EF extra 88": To electrify or not

Ik heb een iets geribbelde meenemer dus dat kan uitmaken. Mijn prop is wel compleet glad.

Ik zou heeeel dun dubbelzijdig plakfolie zoeken bij een hobby winkel. Dat is qua dikte verwaarloosbaar en geeft enorm veel weerstand :)

Meenemer opruwen kan ook met een vijl. Dan in een ruitjes patroon hele dunnen sleuven maken.

Ik heb bij een meenemer/prop combi dat probleem ook gehad.
Mijn oplossing: 2 stukjes waterproof schuurpapier op elkaar lijmen en daar een ring uitsnijden. deze ring tussen de prop en meenemer leggen. dit werkt bij dit toestel al 4 jaar perfect.

Ja dubbelzijdige tape is ook een goede optie, of een rubberen ring.
(edit, ja of schuurpapier idd)

Voor mij is het vlieg seizoen over, daarom nog weinig verder aangedaan,
zit nog steeds te twijfelen of ik naar 11 cellen ga ( 12s is echt te veel, komt boven de 7000 toeren uit dan ), of naar een grotere propellor.

Zal wel 11s worden. Kan ik gewoon bij RC tech. bestellen, inplaats van de props uit USA laten komen, heeft natuurlijk ook het voordeel dat de stoom 10% lager wordt voor het zelfde vermogen :-).

Ben op jet moment meer bezig met trust vectoring op een flyfly mig 29.
hoveren met EDF :-).

Bart,

Nee, met te weinig vermogen, voor leuk vliegen had ik daar geen zin in. En ik ben een goed weer vlieger( ben een koukleum ). Zal dus ook nog wel een tijdje duren voor dat ik weer ga vliegen.

Bart,

en hier wat test resultaten met 11S

11s totaal
5s G3 (3.9v na testen ) + 6S Flightmax 30C ( 4 v na testen )
Accus's waren niet allemaal even vol toen ik begon

Xoar 24x10
103 A max
scorpion 5535 190kv
14 kg statisch ( is dus nog meer met volle accu's )
De 6s flightmaxen hebben onder belasting toch een iets lager spanning en verliezien hun spaning toch wat meer als de G3. bij 3.8 volt kon er 2300mAh bij, dat is bij G3 bijna 4000mAh.
toeren ging niet goed had 6000 gemeten, dat is dus te laag en toen ik nog een keer naar buiten ging werkten mijn toeren tellen niet meer

Door het lagere gewicht zit ik weer lekker, ga dus een 6s G3 bij bestellen.
Nu nog hopen dat de moter geen kuren gaat vertonen bij het vliegen misschien zondag, als het ook zo'n weer is als vandaag, zal wel niet gebeuren zie ik op meteo.be :-(

Bart,

Laatst bewerkt:
Ik ben jalours op die getallen :) Ik trek meer stroom met de axi met en mejslik 24x10 en dat levert lang geen 14kg op.... Ik zit dan op 6600 toeren.

Het is en blijft wel iets meer dan 4 KW input, als je er een cel af haalt moet je stroom meteen 10% omhoog, om het zelfde vermogen te krijgen. .

Bart,

Toch nog maar even de motorsteun verstevigt, had er toch mijn twijfels over of die het zou houden. Ik heb tussen de bussen platen triplex gezet zodat de bussen ten opzichte van elkaar altijd parallel blijven. Niet veel gewicht maar de motor kan nu echt geen kant meer op. En het is heel eenvoudig te monteren en demonteren.

full

full

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoeveel weegt het nu allemaal ?
Mijn schatting was minder dan 7.5 kg

Om het te bewijzen maar foto's gemaakt

Vleugels + vleugel buis ( ligt boven op de vleugels )
full

Stabilo :
full

11S lipo's
full

Romp + kap ( heb gemeten met start omhoog en tegen gehouden zodat hij niet voorover valt )
full

1438
155
1441
2212
2145
totaal
7391 gram onder de 7.5kg met 100 gram speling:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Bart,

Laatst bewerkt door een moderator:
Zow...
Das best licht. :yes:

Mijne heeft een 170g lichtere accu, 74g minder in de romp door het verwijderen van de tunnel, zoon 100g minder zware motor (gokje, heb er nog geen die heel is). Hmm...

Zal hem eens heel snel dopen, met de Scorpion, ik heb er alle vertrouwen in
Het zal wel een raket zijn, net als alle ander van mij:mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:.

De Yak gaat toch iets kleinere prop op. Met 20x9 Xoar stopte de Jeti 99 er even mee te hoge tempratuur, 101 graden en dat terwijl ik op 5 meter meskant voor bij kwam, was even spannend, hij was maar 3s dood.

Ik denk dat jij op ontvanger accu ook iets gaat verdienen, ik gebruik 2x 2s A123 2300mAh. AR9100.

Die turnigy gaat het volgens mij niet trekken, die AXI had er ook geen zin in.

Bart,

Laatst bewerkt:
Zou ik wel leuk vinden, Moet wel eerst nog een aantal vluchten kunnen maken. Tot wanneer kan ik mij inschrijving ( kon ik niet op de site vinden )

zijn er al veel inschrijvingen,.

Bart,

nou vandaag 1 maal gevlogen, eindelijk een kist waar je mee mag smijten,
zonder het gevoel te hebben dat de motor uit elkaar gaat klappen.

1 pullout aan het einde van de vlucht gedaan, was nou niet echt van whow.
Maar meer dan genoeg. Bij de eerste keer monteren van de accu had ik de
inslag + hout los gedrukt ( lag los in de romp) waardoor ik niet nog een
vlucht heb kunnen doen. Heb net even de regelaar uitgelezen
max rpm 6500
max stroom van te voren gemeten 105A
min voltage 39.4
max temp. 50 graden
Prop Xoar 24x10
Ik kwam er achter dat de timing op 7 graden stond, nog van die AXI :-( .

Ik vermoed dat dit nog leuker gaat worden, ik vermoed dat er dus nog wat extra
power uit te halen valt heb hem op 20 graden gezet.
Is dit normaal voor een 20 polen motor. Dit vind ik toch wel een gemis
van Hyperion en Scorpion, geen timing informatie, zal eens een balletje
op gooien op rcgroups.

Al met al eindelijk tevreden. Nu nog de twee cellpro powerlab 8's, kan ik
deze ook in 13 minuten voltanken :-)

Bart,

Laatst bewerkt:
1 pullout aan het einde van de vlucht gedaan, was nou niet echt van whow.
Maar meer dan genoeg.
Welk moment heb je het over, de 1e 1-2 meter of wat er daarna gebeurt?

Heb je de temperatuur van de motor nog gemeten, of je vinger er tegenaan gehouden?

Iig goed dat hij weer vliegt. :cool:

Welk moment heb je het over, de 1e 1-2 meter of wat er daarna gebeurt?
Vooral de eerste twee meter, daarna accelereert hij wel.

Heb je de temperatuur van de motor nog gemeten, of je vinger er tegenaan gehouden?
Niet gemeten of gevoeld ( vergeten :oops: ). Reden, ik maak me daar ook geen zorgen om. Maar zal het de volgende keer toch maar wel doen.

Bart,

Back