Eerste vlucht

Hi David,

Het is het tandwieltje, asje en riem-tandwieltje wat aan de motor kant zit. Ik heb er nog een die zo te zien goed is. Maar toch erg bedankt voor het aanbod.

Die speling heb ik tot nu toe ook gebruikt als criteria maar ik was bang voor haarscheuren. Ik zal ze eens onder de microscoop leggen. Gewoon uit nieuwsgierigheid.
Lijkt me inderdaad lullig als er een vol gas los slaat.

Ik ga ook het toerental van de rotor meten. Een leuk excuus om weer eens met mijn originele General Radio strobotac te spelen.
 
helemaal origineel heb je daar deze voor:
Toerental meter JA170135 - RC Heliparts

schroevendraaier in de grond, ding ertegenaan, optoeren en een ander even het scherm af laten lezen.
officieel zijn deze dingen voor vliegtuigprops, maar op deze manier werkt het ook voor een rotor.
ikzelf heb er ooit eens 1 gevonden die het hoogste getal netjes onderin het scherm laat staan.
erg prettig.

strobo werkt ook natuurlijk, misschien wat bewerkelijker ;-)


Die linkjes: bij de 600 heb ik ze in de kop nog wel eens versleten. is ook een harder soort plastic..
de rest is eigenlijk altijd heel gebleven. zeker op de 450.
wel altijd opletten dat ze er vanaf de goede kant op gedrukt worden, er zit nl een voor en achterkant aan.
op een 450 kunnen ze er redelijk goed tegen als het verkeerdom gaat.
op een 600 kunnen ze dan vrij vlot er weer afkomen. je drukt dan een randje uit de link, die dus ervoor zorgt dat ie blijft zitten.
 
Ik meet de gaten op voor ik ze monteer. Er staat geen markering op en ik heb gemerkt dat ze wel eenvoudig verkeerd om kunnen. Ik heb nu nieuwe gebruikt en daar is het verschil wel groot. Ook makkelijker te meten. Er zat ook een zakje met nieuwe bij zonder het draadeind, die gaan zelfs de goede kant op heel zwaar. Maar die hadden 2x zo dik draadeind nodig en dat had ik niet. Zullen wel voor een 600 zijn geweest.

Ik weet niet of het met de stroboscoop lukt. Ik moet het bij weinig licht doen of er vlak naast gaan staan. Dat laatste vind ik zonder harnas of kettingzaag pak niet zo'n prettig idee. Ik heb ook nog een mechanische toerenteller met wieltje van smith , die zat bij mijn draaibank. Niet bruikbaar hiervoor maar wel een mooi ding.

Hij zit weer in elkaar. Vanmiddag eens proberen.
 
kun je misschien beter het toerental even terugrekenen...
tandwielverhouding, volt van de accu (op 11,8 of zoiets zetten voor het rekenen), beetje rendement (zet ik meestal rond 80 a 90%), en het percentage wat je in de zender hebt ingesteld.

niet exact, maar redelijk in de buurt
 
die doet +/- hetzelfde.

alleen hebben ze daar de rendementen en verliezen wel goed staan.
reken je met 11,1 volt, of met 12,6.. Dat scheelt nogal. daarnaast scheelt een rendement van 80% of 90% ook nog best wat.
 
yep alleen door die berekeningen kwam ik erachter dat ik toch maar een kleinere pinion ga gebruiken dan 13T op de 450 test heli ;) heb weinig zin dat mijn kop uit elkaar spat
 
yep alleen door die berekeningen kwam ik erachter dat ik toch maar een kleinere pinion ga gebruiken dan 13T op de 450 test heli ;) heb weinig zin dat mijn kop uit elkaar spat

Wat voor heli was dat dan? Want ik ben nog geen 450 tegen gekomen die niet gewoon met een 13T pinion en een 3500 kV motor voluit kon draaien.... je zit dan op ongeveer 2900-3000 toeren als ik me goed herinner.

Ik vertrouw persoonlijk de meerblads koppen van CopterX niet bij die toerentallen (en Spinblade limiteert ook tot 2700 RPM in hun technische gegevens) maar een gewone standaard 450 kop zou dat wel gewoon moeten kunnen hebben volgens mij....

Groet, Bert
 
volgens mel zit ik met een slant gear en 13T met een 3500 motortje

Hover RPM at beginning of flight: 4431
Hover RPM at middle of flight: 4081
Hover RPM at end of flight: 3939


terwijl normaal met 150 en 12T op
Hover RPM at beginning of flight: 3299
Hover RPM at middle of flight: 3039
Hover RPM at end of flight: 2933
 
Oh, heb je slant gear.... dan heb je 121T maingear toch? Dan liggen de toerentallen inderdaad anders.... Sorry, even geen rekening mee gehouden...

