EeZeBilt Otter en Tamar

full

Behoeft denk ik niet veel uitleg, maar:
Ze staan in de blanke lak!
Van de week maar eens ruitjes inlijmen enzo... We zijn er bijna...!

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank allemaal, nog eventjes en dan kunnen we varen.

@DG: I haven't ballasted Otter yet, got to get myself some lead shot to pour into the bottom part.
I am just as curious as you to see it running, but it already has been a blast to build the two boats!

@DG: I haven't ballasted Otter yet, got to get myself some lead shot to pour into the bottom part.

The Beaver is designed for 16-20oz - about 450-550 gm. At this weight you have to be careful not to drop it - it will damage the floor!

I'm thinking of doing another Beaver hull - this time leaving the gunwales off the stern and altering the rear deck plan slightly - so that it becomes a modern anchor-handling hull, to go with the modern superstructure... :)

Ik heb inmiddels beide bootjes op het water gehad, viel niet tegen! Daarover zo meer.
Eerst nog even een paar foto's van de laatste werkzaamheden.

De Otter heeft ongeveer 250gram gewicht in zijn kiel gerommeld gekregen - 200gram lood en een flinke plens G4 om het te binden - en ligt nu schitterend in het water, al zeg ik het zelf ;)
Het bootje ziet er nu zo van binnen uit:
full

Redelijk "clean" dus, voor een bootje van nog geen 30cm. De accu is een 0,8A 2S LiPo, daar kan ik best een tijdje op varen.
Ik heb ook de navigatieverlichting (alleen SB en BB... geen top- en heklichten) aangelegd en aangesloten.
En dan vaart het vervolgens zo:

Dankzij het sneldraaiende minimotortje heb ik vermogen te over, dus ik kan nog eens wat slepen.
Gelukkig komt er niet veel water over dek, dus de boot blijft mooi droog. Missie geslaagd!

De Tamar, of tegenwoordig RNLB Sweetlake Delight uit de Tamar class, heeft als laatste details raampjes, naamstickers en vlaggetjes, een radarschermpje op de flybridge, reddingsboeien en ruitenwissertjes gekregen en ziet er nu zo uit:
full

full

...En omdat het bootje natuurlijk wel moet presteren vaart deze reddingsboot op 2x0,5Ah LiPo, parallel geschakeld voor meer vaartijd, en dat geeft aardig wat drukte in het ruim:
full

Tijdens het varen liggen er dan ook nog twee liposaver biepertjes bij... Volle bak.
Vanavond ben ik eindelijk toegekomen om deze reddingsboot zijn proefvaart te geven. Het vaarbeeld valt me niet tegen, hij komt prima van zijn plek en reageert aardig op het roer:
Toch heb ik er nog wel wat problemen mee... Ten eerste heeft de boot de neiging om uit zijn roer te lopen op hoge snelheid, en soms zelfs gewoon plat te gaan. Verder komt de spray dusdanig hoog dat het op het dek terecht komt, in de lage inhammen bij de trappetjes en vervolgens de boot in loopt. Resultaat: 3 minuten varen - boot compleet vol water. Nog eens 3 minuten varen: Boot wéér vol water.
Er moeten duidelijk nog sprayrails op, en als dat niet werkt dan is het heel jammer maar dan wordt het een boekenkastmodelletje, hoewel dat natuurlijk wel zonde is...

Gefeliciteerd met de eerste vaarten. Otter vaart inderdaad netjes. De Tamar is wel erg snel, het is gewoon een speedboot zo. Dat uit het roer lopen komt wel vaker voor bij dit soort boten, de echte Gillis heeft er ook last van, en het model, mits ook zo pittig gemotoriseerd als jouw RNLI boot, ook.

Ik zou inderdaad die sprayrails aanbrengen, en dan de snelheid flink terug schroeven. Met die rails heb je waarschijnlijk bij een veel lagere snelheid toch een mooi vaarbeeld, met omklappende boeggolf, maar zonder de stabiliteitsproblemen, en zoveel water in de boot. Wil je dan toch een keine speedboot, bouw dan een keer een mini-Wiesel, of zo. Het zou zonde zijn om deze op de kast te zetten.

