Eerste vlucht ever..........in het wild

• Topicstarter Topicstarter sanderi
  • Startdatum Startdatum
na gisteravond flink geoefend te hebben met FMS :) superapplicatie trouwens. toch onddanks de veel te harde wind, gevlogen. Ik heb hem net onddanks de wind 1 minuut in de lucht gehouden toen helaas ging het niet goed . :oops: . was ook een beetje dom, maar ik kon het ook niet laten.
Het waaide zo hard, dat hij soms niet eens voor maar achteruit vloog
:D

uit ervaring kan ik nu zeggen dat mijn vleugel ook niet op dezelfde plaats gebroken is als de vorige keer :) patex lijkt dus inderdaad wel te voldoen. Ik breng het aan met een schilderkwastje tussen de delen.

hij wordt zo weer gelijmd en nu is het wachten op een rustiger dag. Hobby ik heb al veel aan je tips gehad en wil je daarvoor bedanken. Ondanks mijn crashes merk ik flinke vooruitgang, en ik heb sterk het gevoel dat als het nu maar rustig weer wordt ik hem wel in de lucht kan houden. maar zeker weet ik dat niet. FMS is in ieder geval nu een eitje en met die wind net heb ik duidelijk een aantal maal het 'goede'gedaan om niet nog sneller het toestel te laten neerstorten. :)

Je zou er gewoon een fles pattex bij moeten krijgen :D ennuh eigenlijk als de servootjes en ontvanger het maar blijven doen, kan er eigenlijk niets misgaan. gewoon telkens weer plakken en vliegen :wink:

oh je ik heb gelijk mijn avatar maar aangemaakt

sanderi zei:
Je zou er gewoon een fles pattex bij moeten krijgen :D ennuh eigenlijk als de servootjes en ontvanger het maar blijven doen, kan er eigenlijk niets misgaan. gewoon telkens weer plakken en vliegen :wink:

oh je ik heb gelijk mijn avatar maar aangemaakt

Leuk om te horen wat jou ervaringen zijn geweest.
En net zo eerlijk als ik was, gewoon vertellen wat er mis gaat, want het ander kan je daar dan wel weer advies over geven.

Ik ben precies hetzelfde als jou begonnen ook de eerste keren tegen beter weten in het model de lucht in gegooit, maar nadat ik eenmaal op de f.m.s had gezeten had ik het wel door hou het moest.

Ja lijmen lijmen lijmen lijmen en nog eens lijmen, hou er alleen wel rekening mee dat als je hem te vaak lijmt, hij zijn mooie vlieggedrag gaat verliezen.
Maar dan moet je er toch wel wat lijm tegen aan gooien.

Heb jij wel eens van de minimagistar gehoord :?: :?:
Het is bijna hetzelfde model als wat je nu hebt, maar dan gemaakt van elapor, en dat spul is een stuk moeilijker stuk te krijgen dan piepschuim.
En het voordeel is, dat wanneer de cessna 182 stuk is en de eletronica nog werkt, je alles kunt overzetten naar de Mini magistar van Multiplex.
Je moet er voor de gein maar eens naar kijken..........maar wat ik al zei........eerst deze cessna helemaal aan.........vliegen.......net zoals ik :wink:

Suc 6 met je volgende vluchten, en ga niet meer vliegen als er meer dan windkracht 3 staat......dat is mijn advies :wink:

Suc 6 met je volgende vluchten, en ga niet meer vliegen als er meer dan windkracht 3 staat......dat is mijn advies :wink:[/quote]

tja..wind!! het waait hier in nederland meestal wel..zulke vliegtuigjes moet je eigenlijk gewoon vliegen in de (zomer) avonden als de wind gaat liggen en het dan nog licht is.nu is dat nog veel te vroeg in het seizoen..

tjeempie, kom er net achter dat 1 servo kaput is... die van mijn rolroeren.
Is niet meer mee te vliegen nu.

Met het oog op de toekomst kan ik die maar beter vervangen door een graupner model. denk trouwens dat ik niet eens de originele voor kan krijgen. Weet eigenlijk niet of ik gewoon op die ontvanger graupner servos kan gebruiken.... :?

ok, toestel wederom geplakt en een nieuwe servo gekocht, een kleintje en het werkt gewoon met mijn ontvanger. Deze servo is een stuk sterker en heb iets de ruimte in de vleugel aangepast om de servo te monteren.
Nog een grote verandering. Ik heb eens goed na zitten denken en de besturing aangepakt.

Ik had: links hoogte en rinchtingroer en rechts rolroeren en gas....
ik heb gas en richting naar links gebracht en rolroeren en hoogte naar rechts.
dus zender opengemaakt en ratel en veer vervangen.

dit lijkt mij veel logischer, besturing in de lucht met rechterpookje en gasondersteuning met richtingroer links. gas links want ik gooi hem met rechts en dan hoef ik niet raar over te pakken en pas gas te geven als ik hem goed in de richting heb. Ik hoop zo beter te gaan vliegen.
Het toestel ziet er tot verdriet van mijn vriendin niet meer uit
:oops: dus het wordt tijd dat ik goed ga vliegen :D

Dat Mode 2 vliegen zie je steeds vaker. :P Ikzelf vlieg ook zo.

Goed dat je niet zomaar opgeeft, Sander! :P Ons eerste model zag er na de leer periode ook niet meer zo fris uit. ;)

Ik weet niet beter, in 1986 al zo geleerd. Zender stond anders, werd als eerste bij de vliegclub (waar ik toen bij zat) uit elkaar gehaald en op mode2 gezet.

Idd meest logische setup, in een echt toestel zitten deze controls(airelons/elevator) ook op 1 stick.

