Eerste foto's en ervaringen met de E-sky HB King II

Hallo,

Ik wil binnenkort ook een King 2 aanschaffen met wat upgrades. Direct de betere motor+ ECS, de 0704B gyro enz. Nou wil ik daarom de ARF versie kopen zodat ik niet betaal voor dingen als de standaard gyro en standaard motor die er dan dus direct af zouden gaan. De rest v.d. benodigheden koop ik er dan los bij. Maar nu vraag ik mij af of er bij de ARF kit alles zit om het spul te monteren. Ik denk dan aan schroefjes, vijsjes enz. Bijvoorbeeld om de servo's vast te zetten. Bij mijn andere hobby (modelauto's) is dit namelijk niet het geval. Er zijn hier vast wel mensen die ooit een ARF set hebben gekocht. Vast bedankt!

Ik heb zelf een Belt CP ARF gekocht, om dezelfde redenen die jij nu aangeeft. Ik heb hem gekocht met 4x 9g Towerpro servo's, hier zaten alle servo-armen en schroefjes bij. Je hebt dus niets aan extra schroefjes nodig, in principe zit alles erbij. 0704B gyro is ook een goede keus. Als zender kan ik je een DX6i aan raden.

Groet, Christian

Bedankt voor je antwoord. Ik heb goed rondgekeken bij verschillende shops en hier druk gelezen. Daarom wil ik ook gaan voor de Towerpro servo's. Heb hiervan een zwaardere versie op m'n modelauto en dat gaat prima. Geld voor direct een dure zender stel ik eerst nog even uit. In het begin zal de standaard zender wel voldoen, mocht het bevallen dan kan ik altijd nog een betere kopen met meerdere ontvangers zodat ik die ook bij de auto kan gebruiken. Ik zal het spul eerst maar eens gaan bestellen :D

Edit: Het is bestelt. Toch iets anders uitgepakt dan ik oorspronkelijk wilde maar het is niet anders. De extra kosten van het los bestellen van de nodige dingen als zender, ontvanger, Lipo's en lader woog niet op tegen het complete pakket. Daarom het volgende bestelt:

King 2 (wit) RTF
BL motor + ESC
Trainingskruis
Simulator
Extra Lipo
Extra setje bladen + feathering shaft

Mist enkel dus de betere gyro en servo's aan het rijtje maar het zij zo. Als het echt bevalt komt dat nog wel + wat Alu ed. als ik niet meer crash ;) Bestelt bij V-nix.nl vanwege lage prijzen i.v.m. nederlandse shops. Voor een eerste bestelling houd ik het even binnenlands. Ook kan ik het afhalen. Het was allemaal op voorraad dus hopelijk kan ik het morgen halen. Ben benieuwd!

Laatst bewerkt:
Ik moet erkennen dat een usb zender geen slechte investering is. Het belangrijkse is dat je een goede reflex gaat ontwikkelen en ik kan vertellen dat deze héél anders is dan bij auto's.

Als je beter leert vliegen / hoveren lijkt het mij zinvol om te investeren in grotere lipo's (2200VA) en een lader die sneller is en waa je ziet hoeveel er geladen is zoals byvoorbeeld de Mystery B6. De alu upgrades dacht ik ook te willen, maar na alle negatieve berichten heb ik hier toch maar van af gezien. De King vliegt immers uitstekend met de kunststof onderdelen.

Let er overigens op dat je niet te veel pitch instelt zodat de motor lekker op toeren is voordat de heli opstijgt. Hierdoor heb je automatisch een hoge staartrotor snelheid waardoor hij goed stuurt.

Als laatste kan ik aangeven dat als je er vertrouwen in hebt dat heli vliegen echt jouw 'ding' is, je beter snel een goede zender kunt kopen. Hier heb je veel profijt van want de standaard zender is zeker geen topper.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes en welkom bij de club!

@egbert...

Hee egbert. waar haal jij die 2200VA lipo's.. en hoeveel uur kun jij dan vliegen? en hoe is het COG?? en komt de heli nog wel omhoog met 2200VA?? Haha..
Ik denk dat je 2200mah bedoelt.. maar verder zijn je tips juist en geven ze het verloop prima weer.. Heb je al met je KDS gevlogen. Wil wel eens weten wat je van het verschil tussen de KDS en de King vindt..

