Eerste F5B wedstrijd seizoen 2013: 20 April in Wijk en Aalburg

Heren heren, kan dit weer even on-topic!!!!

Oh nee, dit is niet het duitse forum...

Ik hoop dat we op de Eurotour in Zeewolde toestemming krijgen om nacht te vliegen.
Lijkt me wel heel mooi, een vuurspuwend Team Germany...
Nog even wat herinneringen aan de V1 en V2 pulsjets ophalen...

GJ

Hmmm... ik werd net wakker... mijn sensoren registreerden hier activiteit... heb net ontdekt dat de Unilog-2 gewoon aan een Jeti Expander kan, terwijl daar ook andere sensoren in zitten... zoals een GPS! Pollens!
Je kan via de poorten door de Jeti of de Unlogdata heen en weer... beter dat niet te doen als je vliegt... maar het werkt!

Toch weer mooi hé :-)
Weer on t(r)opic...

Alleen willen de drivers in de PC hun best niet doen te koppelen aan de USB :-(
Win some, loose some...

Zeg heer Busking, we gaan toch niet vliegen met 'actieve' telemetrie toch?

PS vlieg je nog mee in Wijk? De F5B tekkel hoort wel aanwezig te zijn natuurlijk!

Voor de Unilog2 heb je geen USB kabel nodig, daar kun je niks mee. Programmeren/updaten en uitlezen gaat allemaal via de MicroSD kaart en de Unilog2 tool.

De unilog 1 telemetrie in combinatie met Multiplex heb ik al getest. Ik weet alleen nog niet of dit ook werkt als ik de telemetrie kabel aansluit op het gaskanaal in plaats van de speciale telemetrie ingang. Ook weet ik niet of de limiter dan nog wel werkt.

Maar dit doet niet ter zake, we mogen het gewoon weg niet gebruiken/aansluiten volgens het reglement......

Daarnaast heb ik tijdens het wedstrijdvliegen geen tijd om op dat display te kijken, dan ben ik het model kwijt, de souffleur van MPX zou misschien nog wel een optie zijn.......

Wel... meneer den Kampioen 2012... we gaan den Havik F5B v.3 testen met HET-RC torretje + Kontronik bak +15 x 13 smal. Heeft er nog iemand een setje breed? Heb slechts een 1,5 blads versie...
Anders moet ik nog even RFMmen met Oostenrijk.
Dan de Enigma uitlaten. Een event! Statistisch 1x per jaar...
En kom ik (+ de back-up) helpen op de rakken... was zo de planning :-)

Johan ik heb gister met de Unilog2 zowaar op de PC, USB contact gemaakt. Liet het zich via de datakabel in een mimic Uni-Display bewerken. De ander velden lukte niet.

Nadat ik met wat computer-rage/botte bijl de SM-drivers er in had geforceerd, is dat contact spontaan verdwenen.

Daarna heb ik de originele drivers weer terug gezet. Leek me beter.
Het kan zijn dat de drivers van de Robbe PowerPeak-Twin daarvoor gezorgd hebben. Ik ga het straks, tussen de bedrijven door, nog even testen. Of dat het gewoon toch zo hoort...

Dan heren... kwam ik in alle gaarheid er achter, dat je met het programma DataExplorer, dé Mac kopie van Log-View (voor PC), na een opvallend korte Google search... nu het zelfde kan op de Mac. Het SM spaarkaartje uitlezen en SM data aanpassen.

Dat is ook weer mooi te weten, daar er aardig wat mac gebruikers zijn... die geen PC hebben.

Hier trof ik de eerste verstandige informatie...
Logview on MAC? - HeliFreak

verder hier...
DataExplorer - Project - Free Software Foundation (FSF)

User guide
http://ftp.igh.cnrs.fr/pub/nongnu//dataexplorer/DataExplorer - Users Guide.pdf

Daar ben ik blij mee. Spread the words.

Gr Bas

Als je de as met de hand rond kunt draaien das is ie zeker gedemagnetiseerd.
Met een hacker of kontronik gaat dat, met een Pletti hoort dat niet te kunnen.

