Eerste Jet

zal ik je een ding vertellen

op jetpower is maar een regel , bij een storing of dik probleem zijn we verplicht om buiten het veld te crashen.
ieder geval is de regel zo dat als het moeilijk gaat of belangrijke storingen zijn moeten we de jet met de neus de grond indrukken..
hier word in duitsland niet mee gefakkelt..
Toen ik voor de eerste keer op Jetpower ging vliegen moest ik toch even slikken toen Sandor zei: als je storing of probleem hebt, steek hem in de grond. Dat moet hier :(. Als 18 jarige knul stond ik even vol ongeloof :rolleyes:
 
Het gaat er bij een trainer niet om hoe snel een kist kan maar om hoe snel hij moet worden gevlogen en vooral wat hij doet bij die lage snelheden ;) Al haalt ie een top van 600+, zolang hij mooi stabiel landt met 30 is het een trainer.

Ik heb zelf ervaren dat een trainer die enorm stabiel is bij lage snelheden en die niet weg draait heeeeel erg handig is. Nadeel van turbine is dat je in de landing niet even wat gas bij kan geven.... edf wel. Ik had dus laatst ook vol up nodig om net de achter poten op het veld te krijgen...... als het geen super trainer was was hij weggedraaid en niet netjes met de neus omhoog blijven hangen.

Een turbine kist komt ivt een edf toch aardig rap binnen nog.... ik heb ook een 250 km/h delta maar die landt toch 100x makkelijker :)
 
:offtopic:

ze gaan nog een stap verder

in belgie is het nu verplicht om boven de 25kg om 2,4 te gebruiken ivm veiligheid.


Sandor waar haal je die informatie?
Ik kan namelijk nergens een circulaire van het bestuur der luchtvaart vinden waar dat staat, op de toelatingsbrief 2,4GHz van het BIPT evenmin.
Het zou me verbazen om iets wat tot vorig jaar verboden was nu te verplichten. En toestellen boven 25kg zijn grijze zone in België, je mag er niet mee vliegen zonder dat ze gekeurd zijn, en België heeft geen keuringsorganisme. Typisch...

Groeten, Bart.
 
Of is een MB-339, of bv. een Bae Hawk iets? ;)

Wat ik gewoon wil, is een Jet-trainer die goede vliegeigenschappen heeft én die er nog een beetje uitziet als een vliegtuig. Bij veel Jet-trainers vind ik dat laatste niet echt opgaan...

~Jolmer
 
MB339 kan ik je over 'n weekje meer over vertellen ;) Maar 't is natuurlijk ook niet voor niets dat de meeste trainers er ongeveer 't zelfde uitzien...

Hoeveel charters ken jij die er uitzien als een extra300?
 
Wat ik gewoon wil, is een Jet-trainer die goede vliegeigenschappen heeft én die er nog een beetje uitziet als een vliegtuig. Bij veel Jet-trainers vind ik dat laatste niet echt opgaan......
Da`s waar, daarom ligt er als 2de kist ook een opknap Avonds Rafale op me te wachten :cool:

Maar ook een Charter, Calmato of elke ander brandstof leskist ziet er ook niet echt uit als een echt vliegtuig maar is wel de manier om het vliegen te leren.

Daarna kun je altijd nog overstappen naar een "echter" vliegtuig.
 
Maar ook een Charter, Calmato of elke ander brandstof leskist ziet er ook niet echt uit als een echt vliegtuig maar is wel de manier om het vliegen te leren.

Daarna kun je altijd nog overstappen naar een "echter" vliegtuig.
Ik dacht dat jij (én Vosje) mij de Velox XL juist aanraadde? Is dat nu niet meer het geval? Jij vertelde toch dat 'ie zo lekker en gemakkelijk vloog?

~Jolmer
 
eigenschappen XL Velox

@Jolmer.

De XL Velox zou ik niet als 1e kist nemen voor turbine.
1, hij is eigenlijk te zwaar om mee te beginnen, weegt 16 kilo en een beetje, getankt met 4 liter peut, je snapt wel dat dit gewicht wil doorzetten, in de landing en ook flink doorleunt in wat strakkere bochten, als ie in een snelle bocht zit en je stand is iets te verticaal en je geeft iets te veel up erbij, dan is dat effe schrikken want dan wil ie weg 'snappen' en dan is ie zo beneden, dus niet verticaal zetten maar max 80 graden 'banken'
2, wil je hem netjes landen dan doet die dat niet 'vaneiges' zoals ze dat hier wel eens zeggen, je moet om de snelheid eruit te krijgen minstens 60 graden flaps bijzetten, 1/3 gas erophouden, ongeveer hoor, om het ding goed bestuurbaar te houden.
3, je moet er werkelijk alle snelheid uit hebben op 10 cm op final anders gaat ie in 'occilation modus' zoals ik het noem, als je na touch-down iets te veel up zou geven, en dat stuiteren wil wel eens slecht kunnen aflopen als de kist op 1 meter op zijn neusje of vleugeltip terecht komt.
Ergo conclusio positivio ales zo, XL Velox vliegt perfect maar binnen zijn veilige marges.
Elan Boomie vliegt beter en makkelijker en is meer vergevingsgezind.
En ja Jolmer, de XL Velox vliegt heerlijk, maar je moet wel een beetje vlieg ervaring hebben.

