Eerste Jet

Ja waarom is 2.4 nu hot? Is 35mhz niet goed meer? En heb je met een jet zoveel meer trilling etc dat je PPM ontvanger het begeeft?

Ja waarom is 2.4 nu hot? Is 35mhz niet goed meer? En heb je met een jet zoveel meer trilling etc dat je PPM ontvanger het begeeft?

Risco dat dr weer een enorme discussie losbarst, maar:

voordeel 2.4: - niet meer nadenken over knijpers, frequenties, etc etc.

nadeel: hogere frequentie, kleinere (kortere) golfjes, buigen minder gemakkelijk om grote (metalen) objecten heen (turbines?), dus grotere kans op 'geen bereik' - vandaar de satteliet-ontvangers op verschillende plekken in je model.
Vergelijk 't met de golflengte van licht(2.4) en geluid(35). Overdreven, maar je krijgt 't idee.

Als je 't verstandig inbouwt is 2.4 handiger ivm fool-proof (mahw je bent niet afhankelijk van de intelligentie of gebrek aan bij je mede-piloten), maar ik blijf voorlopig nog op 35MHz. (ook omdat de betaalbare 2.4 systemen nog geen 10 kanalen kunnen uitsturen)

Prijstechnisch zal 2.4 goedkoper zijn/worden, omdat dat massa-productie is (Industriele modules, WLan etc.)

Risco dat dr weer een enorme discussie losbarst, maar:

voordeel 2.4: - niet meer nadenken over knijpers, frequenties, etc etc.

nadeel: hogere frequentie, kleinere (kortere) golfjes, buigen minder gemakkelijk om grote (metalen) objecten heen (turbines?), dus grotere kans op 'geen bereik' - vandaar de satteliet-ontvangers op verschillende plekken in je model.
Vergelijk 't met de golflengte van licht(2.4) en geluid(35). Overdreven, maar je krijgt 't idee.

Als je 't verstandig inbouwt is 2.4 handiger ivm fool-proof (mahw je bent niet afhankelijk van de intelligentie of gebrek aan bij je mede-piloten), maar ik blijf voorlopig nog op 35MHz. (ook omdat de betaalbare 2.4 systemen nog geen 10 kanalen kunnen uitsturen)

Prijstechnisch zal 2.4 goedkoper zijn/worden, omdat dat massa-productie is (Industriele modules, WLan etc.)
ze gaan nog een stap verder

in belgie is het nu verplicht om boven de 25kg om 2,4 te gebruiken ivm veiligheid.

Vosje, heb jij 2.4 GHz of 35 MHz? En zit bij jou de antenne in de romp, of heb jij hier nog een idee over?

~Jolmer

Vosje vliegt 2.4 GHz Spektrum.
De (antennes) satellieten zitten in de romp ,totaal 6 stuks en zijn slechts 3cm lang ongeveer.

En IFS mag je niet overall mee vliegen, ook niet in het buitenland.
Dit kan inmiddels veranderd zijn omdat dat was voor IFS 1 en jij hebt nu IFS 3.

De velox is zeker geen beginners kist zoals sandor al zei.
Half gas is deze kist vrij tam, daarboven komt de ervaring zeker om de hoek kijken.
De velox vlieg goed met 13 kilo maar komt tot zijn recht met 16 kilo.
Daarbij heeft vosje een simjet die een hogere uitstroom snelheid heeft dan een G Booster en dus minder snelheid zal hebben.

Verplicht ivm veiligheid? Dat is een vreemde (alhoewel vaker dergelijke regels gemaakt worden door mensen zonder echt kennis van zaken ;) )

Dan zou er in de regels ook iets vermeld moeten staan over satelliet-ontvangers etc. Want met maar 1 ontvangertje is 't qua ontvangst echt niet veiliger dan een 35MHz installatie.. Belgie he ;) (sorry koen... :p)

Als dr nou eens iemand zo briljant zou zijn om spread-spectrum op de 35MHz band te maken, zou dat helemaal geweldig zijn...

Mag je in Belgie zonder speciale ontheffingen trouwens gewoon 25kg+ vliegen? :D

Koenieboy en Berto, bedankt; daar kan ik wat mee!

Het is niet dat iemand mij gedwongen heeft om over te stappen, maar ik wil koste wat het kost voorkomen door dat soort problemen mijn mooie turbine te crashen (de kist eromheen is natuurlijk ook pijnlijk, maar de turbine gaat bij mij voor ;)).

Kan ik de antennedraad van de ontvanger wel in de romp (composite / GFK?) van een Velox XL wegwerken? Geeft dat geen problemen?

