Eeuwige roem....

ik denk dat het hier op dit stukje van het forum reuze meevalt met beterweters hoor.
het is zo dat het maar een klein gedeelte van de bouwers echte schratsbouwers zijn, maar dat is niet de reden omdat ze het niet kunnen .
het duurt een stuk langer om zelf alles te maken en het opzoekingswerk is ook enorm tijdrovend.
als je het een beetje goed wil doen heb je ook een hoop machientjes nodig en voldoende plaats om stof te maken , en een werkhuis is niet voor iedereen weg gelegd.
 
Ja ik heb pas een mini draaibankje aangeschaft en een freesmachientje met freesjes tot 0.3mm. Die zijn nog niet binnen maar die zullen ook de nodige stof produceren. Ik heb trouwens ook geen werkplaats maar een hele lange huiskamer. De laatste 5 meter zijn van mij en ik ruim na mijn werk alles netjes op. Incl. Afstoffen:rofl:
 
Kan er misschien wat meer inhoudelijke toelichting gegeven worden?
Ron vermeldt dat 20€ per bladzijde gedoneerd wordt aan de bouwer.
Het werfverslag van mijn Royal Caroline is nu al 180 blz lang (incl. foto's).
Het fotoverslag van mijn HMS Victory is 227 blz. en bevat ruim 12.000 woorden.
Beiden beantwoorden aan het criterium dat een kit mag, als je er maar serieus de zaag in zet, maar ik denk dat dit niet de bedoeling is.
Is de bedoeling 1 schip 1 artikel, en hoeveel blz? of kan de bouw in een kleine artikelenreeks opgenomen worden?
Niet dat ik de ambitie heb om als Vlaamse amateurbouwer in een gerenommeerd Nederlands Modelbouwblad te publiceren, maar dergelijke info en welke gegevens je graag in de tekst ziet aan bod komen, geeft kandidaten een beter inzicht in wat verwacht wordt.

Met vriendelijke groeten,
 
Kan er misschien wat meer inhoudelijke toelichting gegeven worden?

Ron gaf mij de volgende toelichting:
<quote Ron>:
Er zijn, en dat geldt voor iedereen die zin heeft om een keer een artikel in te sturen, een paar leidraden. Een artikel is gewoonlijk ca. 4 tot 6 bladzijden. Meer mag ook maar dan maken we er een vervolgartikel van. Voor 4 bladzijden zijn ongeveer 1500 woorden nodig en minimaal 15 scherpe foto's van een zo hoog mogelijke resolutie, maar minimaal ca. 600 dpi. Schrijf luchtig en met een beetje humor en beschrijf vanaf de kiel tot de trommelstok hoe je het model hebt gebouwd waarbij je telkens verwijst naar een foto met een [nummer]. De nummers van de, via wetransfer in te sturen foto's moeten uiteraard overeenkomen. Als je nog steeds geïnteresseerd bent stuur mij dan een mail (ronvanleeuwen54@gmail.com) dan stuur ik je een oud concept artikel in MSword als voorbeeld. Maar heb je zoveel plankenkoorts of zie je het eenvoudigweg niet zitten, maar wil je wel graag je model geëtaleerd zien in de Modelbouwer, dan kan ik langskomen voor in interview en maak ik het artikel.</einde quote ron>
 
Kan er misschien wat meer inhoudelijke toelichting gegeven worden?
Ron vermeldt dat 20€ per bladzijde gedoneerd wordt aan de bouwer.
Het werfverslag van mijn Royal Caroline is nu al 180 blz lang (incl. foto's).
Het fotoverslag van mijn HMS Victory is 227 blz. en bevat ruim 12.000 woorden.
Beiden beantwoorden aan het criterium dat een kit mag, als je er maar serieus de zaag in zet, maar ik denk dat dit niet de bedoeling is.
Is de bedoeling 1 schip 1 artikel, en hoeveel blz? of kan de bouw in een kleine artikelenreeks opgenomen worden?
Niet dat ik de ambitie heb om als Vlaamse amateurbouwer in een gerenommeerd Nederlands Modelbouwblad te publiceren, maar dergelijke info en welke gegevens je graag in de tekst ziet aan bod komen, geeft kandidaten een beter inzicht in wat verwacht wordt.