Groet Ger.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:offtopic:




Sandor waar haal je die informatie?
Ik kan namelijk nergens een circulaire van het bestuur der luchtvaart vinden waar dat staat, op de toelatingsbrief 2,4GHz van het BIPT evenmin.
Het zou me verbazen om iets wat tot vorig jaar verboden was nu te verplichten. En toestellen boven 25kg zijn grijze zone in België, je mag er niet mee vliegen zonder dat ze gekeurd zijn, en België heeft geen keuringsorganisme. Typisch...

Groeten, Bart.
ik had gisteren iemand hier uit belgie
die een D Dekker had en moest laten zien dat er een 2,4 ingebouwd was..+25kg
 
Toen ik voor de eerste keer op Jetpower ging vliegen moest ik toch even slikken toen Sandor zei: als je storing of probleem hebt, steek hem in de grond. Dat moet hier :(. Als 18 jarige knul stond ik even vol ongeloof :rolleyes:
en als het niet moet steekt ge hem ook in de grond
 
Hoho, je begrijpt me even verkeerd.

Ik doel op het uiterlijk van het vliegtuig.


Ik (maar ja wie ben ik) zou nog steeds de Velox wel als mogelijke eerste jet zien (met inachtname van je ervaring met EDF`s), ondanks dat ik er maar 1x mee gevlogen heb.
Je bent geen beginner meer, dus die nare eigenaschappen waar Ger het over heeft zal jij best wel de baas kunnen.

Verder is het gewoon veel doen en in het begin niet teveel de randen van het vliegtuig opzoeken.

Maar dat geldt voor elke kist.


Hehe, zie de reaktie van Ger, DE Velox XL specialist ;-)


Moet ik er ook meteen bij zeggen dat ieder zo zijn eigen keuzes heeft, ben het helemaal met Ger eens dat een Elan en dergelijke makkelijker zullen vliegen.
Maar dat neemt niet weg dat je daarmee je eerste jet moet vliegen.

Maar zulke keuzes zal je vast ook wel gemaakt hebben met eerdere van je modellen.

Ik heb gekozen voor de Formost omdat dat toch een jet trainer is (wel met de nodige aanpassingen) en voor mij betaalbaar.
Als ik wat meer te besteden had gehad was het ook wel kompleet wat anders geworden.


Soms moet je je eigen ervaring en kunnen inschatten en bepalen of je er wel of niet mee overweg zou kunnen.
Doe je dat niet dan blijf je altijd afhankelijk van de keuzes van anderen (en zouden wij bijvoorbeeld nooit met een 4 motorige kist vliegen want volgens velen is het ondoenelijk om 4 motoren af te stellen ;-) ).
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat jij (én Vosje) mij de Velox XL juist aanraadde? Is dat nu niet meer het geval? Jij vertelde toch dat 'ie zo lekker en gemakkelijk vloog?

~Jolmer

Jolmer je moet doen wat jij denkt dat goed is.

mijn ervaring is met de meeste klanten die ik heb is dat ze balen als een stekker als het blijkt dat na de eerste vlucht hun GFK bak alweer aan vervanging toe is.
een Hawk is niet een beginner kist op verre na niet.
een kangaroo of rookie idem dito , vroeger was er niks anders te krijgen.
de Elan is de meest verkochte bak ter wereld als het gaat om handling en trainer
zo sloom ziet die niet uit , en gaat toch wel snel
alle figuren kun je er mee doen.

De Velox XL die ik met FB jets heb helpen ontwerpen-vergroten (groot hoogteroer;-) ) , vliegt idd wel makkelijker als een andere snelle GFK ,en is de perfecte opstap als je met een Boomerang niks meer kunt doen (verveelt).
maar zoals Ger het al zegt , hij kan alles maar de XL heeft zeker zijn grens en je krijgt geen waarschuwing!.
tevens is het standaard landings gestel goed maar heeft direct een upgrade nodig door middel van trailing poten..
tevens zijn alle FB prijzen Ex BTW en invoerkosten hou je daar rekening mee?
DHL doet niet moeilijk om er even 120 euro handling en import overheen te knallen...

de Elan is een perfecte kist om mee te beginnen zeer vergevend
snelheden van 40 per uur , mooie LG voor te krijgen.
vleugels zijn van hout , spare parts makkelijk te krijgen.
mooi platform voor alle soorten en maten turbines.
en in goede staat verkoop je hem zo verder..

maar het is jouw keus..
 