~Jolmer
je moet niet denken aan je eigen maar aan anderen

de kans is namelijker groter dat een rand debiel zijn pas nieuwe of parkflyer 35mhz in zijn caravan aanzet op een of andere vliegshow,om andere te laten zien wat zijn nieuwe 35mhz
die die net bij een tent gekocht heeft allemaal kan.
en daardoor jij je nieuwe jet met 300 per uur zo op een tent pleurt.
voor mij was dit het belangrijkste argument.
vraag maar eens aan de meeste jetters die zal je op een vliegshow bijna NOOIT na de show gaan zien vliegen zonder zendercontrole.
het is ook een feit dat sinds vorig jaar nog nooit zo weinig crashes zijn geweest op jets over pampa,s.
en degene die nog niet 2,4 hebben zeuren altijd over anderen dat hun systeem perfect is.
snap ik wel , kijk maar eens naar een mooie l-39 die ik had (nadruk op had).
door een kleine instraling van een borstel motor was hij weg (heb nieks meer).
vlieg nu al het 3e jaar met spektrum 0 crashes of storingen....

Verplicht ivm veiligheid? Dat is een vreemde (alhoewel vaker dergelijke regels gemaakt worden door mensen zonder echt kennis van zaken ;) )

Dan zou er in de regels ook iets vermeld moeten staan over satelliet-ontvangers etc. Want met maar 1 ontvangertje is 't qua ontvangst echt niet veiliger dan een 35MHz installatie.. Belgie he ;) (sorry koen... :p)

Als dr nou eens iemand zo briljant zou zijn om spread-spectrum op de 35MHz band te maken, zou dat helemaal geweldig zijn...

Mag je in Belgie zonder speciale ontheffingen trouwens gewoon 25kg+ vliegen? :D

lees mijn laatste bericht , het gaat erom dat tegenwoordig veel wildvliegers en import setjes.
iemand uit de lucht schieten bedoeld of onbedoelt..

Veiligheid sowieso voor alles. Toestellen zijn wel duur, maar als je iemand raakt is dat veel erger.. (geldt niet alleen voor Jets, maar voor alle modellen eigenlijk. Ook een hoogdekker van 20kg komt hard aan...)

Als er tijdens de vlucht iets fout gaat, zul je mij ook nooit met alle macht het veld zien proberen te halen. Eerst kijken wat er fout ging, of alles nog reageert en veilig vliegbaar voelt, zo niet, dan maar ergens op afstand in- of op de grond. (en de motor uit voor ik de grond raak ;) )

@sandor: 0 crashes?? Wow, komt dat door je spektrum, of je vliegkunsten ;) Ik denk dat ik met spectrum ook wel schade vlieg hoor ;) :p

lees mijn laatste bericht , het gaat erom dat tegenwoordig veel wildvliegers en import setjes.
iemand uit de lucht schieten bedoeld of onbedoelt..

Inderdaad.. Dat vind ik ook meteen 't gevaar van het tegenwoordig zo gemakkelijk/goedkoop verkrijgbaar zijn van klein vliegspul/parkflyers etc.

Als je zo leert vliegen (waar niks mis mee is), is het risico er wel dat je minder bewust van kanalen en storing bent, en als je op een club komt je gewoon je zender aanzet zonder nadenken.

Bij ons op de club ook 'n keer gebeurt, ik vlieg 'n decathlon van ruim 20kg (3.4m), en een nieuw jeugdlid (in 't park leren vliegen) komt ook op de club met zn easystar op 't zelfde kanaal.. Nog nooit van knijpers gehoord.. 't ging gelukkig goed (was nog aan 't starten) maar 't risico is aanwezig.

Gezond verstand gebruiken blijft 't belangrijkste.

Maarrrrr.. back on topic: Welke jet gaat 't worden? ;)

Veiligheid sowieso voor alles. Toestellen zijn wel duur, maar als je iemand raakt is dat veel erger.. (geldt niet alleen voor Jets, maar voor alle modellen eigenlijk. Ook een hoogdekker van 20kg komt hard aan...)