Ook mij hebben ze mode 2 geadviseerd. Het zal nu wel weer even wennen zijn. Misschien toch verstadig om eerst weer even op de sim te vliegen.

Patrick99 zei:
Idd meest logische setup, in een echt toestel zitten deze controls(ailerons/elevator) ook op 1 stick.
Ja, en dus...? Zonder force feedback is het niet te vergelijken en dat hebben we nog steeds niet. Er komt geen 'gevoel' aan te pas, het is puur visueel. Dit in tegenstelling tot het 'grote' gebeuren. Bovendien, in de meeste cockpits is geen ruimte voor twee sticks..... :nooo:

Logisch is het juist, om bij RC beide hoofdfuncties onafhankelijk van elkaar te kunnen sturen. Bij mode 2 is het onbedoeld bedienen van de andere functie niet te vermijden. Of heb je graag een ratel op het hoogteroer? 8O
Ik ben ooit na 3 maanden overgestapt van mode2 naar mode1 en toen bleek meteen dat dit de meest logische, en dus betere, methode is... :thumbsup: :wink:

Tja, het blijft toch subjectief hoor.

Ik vind mode 2 prettig vliegen. Je rolt eerst door de stick naar links of rechts te houden, daarna trek je de stick naar je toe om de bocht scherp te maken. Net als in een echt vliegtuig, en (voor mij niet onbelangrijk) net als in de simulator (voordat ik dus een RC zender had).

Dus bij mode 2 bedien je de andere functie inderdaad ook met dezelfde stick, maar beslist niet onbedoeld! Ik vind het juist veel makkelijker te corrigeren als alles wat het vliegtuig doet onder 1 stick zit.

Dat mijn airleron-stick ineens veel verder naar voren staat omdat ik het gas erop heb, dat vind ik pas $$*(&$& :D

Maar volgens mij zijn we inmiddels een beetje :offtopic:... Er is nog wel ergens zo'n "welke mode vlieg jij?" draadje...

Bruno van Hoek zei:
Zonder force feedback is het niet te vergelijken en dat hebben we nog steeds niet. Er komt geen 'gevoel' aan te pas, het is puur visueel

Met handschoenen aan gaat het niet en gaat het wel, dan doe je maar wat.

myshadow zei:
Bruno van Hoek zei:
Zonder force feedback is het niet te vergelijken en dat hebben we nog steeds niet. Er komt geen 'gevoel' aan te pas, het is puur visueel
Met handschoenen aan gaat het niet en gaat het wel, dan doe je maar wat.
Zonder handschoenen aan doen de meesten ook maar wat.... :lol:

Bruno van Hoek zei:
Logisch is het juist, om bij RC beide hoofdfuncties onafhankelijk van elkaar te kunnen sturen. Bij mode 2 is het onbedoeld bedienen van de andere functie niet te vermijden. Of heb je graag een ratel op het hoogteroer?
Ik ben ooit na 3 maanden overgestapt van mode2 naar mode1 en toen bleek meteen dat dit de meest logische, en dus betere, methode is...
Kwestie van gewoonte; maar als je met andere figuren begint waar je ook constant corrigeert met je richtingsroer heb je met mode 1 net zoveel problemen om "het onbedoeld bedienen van andere functies te vermijden". Dan kan je evengoed een ratel op je hoogteroer zetten in mode 1. :wink:
Voor indoor bv gebruik je haast evenveel je richtingsroer als je rolroeren.
Is wel wat naast het onderwerp :roll:

Freakazoid zei:
We kunnen maar beter allemaal LB gaan vliegen, DAT is tenminste force feedback. :)
Ik had het zelf niet beter kunnen zeggen. 't is wel kort door de bocht, hoor.... :lol:
Maar je hebt 100% gelijk.

En Kurt natuurlijk ook. Mijn betoog was er op gericht om de stelligheid, waarmee wordt beweerd dat Mode 2 'logischer' zou zijn dan Mode 1, te relativeren.... :wink:

@Sven: Je snapt ook wel dat ik vind dat LB vliegers zeker ook RC moeten proberen, maar dat is een ander verhaal...

Ieder zn ding he. :P T heeft allbij wel zn charmes.

Maar er is geen mode "beter" dan de andere vind ik. Alleen heb ik wel graag de rudder op de rechter stick zitten samen met hoogte, als ik aan et torquen ben. :P Maar dat schijnt te kunnen met een zo genaamde "3D switch"?

Hier via het forum kunnen we een beginner eigenlijk niet echt vertellen welke mode dat hij moet gaan vliegen. Wel kunnen we hem adviseren om dezelfde mode te nemen als welke men in de plaatselijke club gebruiken. Verder nooit proberem om iemand die al langere tijd een bepaalde mode vliegt om die te laten omleren naar een andere mode. In echte noodsituaties vallen de reflexen dan automatisch weer terug naar de eerste manier van aanleren en is het model alsnog gecrashed.

tja wat er bij mij fout ging is dat ik echt onbedoeld merkte dat ik in stress situatie hoogte te corrigeren ook met de rechter, dus om 1 of andere reden 'ben' ik al mode 2 onddanks dat ik zo weinig gevlogen heb. misschien dat het er mee te maken heeft dat ik al zo lang spelletjes speel met rechts besturing en links gas :P het moet beter gaan zo, echter heb door de wind nog niet kunnen vliegen. Mijn hoop is gevestigd op morgen :) windkracht 2. moet lukken. TOe ik er dus over nadacht om te dwitchen dacht ik ook dat het wel handig is dat als je op de grond bent je alles met links doet en in de lucht voornamelijk met rechts. zit ook wel iets logisch in.

Back