Eerste zender kiezen

Discussie in 'Beginners' gestart door Viper 01, 27 jan 2017.

  1. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Haha leuk dat ik jou hier tegenkom Emanuel :). Ik ben druk bezig op dit forum... Ik vind Spektrum mooie zenders leveren, er zijn natuurlijk ook wel andere mooie zenders maar Spektrum heb ik zo even naar gekeken en in mijn Apprentice zit Spektrum. Ik kijk nu al naar een volgende zender meer voor de prijs. Is dan die Taranis Q7 een mooie zender? Ik wist sowieso al dat het rond de 200 euro zou gaan moeten kosten. Met mijn Spektrum DXe zender kan ik nergens zien of horen hoelang ik nog kan vliegen en dan is zo'n telemetrie zender wel handig. Ik dacht dat dat telemetrie inhoud toch?

    Bedankt Emanuel en morgen (zondag) vliegen?
     
  2. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Telemetrie is het op afstand doorsturen van meetgegevens. Het zit al in de naam: tele(afstand)metrie(meten). In het vliegtuig bouw je dus sensoren die meten wat voor jou als piloot interessant is. Bij een elektro vliegtuig is dat bv de accuspanning, het opgenomen vermogen en de rest capaciteit van de accu. Op de zender kun je alarmen programmeren die je waarschuwen als de accu bijna leeg is. Vroeger was je afhankelijk van een timer, maar dat is erg onnauwkeurig. Meten is weten geld ook in dit geval.
    Ik weet nog niet of ik morgen ga vliegen, maar als dat zo is laat ik het even weten.
     
    Viper 01 vindt dit leuk.
  3. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    De Taranis ipv de Spektum is zeker een goede optie.
    Voor de Taranis kan je een module kopen waarmee je Spektrum ontvangers kan gebruiken.
     
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Sorry maar "telemetrie" vind ik naar een beginner toe echt een marketing gimmick.
    Nog steeds de timer voor alle toestellen en dat laat me eigenlijk nooit in de steek...

    Waarmee ik niet wil zeggen dat de Taranis reeks geen mooi en goed product is.
     
  5. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    En vooral niet naar het uiterlijk kijken, goud is niet altijd beter dan ijzer.
    Johan.
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Als je ook als beginner een goede zender zoekt waar je wat langer mee vooruit wil kunnen dan zijn zaken als telemetrie juist belangrijk. Door vooruit te kijken kun je veel geld besparen. Dat geld ook voor het aantal kanalen. Beginnen met een 6 kanaals zender is gewoon wachten tot je tegen die grens aanloopt en dan moet je over op een andere zender. "Vroeger" waren extra kanalen duur, maar nu koop je een prima 16 kanaals systeem voor een goede €100,- en voor iets meer dan €200,- heb je een zender waarvan ik het model niet kan verzinnen wat je er niet mee kan besturen.
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Ik zou ook een Frsky adviseren. Als ik zie hoe snel FrSky zich ontwikkeld en prijstechnisch interessante opties blijft aanbieden.

    Met de Taranis X7 brengen ze een heel volwaardige zender met 16 kanalen voor een beginner's prijs.

    Verder hebben ze een goede range aan telemetrie sensoren voor redelijke prijzen.

    En de laatste tijd is daar nog een serie producten aan toegevoegd die de zekerheid van de signaaloverdracht vergroten door de toepassing van redundantie. Niet nodig voor de beginnende vlieger, maar ik vind het wel een prettige gedachte dat ik dit nu voor een redelijke prijs kan toepassen in een toestel waar ik samen met anderen al 3 jaar aan bouw en waar al meer dan 3000 euro in is gegaan.

    En tot slot, voor zover ik het kan beoordelen zijn de FrSky zenders heel waardevast. Ik heb wel eens geprobeerd om een tweedehands FrSky Taranis voor een leuke prijs aan te schaffen, maar de prijzen van zo'n tweedehands zender blijven dicht tegen de nieuwprijs aanliggen
     
  8. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dankjewel voor alle reacties.
     
  9. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Dat is toch wel belangrijk om over na te denken. Ik wil toch een goede zender om niet om de 2 jaar een nieuwe te kopen. FrSky produceert toch wel zenders die er goed stevig, niet te goedkoop uitzien voor een redelijke prijs. Klopt het ook dat je op een FrSky Taranis nog een soort firmware moet zetten?

    Nog een puntje. Is het aan te raden om een zender te kopen met telemetrie en alles als je nog met een trainer vliegt? Ik heb de Spektrum DXe en zitten niet zo veel kanalen op en ik vind hem erg onhandig. Hij werkt namelijk op batterijen en ik kan voor de rest bijna nergens zien als hij in de lucht is hoeveel accupercentage ik nog heb.
     
  10. spark

    spark

    Lid geworden:
    26 sep 2010
    Berichten:
    123
    Locatie:
    leeuwarden
    ik heb nog een nieuwe ongebruikte dx8 liggen voor weinig....belangstelling? even een berichtje
     
  11. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Nee bedankt spark, ik heb laatst een Frsky Taranis voor een lage prijs kunnen kopen tweedehands, dus ik heb al een goede zender liggen.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    -huh excuus...-
     
  13. Viper 01

    Viper 01

    Lid geworden:
    27 jan 2017
    Berichten:
    436
    Locatie:
    Noord-Brabant
    Waarom dit?
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.334
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou... ik had iets geschreven dat absoluut niet opportuun bleek, zodoende... :hammer:
     

Deel Deze Pagina