Eerste F5B wedstrijd seizoen 2013: 20 April in Wijk en Aalburg

Gerben

Forum veteraan
Binnenkort gaat het F5B seizoen weer van start, we beginnen net als vorig jaar in Wijk en Aalburg. Altijd gezellig daar, met heerlijke sate'tjes etc :)
De route naar het veld vind je hier:
Routebeschrijving

Ik heb er wel weer zin in, zal leuk zijn om iedereen weer te zien na de lange winter...
Hebben jullie al wat kunnen vliegen of is het je nog te koud op het moment?

Het heet dan wel een wedstrijd, maar primair gaat het om een leuke dag voor iedereen. Dus als je wel eens wat hotliners wilt zien vliegen, kom dan vooral langs, er is genoeg te zien. Diverse modellen, en van beginner tot wat gevorderde piloot. Als je een rondje mee wilt vliegen kan dat ook natuurlijk, het is een verdomd leuk spelletje :)
Graag wel eerst even aanmelden via F5B.nl - Home . En als je wat hulp nodig hebt zijn er genoeg enthousiastelingen die je van alles kunnen vertellen en je kunnen helpen bij je eerste vluchten door de 'rakken' :):).

En na de wedstrijd natuurlijk de gebruikelijke afterparty ergens in een leuk restaurantje :)

Tot binnenkort,
Gerben

heb er zin in, de aandrijvingen verdienen nog wat aandacht (regelaar in rookpluim), gelukkig heb ik nog e.e.a. in reserve

Hoop dat de je alles weer op tijd weer in huis hebt, altijd handig om wat reserve in huis hebt :)

Gerben

chips, Ronald, Wanneer heb je dat gedaan?? Afgelopen maandag nog een heel goede speedvlucht gedaan, volgens de log en mijn telling goed voor een rakje of 38.....

Komend weekend kijken of ik er nog enkele vluchtjes uit kan halen.

Hoi Theo,

Als je in Wijk de 'limitergrens' van 33 rakken paseert vind ik dat wel een memorabel moment en een traktatie waard, krijg jij een satetje van me :)

Volgende traktatie is bij 40 rakken :)

Gerben

inderdaad Theo, >33 rakken is de target!

De rookpluim/verbrande regelaar is het gevolg van een plettenberg 220/42 P4 op 5S 3000 45C (stephan lipo) en een schulze 18.200 en sergei prop17.5*21.6 banana. In een eerdere poging met een zelfde maat prop maar dan de S-prop liep de piek stroom op tot 420 bij een ramp van 1s. Was de regelaar al even van de wap. De banana vond de regelaar dus echt helemaal niet goed. Gekke is dat een andere zelfde aandrijving op 370A uitkomt (5.8Kwatt). Gerben opperde dat een gedmagnetiseerde motor de oorzaak zou kunnen zijn. Zou goed kunnen. Kan de as met het handje draaien. Dat lukt me niet met de andere plettenberg.

Voorlopig gaat de aandrijving uit de surprise (hacker 6L +17*18 RFM) van Gert-Jan in de avionic. Moet ook heel hard lopen verwacht ik.

Morgen en zondagochtend kijken of ik nog enkele trainingsvluchtjes eruit kan persen. En niet de laptop vergeten mee te nemen om de logs uit te lezen.

In Engeland is de eerste wedsteid op de 14de April, dus net een kort weekje voor jullie. Ook hier is het nog ontzettend koud voor het jaar, hopen dat daar de komende 2 weken wat verandering in komt.

Heb gelukkig een tijdje terug een paar andere stuur knuppels besteld van Hobbyking, van die groote dingen zodat ik tenminste met mijn handschoenen aan nog een beetje grip heb op de sticks. Echt ideaal, had ik veel eerder moeten doen.

Dit seizoen begin ik tevens met de reserve budget aandrijving. Erg weinig vermogen voor mijn doen (4.5Kw max). Aan de andere kant vliegt het toch best snel voor het gevoel. De combinatie is een GM 18x23 V2, Neu 1511/1Y, budget 200A regelaar met nieuwe firmware en een Nanotech 65-130C 6S 2700mah pakketje. Zo ongeveer 32 seconde looptijd, er zit een ramp op de regelaar van 1 seconde.

Ben benieuwd hoeveel rakken ik daar uit kan halen. We gaan voor de 46.