Als er tijdens de vlucht iets fout gaat, zul je mij ook nooit met alle macht het veld zien proberen te halen. Eerst kijken wat er fout ging, of alles nog reageert en veilig vliegbaar voelt, zo niet, dan maar ergens op afstand in- of op de grond. (en de motor uit voor ik de grond raak ;) )

@sandor: 0 crashes?? Wow, komt dat door je spektrum, of je vliegkunsten ;) Ik denk dat ik met spectrum ook wel schade vlieg hoor ;) :p

zal ik je een ding vertellen

op jetpower is maar een regel , bij een storing of dik probleem zijn we verplicht om buiten het veld te crashen.
ieder geval is de regel zo dat als het moeilijk gaat of belangrijke storingen zijn moeten we de jet met de neus de grond indrukken..
hier word in duitsland niet mee gefakkelt..

zal ik je een ding vertellen

op jetpower is maar een regel , bij een storing of dik probleem zijn we verplicht om buiten het veld te crashen.
ieder geval is de regel zo dat als het moeilijk gaat of belangrijke storingen zijn moeten we de jet met de neus de grond indrukken..
hier word in duitsland niet mee gefakkelt..

En terecht. Zou in Nederland wat mij betreft ook zo ingevoerd mogen worden. Heb op shows al veel tenen-krommende dingen gezien...

Laatst bewerkt:
Antenne gewoon zover mogelijk weg van kabels en pompen en niet parrallel langs de kabels / stangen is top. Voorop de neus met een spriet direct omhoog is veel gebruikt en werkt goed. 2.4g is helemaal niet nodig maar wel handig ivm kleine inbouw. Ook geen last van iemand anders die perongeluk zijn zender aanzet. Maar een PCM ontvanger moet het net zo goed doen indien netjes ingebouwd :)

Antenne gewoon zover mogelijk weg van kabels en pompen en niet parrallel langs de kabels / stangen is top. Voorop de neus met een spriet direct omhoog is veel gebruikt en werkt goed. 2.4g is helemaal niet nodig maar wel handig ivm kleine inbouw. Ook geen last van iemand anders die perongeluk zijn zender aanzet. Maar een PCM ontvanger moet het net zo goed doen indien netjes ingebouwd :)
Ik denk dat ik toch eerst maar probeer om 35 MHz te vliegen met een PCM-ontvanger. Ik zag dat de Velox standaard ook een sprietje heeft, die je achter de canopy in de romp kunt schroeven. Daarmee komt de antenne (voor een groot gedeelte) haaks op alle andere geleiders te staan, dus mag daar niet veel overspraak in verschijnen.

Moet ik met zo'n verkorte antenne ook de antenne draad op de ontvanger inkorten? Zijn daar tabellen voor, of kan ik gewoon de lengte van de spriet van de ontvangerantenne afhalen?

~Jolmer

nonsens

Een kist met 'echte' storing gaat vanzelf de grond in, hoef je niets voor te doen.
En afgebroken stuurlinkje van b.v.1 rolroer, ook geen probleem en als je 2 hoogte roer servos tot je beschikking hebt en 1 gaat stuk, ook geen probleem.
Ik heb inmiddels al zoveel X een jet geland na een flame-out, ook geen reden dus om een jet de grond in te drukken, zowel mijn F86K, mijn oude vertrouwde XL Boomie, de baby boomie en ook met de XL Velox, no problem at all.
Als je de bibbers krijgt als je met een turbine kist staat te vliegen, en al benauwd word of bang bent dat de turbine er mee kapt, kun je mijnsinziens beter een andere dicipline gaan doen en zeker geen showtje gaan vliegen.
Allerbelangrijkste is dat je nooit en te nimmer, ZEKER op show's, boven je macht moet gaan staan vliegen maar altijd, ik noem het mijn achterdeurtje, plan B in je hoofd moet hebben. D.w.z. hoogte genoeg, waar is er, buiten het veld, een geschikte locatie om je kist in geval van echte nood je kist te planten, awareness waar de andere kisten vliegen, COMMUNICATIE met de andere piloten.
Nieuwe dingen uitproberen doen we wel op ons thuisveldje, op ons gemak.
Reden voor mij om ook maar 2.4 te gaan gebruiken is precies wat Sandor al zei hier.
Ik heb zelf 3X meegemaakt dat er een jet de grond inging doordat een regelrechte klootviool zijn zender aanzette terwijl iemand anders legaal met knijper of badge aan het vliegen was.
Maakt geen dr@l uit 35Mhz of 2,4Ghz, als het werkt werkt het.

(Ga wel kijken op Jetpower en anderen hun jet de grond in laten drukken)

Groet Ger.

Maarrrrr.. back on topic: Welke jet gaat 't worden? ;)
Ik zit nog steeds sterk te denken aan de Velox XL en zit me ook af te vragen waarom dit niet mijn "beginnerskist" zou kunnen zijn? Ik heb dan nooit met turbine gevlogen, maar wél 2 jaar met E.D.F.-Jets...