Benno

Ik moet erkennen dat een usb zender geen slechte investering is. Het belangrijkste is dat je een goede reflex gaat ontwikkelen en ik kan vertellen dat deze héél anders is dan bij auto's.

Als je beter leert vliegen / hoveren lijkt het mij zinvol om te investeren in grotere lipo's (2200VA) en een lader die sneller is en waa je ziet hoeveel er geladen is zoals byvoorbeeld de Mystery B6. De alu upgrades dacht ik ook te willen, maar na alle negatieve berichten heb ik hier toch maar van af gezien. De King vliegt immers uitstekend met de kunststof onderdelen.

Let er overigens op dat je niet te veel pitch instelt zodat de motor lekker op toeren is voordat de heli opstijgt. Hierdoor heb je automatisch een hoge staartrotor snelheid waardoor hij goed stuurt.

Als laatste kan ik aangeven dat als je er vertrouwen in hebt dat heli vliegen echt jouw 'ding' is, je beter snel een goede zender kunt kopen. Hier heb je veel profijt van want de standaard zender is zeker geen topper.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Succes en welkom bij de club!

Het zal uiteraard een uitdaging gaan worden om het te leren. Een auto stelt niks voor i.v.m. dit spul. Het afstellen moet ik nog even goed over gaan lezen vrees ik ;) De berichten over het Alu had ik al gelezen maar bijvoorbeeld de swash in alu lijkt me al een stuk stabieler. In theorie tenminste ;)

Een goede zender is leuk maar duur. Een beetje zender kost direct net zoveel als de aanschaf van een ''complete'' hobby. Voor mij is dat nu nog ff teveel (moet het ook maar allemaal doen met een bijbaantje). Later komt dat er uiteraard als dat bevalt. Sowieso verkoop ik de auto dan ook zodat ik geld heb voor een betere zender én heli maar dat zal nog een lange tijd duren.

Wegens een iet wat zwakke communicatie met de winkel is het nog onduidelijk of hij toch per ongeluk is opgestuurd of dat ik hem kan ophalen dus ik moet helaas nog even wachten :(

Het zal uiteraard een uitdaging gaan worden om het te leren. Een auto stelt niks voor i.v.m. dit spul. Het afstellen moet ik nog even goed over gaan lezen vrees ik ;) De berichten over het Alu had ik al gelezen maar bijvoorbeeld de swash in alu lijkt me al een stuk stabieler. In theorie tenminste ;)

Een goede zender is leuk maar duur. Een beetje zender kost direct net zoveel als de aanschaf van een ''complete'' hobby. Voor mij is dat nu nog ff teveel (moet het ook maar allemaal doen met een bijbaantje). Later komt dat er uiteraard als dat bevalt. Sowieso verkoop ik de auto dan ook zodat ik geld heb voor een betere zender én heli maar dat zal nog een lange tijd duren.

Wegens een iet wat zwakke communicatie met de winkel is het nog onduidelijk of hij toch per ongeluk is opgestuurd of dat ik hem kan ophalen dus ik moet helaas nog even wachten :(

Gefeliciteerd met je aanschaf..
Even 2 meest belangrijkste tips voor dat je de accu aansluit.
1. eerst zender openschroeven en de draden van de 3D switch lostrekken en isoleren met plakband..
2. zwaar gewicht op de skid(landingsgestel) leggen (2Kilo) en dan voorzichtig opstarten.. Misschien met de YOUtube setup video's er bij..
Staat van begin tot het einde op youtube..

Wil je meer support dan ben je welkom om hem hier op te starten..
Steenwijk is niet echt bij je in de buurt maar een middagje hier zal je zeker weken vooruit helpen. althans die ervaring heb ik al met zeker 5 andere piloten...
Heb hier trouwens een hooverpaal waarop je veilig kunt testen en hooveren..

Benno

@egbert...

Hee egbert. waar haal jij die 2200VA lipo's.. en hoeveel uur kun jij dan vliegen? en hoe is het COG?? en komt de heli nog wel omhoog met 2200VA?? Haha..
Ik denk dat je 2200mah bedoelt.. maar verder zijn je tips juist en geven ze het verloop prima weer.. Heb je al met je KDS gevlogen. Wil wel eens weten wat je van het verschil tussen de KDS en de King vindt..

