Vindt je het heel erg dat ik het daar niet mee eens ben

maar je hebt gelijk dat spanning (geen voltage aub, daar krijg ik uitslag van >;-) ) onder load meten ook niet ideaal is. Beter is voorkomen dat hij te leeg raakt en te heet wordt. Vooral omdat RC lipo's volgens mij geen enkele vorm van temperatuur, spanning en stroom protectie hebben.
Een lithium gebaseerde accu als li-ion en li-ion polymeer kennen een capaciteit die heel precies via de spanning te volgen is. De capaciteit meten in een (meestal closed loop) lader is redelijk zinloos (maar wel heel commercieel verantwoord en grofweg mbv de juiste firmware kunnen ze het aardig benaderen. Sommige laders of verbruikers moeten de accu eerst "leren" Bij mijn Nikon DSR bv.
Het laden verloopt in twee stages en duurt grofweg 3 uur. Eerst met een constante stroom tot ongeveer 85%, Daarbij mag de spanning niet te hoog worden dus de lader moet OVP hebben (dat heeft een nimh of nicd lader niet)
Dat kost grofweg een uur, daarna loopt de stroomvraag terug (je CC bron kan er dus ook niet meer induwen. Vanaf dan wordt er naar het spanningsverloop gekeken. Dat tweede deel is de saturatie stage. Als je er meer stroom in pompt het eerste deel, dan duurt het veel korter voor die eerste 85% is bereikt. Maar de tweede stage duurt dan juist langer. Voor de cel is 85% prima en ook beter maar meer kan geen kwaad mits op de juiste manier en max ongeveer 4,2 tot 4,3V. Ze horen niet heet te worden bij laden.
In telefoons, computers etc zit er vaak een protectie circuit. Komt de cel onder de 2,5V dan gaat hij in sleep mode. De protectie circuits maken hem dan onbruikbaar. Dat omzeilen is mogelijk maar niet te adviseren. De batterij kan onstabiel worden. Onder 1,5V is hij 100% dood. Om het ding lang gezond te houden moet de spanning boven 3V en onder 4,3V blijven.
Die spanning kan eigenlijk niet zomaar in een lader of onder belasting worden gemeten (heel jammer voor de eigenaar van bling bling laders met mooie blauwe displays en andere toeters en bellen)

want die 4,3 en 3V is de open klem spanning (dus onbelast) en bij voorkeur na een paar uur rust. Dat geldt overigens voor de meeste accus. Dat heeft vaak te maken met lading verdeling. Bij loodaccus ken je dat wel. Start tot de accu niet meer wil. Wacht een uur en hij lijkt weer wat bijgeladen. Dat komt omdat de lading van het oppervlak uitgeput was maar de rest lading die dieper zat zich heeft herverdeeld. Bij laden gebeurd het zelfde. Dat is bij lipo's de saturation stage.
Fred
Ik hoop dat het leesbaar is, ik kan beter eerst in Word typen of chrome gebruiken want ik kan nu niks teruglezen. Zinnen en woorden verdwijnen, halve letters etc. Heel raar, ik zit op veel forums en alleen hier gebeuren rare dingen. Ik zal wel iets fout hebben staan