Ik zoek een kist die óók langzaam kán vliegen, snelheid komt later wel eens (wil uiteindelijk tóch een Avonds F-16 vliegen). Kunnen jullie mij vertellen waarom ik niet met de Velox XL zou kunnen vliegen? Is dat zo verschrikkelijk anders dan een dikke E.D.F.-Jet, die met gemak ook 245 km/h kan vliegen?

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Hee Ger,

geef jouw mening is over het vlieggedrag van de Velox XL...............

Ik persoonlijk zie geen probleem Jolmer, gezien jouw ervaring met snelle EDF jets, ikzelf ben helemaal geen snelheids man kan alleen maar "redelijk vliegen" en begin toch ook aan de jets ;-)

Maar wacht Ger zijn reaktie even af over de vliegeigenschappen.

Voor de installatie in een jet hou ik het volgende aan. Ontvanger en turbine spullen (ECU, pomp) zo ver mogelijk uit elkaar. Altijd een sprietantenne er bovenop. In de ene kist wat makkelijker te doen als de andere. Hier moet je wat compromissen sluiten...

idd België eh, daarmee dat ik zoveel bij nederlanders zit :mrgreen:

Moet ik nog rekening houden met de ECU (of andere electronica, waar ik tot dusver nog niet mee gewerkt heb), braakt die er nog de nodige EM-storing uit of is dat te verwaarlozen?

Vosje, heb jij 2.4 GHz of 35 MHz? En zit bij jou de antenne in de romp, of heb jij hier nog een idee over?

~Jolmer

35 mHz is totaal geen probleem.
iedereen lacht mij uit dat ik met de meest dure jets 35 mHz vlieg:mrgreen:
nog nooit storing gehad.
en het voordeel nu is dat iedreen zijn ontvangers voor weinig wegdoet
Kan ik toch nog ergens op besparen:mrgreen:

alleen doe gewoon je antenne naar buiten met een spriet.
in de kist zitten toch een aantal storings factoren vind ik (ecu , pomp)

al mijn jets hebben de antenne naar buiten en met grote snelheden en afstanden nog nooit problemen gehad

p.s. ik zal heus wel een keer overgaan op 2.4

gr maikel

Laatst bewerkt:
Hoi Jolmer.

De eerlijk gebiedt mij te zeggen dat de Elan Boomie de perfectie trainer is en minder kritisch dan de Velox, de Elan kun je eigenlijk niet overtrekken, vliegt zeer langzaam is zeer volgzaam en verrast je nergens, in de XL Velox zitten toch nog wat eigenaardigheden ben ik inmiddels achter, weet je dit dan is er absoluut niet aan de hand, niets verontrustend hoor :wink:
Smaken verschillen, ik vind de Elan een mooie kist, ietsje mooier dan de XL Velox :wink:
Reden dat ik zo'n Xl Velox vlieg is dat Sandor hem 2e hands aanbood en een beetje uitgekeken was op mijn XL Boomerang.
Enne als je met wat listige iets te zware EDF jets hebt gespeeld kun je ook een jet vliegen.

Groet Ger.
Ik zit nog steeds sterk te denken aan de Velox XL en zit me ook af te vragen waarom dit niet mijn "beginnerskist" zou kunnen zijn? Ik heb dan nooit met turbine gevlogen, maar wél 2 jaar met E.D.F.-Jets...

Ik zoek een kist die óók langzaam kán vliegen, snelheid komt later wel eens (wil uiteindelijk tóch een Avonds F-16 vliegen). Kunnen jullie mij vertellen waarom ik niet met de Velox XL zou kunnen vliegen? Is dat zo verschrikkelijk anders dan een dikke E.D.F.-Jet, die met gemak ook 245 km/h kan vliegen?

~Jolmer

35 mHz is totaal geen probleem.
iedereen lacht mij uit dat ik met de meest dure jets 35 mHz vlieg:mrgreen:
nog nooit storing gehad.
en het voordeel nu is dat iedreen zijn ontvangers voor weinig wegdoet
Kan ik toch nog ergens op besparen:mrgreen:

alleen doe gewoon je antenne naar buiten met een spriet.
in de kist zitten toch een aantal storings factoren vind ik (ecu , pomp)

al mijn jets hebben de antenne naar buiten en met grote snelheden en afstanden nog nooit problemen gehad

p.s. ik zal heus wel een keer overgaan op 2.4

gr maikel
ik persoonlijk zou ik overgaan op 2.4 om s'avonds op shows of op vreemde velden met een gerust hart te kunnen vliegen en niet owv storingen

Laatst bewerkt:
Back