Eerste vliegtuig van depron bouwen.

• Topicstarter Topicstarter Mrfunny
  • Startdatum Startdatum
M

Mrfunny

Guest
Hey,

Ik wil graag een depron vliegtuig bouwen en heb hier wat vragen over,

1. Weten jullie een vliegtuig dat makkellijk te bouwen is en niet heel moeilijk vliegt? Het moet een soort shockflyer worden.
2. Ik heb alle electronica al (brushless motor/servo's/onvanger/regelaar).
Zonder lipo batterij weegt dit 97gram. Is dit niet te zwaar?
3. Wat voor lipo moet ik nemen?
4. Wat voor lijm kan ik gebruiken, want ik heb gehoord dat secondelijm alles wegvreet?
5. Is een 8x4 propellor goed voor een shock?

Zijn er nog andere belangrijke dingen die ik moet weten?

Ik had eerst een ander vliegtuig van EP, maar die was gecrasht.
En dit leek me leuker en goedkoper dan weer een nieuwe kopen XD .

Ik zal proberen op alle vragen een antwoord te formuleren.
1. Probeer deze eens. Dit vliegt niet te moeilijk en is redelijk simpel te bouwen. Een echte shockflyer (zo'n 3d kistje) zou ik niet mee beginnen. Leer jezelf eerst hiermee vliegen, ga dan een shocky bouwen, anders leeft hij niet lang. Het leuke van depron vliegtuigjes is dat de electronica er zo weer uitgehaald is voor een volgend project. Je gooit depron weer weg en bent slechts een paar euro armer.

2. 97 is niet heel licht, maar mogelijk kun je er nog wel iets mee. Kun je wat verder specificeren wat voor elektronica je hebt? Dan kunnen we meer over zeggen over de bruikbaarheid. Dus typenummers/links. Zo kunnen we niet zeggen of de motor of de servo's te zwaar zijn.

3 + 5 De meest geschikte accu en propeller hangt helemaal af van wat voor motor je hebt. Kun je een link geven of motortype? Anders valt er niets te zeggen over accu's en propellers. Andere nuttige gegevens zijn de kv-waarde, gewicht en maximale stroom van de motor.

4. Ik gebruik meestal UHU POR voor depron, werkt super. Evt is ook epoxy bruikbaar of speciale schuim-secondenlijm. Gewone secondenlijm vreet inderdaad het depron op.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat vliegtuig dat je me aanrade lijkt me iets te saai -.-
Ik heb al wel wat vliegervaring hoor.
Ik zoek iets dat nog wel salto's en rolls kan doen, maar het hoeft niet meteen een Yak54
of Edge540 te zijn.

Hier nog wat info over de elektronica:

Drie 8.4grams servo's. LINK:
RC Products,RC Helicopter, RC Airplane

5 Kanaals onvanger.. Gewicht: 8,8g LINK:
rc products www.dynam-rc.com

25A brushless regelaar. Gewicht: 21g. LINK:

Brushless motor DYM20-34S. Gewicht: 29g. KV: 1500. Current: 2-6A. LINK:

Alles is dus van Dynam-RC.
Ik heb nog drie vragen.
1. Een servo voor het rudder roer. Heb ik die echt nodig? Je kan toch ook goed vliegen zonder rudder?
2. Ik heb op veel foto's gezien dat depron vliegtuigen vaak worden verstevigd met touw?
Of zie ik dat verkeerd?
3. KV? Kunnen jullie me een beetje uitleggen wat dat is. Meer KV = meer kracht/snelheid ofzo?

Motortje lijkt me wel oke. Op 2s lipo met een 8x6 prop of op 3s lipo met een 8x4 prop oid. Servo's zijn prima. Kan evt nog iets lichter, maar dit werkt goed. De regelaar is nogal overkill. Volgens de motorspecs trekt de motor max 6A, dan is een 25A regelaar wat veel van het goede. Het werkt natuurlijk wel, maar is onnodig zwaar.

Ik zou zeker wel een rudder maken. Als je wat aerobatics wilt gaan doen is een rudder echt wel nodig. Veel shockflyers gaan zonder rudder niet echt lekker de bocht om. Ze gaan wel, maar niet van harte. De touwtjes zijn dunne staafjes carbon ter verstijving van het airframe. Depron is nogal slap.

IK HEB NOG MEER XD
1. Maakt het dan nog heel veel uit of ik er een 12A regelaar in zet?
Die motor is behoorlijk sterk. Hij zat eerst in een vliegtuig die zeker meer dan 1kilo woog.

2. De propellor, hoe ver moet die naar buiten staan?

3. Hoe zorg ik ervoor dat de roeren kunnen bewegen? Doormidden snijden en dan met tape weer vastmaken zodat het kan bewegen?

4. Weet je nog een leuk vliegtuig voor me? XD

KV? Kunnen jullie me een beetje uitleggen wat dat is? Meer KV = meer kracht/snelheid?

shock

Hoi,

is de 3DBatix Foamie Diablo niets voor je ?
diablo2.jpg

Wat ik ervan begrepen heb, is deze ook nog redelijk normaal te vlliegen.
Kijk hier maar eens even. Ik ga 'm binnenkort ook bouwen.

Je kan het plan gratis downloaden en je hebt niet meer nodig dan een beetje 6 mm (of 3) depron en wat carbon. Oh ja, een lichte Lipo accu is ook wel handig, kijk maar even op de tekening !

