Eerste F3k vleugel, Tantalus 8c,

Hallo,
wellicht heb je interesse in een complete set gefreesde kernen voor een tantalus met eventueel een nieuwe romp. Stuur maar even een pb-tje als je meer wil weten.
Hoe dan ook succes met je dlg!
TANTALUS FOREVER!
Als ik dit allemaal lees gaat het bij mij heeeel erg kriebelen ook een DLG te bouwen. ben al begonnen met benodigde materialen en gereedchappen te verzamelen.

Ik was van plan een Supergee(2) te maken met een eigen ontwerp pod/boom, maar de tantalus vleugel ziet er best wel wat mooier uit. Welk vleugelprofiel gebruikt deze eigenlijk?

Is de Tantalus uberhouptl wel een goed idee voor een eerste poging bagged-wing maken of kan ik beter met de eenvoudiger Supergee beginnen? Wil eerts aleen glasvezel doen, daarna met disser.

Alle bouwmarkten in de regio al afgeweest naar shuimplaat... NIETS te vinden. Ik probeer binnenkort even in de Duitse zaken. Maar welk foam is het best? dacht zelf aan 33kg/m3 XPS (Styrodur / floormate / roofmate /jackodur)
Wat is de minimale dikte schuim die ik moet hebben voor hotwire+templates, waarbij ik de restanten gebuik om tijdens het baggen de boel in vorm te houden?

Die gefreesde kernen lijken mij heel fijn om mee te werken, maar dat reserveer ik nog even tot ik wat ervaring met de constructie technieken heb en de duurdere weefsels ga gebruiken. Ik wil zelf ook het schuimsnijden met draad onder de knie krijgen en eerst een paar kleine modellen proberen, kijken of mijn bouwijze goed genoeg is voor de grotere modellen.

Wel zou ik de hittedraad snijmal profielen bij een van jullie kant en klaar regelen. ik wil heel graag het gepruts om die uit te printen, te schalen, uit te zagen en schuren willen overslaan en dat een aantal keer herhalen als het net niet goed genoeg was.

De AG45 profielen leken mij eerst een goed idee, omdat die redelijk tolerant is voor de zelfbouwer, maar het is natuurlijk al een 14jaar oud profiel.

Die dat-file voor het HM51 profiel is ontwikkeld voor de Sirius met het doel zonder roer te kunnen vliegen als ik dat goed lees. Die iets dikkere vleugel is voor de zelfbouw natuurlijk niet slecht, maar hoe exact moet dit profiel gevolgd worden om het verwachte resultaat the halen?

Heb heel wat uurtjes gezocht naar welk shuim te gebruiken voor de kern, heb heb besloten voor het Jackodur merk te gaan, de 300kN/m2 is redelijk verkrijgbaar en kost €60 per grootverpakking inc verzending. Lijkt een lichtpaarse kleur te hebben, vind ik wel mooi. De palten zijn in 4cm dikte te krijgen, zal hopelijk genoeg zijn.
Dit XPS schuimplaat weegt 30kg/m3. Er is ook een variant met een sterkte van 500kN/m2 die niet heel veel meer weegt. (schatting 38kg/m3) Is een dichter schuim een voordeel voor ons voor een stijvere vleugel in combinatie met glasvezel huid en breukbestendigehijd bij de mindere landingen?

Hoe doen jullie hpl snijden? Gaat dat het beste met een stanley mes of doen jullie dat vragen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had vrij dik hpl, 6mm dus was eerst met decoupeerzaag, toen dremel, toen vijl, schuren en polijsten! Klere klus maar ik heb wel malletjes voor het leven ;-)

Wow, 6mm, dat is dan echt een klote klus geweest[emoji50] dat van mij is nog dunner als een mm en volgens mij ook stevig zat. Ik heb net wat geprobeerd en kan het zelfs knippen[emoji3]

Mannen,

Ik ben al een tijd op zoek naar een leuk zwevertje met goede prestaties en kwam daarbij bij het dlgen uit. Ook zou ik graag zelf deze DLG willen bouwen....
Ik heb al wat ervaring met vacuum baggen en zou erg graag een goed vliegende dlg bouwen.