Risco dat dr weer een enorme discussie losbarst, maar:

voordeel 2.4: - niet meer nadenken over knijpers, frequenties, etc etc.

nadeel: hogere frequentie, kleinere (kortere) golfjes, buigen minder gemakkelijk om grote (metalen) objecten heen (turbines?), dus grotere kans op 'geen bereik' - vandaar de satteliet-ontvangers op verschillende plekken in je model.
Vergelijk 't met de golflengte van licht(2.4) en geluid(35). Overdreven, maar je krijgt 't idee.


Als je 't verstandig inbouwt is 2.4 handiger ivm fool-proof (mahw je bent niet afhankelijk van de intelligentie of gebrek aan bij je mede-piloten), maar ik blijf voorlopig nog op 35MHz. (ook omdat de betaalbare 2.4 systemen nog geen 10 kanalen kunnen uitsturen)

Prijstechnisch zal 2.4 goedkoper zijn/worden, omdat dat massa-productie is (Industriele modules, WLan etc.)

Het is een stap voorwaarts maar 35mhz werkt dus eingenlijk ook gewoon prima..
* OFF TOPIC* Ik had ergens gelezen dat het "vroeger" op geluid ging en dat je moest sturen obv combinaties die je invoert op je zender..
We zullen zien wat de toekomst ons zal brengen.. Misschien wordt 35mhz op een gegeven moment gewoon niet meer gemaakt en dan moeten we wel over.
Iig bedankt voor de reactie!
 
Sandor, wat kost de Boomerang XL incl. alle denkbare accessoires (retracts)? Want is dat een kist die dan volgens jullie allemaal wél geschikt is?

[Edit] Ik lees nu nét al jullie verhalen, 't is bijna niet bij te benen! :D Top dat jullie zo behulpzaam zijn! [/Edit]

~Jolmer
 
Laatst bewerkt:
Sandor, wat kost de Boomerang XL incl. alle denkbare accessoires (retracts)? Want is dat een kist die dan volgens jullie allemaal wél geschikt is?

[Edit] Ik lees nu nét al jullie verhalen, 't is bijna niet bij te benen! :D Top dat jullie zo behulpzaam zijn! [/Edit]

~Jolmer
PM gestuurd
 
Om het nog lastiger te maken:
Stel ik ga beginnen (als ik later groot ben) met een jet;
Ik zou wel die Elan nemen vanwege de eigenschappen (minder kritisch en vergevingsgezind). Na een tijdje is het wel de bedoeling dat er een schaalmodel moet komen. Ik neem aan dat die ook niet vergevingsgezind zijn.. Is de transitie dan niet te groot?
 
Om het nog lastiger te maken:
Stel ik ga beginnen (als ik later groot ben) met een jet;
Ik zou wel die Elan nemen vanwege de eigenschappen (minder kritisch en vergevingsgezind). Na een tijdje is het wel de bedoeling dat er een schaalmodel moet komen. Ik neem aan dat die ook niet vergevingsgezind zijn.. Is de transitie dan niet te groot?
Zowel de Elan en XL hebben wat rare eigenschappen hoor :)
 
Om het nog lastiger te maken:
Stel ik ga beginnen (als ik later groot ben) met een jet;
Ik zou wel die Elan nemen vanwege de eigenschappen (minder kritisch en vergevingsgezind). Na een tijdje is het wel de bedoeling dat er een schaalmodel moet komen. Ik neem aan dat die ook niet vergevingsgezind zijn.. Is de transitie dan niet te groot?


nee

waarom : je leert met de elan heel goed hoe met een turbine spooltijd om te gaan.
hoe de reactie is , hoe het is om zonder propwash over je vleugles een een langzame bocht of te langzame bocht te maken..
een schaal kist vergeeft je dit niet , die bijt je direkt terug...

als eerste schaalmodel zou ik daarna een L-39 nemen zo 2 meter span met 12 kilo.
die nieuwe van FEJ is daar een mooi voorbeeld van.
iedereen die deze kist vliegt kan dit beamen.

een andere aanrader is de Panther F-9F zelfde eigenschappen.
MB-339

leuke is van al deze modellen?
rechte vleugels........
normale handling......
maar!!! toch blijven oppassen , daarom vanaf een Elan naar een van deze kisten?
geen probleem!!
 
Back
Top