dan ben je ook klaar (even controleren of de + aan de binnenkant zit).

Met de zender is denk ik niets mis. Recenties zijn positief maar ik ken niemand die er ervaring mee heeft. Wel aan zo'n zender zitten denken voor op vakantie. ;) Het gaat er alleen om welke stick-configuratie je kiest. Dat is een persoonlijk iets (of een kwestie van wennen :D).

Ik denk dat ik toch bij de lader van $12 blijf. Dan kan ik later nog een duurdere/betere kopen van bijvoorbeeld $60, dat is al 5x duurder dan zo'n goedkope lader ;-).

Met de zender is ook niks mis, hij doet precies wat er aangegeven is.
Op enig moment wil je een dingen kunnen die die zender niet kan, en dan kun je weer vanaf 0 beginnen met ontvangers.
2 zenders werkt echt niet imo.
Daarnaast heeft het spectrum zend systeem zich goed bewezen, tot grote 3m kisten, en is echt full range.

Maar de hobbycity zender zo ongelofelijk goedkoop, en de ontvangers ervoor ook, dat wanneer je een nieuwe zender zou willen je je niet druk hoeft te maken over het geld dat je hebt uitgegeven voor iets wat je dan niet meer zal gebruiken... het is wel echt belachelijk goedkoop...

Maar de hobbycity zender zo ongelofelijk goedkoop, en de ontvangers ervoor ook, dat wanneer je een nieuwe zender zou willen je je niet druk hoeft te maken over het geld dat je hebt uitgegeven voor iets wat je dan niet meer zal gebruiken... het is wel echt belachelijk goedkoop...

en ik vroeger denken dat conrad zo goedkoop was op modelbouw gebied :eek:...

en nu heb je zomaar voor het zelfde geld 2 2.4GHz zenders:mrgreen: bij hc...

Wat ik zelf heb geleerd van mijn "beginfase" is dat als er twee dingen zijn waar je het best zoveel als maar mogelijk voor kunt uitgeven het wel de lader en zender zijn.

Wat laden betreft kun je een dure lader kopen of nu een goedkope en regelmatig een goedkope erbij. Kun je ook sneller laden en kost nog steeds niet zoveel (én je kunt bijvoorbeeld NiMh en LiPo tegelijk laden op verschillende laders!)

Zender: ooit ben ik begonnen met een F-14 van Robbe. Prima zender, alleen kun je er, als je ook maar iets meer wil dan standaard vliegen, weinig mee. Dan heb je als snel een computerzender nodig. Kijk bijvoorbeeld eens naar een MX12, die heb je bij albatros (even mailen) al voor 85 euro. Daar kom je voorlopig een heel eind mee en heb je de beschikking over mixers, extra kanalen etc..

Geef mij maar veel liever een dx6 ipv zoon mx12.
35Mhz, prima als je het nog hebt, maar daar ga je toch geen geld meer aan uitgeven...

Yep, ik vlieg nu ook een jaar met volle tevredenheid met een Spektrum DX6i. Als lader het ik een Graupner Ultra Duo Plus 50 (daarvoor een Ultramat 14 met Balancer 5 Plus).

Posted via Mobile Device

Geen geld meer uitgeven aan 35MHz? Ik zou niet weten waarom niet. Het is een bewezen techniek, redelijk betaalbaar (in tegenstelling tot veel 2.4GHz apparatuur), heeft - bij de computerzenders - alle of vrijwel alle opties die bijvoorbeeld een Spektrum ook heeft..

Ga er nu maar rustig van uit dat (hoewel 2.4 best nog zal groeien naarmate het betaalbaarder wordt) 35MHz de aankomende 20 jaar echt nog niet van de modelbouwmarkt zal verdwijnen..

Ik snap persoonlijk niet zo goed waar die rare houding van sommige 2.4 vliegers vandaan komt; beetje neerkijken op "oude" systemen alsof daar ineens van alles aan mankeert. Alsof het ze een beetje te min is.

Zelf zit ik erover te denken om voor de vakantie zo'n goedkoop 2.4 setje erbij aan te schaffen, puur om (zoals de website ook zegt) "iets te hebben dat gewoon altijd in de auto ligt, dat altijd en overal gebruikt kan worden"..

Zolang een bepaalde zender, of een bepaalde frequentie, gewoon doet wat je ervan verlangt (en vaak nog een stuk meer ook!), waarom zou je dan iets anders nemen? Alleen maar omdat het nieuwer is?

Het is niet alleen nieuwer, het is op alle punten die je maar zou kunnen verbeteren verbeterd.

Vandaag de dag beginnen met 35Mhz is absurd in mijn ogen. het kleine verschil in prijs word zo vors in het niet geduwd door alle voordelen.
Het gaat niet om de functionalitijd van de zender, alle funties die een mx12 heeft zijn voldoende en +- gelijk aan een Dx6i.
Die mx 12 voor 85€ is dat inc zender accu en ontvanger?