Mijn oog is gevallen op de Tantalus 8c waarover op dit forum veel te vinden is.

Nu is mijn vraag: zwerven er ergens tekeningen rond van de vleugel en staart???? (ik kan ze niet vinden)

Heb mijn 1e DLG zwevertje af, losjes de Mimi bouwtekening gevolgd, staartdelen van de Supergee genomen maar iets kleiner en een eigen rompje. Alles met de vacuum machine en wat schuim.

Leuk spul dat bouwen! Tantalus gaat de volgede uitdaging worden als ik all info bij elkaar kan krijgen.

Loet, ndogmaals bedankt voor de bouwplannen/planform! Mooi vleugeltje hoor.
Ben nog niet zo bedreven in de ontwerpfase. De mimi was super duidelijk qua bouwplan, maar de Tantalus is nog een groot mysterie voor mij.

Ik moet even een CAD programma hebben om de maten van de planform en de schuimkernen te zien/uit te printen. Iemand suggesties? (niet te duur aub)

Tweede waar ik mee vast zit, zijn de profielen. Een A4tje met de profielen uitprinten past niet in mijn bouwplan. Ik wil ze graag in Profili importeren zodat die er een snijmal met basis van kan maken, en de washout ook in te stellen is. Die kan ik vervolgens exporteren naar een lasersnijder van het Saxion. Met de hand malletjes zagen is gewoon niet exact genoeg.

Welke set profielen moet ik importeren en hoeveel graden washout is er per mal nodig?

Groetjes, Rasmus

als je beschikking hebt tot een lasersnijder zal daar toch ook wel een cad programma op de computer staan???? dat lijkt mij in ieder geval wel logisch (niet dat ik ervaring heb met lasersnijden oid ;))

als je ze toch zelf wil maken heb ik pdf'jes met de mallen en vleugelpanelen erop, alleen moet ik eerst ff testen of die de goede schaal zijn.

Ik kan wat machinetijd op de lasersnijder kopen. hoe meer ik thuis voorbereid hoe korter ik daar bezig ben. Het ding heeft een bepaald formaat bestand nodig, de lijntjes een beplaalde dikte in de kleur rood aangegeven....etcetera. Dat is echt niet iets dat je daar ter plekke wilt doen terwijl er nog andere mensen achter je in de rij staan te popelen om gebruik te maken van de machine.

Mijn CAD ervaring is nogal beperkt tot Autocad uit het jaar 1900 ofzo. Moest toen op school allerlei coordinaten ingeven om lijntjes en andere vormen te kunnen tekenen. Dat was de versie van Autcad voordat een muis ondersteund werd. Vandaar mijn vraag wat een geschikt programma zou zijn (graag met muis ;))

Haha, ok, is wat lastig uit te leggen, maar het was goed bedoelt;)

Als je echt wat meer wil leren over dlg en wellicht de Tantalus, adviseer ik je om dit seizoen eens op een wedstrijd te komen kijken. Er wordt graag uitleg gegeven aan serieuze beginners, ook zal bepaalde waardevolle informatie, wat doorgaans vaak pas na vele jaren bouwen en vliegen vergaard wordt, wat makkelijker vrijgegeven worden aan je. De Tantalus-clan vliegt doorgaans in de regio arnhem/nijmegen, ook hier ben je van harte welkom om eens te kijken en vragen te stellen, laat maar weten via een pb-tje als je wil komen.

TANTALUS FOREVER!!
Je hebt een pb[emoji6]

Dank Frans! Heb mezelf wijs gemaakt met LibreCAD. gratis, maar wil nog wel eens halverwege vastlopen. Ik kan er na heel wat uurtjes wel aardig me overweg, dus de overstap zal wel meevallen.
Ik zal dus Draftsight eens proberen.

Back