Johan:
Uit betrouwbare bron heb ik me laten vertellen dat trainen overgewaardeerd wordt...

Gerben

Andere plettenberg, zelfde motor,zelfde prop. wordt tussen de 60 en 70graden (3 vluchten). Na 13min. weer op 35-40 graden. Maar ook hier een set-back: tandwielen in de vertraging stuk bij de laatste vlucht (te voorbarige conclusie, zie boven). De pletti's zitten in de lappenmand. De oude kontronik F5B (fun-600) maar even van stal halen.

Laatst bewerkt:
as is met onder het tandwiel afgebroken, garantie?

Heb je het onderhoudsboekje goed bijgehouden?
Nooit te zwaar belast?
Altijd olie ververst?

Ik vermoed zomaar dat het geen garantie is.

Zeg bij het opsturen dat je F5B wedstrijden vliegt in NL, evt een linkje erbij van de uitslagen.
Je hebt kans dat het dan wat soepeler en sneller verloopt.
We (Gerben, Johan en ik) gaan naar de eurotour op 27-28 April in Gommersheim.
Als Ulf Herder (Plettenberg) daar naartoe komt dan kan ie de motoren aan ons mee terug geven, dat scheelt weer 20 euro verzendkosten.

GJ

as is met onder het tandwiel afgebroken, garantie?

Ik vermoed dat de tandwielkast niet is gesmeerd geweest. Ik heb wel al versleten tandwielen gehad en dan gaat dat alleen over het tandwiel op de hoofdas van de motor. Wat wel eens kan is dat de lagertjes versleten raken.
Als de motor erg warm wordt gaat het vet lopend worden en raakt makkelijker weg.
Ik denk dat ik nog een volledige vertraging heb die ik ooit verkeerd besteld heb indien het je intresseerd kijk ik na wat die kost.

Zo, net weer 9 x 3,82V binnen gekregen. Vanavond maar even aan elkaar zetten dan kan ik 3 x vliegen zonder laden :-)

Ik vermoed dat de tandwielkast niet is gesmeerd geweest. Ik heb wel al versleten tandwielen gehad en dan gaat dat alleen over het tandwiel op de hoofdas van de motor. Wat wel eens kan is dat de lagertjes versleten raken.
Als de motor erg warm wordt gaat het vet lopend worden en raakt makkelijker weg.
Ik denk dat ik nog een volledige vertraging heb die ik ooit verkeerd besteld heb indien het je intresseerd kijk ik na wat die kost.

ja, graag, ik heb interesse. Heb ik weer een motor bijna compleet.

Als de as gebroken is heb je ook een nieuwe rotor nodig.
Met een gearbox alleen ben je er dan niet.
En die moet ook nog goed magnetisch zijn anders fikt de regelaar weer af.

GJ

tandwielkast transportje?

Mocht Willy morgen komen F5D vliegen in Villers la Loup, dan zou ik de tandwielkast kunnen meenemen voor Sundaypilot.
We werken beide op het zelfde adres..

Tjarko

Mocht Willy morgen komen F5D vliegen in Villers la Loup, dan zou ik de tandwielkast kunnen meenemen voor Sundaypilot.
We werken beide op het zelfde adres..

Tjarko

Hallo, mag natuurlijk, maar is niet direct nodig want ik zie Willy aanstaande zaterdag bij F5B. En mijn huidige aandrijving werkt eigenlijk prima. Zit nu op 4.2Kw met 4Cellen en een plettenberg 220/37/A1 (max. motor temp 70 Graden, ja nu houd ik dat goed bij!)

MvG Ronald

1 vluchtje gemaakt vandaag. Net op een moment dat het best wel fris was. Ging best wel wat onwennig weer. 2e vlucht ging even mis, kreeg m'n accu er met geen mogelijkheid in. Thuis alles nagemeten en toch echt even groot. Zal dus wel weer handig bezig zijn geweest.
Vermogen viel me met de RFM 18x19B nogal tegen eigenlijk.

Hier 5 vluchtjes... liep niet echt lekker... was mooi vroeg op t veld, bij de tijd dat ik wegging ging de zon schijnen...zul je net zien natuurlijk..

Gerben

Back