35Mhz heeft gewoon een aantal gebreken, altijd al gehad. Ik vlieg electro, en heb tot 1,5Kw geen storing gehad, zolang ik er moeite voor deed, ik hoef al die moeite niet meer te doen, ik zou mijn ontvanger aan mijn 100A regelaar kunnen tapen (op 1 kist liggen ze 2cm van elkaar vandaan) dat zou ik met 35Mhz nooit kunnen.
Verder met goedkope ontvangers en kisten die me niet zoveel scheelde hier en daar een tikje wat ik niet erg vond, maar dat is nu gewoon 100% weg altijd 0,0 storing (niet dat het niet nogsteeds kan, ik heb het gewoon nog niet gezien).

Al is het puur om het onbetaalbaar heerlijke gevoel dat je de zender aan kan zetten zonder zorgen. Je wilt niet weten wat voorn heerlijk gevoel dat is tot je het elke keer kan doen. Het idee dat jij iemands z'n kist omlaag kan halen (of iemand jou kist) is weg.
Dit is het belangrijkste voordeel, als je wildvliegt, op meetings en wedstrijden(<-!) met tig man vliegt, of met een paar mensen van je club.

ik vlieg regelmatig met 20+ mensen die ik nouwelijks ken, zonder zeer strenge zender controle, 2,4 geeft mij rust en vertrouwen, niet dat ik niet vloog met 35, nu kan ik wel meer vliegen (kanaal nooit bezet).
Dat je niet overstapt kan ik begrijpen, dat je als beginner niet ermee begint (of het voor een beginner niet aanraad) niet.

Maar dit is weer net zoon heilige discussie aan het worden als de mode1-2 discussie.

Ik denk dat ik liever begin met 2.4 GHz niet omdat ik denk 35 MHz minder goed is... maar eigenlijk omdat 2.4GHz gewoon makkelijker is, geen kanalen bezet en soms minder storing dan andere systemen. Ook niet op een modelvliegclub of meetings. Ookal heb ik geen 2.4GHz voor m'n rc auto, moet ik er toch maar een keer mee beginnen.

Ik denk dat ik liever begin met 2.4 GHz niet omdat ik denk 35 MHz minder goed is... maar eigenlijk omdat 2.4GHz gewoon makkelijker is, geen kanalen bezet en soms minder storing dan andere systemen. Ook niet op een modelvliegclub of meetings. Ookal heb ik geen 2.4GHz voor m'n rc auto, moet ik er toch maar een keer mee beginnen.
Voor mij was het gedoe met die kristallen (of synthesizer en scan-ontvangers) de belangrijkste reden om voor het autorijden een 2,4GHz zender te nemen. Dat is ondertussen drie jaar geleden en met de Spektrum DX3 bleek dat een beproefde techniek. Vervolgens overgestapt op de DX3R vanwege wat instelmogelijkheden (en meer modelgeheugens 8O). Dat heeft mij doen besluiten om ook voor het vliegen direct een 2,4GHz systeem te nemen. Door de goede ervaringen met Spektrum is het dus dat merk geworden. Als ik Futaba of Graupner had gebruikt voor autorijden dan was ik dat ook waarschijnlijk gaan vliegen. ;)

Alle vooroordelen over 2,4GHz moeten nu zo ongeveer toch wel verdwenen zijn. Er zal altijd een bepaalde groep blijven die het niets vindt (of zoals de onderzeëer vaarders niet kunnen gebruiken :p). Maar dat heb je ook bij de keuze in het gebruik van brandstof of elektromotoren en bij elektro het gebruik van NiMH, LiPo of LiFePo. Alle systemen zijn goed, laat je persoonlijke voorkeur ook vooral meewegen. :yes: ;)

Let er bij die goedkope zender wel op dat er geen mix-functies op zitten. Dus voor Dual Ailerons (twee rolroerservo's), V-Tail of Elevons zul je aparte mixers moeten nemen of kiezen voor bijv. de Spektrum DX5e.

Ik zag op de volgende site een interessante bouwplan voor een extra 300s
RCPowers - Extra300 - FREE PDF plans for making your own kit!
ik twijfel wel er aan of het geschikt is voor mij. Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om de vleugel er boven op te bouwen met extra depron en koolstof in een lichte V vorm. Het voordeel is dat het een bewezen ontwerp is :-).

Ik ga nu misschien als nog voor mode 2, het bevalt me wel in de sim die ik sinds kort heb. Een 4 kanaals usb zender met FMS.

even een update:
HK-T4A-M2 - Hobby King 2.4Ghz 4Ch Tx & Rx (Mode 2) $29.99
TPC>5-2-9x6E - TowerPro BM2410-9T / 18A BEC/ 9x6E Prop Combo $15.95
2x TGY-3 - Turnigy 2S 3S Balance Charger. Direct 110/240v Input $23.90
4x ZIPPY15003S20C - ZIPPY 1500mAh 3S1P 20C $55.44
3x APC9x6-E - APC style propeller 9x6-E $3.00
10x CF1 - Carbon Fiber Tube (hollow) 3x2x750mm
$12.50
MR5 - 5 Minute Epoxy Glue $1.99
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4099
TR-V-tail - TURNIGY V-Tail Mixer. Ultra-small
$2.95