Hoi Diede,

Mooi man, enne zo als harm zegt, snelheid iets terug schroeven. Zelf ben ik bezig met een Despatch, een amerikaans tweede wereld oorlog haven slepertje. Is ook maar 29 cm.
Deze gaat ook iets te snel, dus de zender afgesteld dat hij nog maar 60% van zijn snelheid maakt. En slepen dat bootje, ik had er een grote boot van 10 kilo achterhangen en net zo mooi. Ik raak ook in de ban van die kleine scheepjes geloof ik.

Dank allemaal, ik ben ook blij met hoe ze er uit ziet. Maar ik ga toch de sprayrails aanbrengen, en mogelijk dat ik nog wat ga snijden in de opbouw om te zorgen dat water op het dek niet gelijk naar binnen loopt, want dat is momenteel het probleem vooral.
Ik begreep van DG dat hij de boot nooit ontworpen had voor hoge snelheid, hoewel de rompvorm zich er natuurlijk uitstekend voor leent, en ik zelf vind dat de boot eenmaal planerend eigenlijk het mooist vaart. Het lijkt ook sneller te gaan dan het eigenlijk is, omdat het maar een klein dingetje is. Een Wieseltje geeft hem al na een paar meter het nakijken.
Eerst maar eens kijken of het beter gaat met sprayrails en aangepaste opbouw...

Planerend is fraai, maar met die sprayrail bereik je datzelfde fraaie vaarbeeld waarschijnlijk bij een lagere snelheid. En dan voorkom je meteen het uit het roer lopen etc. Kun je het gas niet electronisch begrenzen? Dan kun je zo weer terug naar de oude situatie. Zo heb ik dat ook op mjn Survey. Dual Rate voor het gas, met de schakelaar uit heb ik 75% gas maximaal, waarbij de boot schitterend vaart. Met 100% is de boot sneller, maar gaat ook een beetje schommelen bij bochten, wat naar mijn idee afbreuk doet aan het vaarbeeld. Dus ik vaar meestal met de begrenzer, en alleen voluit als het even nodig is.

Ik heb de sprayrails er op zitten en in het eerste laagje verf gezet, ik hoop inderdaad dat de sprayrails goed helpen en de boot wat eerder uit het water tillen. Zoals hij nu vaart heeft hij aardig wat snelheid nodig om de neus weer naar beneden te krijgen; iets langzamer en het kontje gaat naar beneden (en dus de kop omhoog). Als dat met de sprayrails minder/niet gebeurt kan ik inderdaad ook wat rustiger varen.
Overigens schommelt de boot niet echt op hoge snelheid, alleen als je het roer omgooit gebeurt er soms niets en hoor je lucht gorgelen, en soms trekt 'ie hem in één keer plat totdat je van het gas af gaat en/of het roer recht doet.

Volgende aanpassing: De opbouw. Ik heb al bedacht hoe ik hem ga splitsen, maar ik ben er nog niet over uit hoe ik die twee zijwanden dusdanig op de romp monteer dat de opbouw weer netjes naadloos aansluit. Ik ben een beetje bang dat ik scheef plak en dan dus een kier over houd of de opbouw niet meer goed sluit.
Ideeen?

Afgelopen weekend de (ietwat forse) sprayrail aangebracht, geverfd en de boel opnieuw gelakt, en de opbouw "gesplitst" zodat het onderste deel als waterkering dubbelt:
full

...En voor de mensen die de scheiding niet goed zien zitten, even met de opbouw omhoog geklapt (en ja, die kan nog gewoon los, maar zit zo lekker klemvast dat je hem ook zo omhoog kan zetten):
full

Binnenkort maar weer een proefvaartje! (WSD misschien?)

Netjes gedaan, zowel de rail als de opbouw. Je ziet niet eens dat het eerst anders is geweest, zo netjes is de afwerking. Hoort de sprayrail door te lopen tot achteren? Ik dacht dat ze meestal na de boeg ophielden?

En natuurlijk niet wachten met de proefvaart, dat kan vandaag ook nog, of niet? ;)

Als je de boot van dichterbij bekijkt zie je de scheiding echt wel lopen, maar ik heb mijn best gedaan om het zo veel mogelijk langs de handrails te laten lopen en dat is aardig gelukt. Deze foto flatteert ook een beetje, dankzij de compressie van het forum ;)

Proefvaart vandaag gaat niet lukken, overdag werken en 's avonds gesprekje met een zonnepanelenverkoperman en daarna kinders in bed en leren...

Back