Benno

Nou Benno, wat ben je toch een fijne vent. Lekker hé? slakken met zout er op? ;-)

KDS heb ik nog niet gevlogen. Inmiddels ben ik keizer in het hoveren met de King. In het voorjaar ga ik starten met de KDS; eerst nog een Spektrum ontvanger scoren.

Hoe gaat het bij jou met de KDS?

Geintje, moet kunnen toch..

Mijn GL gaat prima..
Is al een paar keer spontaan uitelkaar gevlogen maar het vliegen er mee gaat geweldig..
Ik vlieg meestal eerst een paar accu's met de king wat lekker ruig gaat. Dan pak ik de Gl en vlieg daar 2 a 3 accu's mee wat heerlijk stabiel en rustig gaat.. Ik vind het nog steeds een spectakel als ik de GL wat sneller laat voorbij vliegen of een paar pirouettes laat maken.. Iets wat ik mij de king helemaal niet raar vind. Die paar honderd gram verschil maakt veel uit als je het voorbij ziet komen..
Als je zo lekker stabiel met de king gaat zou ik toch de KDS eens meenemen..

Benno

HPIM4099Custom.jpg

HPIM4106Custom.jpg

Daar is die dan :D Vandaag opgehaald. Even met de standaard motor op laten spinnen, erg gaaf! Veel mooier in het echt dan op de video's ed. Sowieso een hele gave machine, mooi stukje techniek. Direct even op de sim. geprobeerd maar dat valt nog niet mee. Heb er vooral last van dat ik het gas dicht druk, voornamelijk als reflex wat bij de auto wel kon. Dat gaat dus nog wennen worden: Bij de auto remmen, bij de heli iets anders.

Wel direct het 10t pignon gesloopt. Wilde de BL motor er even inzetten maar dat ging niet helemaal als gepland. Pignon ging er goed af maar het asje van de BL motor is net ff iets groter. Bij een poging hem erop te drukken heb ik een tandje opzij gedrukt waardoor hij niet meer bruikbaar is. Maakt niet uit, moet toch eerst simmen. Zeer blij met de aankoop iig.

Nog een tip voor de mensen in het noorden: Bestellen bij v-nix.nl is zeker een aanrader. Snel, goed en hebben verstand van zaken. ik heb hem opgehaald en de man wist precies te vertellen wat goede upgrades waren, hoe je de motor het beste kon laten inlopen en nodigde me nog eens uit om eens samen met hem ernaar te kijken. En dat ook nog met lage prijzen (voor nederland dan.).

Daar is die dan :D Vandaag opgehaald. Even met de standaard motor op laten spinnen, erg gaaf! Veel mooier in het echt dan op de video's ed. Sowieso een hele gave machine, mooi stukje techniek. Direct even op de sim. geprobeerd maar dat valt nog niet mee. Heb er vooral last van dat ik het gas dicht druk, voornamelijk als reflex wat bij de auto wel kon. Dat gaat dus nog wennen worden: Bij de auto remmen, bij de heli iets anders.

Wel direct het 10t pignon gesloopt. Wilde de BL motor er even inzetten maar dat ging niet helemaal als gepland. Pignon ging er goed af maar het asje van de BL motor is net ff iets groter. Bij een poging hem erop te drukken heb ik een tandje opzij gedrukt waardoor hij niet meer bruikbaar is. Maakt niet uit, moet toch eerst simmen. Zeer blij met de aankoop iig.

Nog een tip voor de mensen in het noorden: Bestellen bij v-nix.nl is zeker een aanrader. Snel, goed en hebben verstand van zaken. ik heb hem opgehaald en de man wist precies te vertellen wat goede upgrades waren, hoe je de motor het beste kon laten inlopen en nodigde me nog eens uit om eens samen met hem ernaar te kijken. En dat ook nog met lage prijzen (voor nederland dan.).

Ja remmen in de lucht werkt wel wat anders.. Je hebt dan ook die derde dimensie omhoog en naar beneden..
Ik kwam van het vliegen met vaste vleugel modellen maar ook ik moest wel wennen. Nu lukt het al redelijk als het bijna fout gaat om extra gas bij te geven..
Want er is altijd ruimte zat boven in de lucht en hoe meer power hoe meer kracht om de correctie door te voeren..

Ik weet niet wat voor een motor je hebt maar de tandwielen druk ik altijd er op zonder aanpassing. Ik gebruik een bankschroef en een m3 moertje (het asje moet er 1 a 2 mm uit steken..) Maar je kunt het pinion ook even voor verwarmen met een aansteker..

