Harold
PH-SAM
Leuk die formules
Nog even de "knietjes test":
Een beetje vliegtuig die wat kunstjes moet kunnen (loopings enzo...) moet toch wel 3 tot 5 G aan kunnen.
Als je bij een charter van 2 kg de vleugel test, dan druk je bij de helft van elke vleugel zodanig dat je 6 - 10 kg tegen de knie drukt, of als je het niet vertrouwd neem je een weegschaal.
6 kg tegen de knie duwwen lijkt veel, maar is een normale waarde voor bij het vliegen. Als het dan al begint te kraken gaat het vast niet goed.
Bij een holiday druk je dus een kilo, maar door het tapse vleugeltje druk je niet op de halve vleugel, maar iets dichter naar de romp.

Nog even de "knietjes test":
Een beetje vliegtuig die wat kunstjes moet kunnen (loopings enzo...) moet toch wel 3 tot 5 G aan kunnen.
Als je bij een charter van 2 kg de vleugel test, dan druk je bij de helft van elke vleugel zodanig dat je 6 - 10 kg tegen de knie drukt, of als je het niet vertrouwd neem je een weegschaal.
6 kg tegen de knie duwwen lijkt veel, maar is een normale waarde voor bij het vliegen. Als het dan al begint te kraken gaat het vast niet goed.
Bij een holiday druk je dus een kilo, maar door het tapse vleugeltje druk je niet op de halve vleugel, maar iets dichter naar de romp.