Groet, Bert
 
yep np, had er zelf ook eerst ff geen rekening mee gehouden :-). ga er gewoon een 11T opzetten (het zal best wel kunnen met die heli want zat er standaard bij die combo van slant en 13T pinion, maar met mijn vliegstijl hoeft het niet zo extreem)
 
Ik vertrouw persoonlijk de meerblads koppen van CopterX niet bij die toerentallen (en Spinblade limiteert ook tot 2700 RPM in hun technische gegevens)

Groet, Bert

heb ze gisteren binnen gehad, 2800 rpm maar dat haal ik nooit met 10t, 65% gov. mode

ezyduzy4.jpg
 
Neuh, dan zou je zo rond de 2000 RPM moeten zitten....

Tenminste, daar kom ik ongeveer op uit met die combinatie.

Groet, Bert
 
Ik heb het toerental nog niet gemeten. Het is niet dat ik denk dat dat moet, maar als ik het zo lees kan het geen kwaad.

Gisteren 2 lipos leeg gevlogen. De meeste tijd was bijstellen. Dat was bijna niet te doen door de training gears. Die beinvloeden de heli volgens mij nog al. Dan krijg je de kip en het ei verhaal. Omdat ik beginner ben wil ik die gear, (dat heeft al wat kosten bespaard zoals je dadelijk leest). Maar met die gear is hij bijna niet af te stellen, zonder die gear wel maar dan mogelijk gepaard met tip overs etc.

Ik kreeg het ding niet goed. De ene keer recht omhoog, de andere keer wil hij naar links en moet ik veel aileron geven wat hem alleen wat afremt. Dan stel ik de boel bij, geef voor de zekerheid wat aileron naar rechts en hij kiept ineens als een gek naar rechts. Door de trainig gear ging het nog net goed. verhaal kort. Na die twee vluchten de boel goed nagekeken en de aileron servo klonk af en toe vreemd en anders dan zijn identieke broertje. Ding open gemaakt en toen vond ik de oorzaak van het onvoorspelbaar gedrag. Er was een tand van een van de kleinste tandwieltjes af.

Ach ja, al doende leert men, ik schreef ook zelf dat ik sleutelen leuk vond (maar servo's vervangen is minder leuk, voel met net een chirurg met loepbril, pincetten en een zaklampje tussen mijn tanden een mini moertje en montage steuntje op zijn plaats frutten.

Ik ben benieuwd of het zo beter gaat. Ik zag dat eindelijk de 200SR-x tandwielen bij de dealer binnen zijn. Die 200 is toch wat makkelijker om te oefenen. Maar zo'n CP heli is wel veel gaver. Alleen al vanwege de power

Ik moet er ook een lage spanning indicator opzetten want als ik wacht tot de motor toeren verliest wordt de lipo echt veel te heet.
Bij mijn 200 viel me juist op dat de boel zo lekker koel bleef.

Fred
 
Een lipo moet je eigenlijk ook niet leegvliegen totdat de heli toeren begint te verliezen, maar tot je ca 80% van de capaciteit (mAh) verbruikt hebt.

Dit is vrij simpel te bepalen:

• Vlieg 5 minuten met een volle lipo
• Laad deze bij en kijk hoevel mAh er bijgegaan is
• Deel dit aantal mAh door het aantal minuten dat je hebt gevlogen en je weet wat je per minuut verbruikt
• Neem 80% van je Lipo capaciteit en deel dit door het aantal mAh/min
• et voila, je hebt je maximale vliegtijd voor die lipo
• blijf daar voor de zekerheid wat onder zitten zodat je hem zeker niet te ver leeg vliegt.

Voltage meten is niet de juiste manier om te bepalen hoever een lipo leeg is, bovenstaande resulteert meestal in een celvoltage tussen de 3.6 en 3.8V en je kan dus een lipo alarm er op zetten ingesteld op 3.5V / 3.6V, maar dat moet je eigenlijk alleen als fail safe zien.

Een lipo cel mag overigens zeker NOOIT onder de 3.0V ontladen worden!

wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vindt je het heel erg dat ik het daar niet mee eens ben ;) maar je hebt gelijk dat spanning (geen voltage aub, daar krijg ik uitslag van >;-) ) onder load meten ook niet ideaal is. Beter is voorkomen dat hij te leeg raakt en te heet wordt. Vooral omdat RC lipo's volgens mij geen enkele vorm van temperatuur, spanning en stroom protectie hebben.

Een lithium gebaseerde accu als li-ion en li-ion polymeer kennen een capaciteit die heel precies via de spanning te volgen is. De capaciteit meten in een (meestal closed loop) lader is redelijk zinloos (maar wel heel commercieel verantwoord en grofweg mbv de juiste firmware kunnen ze het aardig benaderen. Sommige laders of verbruikers moeten de accu eerst "leren" Bij mijn Nikon DSR bv.

Het laden verloopt in twee stages en duurt grofweg 3 uur. Eerst met een constante stroom tot ongeveer 85%, Daarbij mag de spanning niet te hoog worden dus de lader moet OVP hebben (dat heeft een nimh of nicd lader niet)

Dat kost grofweg een uur, daarna loopt de stroomvraag terug (je CC bron kan er dus ook niet meer induwen. Vanaf dan wordt er naar het spanningsverloop gekeken. Dat tweede deel is de saturatie stage. Als je er meer stroom in pompt het eerste deel, dan duurt het veel korter voor die eerste 85% is bereikt. Maar de tweede stage duurt dan juist langer. Voor de cel is 85% prima en ook beter maar meer kan geen kwaad mits op de juiste manier en max ongeveer 4,2 tot 4,3V. Ze horen niet heet te worden bij laden.