V-nix is aardig bezig maar er zijn er nog een aantal die sneller reageren..

Wat voor een sim gebruik je??
helisimrc is vrij nieuw, gratis en erg realisties..

Benno

Hoi Benno,

Sorry voor de late reactie, maar ben al ff niet meer online geweest.

Ik heb de kristallen gebruikt van zo'n piepschuim vliegboot-ding, die ligt toch in de poeier.. Dus dat kwam dan eigenlijk wel weer mooi uit! :D

Maar nu begint mijn king ook met deze kristallen weer zo maf te doen.
Ik denk dan ook dat het dus toch aan de zender ligt, want als ik het zendkristal in mijn futaba ff9 doe dan houden de servo's zich rustig.

Ik ga nu dus proberen om mijn futaba zo te programeren dat ik mijn king ermee kan besturen.
Misschien zijn er nog mensen op dit forum die daar ervaring mee hebben en mij iets meer kunnen vertellen, tips en trucs zeg maar? ;)
Alle info is erg welkom!!

Nou ik hoop dat ik je vraag cq opmerking zo een beetje beantwoord heb!

Vriendelijke groet Ricardo

Ik denk dan ook dat het dus toch aan de zender ligt, want als ik het zendkristal in mijn futaba ff9 doe dan houden de servo's zich rustig.

Vriendelijke groet Ricardo

Misschien een dome vraag maar als je een ff9 hebt waar om sta je dan in godens naam met die esky zender te prutsen.

gr Remco

Hoi Remco,

Nou ik heb nog niet zo veel ervaring met het programeren van de zender,
ik heb het al wel geprobeerd met het boekje erbij zeg maar..
Toen ik die zender kocht, samen met mijn ornith heli, heeft die man in de winkel alles ingesteld op een profiel. Profiel een paar keer gekopieerd.

Nu ben ik in een kopie van het profiel van die ornith aan het proberen om hem zo aan te passen, dat ik die king ermee kan besturen, maar het wil nog niet echt lukken.

Weet jij misschien bijvoorbeeld welke swash ik moet selecteren? Ik kan kiezen uit: type 1 welke het volgens mij sowieso niet is.. type 2 dat is hem volgens mij ook niet. type 4 (die is het volgens mij) en sr-3 en sn-3.

En hoe zit het eigenlijk met de throttle, want die ornith heeft een servo voor het gas, en van de king gaat het met regelaar. moet ik dan nog extra aanpassingen maken op kan 3?

Alvast vriendelijk bedankt voor de eventuele reacties,
Groetjes Ricardo

Ja remmen in de lucht werkt wel wat anders.. Je hebt dan ook die derde dimensie omhoog en naar beneden..
Ik kwam van het vliegen met vaste vleugel modellen maar ook ik moest wel wennen. Nu lukt het al redelijk als het bijna fout gaat om extra gas bij te geven..
Want er is altijd ruimte zat boven in de lucht en hoe meer power hoe meer kracht om de correctie door te voeren..

Ik weet niet wat voor een motor je hebt maar de tandwielen druk ik altijd er op zonder aanpassing. Ik gebruik een bankschroef en een m3 moertje (het asje moet er 1 a 2 mm uit steken..) Maar je kunt het pinion ook even voor verwarmen met een aansteker..

V-nix is aardig bezig maar er zijn er nog een aantal die sneller reageren..

Wat voor een sim gebruik je??
helisimrc is vrij nieuw, gratis en erg realisties..

Benno

Ik heb nu de brushless motor van Esky. klik Kan ook zijn dat ik per ongeluk het gat van het tandwiel wat heb samen gedrukt waardoor het niet meer past. Ik moet iig sowieso een nieuwe hebben. Dan kan ik toch gewoon deze kopen? Is dezelfde als die op het standaard motortje volgens mij.

Helisimrc heb ik even geprobeerd. Werkt opzich goed maar ik dacht altijd dat als je bijvoorbeeld de rechterstick weer in center zet dat de helikopter ook weer uit de ''roll'' komt. Bij FMS en dit programma moet je tegensturen. Ligt dat aan mij , foute gedachte, of moet ik dat instellen in het programma? Kan dat niet vinden. Verder nog steeds erg enthousiast :cool: Kan niet wachten tot ik hem weer kan laten opspinnen.