Met vriendelijke groeten,
Lieve mensen

Ik vind het tot nu toe een zeer interessante discussie! En we kunnen wat hebben hoor! Hoewel zeer zeldzaam komen er op de redactie ook wel eens bakken met bagger over ons heen Ik denk dat de kern van deze discussie simpel is. Velen voelen zich te bescheiden en denken dat de lat te hoog ligt en dat we een elitair blad zijn. Welnu we zijn alles behalve elitair. We willen ons alleen graag onderscheiden. Ik zie bijvoorbeeld dat Herby zich 'slechts' een Vlaamse amateurbouwer vindt. Valse bescheidenheid want zijn we niet allemaal amateurs? Maar Herby, troost je, ik zie in jouw onderschrift titels van zeker 10 artikelen die voor plaatsing in aanmerking komen. Kom maar op, stuur eens wat foto's.
Maar er wordt heus wel over kits of zoals je wilt 'bouwpaketten' gepubliceerd. Hans 'Kolderstok' van Nieuwkoop heeft maar liefst 4 artikelen ingestuurd over 'de bouw van een bouwdoos' waarin hij omschrijft hoe hij de diverse modellen van meet af aan heeft bedacht, ontwikkeld, gebouwd, verbeterd en op de markt heeft gezet. Ik ben zelf kort geleden begonnen met een 'Sovereign of the Seas van Dé Agostini. Het bleek echter een incompleet pakket waar ik tot deel 107 ( van de 135) kreeg uit een boedel dus eigenlijk nooit gebouwd kon worden. Ik heb er dus diezelfde zaag ingezet en wil het voor- en achtersteven op een plank bouwen en dat straks ingelijst als een soort schilderij aan de muur komt te hangen. Onderscheid, daar gaat het om. WE publiceren bijvoorbeeld nooit artikelen over complete treinbanen hoe schitterend ook want daar zijn ander bladen voor, maar wel een detail met eigen inbreng als bijvoorbeeld een zelf gefabriceerde brug of bijvoorbeeld een 3D getekende wagon die ook 3D geprint werd. Of mijn Oekraïnse vriend Igor Capinos, eregast op de expo van 2019 in Lelystad die een 4D! boegbeeld had gemaakt met een aangepaste CNC frees. Of Marc Wuyts, hier op het forum aanwezig die al bezig is met zijn 8e artikel over de Black Pearl! Nogmaals mensen, denk niet dat je te min bent, het gaat om het onderscheid en vooral leuke en nieuwe ideeën. Belangrijkste is misschien wel de kwaliteit van defoto's want met droge tekst, hoe leuk geschreven ook, ga je de lezers slechts tijdelijk boeien. De bouw moet vanaf het begin in beeld gebracht zijn. En uiteraard helpen we je waar nodig. Succes.
 
Ik vind het tot nu toe een zeer interessante discussie! En we kunnen wat hebben hoor! Hoewel zeer zeldzaam komen er op de redactie ook wel eens bakken met bagger over ons heen
Ik ken dat probleem. Alleen niet als redacteur maar ls Moderator. En ook dat zal jou niet onbekend zijn.

Zolang we de discussie netjes en op gelijkwaardig niveau houden zal het een mooie discussie blijven.
Ik blijf bij mijn mening die ik eerder heb bescheven(dat iedereen een gelijkwaardige kans verdiend). En ik snap ook heus wel dat krakkemikkig in elkaar gelijmde/gespijkerde modellen minder makkelijk aan bod komen.
Maar een degelijke HOUTEN kit (waar de zaag doorheen is gegaan ) die vakkundig en met enige eigen inzicht gebouwd is en er prachtig bij staat moet toch een kans kunnen krijgen.
Maar dat beschreef jezelf al.

Maak er een mooie keuze van en laat de lezers van het blad genieten van al het moois.:thumbsup::thumbsup:
 
Beste scheepsbouwers,
Als hoofdredacteur van dit 'elite' -blad wil ik de informatie van Ron nog wat aanvullen. Inderdaad zijn de meeste artikelen zo'n 4-6 pagina's. Maar omdat we de technieken beschrijven die toegepast worden bij het bouwen van een model, komt het regelmatig voor dat een artikel 8-10 pagina's beslaat en over twee nummers wordt verdeeld. En scheepsbouwers kunnen er wat van: onlangs is de beschrijving van de bouw van de (letterlijk!) doorgezaagde duikboot O-19 afgesloten. In totaal 14 afleveringen met naar schatting 30.000 woorden over meer dan 70 pagina's. Maar daarin zijn dan ook alle onderdelen van een duikboot en de toegepaste technieken aan de orde gekomen: messing bewerken, balsa bewerken, printen, gieten, kunststoffen, alles is de revue gepasseerd. Dit ter illustratie dat zelfs de lengte van het artikel geen probleem hoeft te zijn. Lange(-re) artikelen zijn mede het gevolg van het streven naar het opnemen van voldoende afbeeldingen die de tekst aanvullen. En dat is één van de redenen waarom het blad zo'n elitaire uitstraling heeft denk ik.Ergo: de redactie schrikt (bijna) nergens van terug en ik hoop jullie ook niet...
Gerrit Volgers
 
Hallo Ron,
Ik heb je artikel in de modelbouwer gelezen en ben geïnteresseerd om hem te bouwen, alleen hoe kom ik aan de tekeningen?
Ik dacht dat ik ze bij de Bataviawerf zou kunnen bestellen, of kan het ergens anders?
Groet, Arie
 
Back
Top