Een geschikt regelaartje zou dit kunnen zijn, mooi licht en niet duur ... :D

Heey,

Ik denk dat ik die Diablo ga bouwen.
Maar ik wil graar eerst nog even antwoord op mijn vragen.

Moet de propellor nog naar buiten staan?

Hoe zorg ik ervoor dat de roeren kunnen bewegen? Doormidden snijden en dan met tape weer vastmaken zodat het kan bewegen?

KV? Kunnen jullie me een beetje uitleggen wat dat is? Meer KV = meer kracht/snelheid?

Hebben jullie soms een idee om de motor vast te maken? Ik heb geen motor mount.
Dit is mn motor:
my.php
[/URL][/IMG]
6. In de handleiding van de Diablo staat dat je de stukken depron moet spuiten met Spray Adhesive. Wat is dit en waar dient het voor?

Heey,

Ik denk dat ik die Diablo ga bouwen.
Maar ik wil graar eerst nog even antwoord op mijn vragen.

Moet de propellor nog naar buiten staan?

Hoe zorg ik ervoor dat de roeren kunnen bewegen? Doormidden snijden en dan met tape weer vastmaken zodat het kan bewegen?

Als je die 3DBatix site bekijkt, kan je bijna alle vragen op de (gratis te downloaden) tekening terugvinden. :D Mocht je dan nog vragen hebben, dan heb ik nog een leuke tip voor je, als je de link volgt die ik je heb gegeven zie je onder de tekeningen een link naar een bouwdraadje staan. Als je die volgt kom je op een forum wat speciaal over de bouw van die Diablo gaat. Compleet met foto's :cool: Kan jij ff lekker kijken, kost mij wat minder moeite om alles uit te leggen ...

Hebben jullie soms een idee om de motor vast te maken? Ik heb geen motor mount.
Dit is mn motor:
my.php
[/URL][/IMG]
Lijkt erg op de Hextronic motor van Hobbycity, die hebben wel een mooi steuntje. Kijk even naar de afmetingen, waarschijnlijk kan je dit steuntje gebruiken

6. In de handleiding van de Diablo staat dat je de stukken depron moet spuiten met Spray Adhesive. Wat is dit en waar dient het voor?
Kijk even op het hierboven vermeldde forum, of zoek even op modelbouwforum op diablo, dan kom je het ook tegen ;)

Ik wil deze lipo er dan bij. Is die goed?
Prima ! Gebruik ik zelf ook, ook dat regelaartje wat ik je noemde :D

Succes !
Menno

Ja,maar je moet er wel voor zorgen dat er 2 schuine zijden zijn zodat de rolroeren/rudder/hoogteroer makkelijk kan scharnieren.
De bevestiging kan dan weer met scharniertape.Is dikker dan gewone tape en sterker en betere kleefkracht.
Ik ben er zo niet voor,voor die tape.Ik heb de mijne al vervanger door mini nylon scharniertjes.

En zo een shocky is makkelijk te bouwen,ben zelf begonnen aan een eerste shocky en dat gaat vrij vlotjes.
Ik heb alles gemaakt in 6mm depron,vind de 3mm nogal redelijk dun en fragiel.

Heey

Bedankt iedereen voor de hulp!:D
Ik denk dat ik alles wel weet.
Ik ga morgen depron halen ( hopen dat ze het hebben ) en andere spullen bestellen.
Ik zal wat foto's plaatsen van het bouwen enzo ;)

Laterrrzz

Ik heb nog 2 belangrijke vragen:

1. KV? Kunnen jullie me een beetje uitleggen wat dat is. Meer KV = meer kracht/snelheid ofzo?

2. Wat is die Spray Adhesive (van 3M)?

Dit kan ik echt nergens vinden.

Kv-waarde van de motor = rpm / Volt. Het geeft aan hoeveel toeren de motor wil draaien per volt spanning die erop wordt gezet.
Even kort door de bocht: hoge kv waarde geeft veel toeren. Hiermee kan een kleine prop heel snel ronddraaien. Geeft minder trekkracht en meer snelheid (lijkt tegenstrijdig, is het niet). Lage kv waarde geeft weinig toeren met veel koppel. Hiermee kan een grotere prop worden rondgeslingerd. Meer trekkracht maar minder topsnelheid voor je vliegtuig.

Ik heb nog 2 belangrijke vragen:

1. KV? Kunnen jullie me een beetje uitleggen wat dat is. Meer KV = meer kracht/snelheid ofzo?

2. Wat is die Spray Adhesive (van 3M)?

Dit kan ik echt nergens vinden.

1. Kv heeft Fotor zeer duidelijk uitgelegd, behoeft geen nadere uitleg.

2. Staat in het draadje wat ik je heb aangedragen, maar vooruit. Wordt alleen maar gebruikt om de tekeningdelen op het depron te bevestigen, waarna je de boel kunt uitsnijden. De tekeningdelen zijn daarna makkelijk te verwijderen zonder schade aan het depron. Ik gebruik altijd schilderstape, wat ik eerst een keer op m'n broek plak om de kleefkracht te verminderen. Volgende keer beter lezen hoor ... :cool:

Laatst bewerkt:
Staat in het draadje wat ik je heb aabgedragen, maar vooruit.

Ik heb het hele draadje doorgenomen en kwam het ook tegen.
Maar nergens stond waar het voor was enzo.
Er stond alleen dat je het erop moet spuiten.

Maarja........... het zal wel

Hoi

Ik heb een vraagje over dat bouwen.
Hoe moet ik die onderdelen in elkaar zetten?
Kan ik die gewoon in elkaar schuiven en dan vastlijmen?

Thanx

Back