Ik heb nu de brushless motor van Esky. klik Kan ook zijn dat ik per ongeluk het gat van het tandwiel wat heb samen gedrukt waardoor het niet meer past. Ik moet iig sowieso een nieuwe hebben. Dan kan ik toch gewoon deze kopen? Is dezelfde als die op het standaard motortje volgens mij.

Helisimrc heb ik even geprobeerd. Werkt opzich goed maar ik dacht altijd dat als je bijvoorbeeld de rechterstick weer in center zet dat de helikopter ook weer uit de ''roll'' komt. Bij FMS en dit programma moet je tegensturen. Ligt dat aan mij , foute gedachte, of moet ik dat instellen in het programma? Kan dat niet vinden. Verder nog steeds erg enthousiast :cool: Kan niet wachten tot ik hem weer kan laten opspinnen.

Die motor moet best wel werken.. (had zelf de 3900 KV liever gezien maar das persoonlijk..) de tandwiel echter is niets..
9 tanden is orgineel maar snijd de kunstof gear kapot.. 10 of nog beter 11 tanden is dan veel beter. dus b.v. RCVliegshop.nl - Dé Goedkoopste RC Helicopter En RC Hydrofoam Webshop in NL! die wel op voorraad is.
3100KV kan prima incombinatie met de 11 tanden.. maar er zijn er dus legio die 10 tanden gebruiken..

Dat terug corrigeren vanuit de roll is een normale zaak..
Er is nl niet veel wat de beweging tegen houd. en dus alle stuurbewegingen moeten normaal tegen gestuurd worden...
Ik vlieg nu 8 maanden met de king en 5 maanden met een 450size heli en kan nu rustig stellen dat de heli keuze in helisimrc het meest bij de 450Klasse komt waarbij je zult merken dat de king veel bewegelijker is dus nog minder gestuurd moet worden. Overigens een 3100KV motor met 10 tanden vliegt rustiger dan 11 tanden..

Benno

Bedankt voor het antwoord! Ik had altijd het idee dat de heli zihzelf weer corrigeerde maar dat is dus fout. Weer wat geleerd ;)

Ik ga denk ik maar een 10T tandwiel bestellen. Stuk goedkoper dan die andere shop overigens! Heb liever in het begin nog wat meer stabiliteit. Later komt er nog wel een keer iets anders. Enorm bedankt voor de info!

Edit: Gewoon allebei bestelt: 10T en 11T. En dat voor 3.95 incl. verzenden :)

Nog een vraagje: Waar kun je het beste de antenne monteren? Ik heb gelezen dat omwikkelen geen goed idee is vanwege de storing maar hoe kun je hem dan normaal kwijt?

Laatst bewerkt:
hoi ricardo je moet sr3 hebben voor de king
de trottle curve moet je op 0-25-75-75-75 zetten en met de instelling 75 moet je maar testen
hoe hoog je die wil hebben hoe groter hoe hoger je headspeed maar ga niet te hoog
hoe hoger hoe agresiever de heli word dus begin maar met 75%
pitch op 0-25-50-75-100
Gr .eddie

Laatst bewerkt:
Hoi Eddie,

Bedankt, ik ben alweer wat wijzer!

Maar wat ik niet begrijp is dat het motortje niet start. De bladen gaan wel netjes oppitchen, maar het motortje staat stil.
Hij maakt wel geluid (init piepjes) en draait een klein stukje als ik de accu aansluit, maar das dan ook alles.. :(
Hij zit via de esc op kan 3. Is er soms nog iets anders dat ik eerst moet veranderen ofzo?

Chang ik heb mijn antenne met een stukje buis (tegen het beschadigen van de draad) door de onderste 'oog' van de vertical tailfin gedaan. terug naar voren via de andere kant en met een elastiekje aan de skid rechtsvoor gemaakt. Zo staat ie mooi strak (niet te strak) en kan ie ook niet in draaiende onderdelen komen.

Alvast bedankt voor reacties,

Groetjes Ricardo

Laatst bewerkt door een moderator:
weet je zeker dat het de init piepjes zijn en niet de errorpiepjes (hij moet 2x2 piepjes geven)
als je het trottle kanaal verkeerd om hebt staan en hij staat volgas dan piept de esc via de motor ook of heb je trottle hold aanstaan (als die geprogrameerd is)

Back