Voor ik het vergeet, Is het geen idee er wat filmpjes bij te zetten. (of links ernaar maar dan zit je met het risico van gebroken links. En mogelijk wat meer tekeningen. Soms gebruik je veel fotoś maar in andere stukken is het erg veel tekst achter elkaar.
Je zegt dat internet en you-tube niet voldoende zijn. Dat klopt zeker voor wat betreft het vliegen zelf (maar soms kan het niet anders, bij mij is dat om medische redenen lastig) en dan is een sim en youtube beter dan niets. Qua theory is het super. Je moet alleen het kaf van het koren kunnen onderscheiden en dat is als beginner wat lastig. Veel universiteiten zetten tegenwoordig colleges op youtube, daar zitten geweldige dingen bij, zoals de Feinmann lectures, of een complete cursus smithcharts. (ik leer vrij makkelijk, vooral als het om techniek gaat, Vaak het beste dmv lezen en zelfstudie, dat deed ik al toen ik nog op de HTS zat, ik heb de boeken meer gezien dan de leraren).
Hieronder de stukjes:
Motor, brushless/brushed
Je hebt twee motortechnieken in de electrowereld. Met koolborstels en zonder.
Met koolborstels houdt in dat er via de koolborstels een contact gelegt (gelegd) moet worden met de stator (dat moet rotor zijn), het inwendige van de motor.
Dat ligt aan de constructie. Rotor is het roterende deel. Stator het statische deel. Koolborstels zijn slijtgevoelig en bovendien vergt de commutator onderhoud. De luchtspleten gaan vol kool zitten en de commutator zelf slijt ook. Een motor met koolborstels heeft heel veel spoelen. Je voelt dat ook wanneer je met je hand het ding draait. Dat zijn een paar zware punten, bij een borstel motor zijn dat heel veel kleine klikjes. Doordat er daar erg veel spoelen nodig zijn is het lastiger om ze voor hoog vermogen te maken. Door de ruimte moet men vrij dun draad gebruiken. Bij een brushless kan men met weinig dik draad toe. Daardoor kan het ding veel stroom aan en is makkelijk sterk te maken.
Bij borstelmotoren zit het spoelpakket altijd op de rotor, bij brushless altijd op de stator. Bij RC viel me op dat men meestal de buitenkant kiest als rotor. De plaats heeft weinig met het principe te maken. Zolang de spoelen niet draaibaar zijn is er geen koolborstel nodig.
Borstelloos houdt dus in dat de motor zichzelf zonder contact tussen het draaiende en het niet draaiende deel in werking krijgt.
Er is nooit contact tussen het draaiende en niet draaiende deel van de motor. Maar ik weet wat je bedoeld. Het staat er alleen wat ongelukkig.
Aangezien op de buitenrand van de motor magneten zitten,
De magneten zitten altijd op de rotor. Maar bij RC zit de rotor , zover ik motoren daarvan ken, altijd aan de buiten kant. Dus RC specifiek klopt je opmerking wel.
Des te minder gas je geeft, des te meer er gehakt moet worden, dus des te warmer de regelaar zal worden.
Dit klopt niet maar hoe het wel gaat is een erg lang en erg technisch verhaal. Het effect klopt wel, dat heeft vooral met het gedrag van de motor te maken. Het hakken zorgt er juist voor dat de boel minder warm wordt (in het algemeen). Dat is ook het principe van een schakelende voeding.
Een regelaar heeft vaak ook een BEC aan boord. BEC staat voor Battery Eliminating Circuit, dit brengt het voltage van de accu terug naar een voltage waar de servo’s etc tegen kunnen. Vaak zit dit op 5 of 6 volt. Dit is erg belangrijk, niet alle electronica kan namelijk zomaar op 6 volt gezet worden.
Een BEC heeft ook een capaciteit, weergegeven in Amperes. Hier moet ook erg goed naar gekeken worden, een 1 Ampere Bec op een trex 450 zal 1 vlucht goed gaan, maar geeft ergens daarna een mooie steekvlam, waarna regelaar en heli overleden is (pech onderweg = crash..)
Voltage, wattage en amperage, Amperes zijn fantasie termen. Het is spanning in volt of in V, stroom in ampere of A en vermogen in watt of W (let ook op de hoofdletters)
Er zijn in de electronica erg veel grootheden die de zelfde letter gebruiken en daarom is het erg belangrijk deze juist te gebruiken. s en S zijn bv twee totaal andere dingen, mHz en MHz idem en zo zijn er veel meer.
Capaciteit an sich is iets anders, hij heeft de capaciteit een bepaald vermogen te leveren en vooral, een deel zelf te dissiperen. Vermogen is het product van stroom en spanning (P=UxI) Belangrijkste hier is de spanningsval over de BEC en de hoeveelheid stroom die de gebruiker vraagt. Een 5V BEC die 1A moet leveren bij een bronspanning van 12V zal veel heter worden dan wanneer hij van 7 naar 5V moet bij 1A.
Doe je het niet, gaat het mis, 2 stroombronnen geven problemen.
Het zijn in dit geval twee spanningsbronnen. Een stroombron is iets anders. Een BEC brengt de spanning omlaag, de verbruiker bepaald de stroomvraag. Een stroombron levert een vaste stroom maar de spanning varieert. Anders zou de wet van Ohm niet meer gelden en had het de aanbeveling van Ohm geheten.
Bijvoorbeeld een 3s 45c 2200 mah.
Het is mAh.
De C houdt in dat het pakket 45x zijn waarde in mah kan leveren, in dit geval 45 x 2200 mah (dus 2,2 ampere) = 99 Ampere
C is de capaciteit tot het leveren van stroom door een accu gedurende 1 uur. 2,2Ah wil zeggen dat hij 2,2A kan leveren gedurende een uur. Hij kan echter meer leveren in een kortere tijd. Dat kan niet onbeperkt (door snelheid chemisch proces en de inwendige weerstand). Hij kan dus bv ook 4,4A leveren, maar dan haal je maar een half uur. Dat is 2C. Dus de cel moet het aankunnen, en er moet genoeg voor handen zijn. Een accu die 100S kan is leuk maar je hebt er zo weinig aan als hij in 2 seconden leeg is. De accu verstookt ook vermogen in zijn ESR (inwendige weerstand) Dat produceert warmte. .
(C wordt buiten de RC vooral gebruikt als parameter van de maximale laadstroom over tijd) Je kan niet iedere accu even snel laden)
Memory: Myth or Fact? ? Battery University Dit is een van de beste sites mbt accus.
Zo. ik heb nu al weer te lang gezeten, ik ga nu plat. (shit, bijna alles kwijt, als het te lang duurt gooit hij mij eruit, moet ik opnieuw inloggen )