Ik heb inmiddels beide bootjes op het water gehad, viel niet tegen! Daarover zo meer.
Eerst nog even een paar foto's van de laatste werkzaamheden.
De Otter heeft ongeveer 250gram gewicht in zijn kiel gerommeld gekregen - 200gram lood en een flinke plens G4 om het te binden - en ligt nu schitterend in het water, al zeg ik het zelf

Het bootje ziet er nu zo van binnen uit:
Redelijk "clean" dus, voor een bootje van nog geen 30cm. De accu is een 0,8A 2S LiPo, daar kan ik best een tijdje op varen.
Ik heb ook de navigatieverlichting (alleen SB en BB... geen top- en heklichten) aangelegd en aangesloten.
En dan vaart het vervolgens zo:
Dankzij het sneldraaiende minimotortje heb ik vermogen te over, dus ik kan nog eens wat slepen.
Gelukkig komt er niet veel water over dek, dus de boot blijft mooi droog. Missie geslaagd!
De Tamar, of tegenwoordig RNLB Sweetlake Delight uit de Tamar class, heeft als laatste details raampjes, naamstickers en vlaggetjes, een radarschermpje op de flybridge, reddingsboeien en ruitenwissertjes gekregen en ziet er nu zo uit:
...En omdat het bootje natuurlijk wel moet presteren vaart deze reddingsboot op 2x0,5Ah LiPo, parallel geschakeld voor meer vaartijd, en dat geeft aardig wat drukte in het ruim:
Tijdens het varen liggen er dan ook nog twee liposaver biepertjes bij... Volle bak.
Vanavond ben ik eindelijk toegekomen om deze reddingsboot zijn proefvaart te geven. Het vaarbeeld valt me niet tegen, hij komt prima van zijn plek en reageert aardig op het roer:
Toch heb ik er nog wel wat problemen mee... Ten eerste heeft de boot de neiging om uit zijn roer te lopen op hoge snelheid, en soms zelfs gewoon plat te gaan. Verder komt de spray dusdanig hoog dat het op het dek terecht komt, in de lage inhammen bij de trappetjes en vervolgens de boot in loopt. Resultaat: 3 minuten varen - boot compleet vol water. Nog eens 3 minuten varen: Boot wéér vol water.
Er moeten duidelijk nog sprayrails op, en als dat niet werkt dan is het heel jammer maar dan wordt het een boekenkastmodelletje, hoewel dat natuurlijk wel zonde is...