:)

Bij plettenberg kan je een nieuwe rotor bestellen of de motor opsturen dan zijn meteen ook alle lagers nagekeken en eventueel vervangen. Eigenlijk heb je dan een vrijwel nieuwe motor.

Willy

hallo Willy,

bedankt voor de tip.
ik heb met de accuboormachine op de motoras en een multimeter geconstateerd dat de fasen nog precies gelijk zijn (idee van Gerben).

ik zal Plettenberg eens mailen of ze de 220/42 nog kunnen repareren.

Ronald

Gaat nog druk worden in Wijk en Aalburg. Nog even en we halen een deelnemersrecord. Heb er in ieder geval zin in, nu nog even proberen een trainingsvluchtje te maken voor de wedstrijd dit keer.

Als je de as met de hand rond kunt draaien das is ie zeker gedemagnetiseerd.
Met een hacker of kontronik gaat dat, met een Pletti hoort dat niet te kunnen.

Johan:
Uit betrouwbare bron heb ik me laten vertellen dat trainen overgewaardeerd wordt...

Gerben

Ach ja, vorig jaar ook maar 32 Avionik vluchten gemaakt en toen ging 't ook prima, op wat pech na.
Net nog wel een nieuwe 9s accu en ontvanger accu besteld. Word wellicht toch tijd om deze preventief eens te vervangen.

Ik heb contact gehad met MVC Aalburg.
De sateetjes en andere versnaperingen staan al op ons te wachten.
Ik hoop dat we weer wat nieuwe deelnemers hebben.
Emanuel met zijn HK Hawk?
Johan C. met zijn Surprise 16 (die ik nu bijna klaar heb).
Pieter Douma met zijn S16.
En iedereen die het een keer wil proberen, kom gewoon langs, alles wat als een hotliner vliegt is welkom.
Wat je aan rakken tekort komt kan je terugwinnen in de zweeftaak en doellanding!

Ik denk dat het etentje maar weer in Heusden gaat gebeuren.
Volgens mij hadden die ook een hondenmenu voor de F5B teckel.

Ik ga volgende week nog een vluchtje maken en inderdaad, trainen is niet goed voor je apparatuur, dan slijt het alleen maar.

Ik duik nu weer bed in, topsporters moeten veel slapen...

GJ

Heeft er iemand nog een unilog 1 als reserve liggen, de mijne verdenk ik van fouten. Er zit per vlucht verschil in sommige waardes die niet lijken te kloppen. Vooral de waardes die hij opgeeft wat betrefd de hoogte lijken niet te kloppen. Ook de motor temperatuur blijft erg laag met maar 38 graden.

Heeft er iemand nog een unilog 1 als reserve liggen, de mijne verdenk ik van fouten. Er zit per vlucht verschil in sommige waardes die niet lijken te kloppen. Vooral de waardes die hij opgeeft wat betrefd de hoogte lijken niet te kloppen. Ook de motor temperatuur blijft erg laag met maar 38 graden.

Ik kijk het morgen na en laat nog iets weten. Heb er nog wel enkelen waar je kan mee vergelijken.Zal ze eerst testen.

Willy

Theo, hardwarematig kan er weinig fout zitten in de Unilog.
Zet er eens opnieuw software op.
Ik heb de log gezien bij Gerben en volgens mij zitten daar geen rare dingen in.
De motor zal, met het vermogen wat ik in de log zie, ook niet zo warm worden.
Het was ook nog verrekte koud buiten he.

GJ

TC, toch geen wishfull thinking :) Ik kom de laatste tijd alleen om in Unilogs-2. Ik weet niet hoe dat komt.

Waar haalt de Unilog z'n hoogtemeting vandaan? GPS? (is een militaire US sateliet... dusssss?)

De hoogtemeting wordt gedaan door de luchtdruk te meten.
Met GPS gaat niet omdat de aarde niet echt rond is.
Als je de Unilog opstart dan calibeert ie zich en zegt dat dat 0 meter hoogte is.
Ook al zit je op 100 meter hoogte.
Vanaf dat punt gaat ie meten.
Je kan dus door onderdruk in de romp (als de motor aanstaat) een rare meting krijgen.
Maar als je dan de motor weer uitzet heb je weer de goede waarde.

GJ

Back