Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja waarom is 2.4 nu hot? Is 35mhz niet goed meer? En heb je met een jet zoveel meer trilling etc dat je PPM ontvanger het begeeft?
ze gaan nog een stap verderRisco dat dr weer een enorme discussie losbarst, maar:
voordeel 2.4: - niet meer nadenken over knijpers, frequenties, etc etc.
nadeel: hogere frequentie, kleinere (kortere) golfjes, buigen minder gemakkelijk om grote (metalen) objecten heen (turbines?), dus grotere kans op 'geen bereik' - vandaar de satteliet-ontvangers op verschillende plekken in je model.
Vergelijk 't met de golflengte van licht(2.4) en geluid(35). Overdreven, maar je krijgt 't idee.
Als je 't verstandig inbouwt is 2.4 handiger ivm fool-proof (mahw je bent niet afhankelijk van de intelligentie of gebrek aan bij je mede-piloten), maar ik blijf voorlopig nog op 35MHz. (ook omdat de betaalbare 2.4 systemen nog geen 10 kanalen kunnen uitsturen)
Prijstechnisch zal 2.4 goedkoper zijn/worden, omdat dat massa-productie is (Industriele modules, WLan etc.)
Vosje, heb jij 2.4 GHz of 35 MHz? En zit bij jou de antenne in de romp, of heb jij hier nog een idee over?
~Jolmer
je moet niet denken aan je eigen maar aan anderenKoenieboy en Berto, bedankt; daar kan ik wat mee!
Het is niet dat iemand mij gedwongen heeft om over te stappen, maar ik wil koste wat het kost voorkomen door dat soort problemen mijn mooie turbine te crashen (de kist eromheen is natuurlijk ook pijnlijk, maar de turbine gaat bij mij voor).
Kan ik de antennedraad van de ontvanger wel in de romp (composite / GFK?) van een Velox XL wegwerken? Geeft dat geen problemen?
~Jolmer
Verplicht ivm veiligheid? Dat is een vreemde (alhoewel vaker dergelijke regels gemaakt worden door mensen zonder echt kennis van zaken)
Dan zou er in de regels ook iets vermeld moeten staan over satelliet-ontvangers etc. Want met maar 1 ontvangertje is 't qua ontvangst echt niet veiliger dan een 35MHz installatie.. Belgie he(sorry koen...
)
Als dr nou eens iemand zo briljant zou zijn om spread-spectrum op de 35MHz band te maken, zou dat helemaal geweldig zijn...
Mag je in Belgie zonder speciale ontheffingen trouwens gewoon 25kg+ vliegen?![]()
lees mijn laatste bericht , het gaat erom dat tegenwoordig veel wildvliegers en import setjes.
iemand uit de lucht schieten bedoeld of onbedoelt..
Veiligheid sowieso voor alles. Toestellen zijn wel duur, maar als je iemand raakt is dat veel erger.. (geldt niet alleen voor Jets, maar voor alle modellen eigenlijk. Ook een hoogdekker van 20kg komt hard aan...)
Als er tijdens de vlucht iets fout gaat, zul je mij ook nooit met alle macht het veld zien proberen te halen. Eerst kijken wat er fout ging, of alles nog reageert en veilig vliegbaar voelt, zo niet, dan maar ergens op afstand in- of op de grond. (en de motor uit voor ik de grond raak)
@sandor: 0 crashes?? Wow, komt dat door je spektrum, of je vliegkunstenIk denk dat ik met spectrum ook wel schade vlieg hoor
![]()
![]()
zal ik je een ding vertellen
op jetpower is maar een regel , bij een storing of dik probleem zijn we verplicht om buiten het veld te crashen.
ieder geval is de regel zo dat als het moeilijk gaat of belangrijke storingen zijn moeten we de jet met de neus de grond indrukken..
hier word in duitsland niet mee gefakkelt..
Ik denk dat ik toch eerst maar probeer om 35 MHz te vliegen met een PCM-ontvanger. Ik zag dat de Velox standaard ook een sprietje heeft, die je achter de canopy in de romp kunt schroeven. Daarmee komt de antenne (voor een groot gedeelte) haaks op alle andere geleiders te staan, dus mag daar niet veel overspraak in verschijnen.Antenne gewoon zover mogelijk weg van kabels en pompen en niet parrallel langs de kabels / stangen is top. Voorop de neus met een spriet direct omhoog is veel gebruikt en werkt goed. 2.4g is helemaal niet nodig maar wel handig ivm kleine inbouw. Ook geen last van iemand anders die perongeluk zijn zender aanzet. Maar een PCM ontvanger moet het net zo goed doen indien netjes ingebouwd![]()
Ik zit nog steeds sterk te denken aan de Velox XL en zit me ook af te vragen waarom dit niet mijn "beginnerskist" zou kunnen zijn? Ik heb dan nooit met turbine gevlogen, maar wél 2 jaar met E.D.F.-Jets...Maarrrrr.. back on topic: Welke jet gaat 't worden?![]()
idd België eh, daarmee dat ik zoveel bij nederlanders zitDan zou er in de regels ook iets vermeld moeten staan over satelliet-ontvangers etc. Want met maar 1 ontvangertje is 't qua ontvangst echt niet veiliger dan een 35MHz installatie.. Belgie he(sorry koen...
)
Moet ik nog rekening houden met de ECU (of andere electronica, waar ik tot dusver nog niet mee gewerkt heb), braakt die er nog de nodige EM-storing uit of is dat te verwaarlozen?
Vosje, heb jij 2.4 GHz of 35 MHz? En zit bij jou de antenne in de romp, of heb jij hier nog een idee over?
~Jolmer
Ik zit nog steeds sterk te denken aan de Velox XL en zit me ook af te vragen waarom dit niet mijn "beginnerskist" zou kunnen zijn? Ik heb dan nooit met turbine gevlogen, maar wél 2 jaar met E.D.F.-Jets...
Ik zoek een kist die óók langzaam kán vliegen, snelheid komt later wel eens (wil uiteindelijk tóch een Avonds F-16 vliegen). Kunnen jullie mij vertellen waarom ik niet met de Velox XL zou kunnen vliegen? Is dat zo verschrikkelijk anders dan een dikke E.D.F.-Jet, die met gemak ook 245 km/h kan vliegen?
~Jolmer
ik persoonlijk zou ik overgaan op 2.4 om s'avonds op shows of op vreemde velden met een gerust hart te kunnen vliegen en niet owv storingen35 mHz is totaal geen probleem.
iedereen lacht mij uit dat ik met de meest dure jets 35 mHz vlieg
nog nooit storing gehad.
en het voordeel nu is dat iedreen zijn ontvangers voor weinig wegdoet
Kan ik toch nog ergens op besparen
alleen doe gewoon je antenne naar buiten met een spriet.
in de kist zitten toch een aantal storings factoren vind ik (ecu , pomp)
al mijn jets hebben de antenne naar buiten en met grote snelheden en afstanden nog nooit problemen gehad
p.s. ik zal heus wel een keer overgaan op 2.4
gr maikel