In telefoons, computers etc zit er vaak een protectie circuit. Komt de cel onder de 2,5V dan gaat hij in sleep mode. De protectie circuits maken hem dan onbruikbaar. Dat omzeilen is mogelijk maar niet te adviseren. De batterij kan onstabiel worden. Onder 1,5V is hij 100% dood. Om het ding lang gezond te houden moet de spanning boven 3V en onder 4,3V blijven.

Die spanning kan eigenlijk niet zomaar in een lader of onder belasting worden gemeten (heel jammer voor de eigenaar van bling bling laders met mooie blauwe displays en andere toeters en bellen) ;) want die 4,3 en 3V is de open klem spanning (dus onbelast) en bij voorkeur na een paar uur rust. Dat geldt overigens voor de meeste accus. Dat heeft vaak te maken met lading verdeling. Bij loodaccus ken je dat wel. Start tot de accu niet meer wil. Wacht een uur en hij lijkt weer wat bijgeladen. Dat komt omdat de lading van het oppervlak uitgeput was maar de rest lading die dieper zat zich heeft herverdeeld. Bij laden gebeurd het zelfde. Dat is bij lipo's de saturation stage.

Fred
Ik hoop dat het leesbaar is, ik kan beter eerst in Word typen of chrome gebruiken want ik kan nu niks teruglezen. Zinnen en woorden verdwijnen, halve letters etc. Heel raar, ik zit op veel forums en alleen hier gebeuren rare dingen. Ik zal wel iets fout hebben staan
 
By the way, dit is een vrij algemeen verhaal. Er zijn laders die redelijk de capaciteit kunnen inschatten middels coulomb meting. De firmware gaat meestal wel uit van de ideale accu (ivm rendement) Ook moet gecorrigeerd worden voor stroom die verbruikt wordt door een eventuele balans schakeling. En gewoon naar de tijd kijken aan de hand van ervaring met de eigen accu is ook veilig.

Over spanning, voordat iedereen zijn Gammel meter in zijn lipo's duwt, het gaat om een spanningverloop. Het eind van de saturatie geeft een spannings-dip.
 
Absoluut niet vervelend bedoelt, maar je komt met een heel mooi technisch verhaal als reactie op mijn post, maar je vliegt wel je lipo's leeg tot het toerental inkakt om het vervolgens vreemd te vinden dat deze zo heet worden.

Dat strookt niet echt samen in mijn ogen. Als je het zo goed weet waarom doe je het dan toch anders en dus eigenlijk verkeerd? Je helpt zo gewoon extra snel je lipo's om zeep.

Nogmaals: niet vervelend bedoelt maar het valt wel op dat je op het moment dat je kritiek krijgt of advies je het daarna in de wind slaat en ineens zelf wel allemaal lijkt te weten.
 
Ik vind het nog raarder, dat er gezegd wordt dat het laden 3 uur duurt.... Alsof dat altijd zou zijn.

Zelfs mijn mega-goeiekope B6 kloon drukt mijn 2600 mAh in iets meer dan een half uur vol, en goede laders kunnen het nog véél sneller....

En die "onnauwkeurige" capaciteitsmeting, die blijkt ook meestal binnen een paar mAh te kloppen....

Dat de capaciteit alleen zuiver te meten is aan de hand van de (het) spanningsverloop? De (resterende) capaciteitsmeting aan de hand van spanning.... DIE is juist zo onnauwkeurig als de pest....

Tenminste....

Maar ik kan er naast zitten....

Groet, Bert
 
"Onze" lipo's hebben inderdaad geen enkele vorm van bescherming.
De jbf manier is zoals eerder al vermeld..

80% van de capaciteit eruit vliegen als max.
Ga je meer dan die 80% eruit halen, kom je te dicht bij het eind van de ontlaadcurve.
Zou je moeten weten ;-)

Iig, dat is onze manier om het heel te houden, en die manier werkt.
Wachten tot de motor inkakt is een recept voor crashes en kapotte accu's

Die accu's horen trouwens niet zo heet te worden..
Warm mag. Heet ligt een beetje aan de persoon, heet voor jou kan warm voor mij zijn.
Maar wordt een accu onprettig om vast te houden, is er iets aan de hand.
Accu rot, hoge interne weerdstand oid. Dat kun je zelf beter invullen dan ik kan..
Die heli trekt er maar 25 amp uit, of je moet absurde toerentallen draaien.
25 amp moet hij op zijn sloffen kunnen leveren..

Qua accu's, leef je uit wat je wilt.. maar de ervaring is dat de jbf manier werkt..
De 3 cel van een 450 lipo zijn meestal nog redelijk bomproof, maar zeker niet veilig..
Ga je naar grotere accu's, worden ze ook vrij vlot gevoeliger..
 
Back
Top