Het is gelijk Bart schreef.
Met 6 kanalen kun je al een hele lange tijd doen mits je 'normale' modellen (om het zo maar even te noemen) blijft vliegen zoals standaard motor- of zweefvliegtuigen.
Wil je met modellen vliegen met extra functies zoals flaps, intr. landingsgestel, schakelen tussen telemetrie etc. dan kom je met 6 kanalen niet toe.
Dan ga je al snel naar minimaal een 10 of 12 kanaals zender.
Daarnaast zijn de mogelijkheden van de simpelere 6 kanaalszenders veelal ook nog eens beperkt wat betreft mixes, vliegfases e.d..
Ik heb het zelf en hele tijd geleden doorgelezen dus weet niet meer wat er exact instaat maar volgens mij staat bij de sticky bovenin dit forum een topic genaamd "een zender kiezen" o.i.d..
Daar zal vast ook wel wat nuttige info in staan.
Het is niet altijd zwart-wit; "Ik heb nu 4 kanalen dus bommen (1) en granaten (1) is 4 + 2 = 6 "
Mechanisch intrekbaar landingsgestel werkt bijv. vaak enkel op een 2 standen schakelaar (ingeval je een speciale gear servo gebruikt) dus dan moet dat ene kanaal wel juist zo'n schakelaar zijn.
Zo zijn er nog legio mitsen en maren te bedenken.
6 kanaals werkt vaak maar als je het zelf uitgebreider wilt hebben schieten ze ook vaak tekort.
Dus je zult iets dieper (en wellicht realistischer) moeten nadenken over wat je wilt gaan doen.
Om even man en paard te noemen zonder je roze bubbel door te willen prikken (want ik kan simpelweg echt geen beeld vormen bij jouw persoonlijke situatie).
Normaliter leer je vliegen, lukt dat en hou je de boel heel ga je verder met bijv. een laagdekker trainer en als dat allemaal lukt en goed gaat (en dan zijn we vaak wel een tijdje verder) dan komen de 'vliegtuigen met de bommen en granaten'.
Om eerlijk te zijn, vroeger was dit 'in' maar ik heb ze de laatste 20 jaar niet of nauwelijks gezien daar niet iedereen altijd zo gecharmeerd is van dingen die vanaf een vliegtuig gedropt kunnen worden tenzij het bijv. parachutisten of snoepjes zijn.
Ga je het gebruikelijke traject in met gewoon een volgende laagdekker trainer en minder ingewikkelde kisten etc. dan kun je vast nog wel een paar jaar doen met een 6 kanaals zender.
Dan heb je ook weer een paar jaar de tijd om jezelf verder te ontwikkelen en aan te zien waarheen het voor jou gaat in deze hobby en daarvoor specifieker te gaan sparen.